לורדסטאון או Lordstown Motors Corporation היא יצרנית אמריקאית של רכבים חשמליים הממוקמת בלורדסטאון, אוהיו. החברה מבוססת במפעל ההרכבה שהיה בעבר בבעלות ג'נרל מוטורס. המוצר היחיד של החברה כיום הוא הטנדר החשמלי בשם הקולני "סיבולת" (באנגלית Endurance), עבר דרך ארוכה ומאתגרת משלב הקונספט ועד לדגם הסדרתי: הוצג לראשונה בשנ
לורדסטאון. ההיוולדות הקשה של הטנדר החשמלי
AUTOBOOM

לורדסטאון. ההיוולדות הקשה של הטנדר החשמלי

לורדסטאון. ההיוולדות הקשה של הטנדר החשמלי

לורדסטאון או Lordstown Motors Corporation היא יצרנית אמריקאית של רכבים חשמליים הממוקמת בלורדסטאון, אוהיו. החברה מבוססת במפעל ההרכבה שהיה בעבר בבעלות ג'נרל מוטורס. המוצר היחיד של החברה כיום הוא הטנדר החשמלי בשם הקולני "סיבולת" (באנגלית Endurance), עבר דרך ארוכה ומאתגרת משלב הקונספט ועד לדגם הסדרתי: הוצג לראשונה בשנת 2017, ב-2020 הוא קיבל עיצוב פחות או יותר אופייני לדגם טרום-הייצור, ב-2021 חווה בעיות רציניות במהלך נסיעת המבחן הראשונה והושמד לחלוטין ורק בשנת 2022 סוף-סוף התחיל הייצור הסדרתי. ההיוולדות הקשה של הטנדר החשמלי היא המפתח לחיים ארוכים, מעניינים ופעילים, אנו מקווים. נותר רק לאחל לו בהצלחה ולספר לכם איך הכל התחיל.

Tesla Cybertruck 2021. המתחרה החזק ביותר של Lordstown.

מובן מאליו שהמתחרה החזק ביותר של לורדסטאון הוא הטנדר החשמלי טסלה סייברטראק. המחיר שלו בארה"ב מתחיל מ-39,900 דולר. הגרסה הבסיסית מגיעה עם מנוע חשמלי אחד ומסוגלת לעבור עד 400 ק"מ בין טעינות, המהירות המרבית מוגבלת ב-177 קמ"ש וכושר הגרירה המרבי הוא 3,4 טון. המחיר של לורדסטואן אנדורנס לרגע ההשקה – 52,500 דולר…

הידעתם?

יש סיבה לכך שהרכב נקרא "סיבולת" (Endurance): למרות כל העליות והמורדות של החברה, כולל ההתפטרות של ההנהלה וחילוף הבעלים באוהיו, נוסף להיותה על סף פשיטת רגל, תהליך הייצור הוצא לפועל. העותקים הראשונים בקרוב יוכלו למצוא את הקונים. נכון להיום, רוב המניות מוחזקות על-ידי חברת Foxconn הטייוואנית (יצרנית וספקית אלקטרוניקה של אפל) שרכשה במאי 2020 את המיזם באוהיו תמורת 230 מיליון דולר. עד שנת 2024, בנוסף לטנדר אנדורנס, הענקית תשתמש באמצעי הייצור האלו לייצור חוזי של הקרוסאוברים החשמליים PEAR עבור חברת Fisker.

שלבי ההיוולדות

הסטארט-אפ האמריקאי Lordstown Motors הוא הממשיך של חברת Workhorse שנוסדה על-ידי סטיבן ברנס. המשימה העיקרית שלו היא ליצור טנדר עבודה אמיתי, אך מודרני וחשמלי ברוח הזמנים. יש לציין, שהפורמט הזה של הרכבים הוא עד כדי כך אהוב בקרב האמריקאים שהם עדיין מעדיפים אותו על פני כל סוג אחר של רכבים, אפילו הקרואסוברים הפופולריים היום. Workhorse הציגה את המדגם הראשון של הטנדר החשמלי עוד בשנת 2017 ולאחר מכן החלו החיפושים אחר אתר ייצור המתאים לייצור המוני.

Lordstown
Lordstown Motors Corporation היא יצרנית אמריקאית של רכבים חשמליים הממוקמת בלורדסטאון, אוהיו. החברה מבוססת במפעל הרכבה שהיה בעבר בבעלות ג'נרל מוטורס.

המייסד של חברת Workhorse הקים חברה חדשה, Lordstown, במיוחד כדי לקנות מפעל תמורת 20 מיליון דולר שהיה בבעלות ג'נרל מוטורס, ששם בעבר הרכיבו את שברולט קרוז. מעניין שהתאגיד GM הקציב את הכסף לכך בעצמו: סכום ההלוואה הראשוני היה 40 מיליון דולר. בזמן שהתבצעה התאמת המפעל לתהליך הייצור החדש, החברה החליטה להציג את הטנדר המוכן לייצור, לורדסטאון אנדורנס (Lordstown Endurance). אבל במהלך הבדיקה הראשונה של הרכב, בינואר 2021, אב הטיפוס של הטנדר עלה באש והושמד, בעוד שכל פרטי השריפה הוסתרו עד פברואר.

Lordstown
אב הטיפוס של Lordstown Motors Endurance עלה באש לאחר עשר דקות במהלך נסיעת המבחן הראשונה.

על אף ההתלקחות של אב הטיפוס, הפרויקט לא נסגר והטנדר הצליח לעבור לא רק את כל שלבי האישור הדרושים, אלא אפילו את מבחני הריסוק, כפי שדווח באתר של Lordstown Motors. משמעות הדבר היא שהדרך לשוק האמריקאי היא פתוחה לאצווה הראשונה שכוללת 500 רכבים. לפי הנתונים הראשוניים, עד סוף שנת 2022 כ-50 טנדרים כבר יגיעו לקונים ו-450 היחידות הנותרות יימסרו במחצית הראשונה של שנת 2023. בהמשך, היצרנית מבטיחה להגדיל את היקף הייצור, למרות שבדרכם עומד עיכוב באספקת רכיבים.

לורדסטאון אנדורנס

לורדסטאון המציאה פיצ'ר מיוחד לדגם היחיד שלה – מנוע-גלגל. כלומר, בכל גלגל מובנה מנוע חשמלי קטן, בסך הכל הרביעייה הזאת מפיקה 600 כ"ס והמומנט מגיע ל-6,000Nm. בין היתרונות של הפתרון הטכני הזה: שליטה במשיכה ומספר מינימלי של חלקים נעים, הורדת הצורך בהילוכים ובדיפרנציאלים ופינוי מקום מתחת ל"מכסה המנוע". אבל יש גם חיסרון רציני: משקל בלתי נתמך גדול, כאשר כל שיבושי הדרך מועברים ישירות למרכב הרכב. כל בור יורגש כמו מכה בנקודה החמישית… דרך אגב, עיצוב הגלגלים המדמה סלילים אלקטרומגנטיים נועד להדגיש את הייחודיות של המנועים בגלגלים.

האנרגיה למנועים מסופקת על-ידי מקבץ של סוללות בקיבולת 70 קוט"ש, הוא ממוקם מתחת לקבינה, מה שלא אפשר להגדיל את הקיבולת. עם זאת, טווח הנסיעה המוצהר הוא "מעל 400 ק"מ על טעינה בודדת", ההאצה ל-60 מייל/שעה (97 קמ"ש) לוקחת 5,5 שניות. המהירות המרבית מוגבלת ל-128 קמ"ש, הסיבה לכך הם מאפייני המבנה והייעוד של הרכב. הטנדר מבוסס על שלדת סולם ומצויד במתלים פשוטים: עצמות עצה כפולות בסרן הקדמי ומתלי עלים בסרן האחורי. ככל הנראה, בחברה עדיין לא הגיעו להסכם לגבי כושר הגרירה: במקומות שונים באתר מצוינים המספרים 2,7 ו-3,4 טון. נחזור למבחני הריסוק: הרכב עבר אותם עם תוצאה של "חמישה כוכבים" - עובדה משמחת בהתחשב במבחנים הכושלים הראשונים.

מה תגידו?
8 קולות