דונקרוורט (Donkervoort Automobielen BV) היא יצרנית מכוניות ספורטיביות שבסיסה בלליסטד, הולנד. החברה נוסדה על-ידי יופ דונקרוורט בשנת 1978 ובמשך תקופה ארוכה היא עסקה בייצור ידני של מכוניות ספורט ייחודיות המבוססות על הדגם לוטוס סוון (דגם שנת 1957 – 1972). דגמי המותג נחשבים לבין המהירים בעולם ומחזיקים בשיאים במספר מסלול
דונקרוורט. מרכב, צורה.
AUTOBOOM

דונקרוורט. מעבר לסתם מכוניות מהירות

דונקרוורט. מרכב, צורה.

דונקרוורט (Donkervoort Automobielen BV) היא יצרנית מכוניות ספורטיביות שבסיסה בלליסטד, הולנד. החברה נוסדה על-ידי יופ דונקרוורט בשנת 1978 ובמשך תקופה ארוכה היא עסקה בייצור ידני של מכוניות ספורט ייחודיות המבוססות על הדגם לוטוס סוון (דגם שנת 1957 – 1972). דגמי המותג נחשבים לבין המהירים בעולם ומחזיקים בשיאים במספר מסלולי מרוצים ידועים. אבל דונקרוורט הן מעבר לסתם מכוניות מהירות. היצירות של החברה השפיעו על תעשיית הרכב כולה ואפילו על היחס של אנשים כלפי הנהיגה.

Lotus 7 (Series 1) 1957–60.

לוטוס סוון היא מכונית ספורט דו-מושבית קטנה וקלה שפותחה על-ידי המייסד של לוטוס, קולין צ'פמן. זוהי מכונית עם הגג פתוח שיוצרה בין השנים 1957 – 1972, אך נחשבת עד היום להתגלמות הפילוסופיה של לוטוס בגלל המשקל העצמי הנמוך והפשטות שלה.

מעניין
Donkervoort logo
דונקרוורט, יצרנית מכוניות ספורטיביות שמתבססת בלליסטד, הולנד. הדגמים שלה מבוססים על העיצוב של לוטוס סוון.

במשך 44 שנות פעילותה החברה הצליחה להוציא כ-1,500 דגמים בסך הכל וייצרה לא יותר מ-50 עותקים בשנה. כל דגם מורכב באופן ידני ומתקיים זמן רב בווריאציות וגרסאות שונות. כיום בהיצע יש מכונית ספורט חדשה – דונקרוורט F22. כל מכוניות העל של המותג פותחו תחת המוטו "ללא פשרות", שמשמעותו היעדר של עוזרים אלקטרוניים: אפילו ABS והגה כוח מוצעים בתור אופציה. אבל מה שמעניין, היא העובדה שמכוניות דונקרוורט תמיד מוצאות את הבעלים שלהן, האצוות הקטנות נמכרות במהירות והמחיר, בסטנדרטים של העשירים, כלל לא מרקיעים שחקים: F22 החדשה עולה כולה 245 אלף יורו (לא כולל מיסים), החברה אף נאלצה להגדיל כמות העותקים במהדורה ל-75 בשל הביקוש הגבוה.

ההיסטוריה של החברה

בגיל 16 נער צעיר בשם יופ דונקרוורט חווה מפגש גורלי: בדרכו הביתה מבית הספר הוא נתקל בלוטוס 7. הבחור ההמום והמוקסם נעצר במקום, שכח מכל והחל לצייר את הרכב הנפלא. מאותו הרגע עלתה לו מטרה נעלה: ליצור מכונית ספורט קלה שתעלה על הלוטוס המופתי. השנים הראו שההולנדי המוכשר הצליח בכך. בשנת 1978 יופ יצר את המכונית הראשונה שלו – הרגע הזה נחשב לנקודת ההיוולדות של החברה שכיום ידועה ומוערכת במדינות רבות, הרי מכוניות הספורט של דונקרוורט משנות חיים.

"מכוניות הספורט של דונקרוורט כובשות לבבות הודות לתגובה יוצאת מן הכלל, התעמקות מוחלטת בנהיגה, שירות לקוחות חסר תקדים וטכנולוגיות של מכוניות-היפר במחירים של מכוניות-על"
Donkervoort
דונקרוורט. מרכב, צורה.
יופ דונקרוורט, איש עסקים הולנדי והמייסד של יצרנית הרכב ההולנדית Donkervoort.

מטרתו של יופ דונקרוורט הייתה להפיק את מרב הרגשות מאינטראקציה עם המכונית ומטוהר הנהיגה. הוא הצליח ליצור קשר חסר תקדים בין הנהג לרכב. את מסורות אלו מאז שנת 2021 ממשיך דניס דונקרוורט, בנו של המייסד וראש החברה החדש.

קו הדגמים

דונקרוורט S7

דונקרוורט S7 (שנות 1978 – 1984) הוא הדגם הראשון של החברה החדשה, מכונית ספורט קלה במיוחד המשלבת נוחות, אמינות, מאפיינים ספורטיביים ופרקטיות. בקיצור, החלום שהתגשם של נהגים חמי המזג. המכונית צוידה במנוע 1,6 ליטר בהספק 90 כ"ס מאת פורד (כמו בלוטוס המקורי) בשילוב עם תיבת 4 הילוכים. את הסרן האחורי היא קיבלה מפורד אסקורט הפופולרי לתקופה ההיא.

דונקרוורט S8

*דונקרוורט S8 (שנות 1985 – 1989) היא האבולוציה של הדגם הראשון: המכונית התרחבה משמעותית, התנהגות הכביש שופרה. היא צוידה במנוע 2 ליטר מאת פורד בהספק 110 כ"ס. הרבה תשומת לב הושקעה בבטיחות. הופיעה מערכת בלמים כפולה ושני מיכלי דלק מאלומיניום המותקנים מאחור הסרן האחורי.

דונקרוורט S8A

דונקרוורט S8A (שנות 1985 – 1993), בתורו, הפך לשכלול של דגם S8, אולם כמות העדכונים שבוצעו מאפשרים להחשיב אותו לרכב חדש. מכונית הספורט צמחה מעט לרוחב וקיבלה מתלים אחוריים חדשים ותיבת 5 הילוכים חדשה. המראה החיצוני השתנה עקב מתיחת הפנים שנגעה בחזית, במכסה המנוע ובדלתות.

דונקרוורט D10

דגם D10 (שנות 1988 – 1989) הוקדש לציון 10 שנות מאז הקמת החברה Donkervoort. מדובר במהדורה מזערית מ-10 עותקים שנבדלה בהיעדר השמשה הקדמית ובדינמיקה. מנוע בהספק 190 כ"ס האיץ את המכונית הקלה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 4,8 שניות. בין השנים 1986 – 1994 יוצרה במקביל גרסת S8AT, בה המנוע בנפח 2 ליטר מאת פורד החל להפיק 170 כ"ס לאחר שדרוג היצרנית, ו-2,2 ליטר – 190 כ"ס.

דונקרוורט D8 Zetec

מכונית הספורט D8 Zetec הופיעה בקו הדגמים בשנת 1993 ושרדה עד 1998. הדגם החדש התבלט בעיצוב מקורי, המכוניות ההולנדיות התרחקו יותר ויותר מהלוטוס המקורי. הותקן מנוע Zetec בהספק 140 או 160 כ"ס. בנוסף לכך, הוצעה גרסת הספורט D8 Zetec עם עיצוב פנימי מיוחד, שמשה מעוקלת, דלתות וגג חדשים מסיבי פחמן. מאוחר יותר הופיעו גרסאות אחרות: Cosworth (שנות 1994 – 1998) ו-Audi (שנות 1999 – 2002). הראשונה צוידה במנוע 2 ליטר בהספק מ-220 עד 280 כ"ס והאיצה ל-100 קמ"ש תוך 4,8 שניות. השנייה שיקפה את השלב החדש של שיתוף הפעולה עם אאודי: מנועים מתוצרת גרמנית בנפח 1,8 ליטר הפיקו מ-150 עד 240 כ"ס, בעוד שהיתרון הראשי שלהם היה המשקל והגודל המוקטנים. עם השאסי והמנועי החדשים, המשקל הכולל של הרכב ירד ל-630 ק"ג.

דונקרוורט D20

דונקרוורט. מרכב, צורה.

בדונקרוורט D20 השתנתה חלוקת המשקל בין הסרנים: המנוע ותיבת ההילוכים הועברו לאחור. בדגם הזה, המיועד למסלולי מרוצים, השתמשו במנוע V6 מאת אאודי המפיק 280 כ"ס. היו מספר גרסאות נוספות: D8 270 RS (שנות 2005 – 2007), המהודרה כללה 25 רכבים בסך הכל שהוקדשו לניצחון של דונקרוורט במסלול בנורבורגרינג בשנת 2004. D8 GT (שנות 2007 –2012) היא מכונית עם מרכב סגור הראשונה בתולדות דונקרוורט, היא השתתפה במרוצי אליפות באירופה GT4.

דונקרוורט D8 GTO-40

דגם D8 GTO-40 הושק בשנת 2018 והפך לשכלול של הדגם הקודם. המספר "40" בשם מציין 40 שנות קיום לחברה ההולנדית. הרודסטר מבוסס על שלדת צינורות קלה מפלדה, הוא מצויד בסעפת יניקה מטיטניום והמרכב מיוצר במלואו מסיבי פחמן. מתחת למכסה המנוע הארוך יושב מנוע הטורבו Audi 2.5 TFSI עם 5 צילינדרים המפיק 415 כ"ס ו-500Nm. זוהי מכונית ספורט ששוקלת 678 ק"ג בלבד ומאיצה ל-100 קמ"ש תוך 2,7 שניות ול-200 קמ"ש תוך 7,7 שניות.

דונקרוורט F22

החל משנת 2021 בראש החברה עומד בנו של יופ, דניס, כבר ב-30 בנובמבר שנת 2022 הוצגה מכונית החדשה לחלוטין בשם F22. מלוטוס סוון נותרו, ככל הנראה, רק הגלגלים הקדמיים הבולטים מעבר לגבולות המרכב, המבנה הפשוט, וכמובן, ההתרגשות הטהורה. ואם D8 נקרא כך לכבוד בנו דניס, אז F22 קיבלה את שמה לכבוד נכדתו של יופ, בתו של דניס פיליפה. המכונית היפהפייה יצאה גדולה מהקודמות ואפילו קיבלה תא מטען בנפח 298 ליטר. על פי חוקי המודרניות, מכונית הספורט כעת מצוידת במערכת מולטימדיה הכוללת iPad Mini על הפאנל הקדמי ואפילו בבקרת משיכה עם כמה מצבי פעולה. עם זאת, ABS והגה כוח עדיין מוצעות כאופציה. בדגם הותקן מנוע הטורבו המוכר עם 5 צילינדרים Audi 2.5 TFSI בהספק מדהים של 500 כ"ס ו-640Nm. נכון להיום זהו הדונקרוורט העוצמתי ביותר בהיסטוריה.

האם אתם עוסקים במה שאתם באמת אוהבים ובמה שמעורר בכם השראה כל יום מחדש?
12 קולות