סובארו אסנט – איוולטיס מעבר לאוקיינוס
בשנת 2017, בתצוגת הרכב בלוס אנג'לס, Subaru הציגה את הדגם החדש שלה: רכב פנאי גדול בשם אסנט, אך למעשה מדובר בהעתק של דגם סובארו איוולטיס המוכר טוב בישראל. אמנם החברה טוענת כי הרכב פותח במיוחד בשביל השוק צפון האמריקאי, אפילו ההרכבה שלו מתבצעת שם. אסנט החדש (או שבעצם איוולטיס, רק מעבר לאוקיינוס) אמור להחליף את דגם טרייבקה הלא מוצלח במיוחד והוא עושה זאת היטב: כבר קיבל פרס מאת המגזין Consumer Reports בתור רכב הפנאי האמין והבטיחותי ביותר. בינתיים הרכב מצדיק את שמו ה"מדבר בפני עצמו" – פירוש המילה האנגלית Ascent הוא "עליה".
סובארו איוולטיס החדש נמכר בישראל במחיר שמתחיל ב- 283,321₪ (כולל אגרת רישוי, נתונים לשנת 2022) בגרסת טרום מתיחת הפנים. ניתן לקרוא עליה כאן.
דור ראשון
סובארו אסנט החדש (איוולטיס בישראל) הוא הרכב הגדול ביותר של Subaru בתולדות החברה. מימדיו: 4,998 מ"מ לאורך, 1,930 מ"מ לרוחב, 1,819 מ"מ לגובה. בסיס גלגלים – 2,890 מ"מ. רמת האבזור עולה בקנה אחד עם גודלו של הרכב: עשירה בסגנון האופייני לאמריקה. הדגם מבוסס על גרסה מוארכת עם תוספת מוטות מחזקים של הפלטפורמה המודולרית SGP (Subaru Global Platform), עליה מבוססים הדורות החדשים של הדגמים הקומפקטיים יותר אימפרזה, XV ופורסטר. הרכב נראה סולידי, אולם מבחינה חיצונית מזכיר יותר סטיישן גדול, העיצוב שלו משדר שלווה, נטול תוקפנות וקסם ייחודי. התחושה הזו רק מתחזקת ברגע שנכנסים לתא הנוסעים, שכן קו המותניים מצד אחר מקנה ראות מצוינת ויוצר תחושת מרווח יחד עם הפאנל הקדמי ונמוך. והתחושה אינה מטעה: השורה השנייה מציעה מרווח רגליים נדיב מאוד.
כבר ברמת הגימור הבסיסית הרכב זמין עם 8 מקומות: בשורה השנייה וגם בשורה השלישית יכולים להתיישב שלושה נוסעים, בעוד שתא המטען בתצורה כזו הוא כלל לא סמלי. בשביל גרסאות יקרות ניתן להזמין בחינם מושבי "קפטן" נפרדים בשורה השנייה, במקרה כזה כמות המקומות מצטמצמת לשבעה. המעבר לשלושה השלישית מוקל על-ידי המושבים המתקפלים ודלתות הנפתחות בזווית של 75 מעלות. מנגנון הכוונון האורכי של המושבים מאפשר לשתף מרווח רגליים עם הנוסעים בשורה השלישית. השורה השלישית הינה מספקת אפילו לנוסעים מבוגרים, אם לא להזיז את מושבי השורה השנייה עד הסוף לאחור. בנוסף לנפח המכובד של תא המטען, הוא כולל תת-רצפה. בו ניתן למקם שתי מזוודות בינוניות או לשים על הצד אחד גדול. אם מקפלים את מושבי השורה השלישית והשנייה מתקבל ואן משפחתי בקיבולת מטען עד 2,056 ליטר.
סובארו אסנט החדש (איוולטיס בישראל) הוא הרכב הגדול ביותר של Subaru בתולדות החברה.
תא הנוסעים עצמו הינו די פשוט, עם זאת, כברירת מחדל מותקנת בקרת אקלים תלת-אזורית. פתחי אוורור נפרדים נמצאים הן בשורה השנייה והן בשורה השלישית. ישנם 19 מחזיקי כוסות ובקבוקים, שמונה יציאות USB ושקע 12 וולט. כמו כן מפרט האבזור הבסיסי מכיל שבע כריות אוויר (כוללת כרית ברכיים לנהג) ואת מכלול EyeSight עם שתי מצלמות מתחת לשמשה הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות בלימה אוטונומית ובקרת נתיב. מערכת המדיה מצוידת במסך 6,5 או 8,0 אינץ' (בהתאם לרמת הגימור), בין האופציות: מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי ואוורור, חימום מושבי שורה שנייה והגה, מצלמות מלפנים ומאחור, פנסי LED וכן גישה לפונקציות מסוימות באמצעות סמארטפון. בנוסף לכל המוזכר לעיל רמת הגימור Luxury כוללת חיישני גשם ואור, מראה פנימית חכמה, אוורור מושבים קדמיים ומצלמה קדמית המשדרת את התמונה למראה החכמה. הגרסה הזו כולת שבעה מקומות, בשורה השלישית ישנם שני מושבים נפרדים נוחים.
אסנט החדש הפך לדגם הראשון שצויד במנוע טורבו 4 צילינדרים החדש בנפח 2,4 ליטר. המנוע הזה הינו חלק ממשפחת FA ולמעשה שכלול של מנוע הבוקסר בנפח 2 ליטר (הותקן בדגמי פורסטר, WRX ולבורג): בעל הזרקה ישירה ומגדש טורבו. הספק – 260 כ"ס ו-376Nm. כל הרכבים מצוידים בגיר רציף Lineartronic מחוזק עם שרשרת ברזל ומערכת הנעה כפולה המקורית Symmetrical All-Wheel Drive. כושר הגרירה של הרכב מגיע ל-2,268 ק"ג. בדומה לרכבי פנאי אחרים, הדגם החדש קיבל מערכת אלקטרונית בעלת שני מצבים המסייעים בנהיגת שטח. בעת נסיעה על אספלט לפעולה נכנסת מערכת עזר אחרת – Active Torque Vectoring (הופיעה לראשונה בסדאן הספורטיבי WRX TSI): המערכת מסוגלת לבלום במקצת את הגלגל הקדמי הפנימי במהלך פניות על מנת להוסיף אחיזה לגלגל החיצוני ובכך לסייע לכוון את הרכב בפניה חדה. בסרן הקדמי מותקנות תמוכות מקפרסון, מאחורה מותקן מערך רב-חיבורי. מרווח גחון – 220 מ"מ.
מתיחת פנים שנת 2022
העיצוב החיצוני של סובארו אסנט שנת 2022/2023 נהיה יותר אגרסיבי, הבעתי ובולט בשל הגריל המוגדל, הפנסים החדשים בסגנון הדגמים העכשוויים של Subaru והפגוש. לפנסי החזית מצטרפים גם הפנסים החדשים האחוריים עם עיצוב דמוי C. בתא הנוסעים המודרניזציה נגעה בקונסולה המרכזית: מסך המולטימדיה הוגדל ל-11,6 אינץ' וכעת הוא מוצב באופן אנכי, כמו בדגם לגאסי. המערכת החדשה תומכת בממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto עם חיבור אלחוטי, אך מערכת הניווט אינה כלולה במפרט האבזור הבסיסי. מצד שני, המפרט התרחב הודות למערכת ראות היקפית ואינטרקום פנימי, שכלל לא מיותר ברכב לשמונה אנשים.
שוכללה גם מערכת EyeSight המותקנת בכל אסנט: זווית הראות של המצלמות הפכה לרחבה יותר, נוספה עדשה שלישית לזיהוי רוכבי אופניים והולכי רגל. כמו כן, הרכב זכה למערכת Automatic Emergency Steering המסייעת לעקוף מכשולים במהירות עד 80 קמ"ש. הבלמים הפכו ליעילים יותר הודות למגבר חשמלי חדש. מערכת ההנעה הכפולה (מותקנת כברירת מחדל) קיבלה מצב שטח נוסף, כעת ישנם שני מצבים (Snow/Dirt ו-Deep Snow/Mud). איוולטיס המוצע בשוק הישראלי גם עבר עדכון.