עשרת הרכבים הזולים ביותר בעולם
עלות הקנייה היא נושא אקטואלי שמדאיג את כל המעוניינים להחזיק רכב אישי, במיוחד בישראל, כאשר המחירים כאן גבוהים משמעותית מהממוצע באירופה. המוביל המסורתי בשוק הרכב שלנו הוא תאגיד הרכב יונדאי, במידה רבה בזכות העובדה שהוא מציע רכבים זולים יחסית: i10 הקטנה במרכב האצ'בק מוצעת בשנת 2023 תמורת ₪78,000. הרכב החשמלי הזול ביותר בישראל היא מכונית המיני הסינית Leapmotor T03 במחיר מ-₪100,000. אבל בעולם כבר מזמן למדו לעשות מכוניות זולות, אפילו חשמליות, אמנם הן מגיעות בעיקר מסין או הודו. בואו נראה מה הם עשרת הרכבים הזולים ביותר בעולם. חלקם נכנסו לדירוג הגלובלי שנערך על-ידי מומחי ההוצאה הקנדית HotCars.
מקום 10: ₪17,560 – מארוטי סוזוקי אלטו
מכונית קומפקטית בצורת מרכב האצ'בק, העתק של סוזוקי אלטו, משתייכת לקטגוריה של מכוניות קיי. אחד מהרכבים ההודיים הפופולריים ביותר מיוצר משנת 2000 ונמכר עד היום: אלטו החדשה הושקה בשנת 2022. תא נוסעים בעל 5 מקומות, עיצוב צנוע, גימור פשוט, המפרט הבסיסי כולל 2 כריות אוויר, ABS, חיישני חניה אחוריים ותיבת 5 הילוכים ידנית. מותקן מנוע בנזין 1,0 ליטר בהספק 68 כ"ס, ישנה גרסה הפועלת על מתאן.
מקום 9: ₪16,900 – מארוטי סוזוקי Eeco
המוביל בקטגורית הרכבים המסחריים בהודו יצא בשנת 2010 וכמעט לא השתנה מאז. הוא מציע קיבולת, אפשרויות טרנספורמציה רבות של החלל הפנימי ושני סוגים של מנועים: בנזין או מתאן. בשנת 2022 הוא צויד במנוע חדש בנפח 1,0 ליטר בהספק 82 כ"ס, חזק יותר ב-10% וחסכוני ב-25% מהקודם. המחיר עולה ל-₪21,865.
מקום 8: ₪16400 – וולינג מיני EV
הלהיט של השוק הסיני נכנס לעשרת הרכבים הפופלריים ביותר בעולם בשנת 2021. מכונית המיני הזעירה באורך 2,9 מ' אך עם 4 מקומות מיוצרת משנת 2020 על-ידי SAIC-GM-Wuling. מבפנים – מנוע חשמלי בהספק 27 כ"ס ושתי סוללות לבחירה: בקיבולת 9,2 או 13,8 קוט"ש עם טווח נסיעה של 120 או 170 ק"מ. מכונית עירונית מושלמת.
מקום 7: ₪16,260 – מארוטי סוזוקי S-presso
המכונית המוגבהת במרכב האצ'בק באורך 3,6 מ' קיבלה סגנון של קרוסאובר: כיסוי פלסטיק, סרחי עודף קצרים ומרווח גחון של 18 מ"מ, אבל רק הנעה קדמית. עם זאת, היא מיישבת 5 אנשים. מפרט האבזור הבסיסי כולל: 2 כריות אוויר, ABS, חיישני חניה אחוריים, התראה על מהירות מופרזת, לוח מחוונים מונוכרומי. מנוע הבנזין מפיק 68 כ"ס, קיימת גרסת מתאן.
מקום 6: ₪16,000 – לטין מנגו
המכונית העירונית החשמלית הזולה מיוצרת על-ידי החברה הסינית Levdeo משנת 2020. הדגם החשמלי במרכב האצ'בק 5 דלתות שאורכו 3,6 מ' מצויד במנוע חשמלי אחד בסרן הקדמי בהספק 48 כ"ס. הגרסה הכי זולה קיבלה סוללה בקיבולת 11,5 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 130 ק"מ (גרסה יקרה יותר מציעה 29 קוט"ש ו-300 ק"מ).
מקום 5: ₪14,200 – טאטה טיאגו
אחד מהמדגמים הפופולריים ביותר של Tata Моtors יצא בשנת 2016. לרגע ההשקה, הגרסה הבסיסית עם מנוע 1,2 ליטר בהספק 85 כ"ס ותיבת 5 הילוכים ידנית הפכה כמעט לזולה ביותר בהודו. את המיני-האצ'בק ניתן לקנות היום ב-₪25,500. בשנת 2023 על בסיסו יצרו את הרכב החשמלי ההודי הראשון Tiago.ev: גרסה עם מנוע חשמלי אחד בהספק 74 כ"ס וסוללה בקיבולת 19,2 קוט"ש עם טווח נסיעה של 255 ק"מ עולה ₪37,365.
מקום 4: ₪14,100 – לינגבאו קוקו
ככל הנראה זהו הרכב החשמלי הזול ביותר בעולם (טסלה מעשנת בצד עם החלומות שלה על חשמלית "עממית"). דגם ההאצ'בק החשמלי באורך 3,5 מ' מיוצר משנת 2021 על-ידי החברה הסינית Jiangsu Jemmell New Energy Vehicle Industry. אמנם, במחיר כזה המכונית מגיעה כמעט ריקה: מחוונים אנלוגיים, רדיו עם מסך מונוכרומי קטן, ABS. שום כריות אוויר, שום מולטימדיה. טווח נסיעה – 120 ק"מ.
מקום 3: ₪8,380 – ג'יאנגנאן אלטו
המכונית הקומפקטית במרכב האצ'בק 5 דלתות נוצרה על בסיס סוזוקי אלטו משנות ה-80. יוצרה בין השנים 1992 – 2014 על-ידי חברת Jiangnan במטרה אחת – לתת למיליוני סינים מכונית עירונית זולה אבל איכותית. הרכב נבדל מדגם המקור בצורה פשוטה יותר ובחומרי גימור זולים, אך גם המחיר היה נמוך בהתאם.
מקום 2: ₪7,290 – באיה קיוט
בשנת 2015 היה נחשב לרכב הזול ביותר בעולם, אך בהודו עצמה שימש רק למטרות מסחריות, לדוגמה בתור ריקשה ממונעת. מבחינה פורמלית זהו טרקטורון: משקל 399 ק"ג, אורך 2,75 מ', רוחב 1,3 מ', מנוע בהספק 13 כ"ס. גימור מינימלי והיעדר כמעט מוחלט של נוחיויות. עם זאת, יש 4 מקומות ישיבה וצריכת הדלק עומדת על 2,8 ליטר ל-100 ק"מ. כיום מחירו של הרכב מתחיל מ-₪12,400, אבל משנת 2019 הוא הורשה לנהיגה בכבישים ציבוריים.
מקום 1: פחות מ-₪7,200 – טאטה נאנו
המכונית הקטנטונת במרכב האצ'בק יוצרה בהודו בין השנים 2008 – 2018 בשני דורות תחת המוטו "מפשטים את כל מה שאפשר לפשט". בתחילת המכירות עלתה קצת מתחת ל-₪7,200. המכונית יצאה עד כדי כך פרימיטיבית שדחתה את הצרכנים ולא עמדה בתקוות להפוך למכונית עממית המונית. כל מה שזול לא בהכרח פופולרי.
הגרסה הזולה ביותר של פורד T בשנת 1925 עלתה $260 (בהתחשב באינפלציה מדובר בכ-11,590 ש"ח בימינו).