בי.וואי.די טאנג החשמלי. שאגת הדרקון
קרוסאובר בי.וואי.די טאנג זהו אחד מהרכבים החשובים ביותר לא רק עבור חברת BYD, אלא עבור תעשיית הרכב הסינית כולה. גרסת הדור הראשון יצאה בשנת 2015 והגיעה עם יחידת כוח היברידית
בהספק כולל מרשים של 505 כ"ס ודינמיקה יוצאת מן הכלל: ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת 4,9 שניות. בשנת 2019 יצאה גרסת דור שני של טאנג, עם עיצוב שפותח על-ידי אמן גרמני, המעצב הראשי לשעבר של Audi Group, וולפגנג אגר. זמן ההאצה ל-100 קמ"ש התקצר ל-4,5 שניות. אולם לא מזמן היצרנית הסינית הצהירה שהיא עברה לייצור של רכבים חשמליים בלבד. לכן, הסיפור שלנו מוקדש לקרוסאובר החשמלי בי.וואי.די טאנג EV600. בואו נברר מה הקשר לדרקון.
הרכב האחרון עם מנוע בנזין בלבד ירד מפס הייצור של BYD במרץ של 2022. אך אי-אפשר לומר שהתבצע מעבר מוחלט לחשמל: דגמים היברידיים נותרים בהיצע ולא הולכים להיעלם בזמן הקרוב.
העיצוב החיצוני
מבחינה חיצונית BYD טאנג EV600 זהו רכב גדול, יפה ומרשים. אין בו שום דבר מוגזם, רק סטייל סולידי ו"בוגר". המרכב הוא גדול יחסית, מימדיו: אורך 4,870 מ"מ, רוחב 1,950 מ"מ, גובה 1,725 מ"מ, בסיס גלגלים – 2,820 מ"מ. מעניין שהקרוסאובר נראה גדול יותר ממה שהנתונים מרמזים הודות למרכב המוארך. בין ההבדלים הויזואליים בגרסה החשמלית – גריל חדש עם עיצוב מטריקס ועם פגוש קדמי שונה.
חלל פנימי
תא הנוסעים מרשים: מסך ענק מסתובב בגודל "15,6, הגה ספורטיבי, לוח מחוונים דיגיטלי גדול וכן שפע חומרים ומרקמים שונים ותאורת אווירה. החלל הפנימי צבוע בחום ושחור, המושבים מרופדים בעור טבעי, אך נעשה שימוש גם באלקנטרה. פלסטיק קשה תמצאו רק בתחתית הקונסולה המרכזית ובדלתות. המושבים הקדמיים נוחים במיוחד ומצוידים בכוונון חשמלי, באוורור ובחימום. יש חימום שמשה ומראות, אך ההגה והמושבים האחוריים לא מצוידים בחימום. למרות זאת, השורה השנייה היא פשוט מצוינת ומציעה מרווח נדיב במיוחד, אבל יש גם שורה שלישית המתאימה לילדים. תא המטען אינו גדול במצב סטנדרטי, אך אם מקפלים את השורה השלישית הקיבולת מגיעה ל-940 ליטר, אם נוריד גם את השורה השנייה מקבלים 1,655 ליטר של נפח יעיל. טאנג החשמלי, כמו גם הגרסה ההיברידית, מצויד בבלמי ברמבו, בג'נטים R20 או R22, במחוונים דיגיטליים, במסך מולטימדיה מסתובב ובמפרט עשיר של מערכות בטיחות אלקטרוניות.
יחידת כוח
הקרוסאובר בעל ההנעה הכפולה מגיע עם שני מנועים חשמליים (אחד בכל סרן). ההספק הכולל של יחידת הכוח עומד על 517 כ"ס, המומנט – 660Nm. לפי נתונים רשמיים, קרוסאובר כזה מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,4 שניות. המהירות המרבית שלו – 180 קמ"ש. הקרוסאובר הבסיסי מצויד במנוע חשמלי אחד בהספק 245 כ"ס.
לפי התקן NEDC, בי.וואי.די טאנג אמור לעבור 505 ק"מ בין טעינות מלאות.
סוללת ליתיום-יון בקיבולת 82,8 קוט"ש ממוקמת מתחת לרצפת תא הנוסעים. טווח הנסיעה לפי הדרכון – 500 ק"מ (NEDC) או 600 ק"מ בעת נהיגה במהירות קבועה של 60 קמ"ש. היצרנית מבטיחה תפקוד יציב של הרכב החשמלי בטמפרטורה שנעה בין 30- עד 45+ צלזיוס. מערכת המתלים: תמוכות מק'פרסון בסרן הקדמי, מערך רב-חיבורי בסרן האחורי. כיול המתלים הנוח לא מעודד לנהוג באופן ספורטיבי, דבר שסותר את העוצמה של יחידת הכוח.
מתיחת פנים שנת 2022
באביב של 2022 החרטום של הרכב השתנה לחלוטין. הגריל הגדול בצורת "לוע הארי", הוחלף במשטח אטום – היוצרים מכנים לסגנון הזה בצניעות "פני הדרקון" (סגנון עסקי Dragon Face 3.0). וזה, למעשה, מרמז על כך ש-BYD טאנג הוא הדרקון שעליו מדובר. שני הפגושים גם השתנו. בתא הנוסעים בשורה השנייה הופיעו שני מושבים נפרדים נוחים במקום ספה, כלומר, כעת הרכב מגיע גם בגרסת 6 מקומות. בנוסף לכך, הרכב צויד במערכת המולטימדיה החכמה DiLink 4.0 (5G) ובאוטופיילוט DiPilot.
החלק הטכני מדגים את הפוטנציאל של BYD טאנג שנת 2022/2023: בגרסאות עם מנוע חשמלי אחד בהספק 245 כ"ס טווח הנסיעה בין טעינות גדל ב-35 ק"מ. הגרסה החד-מנועית עם סוללה בעלת קיבולת מוגברת (108,8 קוט"ש) כבר יכולה לעבור 730 ק"מ על טעינה בודדת. יחידת הכוח דו-המנועית בהספק כולל של 517 כ"ס מגיעה עם הסוללה הגדולה ביותר, בזכותה טווח הנסיעה גדל ב-130 ק"מ (635 ק"מ).