סיטרואן C4 X. החלופה להאצ'בק ולקרוסאובר
סיטרואן C4 X הוא רכב בעל צורת מרכב קרוס-פאסטבק מבית Citroen שהוצג ביוני שנת 2022. הדגם החדש בהיצע של המותג תופס מקום בין ההאצ'בק C4 לבין ספינת הדגל במרכב ליפטבק C5 X. הקרוס-פאסטבק מוצב בתור חלופה להאצ'בק ולקרוסאובר. הרכב קיבל תדמית בסגנון של רכב שטח בעזרת מיגון המרכב השחור מפלסטיק. אמנם, מרווח הגחון הוא 156 מ"מ בלבד, בערך כמו להאצ'בק. הרכב החדש זמין מההתחלה בגרסה חשמלית. כמו כן, C4 X הולך להצטייד במערכת המולטימדיה החדשה My Citroën Drive Plus, במושבי Advanced Comfort עם מילוי פוליאוריתן ובאוטופיילוט לכבישים מהירים Highway Driver Assist. נכון להיום אין הצעות דומות בשוק האירופאי, לכן ל-C4 X יש את כל הסיכויים להצליח.
הייצור של הקרוס-פאסטבק הולך להתבצע במפעל התאגיד Stellantis במדריד, שבו כבר כמעט שנתיים מורכבים ההאצ'בקים סיטרואן C4, המוצעים רשמית בשוק הישראלי, דרך אגב. היציאה של C4 X לשוק מתוכננת לסתיו 2022. המחיר טרם נחשף, עם זאת, גרסת הבנזין הבסיסית של סיטרואן C4 כעת עולה בצרפת 22,990 יורו, e-C4 החשמלית תעלה החל מ-35,000 יורו. אצלנו בארץ ניתן לרכוש האצ'בק C4 חדש עם מנוע 1,2 ליטר טורבו בהספק 130 כ"ס במחיר החל מ-144,824₪ (כולל אגרת רישוי, נכון לשנת 2022).
עיצוב חיצוני
סיטרואן C4 X החדש מבוסס על פלטפורמת CMP ומאוחד עם ההאצ'בק C4: לשני הדגמים בסיס גלגלים שווה (2,670 מ"מ), אולם הקרוס-פאסטבק עומד חצי מדרגה מעליו, בין C4 לבין C5 X. הוא מרווח יותר בהשוואה להאצ'בק אך נטול דלת חמישית (מכסה תא המטען נפתח ללא החלון). הודות לסרח העודף האחורי, האורך הכולל צמח מ-4,355 ל-4,600 מ"מ. נפח תא המטען – 510 ליטר, בניגוד ל-380 ליטר של ההאצ'בק. מקדם הגרר: 0,29.
חלל פנימי
תא הנוסעים של C4 X, בעיקרון, דומה לזה של ההאצ'בק C4, אך הקרוס-ליפטבק מצויד בספה אחורית עם זווית נטייה גדולה יותר של משענת הגב. מושבי Advanced Comfort מיוצרים מפוליאוריתן עם זיכרון צורה (עובי השכבה הוגדל ב-15 מ"מ). בנוסף לכך, C4 X קיבל מערכת מדיה חדשה MyCitroen Drive Plus בעלת מסך 10 אינץ'. היא מסוגלת לזהות פקודות קוליות ב-20 שפות, לאחסן עד שמונה פרופילי משתמש ולעדכן את מערכת הניווט "על גבי האוויר".
בנוסף לכך, מפרט האבזור כולל: בקרת אקלים מפוצלת, חימום של כל המושבים, השמשה וההגה, סאנרוף פנורמי, תאורת אווירה, מטען אלחוטי, תושבת להידוק טאבלט ועשרים עוזרים אלקטרוניים, כולל אוטופיילוט Highway Driver Assist.
מנועים ושאסי
החלק הטכני של סיטרואן C4 X שנת 2022/2023 זהה לזה של ההאצ'בק C4: שני הדגמים מבוססים על פלטפורמת CMP עם קורת פיתול בסרן האחורי והנעה קדמית בלבד. היצרנית הכריזה על כך שיותקנו מתלי Progressive Hydraulic Cushions עם מגבילי מהלך הידראוליים, שהופיעו לראשונה ברכב הפנאי C5 Aircross ונקראו "שטיח מעופף".
מוצעות גרסאות בנזין ודיזל: בנזין טורבו 3 צילינדרים 1.2 PureTech בהספק 102 כ"ס בשילוב עם תיבה ידנית או בהספק 131 כ"ס עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית, טורבו דיזל 1.5 BlueHDi בהספק 131 כ"ס בשילוב עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. אך גרסאות אלו יוצעו רק במדינות מזרח אירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. מחוץ לאירופה המנוע העוצמתי יותר לא יצויד במערכת "סטארט-סטופ" ונופל תחת קטגורית Euro 6.1 במקום Euro 6.4 במדד זיהום האוויר.
במדינות מערב אירופה יוצע רק סיטרואן e-C4 X החשמלי עם חומרה מפיג'ו e-2008. הדגם הזה יצויד במנוע חשמלי המפיק 136 כ"ס ו-260Nm, בסוללה בקיבולת 50 קוט"ש ובמטען בהספק 100 קילוואט. טווח הנסיעה הרשמי על טעינה בודדת הוא 360 ק"מ לפי מחזור WLTP (לעומת 350 ק"מ אצל ההאצ'בק). במצב "ספורט" הרכב החשמלי מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 9,5 שניות (ההאצ'בק מאיץ תוך 9,7 שניות). המהירות המרבית – אותם 150 קמ"ש.