ב.מ.וו M4 CSL מכונית אקסטרים בעלת מרכב קופה
ב.מ.וו M4 CSL זוהי מכונית ספורט קלה בצורת מרכב קופה ("Coupe Sport Leichtbau") על בסיס הדגם M4 שהושקה בשנת 2022 לכבוד יום ההולדת ה-50 לחטיבת M. בסך הכל יצאו 1,000 עותקים. הייצור החל ביולי 2022. המחיר בגרמניה מתחיל מ-165 אלף יורו, כאשר M4 Competition עולה החל מ-94 אלף יורו ומוצעת בישראל תמורת 784,815 ₪ (כולל אגרת רישוי, נתונים לשנת 2022). נכון להיום, M4 CSL זאת המכונית המהירה ביותר של ב.מ.וו בנורבורגרינג: במהלך המבחנים נהג מהחברה עבר את המסלול באורך 20,8 ק"מ תוך 7 דקות ו-20,832 שניות. מכונית האקסטרים בעלת מרכב קופה נבדלת מהגרסה הבסיסית במשקל מופחת ובהספק מוגבר. נספר איך הם הצליחו להשיג זאת.
בישראל מוצעת גרסת ב.מ.וו М4 Competition עם מנוע בי-טורבו I6 בנפח 3 ליטר המפיק 510 כ"ס ו-650Nm בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית M Steptronic והנעה אחורית. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לקחת 3,9 שניות. המהירות המרבית מוגבלת ל-250 קמ"ש. יותר פרטים כאן.
איך הפחיתו את המשקל
החברה השתמשה בסיבי פחמן לא רק לייצור הגג (כמו ב-M4 הבסיסית), אלא גם לייצור מכסה המנוע, מכסה תא המטען ומעטפת הטונל המרכזי בתא המטען: הכל ביחד נתן ירידה של 11 ק"ג. 15 ק"ג נוספים הופחתו בעזרת בידוד רעשים פשוט יותר. סעפת יניקה מטיטניום – עוד ירידה ב-4 ק"ג. הוקל אפילו השאסי: בלמים קרבון-קרמיים, קפיצים, בולמי זעזועים אדפטיביים ומייצבים חדשים אפשרו לאבד 21 ק"ג. מרווח הגחון של M4 CSL הופחת ב-8 מ"מ (ל-113 מ"מ) בהשוואה ל-М4 Competition.
הודות למספר שינויים קוסמטיים קטנים הצליחו להסיר 4 ק"ג נוספים: "נחירי" הגריל החדשים, הופחתה הכמות של כונסי האוויר של בקרת האקלים, פנסים אחוריים מקוריים עם צינורות תאורה לייזר (האור הראשי עדיין מגיע מהלדים). אורות היום הם צהובים בהירים, כמו במכוניות משנות ה-60. עם זאת, נשמרו כל מערכות העזר האלקטרוניות, כמו בלימה אוטומטית ומניעת סטיה מנתיב.
הסרת המושב האחורי יחד עם חגורות הבטיחות הפחיתה עוד 21 ק"ג: שם הותקנה גומחה לקסדות מירוץ. החלפת המושבים הקדמיים – מינוס 24 ק"ג: הותקנו מושבי קרבון ספורטיביים ללא כוונון זווית משענת גב. ניתן לבצע כוונון לגובה רק באמצעות כלי. כתוצאה, המשקל העצמי של מכונית הקופה ירד ב-100 ק"ג: ב.מ.וו M4 CSL החדשה שוקלת 1,625 ק"ג (M4 שוקלת 1,700 ק"ג, M4 Competition שוקלת 1,725 ק"ג).
הגברת ההספק
המנוע נותר אותו דבר, אבל לא אחד לאחד: מנוע בי-טורבו I6 בנפח 3 ליטר קיבל גל ארכובה מחושל חדש ובלוק בקרה שונה, לחץ הגידוש המרבי הוגבר מ-1,7 ל-2,1 בר. בהשוואה למנוע של גרסת M4 Competition ההספק הוגבר ב-40 כ"ס ל-550 כ"ס, למרות שהמומנט לא השתנה (650Nm). ב.מ.וו M4 CSL שנת 2022/2023 מגיעה עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית בעלת הגדרות שונות ורק הנעה אחורית. בהשוואה לגרסת Competition זמן ההאצה ל-100 קמ"ש התקצר מ-3,9 ל-3,7 שניות. המכונית הדו-דלתית מאיצה ל-200 קמ"ש תוך 10,7 שניות. הגבלת המהירות הוסרה, לכן המהירות המרבית של הדגם הקיצוני החדש היא 307 קמ"ש (ב-M4 מוגבלת ל-250 קמ"ש, אך ניתן לדחוף אותה ל-290 קמ"ש באמצעות רכישת חבילת M Driver's).