פורד פומה – מכונית המיוצרת על ידי חברת Ford מאז שנת 1997, מיועדת עבור השוק האירופאי. הדבר המעניין לגבי פומה הוא ששני הדורות שלה – רכבים שונים לחלוטין. הראשון – קופה, השני – קרוסאובר. מאחד אותם דבר אחד: פלטפורמה מאת ההאצ'בק פיאסטה, המגדירה את מימדיהן המיניאטוריים של שתי פומות כה שונות, וגם את התנהגות כביש הראויה. הח
פורד פומה ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור
AUTOBOOM

פומה עבור דור המילניום

פורד פומה ‏2019. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 2 דור

פורד פומה – מכונית המיוצרת על ידי חברת Ford מאז שנת 1997, מיועדת עבור השוק האירופאי. הדבר המעניין לגבי פומה הוא ששני הדורות שלה – רכבים שונים לחלוטין. הראשון – קופה, השני – קרוסאובר. מאחד אותם דבר אחד: פלטפורמה מאת ההאצ'בק פיאסטה, המגדירה את מימדיהן המיניאטוריים של שתי פומות כה שונות, וגם את התנהגות כביש הראויה. החל משנת 2019 בשוק ישראלי ניתן לרכוש את הדור השני של פורד פומה במרכב קרוסאובר.

מנחי תוכנית Top Gear (BBC) קראו לקופה פומה "מכונית השנה 1997" "בשל התנהגות הכביש וחוויות בלתי נשכחות מהנהיגה". פרסים אנגלים אחרים של הטורף הקטן: "מכונית ספורטיבית טובה ביותר 2001", "מכונית ספורטיבית טובה ביותר 2004 תמורת 10,000 יורו". חבר השופטים של מגזין הרכב «What Car?» הכתירו כבר את הקרוסאובר בתואר "מכונית השנה 2020". פורד פומה אף הצליחה לעקוף דגמים כגון טסלה מודל 3, סקודה סקאלה ואלפה רומיאו ג'וליה קוואדריפוליו.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1997 עד 2003. פורד החליטה ליצור מכונית ספורטיבית קטנה עוד ב- 1993. המעצבים הנדסו קופה ספורטיבי ובתור בסיס השתמשו בדור הרביעי של פורד פיאסטה. פומה הראשונה יצאה ארוכה יותר מפיאסטה, זכתה למרכב חדש לגמרי עם סרחי עודף מוגדלים וזווית שיפוע גדולה של השמשה. על מנת להפוך את כיול המתלים לספורטיבי חוזקו הקפיצים, נוסף מוט מייצב קדמי עוצמתי יותר וקשיחות קורת פיתול האחורית הוגברה ב- 30%. והתוצאה היא מכונית מעניינת בסגנון המקורי New Edge.

התוכנית האייקונית Top Gear העניקה לפורד פומה את תואר "מכונית השנה 1997" על "התנהגות הכביש וחווייות נהיגה בלתי נשכחות".

המכונית צוידה במנוע 4 צילינדרים 16 שסתומים Zetec SE בנפח 1,4, 1,6 או 1,7 ליטר בהספק 90 עד 125 כ"ס, ומנוע 1,7 ליטר המשודרג שהותקן ב- Racing Puma הפיק 155 כ"ס. לראשונה פורד השתמשה במנגנון תזמון שסתומים משתנה במנוע, אשר פותח בשיתוף פעולה עם INA Motorenele-mente Schaeffler KG. ראויה לציון גם תיבת 5 הילוכים הידנית שסיפקה מדד מומנט "שטוח", כאשר 85% ממנו הופק בטווח 1500-6750 סל"ד. צריכת הדלק עמדה על 7,4 ליטר ל- 100 ק"מ.

דור שני

הדור השני נמצא בייצור מתחילת שנת 2019 ועד היום (נתונים לשנת 2021). לאחר הפסקה ארוכה פומה חזרה בתדמית חדשה. ועכשיו היא קרוסאובר, על אף שנוצרה על פלטפורמה משותפת עם ההאצ'בק פיאסטה של הדור האחרון, אולם רצפת Ford Global B-car עברה שכלול מהותי. המכונית מורכבת ברומניה ונמכרת בשווקי אירופה, אוסטרליה וניו-זילנד.

בינואר 2020 העיתונאים האנגלים של מגזין «What Car?» כינו את הקרוסאובר פומה "מכונית השנה 2020". הטירונית עקפה את מתחריה הישירים סקודה קאמיק ואאודי Q2 בסגמנט הקרוסאוברים וניצחה בדירוג הכללי כאשר עלתה על דגמים כגון טסלה מודל 3, סקודה סקאלה ואלפה רומיאו ג'וליה קוואדריפוליו.

המגזין האנגלי «What Car?» כינה את הקרוסאובר פורד פומה "מכונית השנה 2020". פומה עקפה את טסלה מודל 3, סקודה סקאלה ואלפה רומיאו ג'וליה קוואדריפוליו.

לעיצוב החוץ של פורד פומה החדשה אין שום דבר במשותף עם פורד פיאסטה: פגושים שרירניים ופנסים דמויי-טיפה יוצרים יותר דמיון בין הקרוסאובר לפומה הראשונה. מרהיב במיוחד נראה הדגם במהדורת ST-Line המצוידת בתאורת LED, במיגוני פלסטיק בצבע המרכב, בספוילר גדול מעל מכסה המטען ובג'נטים 18 או 19 אינץ'.

הקרוסאובר מעט גדול יותר מההאצ'בק פיאסטה: 4186 מ"מ לאורך, 1805 מ"מ לרוחב, 1536 מ"מ לגובה, בסיס גלגלים – 2588 מ"מ. נפח תא המטען מרשים למדי בשביל הסגמנט הנוכחי – 456 ליטר. עם זאת, יש לציין שבנתון זה נכלל תא בנפח 80 ליטר מתחת לרצפה המכונה «MegaBox», דבר המאפיין אותו הינה האפשרות לשטוף אותו באמצעות צינור: לתוך הגומחה מוכנס תותב פלסטיק עם חור ניקוז בתחתית. את דלת המטען ניתן לצייד במנגנון חשמלי (אופציה).

המאפיין העיקרי בתא הנוסעים הוא, ככל הנראה, לוח מחוונים 12,3 אינץ' דיגיטלי, המאפשר להתאים אישית את אפשרויות תצוגת המידע (אופציה). הקרוסאובר זכה למערכת מולטימדיה Ford SYNC 3 בעלת צג 8 אינץ' עם תמיכת ממשקי אנדרויד אוטו ואפל קארפליי. תמורת תשלום נוסף ניתן להזמין מערכת שמע יוקרתית Bang&Olufssen בת 10 רמקולים.

מנוע בסיסי עבור פומה היה דגם טורבו 3 צילינדרים בהספק 125 כ"ס. יתר על כן, הקרוסאוברים עבור אירופה קיבלו שתי גרסאות היברידיות שבהן אותו מנוע בהספק 125 או 155 כ"ס פועל בזוג עם סטרטר-גנרטור 48 וולט המסובב את גל הארכובה באמצעות רצועה. היחידה החשמלית מפיקה 16 כ"ס (50Nm), מסייעת למנוע בעירה פנימית בשניות האצה הראשונות ומנטרלת את הטורבו-לאג בסל"ד נמוך. את האנגריה הנדרשת לתפקוד היא מקבלת מסוללת ליתיום-יון קומפקטית בעלת קירור נוזלי. בהיברידים קלים כאלו מותקן מגדש טורבו גדול יותר הפועל באופן יעיל יותר בסל"ד בינוני וגבוה. מאוחיר יותר בקו המנועים הופיע טורבו-דיזל EcoBlue. המכונית צוידה בתיבת 6 הילוכים ידנית או 7 הילוכים רובוטית, הנעה – קדמית.

פורד פומה החדשה אשר נבחנה על ידי Euro NCAP בשנת 2019 קיבלה חמישה כוכבים על בטיחות כללית, הגנת מבוגרים וילדים דורגה כ- 94% ו- 84%.

מפרט האופציות שזמינות עבור פורד פומה שנת 2020/2021 אינו צנוע בשום פנים ואופן: מושבים בעלי עיסוי באזור גב תחתון, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12,3 אינץ', מערכת מולטימדיה SYNC 3 עם צג 8 אינץ', גג פנוראמי, מערכת חנייה אוטומטית, בקרת לחץ בצמיגים, סיוע בבלימת חירום, פונקציית מניעת התנגשויות עם זיהוי הולכי רגל. בין מערכות עזר חדשות ראויה לציון «Wrong Way Alert» האחראית על זיהוי תמרורים והתראת הנהג על סכנה. נוסף על כך עבור הדגם זמין קומפלקס חשמלי «CoPilot 360» שלהרכבו נכנסים שתי מצלמות, שלושה מכ"מים ושניים עשר חיישני אולטרסאונד. בעיקרון, זוהי בקרת שיוט אדפטיבית המסוגלת להחזיק את הרכב בנתיב הנוכחי.

יש לציין שפורד פומה החדשה נבחנה על ידי Euro NCAP בשנת 2019. לה העניקו חמישה כוכבים על בטיחות כללית, הגנת מבוגרים וילדים דורגה כ- 94% ו- 84%. בנוגע לבטיחות הולכי רגל, הציון הוא 77%.

ומה תעדיפו אתם: קופה או קרוסאובר?
11 קולות