קייטרהאם. מסוכנות של לוטוס לתהילה עצמית
למותג האנגלי קייטרהאם יש היסטוריה מעניינת. החברה שנמצאת בבעלות VT Holdings היפנית, נוסדה בשנת 1963 כסוכנות של לוטוס, אך נשארת נאמנה לשורשיה עד היום: הדגמים שמיוצרים היום, כולל הקונספט של המכונית החשמלית העתידית, הם למעשה הגרסאות המשוכללות של לוטוס סוון. סוד ההצלחה של החברה לאורך כל השנים האלו טמון באהבה של האנגלים למסורות ולרגשות שמקבלים בעלי המכוניות המקוריות הללו.
לוטוס 7 היא מכונית הספורט הראשונה של לוטוס שיצאה בשנת 1957. ממנה התחילה העבודה האקטיבית של החברה בתחום הייצור של מכוניות פורמולה-1. בשנים הבאות, כאשר בפיתוח השתתף קולין צ'פמן עצמו, מכוניות אלו זכו בשבעה אליפויות עולם.
המותג האנגלי קייטרהאם הצליח להפוך לאגדי: במשך 50 שנים הוא מייצר מכוניות ספורט פשוטות, דינמיות ופרקטיות במיוחד שמתאימות גם למרוצים וגם לנסיעות בינעירוניות.
רקע היסטורי
כל מה שנוצר מתוך אהבה הוא מוצלח ונפלא, כפי שמוכיחה ההיסטוריה של חברת קייטרהאם. קבוצה של חובבי מכוניות ספורט מהעיירה קייטרהאם, מדרום ללונדון, הקימו את החברה Caterham Car Sales. המעריצים של מכוניות הספורט הנהדרות מאת לוטוס של אותה תקופה החלו לסחור ברכבים האהובים עליהם, ושמרו על העסק שלהם בקפדנות למרות הקשיים השונים שעמדו בפני היצרנית.
קייטרהאם הפכה לסוכנות הראשית ולבסוף נותרה היחידה בבריטניה שמכרה את לוטוס 7 האגדית. בתחילת שנות ה-70, כאשר לוטוס איבדה עניין בדגם הזה, ראש קייטרהאם, גרהם נירן, רכש את כל הזכויות עליה והעניק לרודסטר חיים שניים. אבל כפי שהתברר, חיים אלו הרבה יותר ארוכים מהראשונים.
בספטמבר של 2023 חברת קייטרהאם תחגוג 50 שנה. לכבוד האירוע מתוכנן אירוע חגיגי בדונינגטון-פארק.
באפריל של 2021 החברה עברה תחת בעלותו של טוני פרננדס, הבעלים של קבוצת המרוצים Lotus Racing בפורמולה-1, ששינה את שמה ל-Caterham F1 Team. לאחר עשור טוני פינה את מקומו לחברה היפנית: בשנת 2021 יצרנית הרכב האנגלית נרכשה על-ידי VT Holdings. ההולדינג היפני קשור למיזם הבריטי מאז 2009, כאשר הוא הפך ליבואן קייטרהאם ופתח מכירות ביפן.
VT Holdings היא אחת מקבוצות הקמעונאות הגדולות ביותר ביפן, שעוסקת בנוסף באופנועים. כמו כן, החברה פועלת במדינות כמו בריטניה, ספרד, תאילנד ודרום אפריקה.
כמובן, במאה ה-21 מכוניות הספורט הקלות והפשוטות של קייטרהאם, עם העיצוב בסגנון רטרו, הפכו לדבר בלתי שגרתי. על השאיפה לצעוד עם הזמן מעידות תוכניות החשמול של המותג. עם זאת, בתכנון נשארים גם עדכונים של הדגמים הקלאסיים, כמו 7.
קו הדגמים
** קייטרהאם סופר סוון**
בהתחלה קייטרהאם הרכיבה את הדגם לוטוס S4, אך בשנת 1974 החליטה להחיות את לוטוס סוון S3 והחלה לייצר אותו תחת השם קייטרהאם סוון S3, ולאחר מכון בתור סופר סוון. המכונית מצאה חן בעיני היוצרים, היא עברה שיפורים באופן קבוע, אבל המבנה המקורי נשמר. בתחילת שנות ה-80 אפילו שלחו אותה לשווקים חיצוניים. לקראת סוף שנות ה-90 היקף הייצור הגיע ל-600 יחידות בשנה. חלק מהדגמים נמכרו כערכות שהבעלים יכול להרכיב בעצמו. רק 25% מכל הדגמים של קייטרהאם יוצרו בתור רכב מוכן.
קייטרהאם סופר סוון צוידה במתלי ספורט נוקשים ומערכת היגוי חדה, ומכיוון שהמכונית היא בסך הכל שלדת צינורות ללא גג ודלתות עם יחידת כוח, הנהיגה בה מספקת חוויה מרתקת. תא הנוסעים הסגפני הוא מאוד צפוף, אין מקום למטען. המרכב מיוצר מלוחות אלומיניום דקים. בשנת 1994 יצרו גרסה עם מרכב סגור – גם מאלומיניום.
מפתיע שגם בזמננו לסופר 7 ביקוש די גבוה. המכונית מוצעת עם מגוון רחב של יחידות כוח. יש מנוע זעיר מאת סוזוקי בנפח 660 סמ"ק, אבל אפילו עמו מכונית הספורט מאיצה ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-7 שניות. הגרסאות המהירות והעוצמתיות יותר מצוידות במנועי פורד בנפח 1,6 ו-2,0 ליטר בהספק שונה. בנוסף, ניתן להזמין מרכב מפיברגלס.
הגרסה הדינמית והמהירה ביותר בזמננו היא 620R – המכונית המהירה ביותר של קייטרהאם המיועדת לשימוש בכבישים ציבוריים. האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 2,79 שניות הודות למנוע קומפרסור בנפח 2 ליטר מאת פורד המפיק 310 כ"ס, המהירות המרבית היא 249 קמ"ש.
קייטרהאם EV סוון
כבר מתבצעת העבודה על הקונספט של הרכב החשמלי העתידי, שעליו החברה סיפרה במאי 2023. כנהוג, הדגם יקבל הנעה אחורית, מהדגמים הקודמים תעבור בירושה התנהגות הכביש המצוינת והמשקל הנמוך. מאחר והמעצב הראשי של קייטרהאם הוא אנתוני ג'יאנארלי, הידוע בעבודתו על W Motors Lykan Hypersport, התדמית של קייטרהאם החשמלי חייבת להיות מרהיבה.
דגם קייטרהאם EV סוון מבוסס על שלדת צינורות מפלדה, על גביה מותקן מרכב מאלומיניום וקרבון, המנוע יפיק 240 כ"ס, תותקן סוללה בקיבולת 52 קוט"ש, האצה ל-100 קמ"ש תיקח קצת יותר מ-4 שניות. אב הטיפוס של הרכב החשמלי יוצג במהלך שנת 2023, אך הדגם הסופי צפוי להופיע לא לפני 2026.