אינאוס. מתוך האהבה לדיפנדר הוותיק והחביב
אינאוס (Ineos Automotive) היא חברה אנגלית שנוסדה בשנת 2016 על-ידי המיליארדר ג'יימס רטקליף מתוך האהבה ללנד רובר דיפנדר הוותיק והחביב. רטקליף ידוע בעולם העסקים הגדולים בתור המייסד והבעלים של התאגיד הכימי Ineos בעל משקל והשפעה ניכרים בתחום. איש העסקים הזה פיתח את העסק שלו בהצלחה במשך יותר מ-30 שנים ובשנת 2018 הוא הוכר כהאנגלי העשיר ביותר. רטקליף עצמו נולד באוקטובר 1952 בעיר פיילסוורת', הפרברים המזרחיים של מנצ'סטר הידועים בתעשייה המפותחת. אביו של ג'ים עבד כנגר ובסופו של דבר הצליח לפתוח מפעל רהיטים קטן. מלך הכימיה לעתיד קיבל השכלה מצוינת בגימנסיה היוקרתית בברקלי, דבר שאפשר לו לכבוש הפסגות.
כיום רטקליף הוא בן 69. באביב של 2022 השם שלו הופיע בעיתונות רבים בהקשר לתוכניות של המיליארדר לרכוש את קבוצת הכדורגל צ'לסי, דבר שלא התממש.
הקמת חברת הרכב אינאוס נבעה מהתשוקה של מר רטקליף לרכבי השטח על בסיס שלדת סולם מאת המותג לנד רובר, במיוחד הדיפנדר. בשנת 2016 חברת Jaguar Land Rover הורידה את הדגם האגדי מהייצור. רבים לא רצו לקבור את רכב השטח האגדי, אבל לא לכולם הייתה אפשרות לעשות משהו כנגד. בהיותו מיליארדר ויזם מוכשר, ג'ים רטקליף ניסה לרכוש את הזכויות לייצור דיפנדר מיגואר לנד רובר, אך נענה בסירוב והחליט לפתח רכב משלו באותו הסגנון. הרכב נקרא אינאוס גרנדיר 4×4, "גרנדיר" הוא חייל ביחידת חיל מובחרת. במקור המושג ציין חיילים חמושים ברימוני יד (מהמילה grenade).
אינאוס גרנדיר
אינאוס גרנדיר 2022/2023 חולק עם דגם המקור את המרכב מאלומיניום ואת הסגנון הקשוח הכללי. הוא נבדל מבחינות די רבות מדיפנדר, על מנת לא לקבל תביעה בנוגע להפרת זכויות היוצרים מאת לנד רובר. ביחידות התאורה, בצורת מכסה המנוע, בידיות הדלת, בקשתות הגלגלים ובדלת תא המטען הכפולה. כאן תוכלו להכיר את גרנדיר יותר מקרוב.
גרנדיר חייב להיות אמין במיוחד כדי לעמוד בדרישות של מי שמשתמש ברכבים לעבודה ולנסיעות שטח
רכב השטח שלנו גם מצויד במנועים אחרים – בנזין או דיזל 6 צילינדרים טוריים בנפח 3 ליטר מבית BMW. הספק המנועים הונמך על מנת להאריך את תוחלת החיים ולהגביר את האמינות, למנועים שודכה תיבת 8 הילוכים אוטומטית הידרו-מכנית מאת ZF. המהנדסים של Ineos Avtomotive השתמשו בתור בסיס בשלדת סולם עוצמתית, מלפנים ומאחור הותקנו סרנים עוצמתיים מהחברה האיטלקית Carraro. יש הילוך כוח ושלושה דיפרנציאלים עם נעילה מאולצת (אורכית ורוחבית). באופן כללי, המבנה פותח בהשתתפות Magna הקנדית ו-AVL האוסטרלית, חברות מוכרות בתחום ייצור הרכב. רטקליף תכנן את הרכב בצורה שלכל פרט ופרט יהיה כושר עמידות גבוה.
גרנדיר חייב להיות אמין במיוחד כדי לעמוד בדרישות של מי שמשתמש ברכבים לעבודה ולנסיעות שטח. ההזמנות לדגם הראשון והיחיד בינתיים החלו להתקבל ב-18 במאי 2022. הייצור מאורגן בעיר באמבך, צרפת, במפעל של דיימלר לשעבר. אינאוס גרנדיר החדש יגיע בגרסת מטען דו-מקומית ובגרסת נוסעים עם 5 מקומות. בהתחלה יוצע קו רמות גימור פשוטות שהיצרנית מבטיחה להתאים בקלות בעזרת אביזרים ואופציות לפי בקשות הלקוח. על הפתיחות של חברת אינאוס מעידה העובדה שבנובמבר 2021 היא הכריזה על תחילת שיתוף הפעולה עם יונדאי בתחום יחידות כוח מבוססות מימן. ייתכן שהטרנד לרכבים החשמליים ייגע גם בגרנדיר האולד-סקולי.
התכניות לעתיד הקרוב
Ineos Automotive מבטיחה ללקוחותיה את האפשרות לתחזק ולתקן את הרכב בכוחות עצמם על-ידי פתיחת גישה מקוונת לקטלוג חלקי החילוף ולכל ההוראות הדרושות. משלוח החלקים מתבצע תוך יום. תהיה גם עזרה טכנית אישית שלא תאלץ לחכות יותר מ-24 שעות. המחיר ההתחלתי של גרנדיר 4X4 הוא 48 אלף פאונד או 59 אלף יורו (מה שיקר יותר מלנד רובר דיפנדר). המפעל הממוקם באמבך הוציא רק 5,000 רכבי שטח בשנת 2022 ויגיע לכושר ייצור מרבי (30,000 – 40,000 בשנה) בשנת 2023. על המכירה יהיו אחראיות 200 סוכנויות בכל רחבי העולם, השוק העיקרי עבור הדגם הוא אירופה. בארה"ב רכב השטח של אינאוס יופיע בקיץ של 2023. רק הזמן יגיד אם פרויקט הרכב של ג'ים רטקליף יצליח באותה מידה כמו האימפריה הכימית שלו.