מרצדס B קלאס במרכב W245 – סדרת רכבי פרימיום קומפקטיים בהנעה קדמית הנמצאים בייצור משנת 2005. הדגמים מהסדרה הנוכחית ייוצרו בפורמט האצ'בק 5 דלתות בלבד. באופן טבעי, נציגי B קלאס קשורים לרכבי A קלאס מכיוון שבוססו על פלטפורמת הדור השני של A קלאס, אך עולים על הפרמטרים שלו ועל עוצמתו, ובו-זמנית – רכב זה יותר שמרני.
מרצדס B-Class ‏2018. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 3 דור
AUTOBOOM

הענק הקטן של כבישים עירוניים

מרצדס B-Class ‏2018. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 3 דור

מרצדס B קלאס במרכב W245 – סדרת רכבי פרימיום קומפקטיים בהנעה קדמית הנמצאים בייצור משנת 2005. הדגמים מהסדרה הנוכחית ייוצרו בפורמט האצ'בק 5 דלתות בלבד. באופן טבעי, נציגי B קלאס קשורים לרכבי A קלאס מכיוון שבוססו על פלטפורמת הדור השני של A קלאס, אך עולים על הפרמטרים שלו ועל עוצמתו, ובו-זמנית – רכב זה יותר שמרני.

דור ראשון

נציג B קלאס הראשון יוצר בין השנים 2005 - 2011, בשנת 2008 עבר מתיחת פנים. W245 – ניסיון לכבוש את הנישה היוקרתית בסגמנט רכבים קומפקטיים המבוקשים במיוחד. הרעיון ליצור מכונית כזו עלה על רקע תוצאות סותרות ממכירות רכבי A קלאס – דגם בהחלט מוצלח אינו זכה לביקוש רחב בקרב קטגוריות צרכנים מסוימות אשר חיפשו משהו פחות אקספרסיבי ויותר סולידי ומרווח. בעיקרון, מול המהנדסים עמדה מטרה ליצור A קלאס מרווח יותר, אך כתוצאה, נוצר סוג מכוניות חדש.

בסיס גלגלים גדול באורך 2,77 מטר סיפק מספיק מקום עבור חמישה נוסעים מבוגרים, בעוד שבבסיס המרכב עדיין נשמר הפיתוח הייחודי של מהנדסי מרצדס – רצפת-סנדוויץ'. W245 היה גדוש במערכות בטיחות מגוונות, דבר שהדגיש את התמקדותו בקטגוריית הצרכנים אשר מציבים בטיחות וביטחון בראש סדר העדיפויות. מפני שבתא הנוסעים הרצפה הייתה ישירה הנפח בתוכו היה גדול יחסי ואפשר לנוסע שלישי להתמקם בחופשיות בשורה האחורית וזה שוב מדגיש את האופי המשפחתי של הרכב. אלמנטים מסוימים בגימור תא הנוסעים הגבירו את רמת הנוחות ברכב הושאלו מדגמי C קלאס.

הוצעו מספר חטיבות כוח, בעיקר מופנות לכיוון החיסכוני, במיוחד גרסת דיזל. הגרסה הבכירה הייתה B 200 Turbo והפיקה כמעט 200 כ"ס. ב- B קלאס הותקן גיר 5 או 6 הילוכים ידני או רציף AUTOTRONIC.

הדור הראשון עבר מתיחת פנים ב- 2008. כתוצאה מכך, החל לעמוד בתקן האקולוגי יורו 5, זכה לעיצוב חיצוני מודרני וקיבל קו מנועים חדש.

B קלאס אשר בוסס על פלטפורמת A קלאס המקורית הפך לסוג רכב עצמאי, מבוקש ופרוגרסיבי – MPV (Multi-Purpose Vehicle), או בעברית – כלי רכב רב-תכליתי, מיניוואן במרכב "סטיישן".

מרצדס B קלאס לא הצליח לצבור האוסף נרחב של פרסים, הרי הוא לא נוצר כפריצת דרך מסעירה, אלא כרכב יום-יומי אמין ומתון שיעמוד איתן מול הקשיים בחיי המטרופולין המודרנית. ובכל אופן, בשנת 2008 מגזין רכב מכובד «Auto Bild» בחר במרצדס B קלאס לעיצוב הטוב ביותר, וב- 2009 על פי התוצאות של המחקר הבינלאומי «Internet Auto Awards» של חברת AutoScout24 נציג הדור השני היה המוביל מבחינת איכות בקטגוריית וואנים ומיניוואנים קומפקטיים.

דור שני

בסרטון: מרצדס B-Class 2011 שנת. האצ'בק.

הדור השני למרצדס B קלאס במרכב W246 הושק לייצור המוני בשנת 2011 והחזיק על פס הייצור עד 2018, מתיחת פנים הוא עבר ב- 2015. בדור זה מרצדס-בנץ הפרידה סופית בין A ו- B קלאס, והשאירה את קטגוריית MPV ל- B קלאס – פרמטרים מרשימים יותר, תא נוסעים מרווח יותר, ללא רצפת-סנדוויץ'. עבור הדור השני של B קלאס פיתחו מנועים חדשים, דגמי בנזין ודיזל, תיבת 7 הילוכים חדשה בעלת מצמד כפול, מנוע הפועל על גז טבעי דחוס והנעה כפולה.

יתר על כן, הדור השני היה גם ספורטיבי יותר – בשבילו פיתחו מערכת מתלים ספורטיבית, בולמי זעזועים ספורטיביים עם בקרת שיכוך סלקטיבית ומערכת היגוי ישיר.

בשנת 2015 הדור השני ל- MPV מרצדס B קלאס עבר עדכון. מעבר לשינויים חזותיים, הרכב קיבל תאורת LED, מערכת כניסה ללא מפתח Keyless-Go ומספר מנועים חדשים. החידוש הביא עמו לקו דגמים של הדור השני שלוש גרסאות בהנעה 4Matic חדשות – B250, B200 CDI ו- B220 CDI.

דור שלישי

מרצדס B קלאס W247 נחשף ב- 2018 ונמצא בייצור עד היום. מכונית זו מעט גדלה במימדים ונהייתה מתקדמת יותר בחלק הטכני בהשוואה לקודמה. עבור הדור השלישי פיתחו שורת מנועים חדשה אשר עומדים בתקן זיהום אוויר החדיש Euro 6d. בהיצע נוכחת גם גרסה בעלת הנעה היברידית משתלבת. לראשונה מרצדס התקינה ב- B קלאס תיבת 8 הילוכים בעלת מצמד כפול עבור מנוע דיזל שני ליטר. הדור השלישי של B קלאס מצויד במערכות בטיחות של S קלאס ולכן מסוגל לנוע חלקית במצב אוטונומי.

רכבי B קלאס נמצאים בביקוש יציב, ממשיכים לכבוש בביטחון את כבישי כדור הארץ. הערכה כלפי המכונית באה בעקבות אמינות, מרווח תא הנוסעים, התנהגות כביש מגובשת. B קלאס ונחשבת לאוטו הטוב ביותר לשימוש בתנאים עירוניים.

משתרך מאחור

למרות יתרונות רבים, ביצועים טכניים שנונים ואוניברסאליות הקונספט, מרצדס נכשלה לשכנע את הקונים בערכו של B קלאס. הוא גדול ויקר יותר מ- A קלאס, ולכאורה אמור לתפוס בהצלחה את הנישה בין האצ'בק רגיל ל- MPV, אמנם בתקופה זו כבר התחילו לעבור לרכבים בני 7 מקומות, ו- B קלאס קצת סטה מהקצב. וכך יצא שכל הזמן הוא מנסה להשלים פערים. בהתחשב בשינויים בשוק הרכב תמחור רכבי B קלאס אינו מבריק במיוחד, ומכירותיו היו איטיות. בגדול, מרצדס B קלאס – מכונית שלא הצליחה לצבור פופולאריות בשוק. והסיבה היא – זה לא מגניב כמו האצ'בק משפחתי, ולא פרקטי כמו מיניוואן בן 7 מקומות. ובכל זאת, הצליח לאסוף מעגל מעריצים שעוד חי וקיים.

מה דעתכם על תוצאות הניסוי של מרדצס ביצירת "מיניוואן במרכב סטיישן"?
אף אחד לא הצביע