אבארט 595. מזל עקרב
אבארט 595 היא הגרסה המתקדמת של אבארט 500 - רכב ספורט בתצורת ''מיני'' עם 3 דלתות. הדגם מגיע בגרסאות בתצורת מרכב האצ'בק או קבריולט עם גג רך נשלף. המכונית הקומפקטית ''החמה'' היא מנה נוספת המיועדת לאניני טעם אמיתיים שבושלה על בסיס פיאט 500 ב"רוטב" Abarth ומעוטרת בלוחית שם עם סמל של עקרב. חברת Abarth ממשיכה לחולל נסים ונפלאות ומייצרת "רקטות" קטנות ומדהימות עם מחיר בשמיים על בסיס ההאצ'בק הרגיל של פיאט. אבארט 595 נולד תחת סימן מזל עקרב ומגיע בגרסאות רבות, שחלק מהן מוכרות לנו טוב בישראל.
הידעתם? פירושו של המושג הלא רשמי "גרסה חמה", שמשתמשים בו הרבה להגדרת הרכב, הוא הגרסה המיוחדת של רכב קטן, לרוב בצורת מרכב האצ'בק, בעלת מנוע חזק, מתלים ספורטיביים, אלמנטים אווירודינמיים ושינויים ספורטיביים נוספים במרכב הרכב. ההבדל בין האצ' החמה לבין רכבי ספורט הוא בנגישות והפרקטיות הגבוהים יותר.
דור ראשון
אבארט 595 הראשון היא האצ'בק ''החמה'' במחיר לא זול בכלל. הרכב הוצע בגרסאות בעלות גג מתכת או גג רך נשלף. הסדרה המלאה של הגרסאות כוללת רמות גימור שונות - מהבסיסית 595 עם מנוע טורבו T-Jet בנפח 1.4 ליטר עם הספק 135 כ''ס (עם תיבת הילוכים ידנית) או 140 כ''ס (עם תיבת הילוכים רובוטית) עד גרסת "יום היובל" 50th Anniversario עם מנוע מוגבר לכדי 180 כ''ס ועם בלמים Brembo שיוצרה בתפוצה מוגבלת של 299 רכבים. בנוסף היו רמות הגימור 595 Trofeo, 595 Competizione, 695, XSR Yamaha, 695 Rivale… וכל רכבי הספורט הקטנים האלה הגיעו עם עיצוב חיצוני קשוח יותר ועם הספק מוגבר של המנוע בהשוואה לאלה של פיאט 500.
מתיחת פנים שנת 2016
באותה תקופה הרכב הגיע בשלוש רמות גימור בסיסיות: בסימון 595 בהספק 140 כ''ס (בישראל היא נקראת Scorpione), רמת הגימור Turismo בהספק 160 כ''ס ורמת הגימור הבכירה Competizione עם מנוע שסיפק 180 כ''ס. לאחר מתיחת פנים הספק המנועים של רמות הגימור אבארט 595 Scorpione ואבארט 595 Turismo צמח ב-5 כ''ס (לכדי 145 ו-165 בהתאם). רמת הגימור Competizione נשארה עם ההספק הקודם בסך 180 כ''ס, היא האיצה מ-0 ל-100 קמ''ש ב-6.7 שניות. התמסורת נשארה ללא שינויים, אותה תיבת הילוכים ידנית או רובוטית. הדגם המעודכן מגיע עם אורות ניווט לד, רשת גריל שונה, ערכת גוף צד מעודכנת וחישוקי גלגלים חדשים Granturismo בגודל 17 אינץ'. תא הנוסעים שודרג במושבים שונים, בלוח מחוונים חדש, במסך מגע בגודל 6 אינץ' ובמערכת מולטימדיה המעודכנת עם התאמה ל-Apple CarPlay ו-Android Auto. עם מפרט כזה הרכב מיוצג כיום בשוק הישראלי בכל שלוש רמות הגימור (נתונים לשנת 2022).
גרסאות מיוחדות
אבארט 595 הגיע ברמות הגימור ובגרסאות שונות, לצד הגרסאות המיוחדות. למשל, בשנת 2015, לגרסה ה''מגניבה'' ביותר הייתה נחשבת אבארט 595 Biposto בעלת עדכונים משמעותיים, היא צוידה במנוע T-Jet בנפח 1.4 ליטר עם הספק 190 כ''ס. ה''טיל'' הזה האיץ מ-0 ל-100 קמ''ש ב-5.9 שניות.
כיום תדירות הייצור של הגרסאות החדשות ירדה, אך עדיין גרסאות אבארט עם סמל עקרב ממשיכות לשמח את לקוחותיהן. אחת הגרסאות החדשות היא אבארט F595: מנוע עם הספק 165 כ''ס ומומנטום של 230 נ''מ מאיץ את הרכב מ-0 ל-100 קמ''ש ב-7.3 שניות ומהירות המרבית עומדת על 218 קמ''ש. צריכת הדלק של גרסה בעלת תיבת הילוכים ידנית עומדת על 6.2 - 6.5 ליטר ל-100 ק''מ, לגרסה עם תיבת הילוכים אוטומטית סיקוונסיאלית - 6.3 - 6.6 ליטר ל-100 ק''מ. היצרנית מציגה בגאווה את מערכת הפליטה Monza Record, שמגיעה עם שני זוגות של אגזוזי פליטה שממוקמים אחד מעל השני. שאגת הרכב נשמעת מצוין, לא פחות מזו של פרארי.