ברטונה (באנגלית Bertone) זוהי סדנה לעיצוב המרכבים לרכב הידועה בכל רחבי העולם שנוסדה בשנת 1912. אחת שקבעה את החוקים בנוגע לסגנון הרכב האיטלקי (ולא רק) במאה ה-20. הדגמים של פיאט, אלפא רומיאו, אסטון מרטין, למבורגיני, לנצ'יה, מזראטי, פרארי, MG, BMW, יגואר, פורד ואפילו וולוו, שעברו דרך ברטונה, הפכו לסמל של סגנון ושל טע
ברטונה. 110 שנים של אמנות
AUTOBOOM

ברטונה. 110 שנים של אמנות

ברטונה. 110 שנים של אמנות

ברטונה (באנגלית Bertone) זוהי סדנה לעיצוב המרכבים לרכב הידועה בכל רחבי העולם שנוסדה בשנת 1912. אחת שקבעה את החוקים בנוגע לסגנון הרכב האיטלקי (ולא רק) במאה ה-20. הדגמים של פיאט, אלפא רומיאו, אסטון מרטין, למבורגיני, לנצ'יה, מזראטי, פרארי, MG, BMW, יגואר, פורד ואפילו וולוו, שעברו דרך ברטונה, הפכו לסמל של סגנון ושל טעם משובח בכל העולם. במהלך 110 שנות האמנות של הסדנה, היא העניקה לעולם מכוניות מדהימות רבות שיוצרו תחת מותגים שונים. אבל לסדנה היו גם פרויקטים משלה, האחרון מהם היא מכונית ההיפר GB110 בהספק 1,100 כ"ס הפועלת על דלק שמיוצר מפסולת פלסטיק. הוא נקרא על שם מייסד החברה, ג'ובאני ברטונה. דרך אגב, ברטונה עצמו לא צייר מכוניות, אבל היה לו טעם מעודן וחוש כלכלי, מה שעזר למאסטרו לגייס את המעצבים המוכשרים ביותר ולהשפיע על אופנת הרכב.

מעגלות למכוניות ההיפר

Giovanni Bertone
ג'ובאני ברטונה. מעצב רכב איטלקי, ידוע בתור מייסד החברה Carrozzeria Bertone.

הסטודיו המפורסם בכל העולם התחיל מסדנת התיקונים Carrozzeria G. Bertone בטורינו, שם עבד ג'ובאני ברטונה ועסק בתיקון עגלות, כרכרות ולפעמים גם מרכבים של מכוניות, שהיו עוד זן נדיר באותה תקופה. בנו של המאסטר ג'וזפה, הידוע יותר בשם נוצ'ו, נולד ב-4 ביולי 1914 וראה בשנת 1921 איך אביו בנה מרכב דמוי מטוס עבור המכונית SPA 23S. הבחור התבגר, עזב את הלימודים והצטרף לצוות הסדנה של אביו בשנת 1929. בשנת 1947 הוא יצר דגם משלו, פיאט 500 Barchetta, שיצא, בלשון המעטה, מוזר. אז, הבוס לעתיד של הסדנה הידועה בכל העולם הבין – אמנות הציור זה לא בשבילו… והזמין לעבוד את פרנקו סקגליונה בן ה-30, מכונאי ומעצב מוכשר שיצר את אב הטיפוס עבור תצוגת הרכב בטורינו בשנת 1952 ודגמים נהדרים אחרים בתקופתו.

ברטונה. מרכב, צורה.
SPA 23S.

Carrozzeria Bertone נוסדה לפני יותר ממאה שנה בטורינו על-ידי ג'וזפה ברטונה, בנו של המומחה לתיקון הכרכרות והמרכבים של מכוניות.

Franco Scaglione and Nuccio Bertone
פרנקו סקגליונה ונוצ'ו ברטונה

סקגליונה עבד עם ברטונה בין השנים 1951 – 1959 ויצר קרוב לארבעים מרכבים. בין היתר עבור דגמים ידועים כמו אלפא רומיאו ג'ולייטה Sprint (שנת 1954) וג'ולייטה Sprint Speciale (שנת 1957), שמרשימים עד היום ביופי שלהם. המכונית הראשונה יוצרה לאורך 13 שנים, במהלך התקופה הזאת נמכרו 36 אלף יחידות.

Giuseppe Giugiaro
ג'ורג'טו ג'וג'ארו. מעצב רכב איטלקי.

שם נוסף שנודע לתהילה הקשור לברטונה הוא ג'ורג'טו ג'וג'ארו. הבחור הצעיר למד בבית ספר לציור טכני ובסך הכל רצה להרוויח כסף למגלשות סקי. נוצ'ו ברטונה נתן לסטודנט משימה פשוטה: לצייר רכב ולאחר מכן לעשות סקיצות מפורטות יותר ו… וכך הוא התקבל לתפקיד המעצב הראשי. ג'וג'ארו עבד בסדנה בין השנים 1960 – 1965 ופיתח פרויקטים על בסיס השאסי הבריטי – אסטון מרטין DB/4 Jet (שנת 1961) והאמריקאי – Corvair Testudo (שנת 1963).

Marcello Gandini
מרצ'לו גנדיני. מעצב רכב איטלקי.

מרצ'לו גנדיני היה צייר אנימציה, אבל חלם לעבוד עם מכוניות. חלומו התגשם והוא הוזמן לסדנת המרכבים של ברטונה. העבודה הראשונה שלו הייתה למבורגיני מיאורה, מכונית ייחודית ללא מכסה מנוע ארוך עם מנוע V12 הממוקם באופן רוחבי מאחורי תא הנוסעים. לאחר מכן, הגיעו היפהפיות לנצ'יה סטרטוס (1971) ופיאט X1/9 (שנת 1972). הראשונה הותאמה למרוצי ראלי, השנייה שברה שיא בקרב מכוניות הספורט: בסך הכל יצאו 160 אלף יחידות של הדגם. אחת מהעבודות המפורסמות ביותר של גנדיני עבור ברטונה הייתה למבורגיני קונטאש (1973). עד הרגע הזה אף אחד לא הצליח לעלות על מרצ'לו הגדול…

מכונית ייחודית ללא מכסה מנוע ארוך עם מנוע V12 הממוקם באופן רוחבי מאחורי תא הנוסעים.
"ההגנה והכוח היחידי של מעצבי מרכבים טמונים בפעילות יצירתית בלתי פוסקת, בשאיפה מתמדת לחידוש ולפסגות הפנטזיה, תוך התגברות על כל הקשיים של העידן בו אנו חיים"
ג'וזפה ברטונה

בשנת 1979 האמן עבר לפרילנס, אך שיתוף הפעולה עם החברה שאפשרה לו להתבסס בתור מעצב נמשך. בשנת 1992 גנדיני לקח חלק ביצירת הרודסטר דו הדלתי הזעיר בליץ, עם שני מנועים חשמליים ומושבים הממוקמים בתוך המרכב הצר אחד מאחורי השני. התוכן של הדגם הקטנטן היא התפרעות הדמיון בנושא של מכוניות פורמולה-1, הוא מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 6 שניות, כמו מכוניות של פרארי מהתקופה ההיא! כבר אז היה לו טווח נסיעה של 100 – 130 ק"מ!

Nuccio Bertone
נוצ'ו ואשתו לילי ברטונה

מאסטרו ברטונה נפטר ב-25 בפברואר 1997. החברה שאותה הוא הביא לרמה עולמית הייתה אז כמעט בת 90. בהמשך אותה ניהלו אישתו לילי וקרוביו. הגיעו זמנים קשים… בשנת 2014 חברת Stile Bertone, מה שנשאר מברטונה, פשטה רגל. בהתחלה המותג נרכש על-ידי העובדים לשעבר של הסדנה, אבל זה לא שיפר את המצב. ולבסוף, רק בסוף שנת 2022, האחים מאורו וז'אן פרנק ריצ'י, יזמים איטלקיים בעלי ניסיון רב בתעשיית הרכב שרכשו את הסטודיו בשנת 2020, התחילו להתמקד ברצינות במורשת של המאסטרו. המטרה שלהם הייתה להפיח חיים חדשים בחברה על-ידי הפיכתה ליצרית מכוניות ההיפר.

**ברטונה GB110**

לזכרו של נוצ'ו, בסוף שנת 2022 הוצגה מכונית ההיפר ברטונה GB110. נכון להיום אין הרבה מידע לגביה, יש רק כמה נתונים עיקריים בנוגע לדינמיקה: האצה ל-100 קמ"ש תוך 2,79 שניות, האצה ל-200 קמ"ש תוך 6,79 שניות, המהירות המרבית עומדת על 380 קמ"ש. הדגם מבוסס על החלק הטכני של למבורגיני הוראקן, אולם מכונית ההיפר מאת ברטונה, כצפוי, תהיה מהירה יותר. בסך הכל ייצאו 33 עותקים של GB110, המשלוחים לקונים מובטחים להתחיל בשנת 2024. המחיר טרם נחשף.

מעניין אתכם לקרוא על ההיסטוריה של תעשיית הרכב?
14 קולות