קארמה רברו. בחזרה למקורות
קארמה רברו זהו רכב ספורט בעל צורת מרכב סדאן עם 4 דלתות שמיוצר משנת 2016 על-ידי חברת Karma Automotive, שהיא חלק מהתאגיד הסיני Wanxiang. למעשה זהו שחזור של הדגם פיסקר קארמה רק עם 4 דלתות לאחר מתיחת פנים. שם הדגם Revero מורכב מצמד המילים בלטינית "re" (חזרה) ו-"vero" (אמת, אמינות). זה רומז להחזרת האמון למוצר החדש, שהורכב בדמותה של קארמה הראשונה, שהייתה נתונה לספק מבחינת האיכות והאמינות. לכן בחזרה לפעילות של הרכב בשם רברו, הבעלים החדשים של החברה השקיעו תשומת לב רבה לשאלה הזאת. "חזרה לאמת" לקח זמן מה, לפני הוצאתה לאור, קארמה רברו החדשה עברה עדכונים סופיים לאורך שנתיים. כתוצאה, ההבדלים בין הדגם החדש לבין הרכב הקודם בשם פיסקר הם פחות מהמצופה. עם זאת המחיר נהיה גבוה יותר והגיע ל-130 אלף דולר. עד שנת 2019 סדרת הדגמים התחדשה, נוספו דגם רברו GT ורברו GTS.
בשנת 2014 חברת Fisker, שיצרה רכב ספורט חדשני קארמה פיסקר שפעל בצורה היברידית נטענת, פשטה רגל. התאגיד הסיני Wanxiang הפך לבעלים החדשים. הרכישה לא כללה את המותג פיסקר וסימנים מסחריים השייכים למייסד החברה הנריק פיסקר. לכן הופיעה החברה החדשה בשם Karma Automotive. הבעלים החדשים הקימו מפעל חדש בקליפורניה, בעוד שייצור הרכבים לא מתבצע בהרכבת יד מלאה: במפעל הותקן פס ייצור אוטומטי ובסביבות 70 רובוטים, הדבר אמור לשפר רציני את רמת האיכות, שלא היה טוב ברכבים של המותג פיסקר.
העיצוב החיצוני
העיצוב החיצוני של קארמה רברו הוא כמעט זהה לזה של פיסקר קארמה המקורי: השתנה מעט היצוב של הפוגשים, וזה הכל, הפנסים הם בי-קסנון. אולם, Karma Automotive הפכה לחברה הראשונה שמציירת את לוחית השם על המרכב… והכל בעבודת יד! לא מפתיע במיוחד, העבודה של צייר היא גבוהה הרבה יותר בהשוואה לאמצעים מתקדם טכנולוגיות (כנראה, זה נעשה כדי להצדיק העלאה במחיר). בנוסף לשני צבעי המרכב סטנדרטיים, תמורת תשלום נוסף שנע בין 1,500 לבין 2,500 דולר, ניתן לבחור באחד משישה גוונים נוספים. במקום חישוקי גלגלים סטנדרטיים בגודל 21 או 22 אינץ', ניתן לקבל אותם בצבע שחור (תמורת 800 דולר) או חישוקי סגסוגת מבריקים (3,200 דולר). תמורת קליפרים בלמים Brembo צבועים תצטרכו לשלם 900 דולר.
עיצוב הפנים
פרט חדש יחיד בתא הנוסעים הוא מערכת מולטימדיה עם גרפיקה מתקדמת והתאמה ל-Apple CarPlay. מפרט האבזור הבסיסי כולל 8 כריות אוויר, בקרת אקלים דו-אזורית, חימום של כל המושבים, הכוונה חשמלית של גלגל ההגה, ניווט, מצלמה היקפית, מערכת בקרת נתיב ופונקציית עדכון התוכנה אלחוטי. תמורת תא הנוסעים מרופד בעור דו-צבעי צריך לשלם 900 דולר, תלת-גווני - 1,200 דולר, "ספורטיבי" - 1,900 דולר.
המנועים
יחידת הכוח היא אותה יחידה היברידית רציפה: תחת מכסה המנוע מורכב מנוע טורבו בנזין אורכי GM בנפח 2 ליטר עם 4 צילינדרים (260 כ"ס) שמפעיל אלטרנטור עם הספק 175 קילוואט, והגלגלים מופעלים על-ידי שני מנועים חשמליים ענקיים מתוצרת החברה הסינית JJE, ההספק הכולל שלהם עומד על 409 כ"ס ו-1,330 נ"מ (שזה הרבה יותר ב-30 נ"מ מהקום). הדגם קיבל סוללת ליתיום יון חדשה. הקיבולת שלה, לעומת זאת צמחה מעט מ-20.1 ל-21.4 קילוואט. בעוד שטווח הנסיעה המרבי הרשמי על כוח חשמל לא השתנה: אותם 80 ק"מ כמו קודם. טווח הנסיעה המרבי עם סוללה ומיכל דלק מלאים עומד על 483 ק"מ.
התאוצה מ-0 ל-60 מייל לשעה (97 קמ"ש) הצטמצמה ל-5.4 שניות, המהירות המרבית, כמו קודם, מוגבלת ב-201 קמ"ש. שינוי חשוב - נוסף מכשיר טעינה עם הספק 6.6 קילוואט (במקום 3.3 קילוואט בדגם הקודם): במידע ורשת חשמל מאפשרת, ניתן לטעון סוללה של קארמה רברו פי 2 מהר יותר מזאת של פיסקר קארמה. ביום בהיר, פאנל סולארי שמורכב על הגג יכולה לספק כוח לנסיעה בסך 2.4 ק"מ.
קארמה רברו GT
גרסת GT מגיעה עם עיצוב חדש של החלק הקדמי והחלק האחורי מעודכן, בתוך תא הנוסעים השתנו הגה ופתחי אוורור בלבד. יחידת הכוח ההיברידית היא חדשה. במקום מנוע טורבו GM בנפח 2 ליטר עם 4 צילינדרים מורכב מנוע BMW 1.5 עם 3 צילינדרים שלא משתף פעולה עם גלגלים ופועל אך ורק בתור אלטרנטור. הרכב מונע על-ידי שני מנועים חשמליים שמורכבים על הציר האחורי, כיום הם מפיקים יחד 542 כ"ס, במקום 409 הקודמים. המומנטום המרבי עומד על 746 נ"מ.
גם הסוללה, שנמצאת בטונל המרכזי, היא חדשה, הקיבולת צמחה מ-21.4 ל-28 קילוואט. טווח הנסיעה המרבי על כוח חשמל צמח מ-80 ל-129 ק"מ, וטווח הנסיעה המרבי הכללי גדל מ-483 ל-579 ק"מ בזכות מנוע BMW חסכוני יותר. המרכיבים וחלקי החילוף קלים יותר אפשרו להוריד את משקל עצמי של הרכב בצורת סדאן מ-2,452 ל-2,290 ק"ג. תאוצה מ-0 ל-60 מייל לשעה (97 קמ"ש) הצטמצמה מ-5.4 ל-4.5 שניות, המהירות המרבית מוגבלת ב-201 קמ"ש. בנוסף, קארמה רברו GT הצטיידה במתחמ מערכות עזר שכולל מערכת בלימה אוטומטית ובקרת שיוט אדפטיבית.
קארמה רברו GTS
המכונית ההיברידית בתצורת סדאן GTS זוהי הגרסה החמה של רברו GT שהגיעה למכירות ברבעון הראשון במחיר שמתחיל מ-150 אלף דולר (כנגד 135 אלף דולר תמורת הדגם הבסיסי). מבחינת העיצוב החיצוני ההבדל בין קארמה רברו GTS לבין הדגם הבסיסי הוא בפגושים אחרים (הפגוש האחורי מגיע עם דיפיוזר) ופרטי עיצוב שחורים במקום כרום. בתוך תא הנוסעים יש הרבה פרטי עיצוב סיבי פחמן, נוספה מערכת שמע עוצמתית Soloscape עם הספק 570 שפותחה על-ידי חברת Karma, בעוד שכפתורים דיגיטליים שנמצאים על ההגה נותנים תגובה בעת לחיצה.
מנוע בנזין BMW 1.5 עם 3 צילינדרים לא משתף פעולה עם גלגלים, אלא פואל בתור אלטרנטור. הרכב בתצורת סדאן מונע על-ידי שני מנועים חשמליים שמורכבים על גבי הציר האחורי. ההספק הכולל שלהם לא השתנה (542 כ"ס), המומנטום המרבי, לעומת זאת, צמח מ-746 ל-861 נ"מ. תאוצה מ-0 ל-60 מייל לשעה (97 קמ"ש) הצטמצמה מ-4.5 ל-3.9 שניות. הגבלת המהירות (באופן סמלי בלבד) השתנתה מ-201 ל-209 ק"מ. בנוסף, נוספה פונקציית בקרת הספק: שני מנועים חשמליים מגיעים עם יחידות שליטה נפרדות. גרסת GTS קיבלה כיול חדש דינמי יותר של מתלים והגה כוח. סוללה נשארה סטנדרטית עם קיבולת 28 קילוואט, טווח הנסיעה המרבי לא השתנה (579 ק"מ, כולל טעינה מהאלטרנטור הבנזין).