פיאט סקודו. דור 3 שנת 2021
פיאט סקודו הוא רכב מסחרי קל שמיוצר משנת 1996 . הרכב נקרא כך על שם הסמל, שהודפס על המטבעות האיטלקיים. בשנת 2021 הופיעה לראשונה גרסת הדור השלישי החדש שמיוצרת במפעל של Sevel Nord בצרפת. כיום, הוואן מוצע בשתי גרסאות: גרסת מטען ומטען-נוסעים בעלת שתי שורות של מושבים. הרכב נמכר באירופה ולא הוצג בישראל. אבל כיום התקבלה מידע שבשנת 2023 פיאט סקודו החדש יגיע לשוק הישראלי במחיר שמתחיל מ-249,900 ש"ח. הדגם יגיע בגרסה בעלת מרכב מקוצר או מוארך בעלת מנוע דיזל בנפח 2 ליטר עם הספק 177 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית. על תחילת המכירות הצהירה חברת "סמלט", היבואן הרשמי של פיאט לישראל.
פיאט סקודו הוא רכב שזהה כמעט לחלוטין לדגמים ממשפחת הדגמים סיטרואן ג'אמפי, פיג'ו אקספרט, אופל ויוארו וטויוטה פרואייס. ההבדל הוא רק בלוחיות שם ופרטי העיצוב הקטנים. בעוד שגרסת הדור השלישי נוצרה בשיתוף הפעולה עם מהנדסים של Citroën ו-Peugeot, כי הקבוצות FCA ו-PSA נכנסו לתאגיד המאוחד Stellantis. המחיר של סקודו זהה לזה של ג'אמפי מאת Citroën: בישראל המחיר של גרסת הבסיס של הוואן הצרפתי שמצוידת במנוע טורבו דיזל בנפח 2 ליטר עם הפסק 140 כ"ס שפועל בשיתוף עם תיבת 6 הילוכים ידנית מתחיל מ-222,442 ש"ח. גרסת ג'אמפי הזהה לסקודו (מנוע טורבו דיזל בנפח 2 ליטר עם הספק 177 כ"ס ותיבת 8 הילוכים אוטומטית) עולה קצת יותר מוואן של פיאט: 253,411 כנגד 249,900 ש"ח.
העיצוב החיצוני
העיצוב החיצוני של פיאט סקודו דגם שנת 2021, בדומה לגרסאות הקודמות, זהה לזה של הדגמים המקבילים. יש לו רק לוחית שם אחרת ורשת גריל חדשה. החלק האחורי זהה גם הוא, שוב למעט לוחית השם ופגוש שונה מעט. עם זאת, הרכב זכה לעיצוב חיצוני נאה ומיוחד. הגרסה החשמלית, שתופיע בישראל מאוחר יותר, תגיע עם לוחית שם מיוחדת עם אות "E" גדולה בצבע כחול. בנוסף, יש שקע טעינה המובנה בקשת הגלגל הקדמית השמאלית. בישראל הוואן המסחרי יוצע עם שני סוגים של שלדה - בסיס הגלגלים של שתיהן עומד על 3,275 מ"מ, הרוחב - 1,920 מ"מ. אורך המרכב של הגרסה המקוצרת עומד על 4,959 מ"מ, הגובה - 1,895 מ"מ, נפח תא המטען - 5.3 קוב, כושר ההעמסה - 1,013 ק"ג, כוח המשיכה - עד 2,110 ק"ג. אורך המרכב של הגרסה המקוצרת עומד על 5,309 מ"מ, הגובה - 1,935 מ"מ, נפח תא המטען - 6.1 קוב, כושר ההעמסה - 1,304 ק"ג, כוח המשיכה - עד 1,800 ק"ג. העיצוב החיצוני של פיאט סקודו דגם שנת 2021, בדומה לגרסאות הקודמות, זהה לזה של דגמים מקבילים. יש לו רק לוחית השם שונה ורשת הגריל חדשה. החלק האחורי גם נותר זהה, שוב למעט לוחית השם והפגוש שמעט שונה. עם זאת, עיצוב הרכב הוא נאה ומיוחד. הגרסה החשמלית, שתופיע בישראל מאוחר יותר, תגיע עם לוחית שם מיוחדת עם אות "E" בולטת בצבע כחול. בנוסף, יש שקע טעינה שמובנה בתוך קשת הגלגל הקדמית השמאלית. בישראל הוואן המסחרי יוצע עם שני סוגי השלדה - בסיס הגלגלים של שתיהן עומד על 3,275 מ"מ, רוחב - 1,920 מ"מ. אורך המרכב של הגרסה המקוצרת עומד על 4,959 מ"מ, גובה - 1,895 מ"מ, נפח תא המטען - 5.3 קוב, יכולת העמסה - 1,013 ק"ג, כוח המשיכה - עד 2,110 ק"ג. אורך המרכב של הגרסה המקוצרת עומד על 5,309 מ"מ, הגובה - 1,935 מ"מ, נפח תא המטען - 6.1 קוב, יכולת העמסה - 1,304 ק"ג, כוח המשיכה - עד 1,800 ק"ג.
עיצוב הפנים והאבזור
שתי הגרסאות של פיאט סקודו שנת 2023 שיגיעו לישראל מצוידות כברירת מחדל במערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 7 אינץ', התאמה ל-Android Auto ו-Apple CarPlay, מערכת שמע הבסיסית עם 4 רמקולים, משוב המיועד לשני נוסעים צמוד למושב הנהג, בקרת שיוט, חלונות חשמל, שתי דלתות צד ודלת ציר אחורית, אור גבוה אוטומטי, חיישני אור וגשם, חיישן חניה אחורית עם מצלמה אחורית. המגוון של מערכות עזר הוא לא גדול במיוחד.
המנועים
סיטרואן ג'אמפי שמשווק בישראל בגרסת הדור השלישי שנת 2016, מוצע עם סוגי מרכב ויחידות כוח שונים, כולל הגרסה החשמלית וגסאות הבסיסי הדיזל בעלות מנוע בנפח 1.5 או 2 ליטר ותיבת הילוכים ידנית או אוטומטית. בשלב הזה, פיאט סקודו שנת 2023 ישווק בגרסאות בעלות שני סוגי המרכב בלבד, המקוצרת והמוארכת ואך ורק עם אפשרות אחת של מנוע הדיזל. גם הגרסה החשמלית תגיע לישראל, אבל מאוחר יותר. היא תצויד במנוע חשמלי עם הספק 100 קילוואט (136 כ"ס) ובשני סוגי הסוללה לבחירה: בעלות הספק 50 או 75 קילוואט, הדבר יספק טווח הנסיעה בסך 330 ק"מ.
פיאט סקודו שנת 2023 המסופק לישראל צויד במנוע טורבו דיזל עם הספק 177 כ"ס, שפועל בשיתוף עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית בשליטה אלקטרונית. זה מספיק לתאוצה מ-0 ל-100 די מהירה יחסית לרכב מסחרי שלוקחת 9.9 שניות. מהירות המרבית עומדת על 170 קמ"ש. צריכת הדלק המשולבת נעה בין 13.5 לבין 13.9 ק"מ לליטר אחד של דלק (בהתאם לגרסה). הדגם מצויד במיכל דלק בנפח 69 ליטר ומיכל אוריאה גדול בנפח 22.4 ליטר.