לקסוס LX. אלגנטי ומוכשר לשטח
לקסוס LX הוא רכב שטח בגודל מלא בעל הנעה כפולה מבית מותג היוקרה Lexus, נמצא בייצור החל משנת 1995. בשנת 2021 לאור יצא הדור הרביעי של ה-SUV. הדגם אינו משווק רשמית בישראל. רכב השטח העוצמתי והמודרני שייך לקטגוריית E. הרכב מספק רמת נוחות ופונקציונליות מוגברת ומספק נסיעה מהנה בכל סוג הדרך.
האותיות "LX" בשם מייצגות "קרוסאובר פאר". לקסוס LX אשר הופיע בדצמבר שנת 1995 כיריב ל-Range Rover, מלך השוק של רכבי השטח היוקרתיים לתקופה, היה למעשה לנד קרוזר J80 שקושט "על רגל אחת". אבל רק לאחר כמה חודשים הטירון הצליח לעקוף במכירות את האנגלי. לאורך כל חייו הארוכים LX שירת ללא רבב ובזכות זאת צבר אוסף מרשים של פרסים. דגמי שלושת הדורות הראשונים פעם אחר פעם תפסו את המקומות הראשונים בדירוגי JD Power, Edmunds ו-Kelly Blue book – התחרויות הנכבדות ביותר של אמריקה הצפונית. את הפופולריות שלו מחזקת העובדה שבשנות ה-90 לא מעט הורים קראו לבנותיהם Lexus.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1995 עד 1997. הדגם היה שונה מלנד קרוזר בעיקר בעיצוב משופר (גריל, מולדינגים צדדיים וגלגלים), בתא נוסעים מפואר יותר ובכיול מתלים רך יותר. LX 450 הובא לידי תנועה באמצעות מנוע 6 צילינדרים 24 שסתומים בנפח 4,5 ליטר בעל שני גלי זיזים (215 כ"ס, 373Nm). מצויד בשני סרנים חיים. קיבל בידוד רעשים משופר.
תא הנוסעים המרופד בעור, מסוגל ליישב עד שבעה אנשים בשלוש שורות של מושבים. שורת המושבים השלישית מתקפלת לצדדים, השורה השנייה – לכיוון הרצפה, ובכך נוצר מרחב העמסה מרווח במיוחד. הרכב תמך בחיבור למערכת טלפונית של לקסוס וצויד ב-CD צ'יינג'ר ל-6 דיסקים האופנתי לתקופה ובסאנרוף חשמלי. כושר העבירות שלו הוגבר באמצעות נעילת דיפרנציאל אלקטרונית של שני הסרנים.
דור שני
יוצר בין דצמבר 1997 עד אביב 2007. ההשקה של LX 470 דור 2 התקיימה בלוס-אנג'לס, הפעם הדגם נבדל מלנד קרוזר במבנה חיצוני שונה עם פנסים כפולים ובחלל פנים מפואר במידה רבה יותר. רכב השטח צויד במנוע 4,7 ליטר V8 בהספק 230 כ"ס, בסרן הקדמי הותקן מערך מתלים עצמאיים, הוסרה נעילת דיפרנציאלים אלקטרונית. אך מצד שני, הוענקו לו מתלי אוויר מתכווננים לגובה (AHC) ומתלים מתכווננים אדפטיביים (AVS). מערכת AVS שינתה את מידת הנוקשות של כל אחד מבולמי הזעזוע בהתאם לתנאי הדרך ופעולות הנהג, כגון רמת אקטיביות של ההיגוי, הבלימה והתאוצה. הוצעו שלושה מצבי נהיגה: "רגיל", "נוח" ו"ספורטיבי".
על הפופולריות של הדגם מעידה העובדה שבשנות ה-90 לא מעט הורים קראו לבנותיהם Lexus…
הרכב עבר שכלולים באופן קבוע. משנת 2001 החלו להתקין מערכת ניווט עם מערכת שמע יוקרתית חדשה מאת Mark Levinson. בשנת 2002 בתור אופציה התווספה מצלמת ראיית לילה אינפרא-אדום, עודכנו ההופעה החיצונית וחלל הפנים, הופיעו ג'נטים חדשים, תיבת הילוכים חדשה, הספק המנוע צמח ב-4 כ"ס עד 238 כ"ס. המנוע המעודכן עמד בתקן זיהום האוויר CARB ULEV–II. בשנת 2004 הוסיפו מערכת בלוטוס.
מתיחת הפנים השנייה נערכה ב-2005: גריל אחר בגימור כרום, פנסי LED אחוריים. המנוע זכה למערכת VVT-i שבזכותה ההספק עלה מ-238 עד 275 כ"ס. בשנת 2007 הושקה המהדורה המוגבלת Limited Edition (צבע «Black Onyx», ג'נטים R18 בעלי ציפוי «Liquid Graphite», אלמנטים קישוטיים בגימור כרום).
דור שלישי
יוצר בין 4 באפריל 2007 עד שנת 2021. לקסוס LX 570 החדש נחשף בניו-יורק בתצוגת הרכב הבינלאומית. רכב השטח גדל במימדים ונהיה בולט יותר, צויד במנוע 5,7 ליטר 3UR-FE V8 בהספק 383 כ"ס ו-546Nm. למנוע משודכת תיבת 6 הילוכים אוטומטית ומערכת הנעה כפולה חדשה לחלוטין הכוללת דיפרנציאל טורסן מרכזי. לקסוס LX החדש צויד במתלים אלקטרו-הידראוליים עם מערכת AHC בת 6 שלבים, המרימה את הרכב ב-76 מ"מ ומנמיכה אותו ב-51 מ"מ ממצבו הסטנדרטי.
הופיעה מערכת Crawl Control (גרסה מודרנית של בקרת ירידה במדרון) שתמכה בפעילות המנוע בזמן נהיגת שטח במהירות נמוכה, מערכת ניווט מעודכנת של הדור החמישי עם דיסק קשיח וצג 8 אינץ', כניסה ללא מפתח באמצעות "כרטיס חכם" דק במיוחד, 10 כריות אוויר. בין אופציות – מערכת למניעת התנגשות (PCS) ובקרת שיוט עם רדאר דינמי.
בשנת 2010 לקסוס LX עבר מתיחת פנים קלה, קיבל גריל דמוי שעון חול ואופציות חימום ההגה. מתיחת פנים מהותית יותר התקיימה בשנת 2012 אשר חידשה את הגריל, הפגושים, פנסי החזית, עדשות הפנסים האחוריים והביאה אלמנטים חדשים רבים בגימור תא הנוסעים. עדכון עוד יותר רציני הוצג באוגוסט 2015: הופעה חיצונית ותא נוסעים חדשים לגמרי – מדגם המקור נותרו רק הדלתות והגג.
דור רביעי
לקסוס LX דור 4 החדש ביותר, המבוסס על רצפת לנד קרוזר 300, הוצג ב-13 באוקטובר 2021 בשלושה שווקים העיקריים עבורו במקביל – ערב הסעודית, איחוד האמירויות ורוסיה. LX שמר על התואר של רכב שטח. הוא חולק עם דגם המקור מאת טויוטה את השלדה, את התמסורת ואפילו את בסיס הגלגלים (2,850 מ"מ, כמו לדור הקודם).
תדמיתו של לקסוס LX החדש משלבת דינמיות, עמידות, עוצמה וסולידיות. בחלל הפנים שוררת אווירה של מותרות מעודנת.
תדמיתו של לקסוס LX החדש משלבת דינמיות, עמידות, עוצמה וסולידיות. כנהוג, לקסוס העניקה לספינת הדגל שלה עיצוב שונה של חלק אחורי ושל חזית, קורות אחוריות שונות, דלת חמישית משופעת יותר. פנסי ה-LED צוידו במערכת בקרה אדפטיבית BladeScan AHS המשפרת את הדיוק והמהירות של הסתגלות התאורה. ישנם שני מנועים שאינם כבר בעלי 8 צילינדרים, אלא מסוג V6: בנזין 3,4 ליטר בי-טורבו ודיזל 3,3 ליטר. לשניהם משוכדת תיבת 10 הילוכים אוטומטית. מוצעת רמת גימור «VIP/Executive/Ultra Luxury» המכילה 4 מושבים – שני מושבים נפרדים מאחור בעלי כוונון אישי. עבור השוק היפני מוצעת רמת גימור Offroad בעלת שלוש נעילות דיפרנציאל.
בתא הנוסעים של לקסוס LX שנת 2021/2022 – פאנל "דו-קומתי": הצג העליון בגודל 12,3 אינץ' אחראי על מערכת המדיה, הגדרות הרכב והניווט, התחתון (7 אינץ') שולט בבקרת האקלים ובמצבי הנהיגה. הפעלת המנוע מתבצעת באמצעות טביעת אצבע, מערכת השמע מבית מארק לבינסון כוללת 25 רמקולים, ישנן מצלמות ראות היקפית ומערכת Multi-Terrain Monitor המאפשרת להציץ מתחת לפגושים הקדמי והאחורי. לרכב מתלים הידראוליים, המאפשרים לשנות את גובה המרכב, עם בולמי זעזוע אדפטיביים (כברירת מחדל). בחלל הפנים שוררת אווירה של מותרות מעודנת. כל פרט שתגעו בו יעיד על איכות גבוהה – מריפוד העור המושלם ועד לעיטור העץ החדש של ההגה.