פורד אקספדישן. דור 4. מתיחת פנים 2021
פורד אקספדישן הוא רכב שטח בגודל מלא עם 5 דלתות, אחד מהרכבים החזקים ביותר, בעל יכולות שטח מעולות ואחד מהרכבים המפורסמים ביותר של פורד. מיוצר משנת 1996. הרכב מתאים יותר לנהגים מקצועיים, כלומר לא מדובר פה על איזו מכונית עירונית קלה לתמרון. הרכב עובר שדרוג קבוע מדור לדור ומצטייד בטכנולוגיות ובפונקציות מתקדמות חדשות. כתוצאה מכך, לא כל אחד יכול לנהוג ברכב כזה. אך תמיד יהיו הרבה שירצו להשתלט על החיה הזאת, כי התוצאה שווה את ההשקעה. פורד אקספדישן הוא רכב מעולה בכל המדדים. הדור הרביעי יצא לשוק בשנת 2017 ובשנת 2021 הגיע זמן לעדכנו. על גרסת פורד אקספדישן המעודכנת בכתבה שלנו.
גרסת הדור הרביעי של פורד אקספדישן הורכבה על גבי שלדה מסגסוגת עמידה. הרכב התארך ב-8 ס"מ, הגדיל את בסיס הגלגלים ב-6 ס"מ, אך הונמך ב-2 ס''מ בהשוואה לגרסת הדור הקודם. מערכת CAN-3 האלקטרונית החדשה שונה מהותית מהקודמת, היא מדמה ככל הניתן את מערכת העצבים של בן אדם: כל מעבדי המיקרו ומערכות הבקרה האלקטרוניות מחוברים זה לזה, "מתקשרים" באמצעות נתונים אלקטרוניים ומלמדים את הרכב להגיב מהר יותר לשינויים במצב על הכביש.
עיצוב חיצוני
פורד אקספדישן 2021 החדש יכול להכיל עד 8 נוסעים ויש לו יכולת העמסה ומשיכת נגרר מצוינים. סוס עבודה אמיתי לאנשים פעילים, לצוותי העבודה ולמשפחות גדולות. הרכב מגיע גם עם מרכב סטנדרטי וגם עם מרכב בעל בסיס גלגלים מוארך. גרסת MAX המוארכת ארוכה יותר ב-30 ס''מ בהשוואה לגרסה הרגילה ומוסיפה 470 ליטר לנפח של תא המטען, שעומד אחרי הקיפול של שורת המושבים השנייה והשלישית על 3,440 ליטר. שורת המושבים האחורית מגיעה עם מרחב מוגדל לראש ולרגליים, לכן כל הנוסעים יהנו מנוחות מרבית. השינויים בעיצוב החיצוני לאחר מתיחת הפנים היו רבים אך לא משמעותיים: קצת השתנו רשת הגריל והפגושים, עודכנו פנסים קדמיים ואורות ניווט היום.
מתיחת הפנים הביאה עמה גרסת שטח חדשה בשם Timberline. בין היתרונות העיקריים שלה: מפשק גלגלים מורחב ומרווח גחון גדול שעומד על 296 מ''מ. בנוסף, הגרסה מצוידת בצמיגי שטח (בגודל 66 אינץ'), בהגנה תחתית (בדומה לגרסה החמה של טנדר F-150 רפטור) ובמערכות עזר (כמו של רכב השטח פורד ברונקו) שמסייעת להקטנת רדיוס הסיבוב בשטח. בנוסף, ישנה רמת הגימור Stealth Performance Edition (מגיעה בגרסת רכב השטח עם מנוע V6 בהספק 440 כ''ס בעל עיצוב ספורטיבי). רמת הגימור כוללת מתלים מכוילים מחדש, פרטי עיצוב שחורים ונוצצים, חישוקי גלגלים מאלומיניום בגודל 22 אינץ' עם קליפרי בלמים אדונים ועם לוחיות שם כהים.
עיצוב פנים ואבזור
בתוך תא הנוסעים המרווח של פורד אקספדישן 2021/2022 יש 15 מחזקי כוסות ומושבים אחוריים חשמליים. שורת המושבים השלישית מתקפלת וניתן לשלוט בה מתא המטען או משורת המושבים האחורית. בקיפול שורת המושבים השנייה והשלישית מתקבלת רצפה שטוחה, הדבר מקל על ההעמסה. תא הנוסעים מגיע עם מערכת SYNC 4 (כמו של מוסטנג Mach-E) המידע והבידור החדשה ביותר עם מסך מגע בגודל 15.5 אינץ' (בגרסאות הטופ, בגרסאות הרגילות - 12 אינץ') ועם לוח מחוונים דיגיטלי, שמקבלים עדכוני תוכנה דרך רשת אלחוטית. המערכת SYNC 4 מאוחדת עם המערכת FordPass Connect עם תמיכה ב-Apple CarPlay, Android Auto ו-SYNC AppLink באמצעות 4G LTE או נקודת Wi-Fi.
גם הגרסה הבסיסית של פורד אקספדישן מגיעה עם מגוון מערכות עזר חכמות, כולל מערכת זיהוי סימוני הכביש, מערכת סיוע בעקיפת מכשול פתאומי, מערכת סיוע בנסיעה לאחור ובצמתים ופונקצית Active Air Dam שמשפרת את האווירודינמיקה במהירויות מעל 64 קמ"ש. החידוש החשוב ביותר הוא נהג אוטומטי לתנועה בכבישים בשם BlueCruise. המערכת שייכת לרמת אוטונומיות שתיים על לפי הסיווג של SAE ומאפשרת להסיר את הידיים מההגה בקטעים מסוימים במסלול.
מנועים ושלדה
תחת מכסה המנוע של פורד אקספדישן פועל מנוע טורבו EcoBoost V6 בנפח 3.5 ליטר בהספק משתנה. הגרסה הבסיסית מפיקה 380 כ''ס ו-637 נ''מ, הגרסה החזקה יותר מגיעה בהספק של 446 כ''ס ו-691 נ''מ. תיבת 10 הילוכים אוטומטית מגיעה כברירת מחדל בכל הגרסאות. רכב השטח הזה יכול למשוך נגרר בגודל כולל עד 4 טון. כל הגרסאות מצוידות במתלים עצמאיים אחוריים, שמספקים נסיעה חלקה יותר ורמת שליטה משופרת. דרך אגב, בשנת 2022 אקספדישן קיבל תיבת הילוכים היברידית, שאותה היצרן הציג עבור F-150 2021.