קיה EV9. הקרוסאובר החשמלי הגדול ביותר של קיה
קיה EV9, הקרוסאובר החדש והגדול ביותר של קיה להיום שעל הפרמיירה המתקרבת שלו כתבנו מספר פעמים, סוף-סוף הוצג רשמית. בסוף מרץ של 2023 הדגם הסופי נחשף לציבור. הרכב החשמלי באורך יותר מ-5 מטר עם 3 שורות מושבים ו-7 מקומות מבוסס על הפלטפורמה החשמלית המודולרית E-GMP של תאגיד Hyundai Motor ויהפוך לדגם הגדול ביותר בהיצע. הייצור הולך להתבצע בדרום קוריאה. קבלת הזמנות תתחיל ברבעון השני של שנת 2023, היציאה לשוק תתקיים במחצית השנייה. המחירים טרם הוכרזו, אך צפוי שבשוק העיקר עבור הקרוסאובר, ארה"ב, EV9 החדש יעלה מ-56 אלף דולר.
עיצוב חיצוני
קיה EV9 החדש הוא רכב באמת גדול, המידות שלו דומות ליונדאי פאליסייד: אורך 5,010 מ"מ, רוחב 1,980 מ"מ, גובה 1,755 מ"מ. בסיס הגלגלים הוא פשוט עצום: 3,100 מ"מ. עם זאת, לדברי היצרנית, לקרוסאובר אווירודינמיקה מכובדת: גחון כמעט חלק, דמפרים מתכווננים בפגוש הקדמי וג'נטים מיוחדים בקוטר מ-R19 עד R21 מאפשרים להשיג מקדם גרר של 0,28. מצוין שבשווקים מסוימים מראות הצד יוחלפו במצלמות. לקרוסאובר תהיה גרסה ספורטיבית EV9 GT-Line הנבדלת בעיצוב אגרסיבי יותר של הפגושים, בלדים נוספים ב"גריל" ובמסילות גג מסיביות המוסיפות 25 מ"מ לגובה הרכב.
חלל פנימי
לגימור תא הנוסעים השתמשו בחומרים ידידותיים לסביבה, בין היתר בחומרים צמחיים. 3 שורות מושבים עם 7 מקומות הן חלק מרמת הגימור הבסיסית. לבחירה מוצעות אפשרויות שונות, לדוגמה: מושבים נפרדים בשורה השנייה המסתובבים לכיוון הנגדי או ב-90 מעלות (עם הפנים לדלת) לכניסה ויציאה נוחה יותר. אם דרושים מושבי "קפטן" באמת נוחים, אז הם יגיעו ללא מנגנון הסיבוב, אך עם כוונון חשמלי, חימום ואוורור. הגרסה הפשוטה ביותר של השורה השלישית היא ספה לשלושה נוסעים. בכל אחת מהגרסאות ניתן לקפל את מושבי השורות השנייה והשלישית ולקבל רצפה ישרה. בכל תא הנוסעים ממוקמות יציאות USB. הגרסה הבכירה מגיעה עם 10 כריות אוויר.
על הפאנל הקדמי ממוקם מסך מאוחד של לוח המחוונים ומערכת המולטימדיה, כל חלק בגודל "12,3. מערכת המדיה מתעדכנת "על גבי האוויר", לכן לאחר הרכישה ניתן תמיד להתקין אפליקציות חדשות דרך החנות הרשמית Kia Connect Store. בקרת האקלים נשלטת באמצעות מקשים אנלוגיים, מה שללא ספק נוח יותר. עם זאת, השליטה בחימום ובאוורור המושבים, כמו גם בחימום ההגה, משום מה הועברה לדלת. בורר ההילוכים מותקן על גל ההגה.
בקרת אקלים אדפטיבית תיכלל בכל הגרסאות. גרסת GT-Line הספורטיבים תקבל בהמשך מערכת אוטו-פיילוט רמה שלישית HDP (Highway Driving Pilot) המאפשרת לנהוג "ללא ידיים". המערכת תצויד ב-15 חיישנים, כולל 2 לידארים מלפנים, אך הכוונון הסופי שלה טרם בוצע.
יחידת כוח
הפלטפורמה המודולרית E-GMP כוללת מערכת חשמלית במתח 800 וולט המאפשרת לקרוסאובר לתמוך בטעינה מהירה בהספק עד 350 קילוואט. טעינה שתספיק ל-240 ק"מ תיקח בערך 15 דקות. המהירות של טעינה מלאה עוד לא הוכרזה. עם זאת, ידוע שתהיה אפשרות להטעין רכב חשמלי אחר או אפילו לספק חשמל לבית לא גדול: השקע ברכב מפיק עד 3,7 קילוואט.
קיה EV9 שנת 2023 החדש יוצע בשלוש גרסאות:
- הבסיסית EV9 RWD Standard: הנעה אחורית, מנוע חשמלי אחד (218 כ"ס, 350Nm), סוללה בקיבולת 76,1 קוט"ש. האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 8,2 שניות.
- גרסת טווח ארוך RWD Long Range: הנעה אחורית, מנוע חשמלי אחד (204 כ"ס, 350Nm), סוללה בקיבולת מוגברת של 99,8 קוט"ש המאפשרת לעבור עד 541 ק"מ (לפי WLTP). האצה ל-100 קמ"ש תיקח יותר זמן: 9,4 שניות.
- הבכירה EV9 AWD: הנעה כפולה, שני מנועים חשמליים (385 כ"ס, 600Nm), סוללה בקיבולת 99,8 ק"מ. האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 6 שניות. בתוספת תשלום (דרך חנות אונליין) ניתן לקבל את מצב Boost המגביר את המומנט לזמן קצר ל-700Nm ומקצר את זמן ההאצה ל-5,3 שניות.