ב.מ.וו X5 M. קרוסאובר "חם" ומרשים
ב.מ.וו X5 M היא הגרסה הספורטיבית והעוצמתית של קרוסאובר ב.מ.וו X5, שמיוצרת משנת 2009 בשלושה דורות. גרסת הדור השלישי והרלוונטי להיום יצאה בשנת 2019. הקרוסאובר המשודרג שונה מהרגיל המאופק. יש לו עיצוב תוקפני, מנועים חזקים, דינמיקה יוצאת מן הכלל, כיול מתלים שונה, בלמים מחוזקים והתנהגות כביש מלוטשת. חובבי נהיגה מהירה ידעו להעריך אותו כראוי. נספר איך התחיל סיפורו של הקרוסואבר הלוהט והמרשים במיוחד.
בישראל ניתן לרכוש את ב.מ.וו X5 חדש במחיר מ- 604,815₪ (נתונים לשנת 2022). במחיר כזה תקבלו את גרסת הדיזל עם הנעה כפולה עם מנוע טורבו בנפח 3 ליטר בהספק 265 כ"ס, שמאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6,5 שניות. הגרסה היקרה ביותר עם מנוע בהספק 400 כ"ס מאיצה ל-100 תוך 5,2 שניות, המחיר שלה הוא הוא 894,815₪.
רקע כללי
ב.מ.וו X5 הוא קרוסאובר די עוצמתי בפני עצמו. הוא צויד במקור במנועי 6 ו-8 צילינדרים שהקנו לו דינמיקה מכובדת. ובכל זאת, תמיד יהיו כאלה שמוכנים לשלם עוד עבור גרסאות עוצמתיות יותר. לכן, בשנת 2002 הופיעה הגרסה ה"חמה" is עם עיצוב רגזני, תא נוסעים עם אלמנטים מקוריים, מתלים נוקשים יותר ומנועים חזקים יותר. הגרסה המשודרגת ביותר קיבלה מנוע V8 אטמוספרי בנפח 4,6 ליטר מאת דגם הסדאן Alpina B10 (מכונית על בסיס ב.מ.וו סדרה 5) שמפיק 347 כ"ס ו-480Nm, תיבת 5 הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה. המהירות המרבית היא 240 קמ"ש, ההאצה מ-0 ל-100 לוקחת 6,5 שניות. מדובר ברכב שטח המהיר ביותר בתקופתו. הגרסה שלאחר מתיחת הפנים של שנת 2004 צוידה במנוע 4,8 ליטר V8 בהספק 360 כ"ס ו-500Nm בשילוב עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית: ההאצה מ-0 ל-100 התקצרה ל-6,1 שניות, המהירות המרבית גדלה ל-246 קמ"ש.
דור ראשון
באפריל של שנת 2009 נחשף לציבור ב.מ.וו X5 M. הקרוסאובר המשודרג כבר לא היה ייחודי כמו הקודם. דגמים מהירים במיוחד היו דומים לאלה של החברות Porsche, Mercedes-Benz, Land Rover, Audi. מצד שני, הגרמנים לא שינו את המתכונת. הרכב שודרג מבחוץ ומבפנים, קיבל גלגלים גדולים עם צמיגי חתך נמוך, המתלים עברו מודרניזציה, מרווח הגחון הונמך ב-10 מ"מ, הותקן מנוע עוצמתי מאוד, V8 בי-טורבו 4,4 ליטר עם הזרקה ישירה. הספק המנוע עומד על 555 כ"ס, מומנט השיא הגיע ל-680Nm. הקרוסאובר מזנק מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 4,7 שניות, המהירות המרבית מוגבלת על-ידי האלקטרוניקה בנקודת 250 קמ"ש, עם חבילת Driver’s Package ההגבלה נדחית ל-275 קמ"ש. תיבת 6 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, בולמי זעזוע אדפטיביים ודיפרנציאל אחורי אקטיבי עם שליטה בחלוקת מומנט נכללים במפרט האבזור הבסיסי של X5 M הראשון.
דור שני
שוחרר בשנת 2014. ה-SUV ה"חם" קיבל פגושים משוכללים, גריל אחר, חצאיות צד ודיפיוזר. גלגלי 20 אינץ' הותקנו כברירת מחדל, בתור אופציה הוצעו ג'נטים R21 עם צמיגי Michelin Pilot Super Sport. נהיו זמינים שני צבעי מרכב בלעדיים חדשים. ב.מ.וו X5 M השני צויד באותו מנוע בנזין V8 בנפח 4,4 ליטר עם הזרקה ישירה ושתי טורבינות, אך ההספק הוגבר ל-575 כ"ס, המומנט ל-750Nm. למנוע שודכה תיבת 8 הילוכים אוטומטית M Steptronic (במקום 6 הילוכים הקודמת). ההאצה ל-100 קמ"ש התקצרה ל-4,2 שניות. המהירות המרבית מוגבלת ב-250 קמ"ש כמו קודם. מרווח הגחון הונמך ב-10 מ"מ, בלמי שש הבוכנות ובוכנה אחת מלפנים ומאחור בהתאם וכן שאסי מכטרוני עם שלוש הגדרות (Comfort, Sport ו-Sport +) עדיין מייחדים את הגרסה ה"חמה". צריכת הדלק, לדברי היצרנית, הופחתה ב-20% – עד 11,1 ליטר ל-100 ק"מ.
דור שלישי
ב.מ.וו X5 M העדכני ביותר יצא בשנת 2019. מבחינה חיצונית גרסת M מגיעה בפגושים אחרים, במראות צד עם דימוי של רגליות כפולות, בספוילר מוגדל על מכסה תא המטען ובארבעה קצוות אגזוז. כמובן, בשביל הקרוסאובר מציעים צבעי מרכב בלעדיים. גרסת Competition, בנוסף לשאר, כוללת גריל, בתי המראות ואלמנטים אחרים בצבע שחור. הגלגלים הסטנדרטיים מגיעים בקוטר 21 אינץ', בעוד שמאחור מותקנים צמיגים רחבים יותר, תמורת תשלום נוסף ניתן להתקין ג'נטים R22 בסרן האחורי. בתא הנוסעים: הגה שונה עם לחצנים לבחירת מצבי M, מושבים בעלי צורה נוחה יותר וסוגי תצוגה נוספים למחוונים.
הרכב מצויד במנוע V8 בי-טורבו 4,4 ליטר בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית והנעה כפולה M xDrive. מאחור, כנהוג, מותקן דיפרנציאל אקטיבי נשלט אלקטרונית. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש בגרסה הבסיסית לוקחת 3,9 שניות, בגרסת Competition כבר 3,8 שניות (כמו בדגם ההיברידי פורשה קאיין טורבו S E-Hybrid וכמעט כמו למבורגיני אורוס, שמזנק תוך 3,6 שניות). המהירות המרבית שוב מוגבלת ב-250 קמ"ש, אך בהזמנה של חבילת M Driver’s ההגבלה עולה ל-290.
הקרוסאובר העוצמתי קיבל מרכב מחוזק ומתלים אדפטיביים, מייצב אחורי אקטיבי נכלל כבר במפרט האבזור הבסיסי. כל הגרסאות מצוידות כברירת מחדל בג'נטים מרוכבים בקוטר 395 מ"מ מלפנים ו-380 מ"מ מאחור. בסרן הקדמי מותקנים בלמי שש בוכנות ובאחורי מנגנוני בוכנה אחת פשוטים. ניתן לשנות את ההגדרות של יחידות הכוח (שלושה מצבים), של מערכת ההנעה הכפולה (שני מצבים), של המתלים (שלושה מצבים), של מנגנון ההיגוי ועכשיו גם של הבלמים. במקום מגבר ואקום מותקנת מערכת אלקטרומכנית בעלת שני מצבי פעולה (Comfort ו-Sport) עם רגישות מוגברת להפעלת לחץ על דוושות הבלם.