מאזדה 3. סגנון ייחודי.
Mazda 3 – מכונית יפנית קומפקטית קטגוריית C מאת יצרנית הרכב Mazda Motor Corporation. ביפן נמכרת תחת השם מאזדה Axela. מיוצרת במרכבי סדאן והאצ'בק 5 דלתות.
מאזדה 3 הוצגה לראשונה בשנת 2003, כחלופה למאזדה Familia (אחד הרכבים הנמכרים ביותר של הקונצרן היפני, ידועה במדינות אחרות גם כמאזדה 323, מאזדה Protege ומאזדה Astina). מלכתחילה, מאזדה 3 תוכננה כמכונית משפחתית ספורטיבית, כגון רכב הקונספט Mazda MX Sportif שהוצג בג'נבה ב- 2003. נכון לשנת 2020, בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור הרביעי של מאזדה 3 בדגם שנת 2018.
דור ראשון
הדור הראשון של מאזדה 3 יוצר בין השנים 2003 ל- 2009, וב- 2006 עבר מתיחת פנים ועוצב על פי קונספט MAIDAS החדש של הקונצרן – מערכת ספיגת ופיזור אנרגיית התנגשות המתבססת על מבנה שלדה מיוחד "Triple-H". מבנה הפגוש הקדמי הפחית את הסיכון לפציעה קשה של הולכי רגל. שש כריות אוויר וחגורות בטיחות עם קדם מותחנים נכללו ברמת גימור הבסיסית של מאזדה 3 הראשונה, בעוד שרמת ההתנפחות של הכריות הקדמיות תלויה בעוצמת ההתנגשות.
בשנת 2006 אחרי חידוש, מאזדה 3 קיבלה בידוד רעשים משופר, פגוש וגריל חדש, ריפוד ופאנל קדמי חדשים. מערכות ABS ו- EBD נכללו כברירת מחדל אחרי החידוש. כמו כן נוספו גרסאות ספורטיביות – MPS ו- Flash Edition.
דור שני
הדור השני של מאזדה 3 שיצא לאור בסוף שנת 2008, נבנה על אותה פלטפורמת Ford C1 כמו הראשון, אך מעט גדל במימדים ונהיה קל יותר. בפיתוח פלטפורמה Ford C1 השתתפו יצרני הרכב: פורד, וולוו ומאזדה. לכן היא כללה בטיחות של וולוו, חוזק מרכב של מאזדה, ונוחות של פורד. בפלטפורמה זו השתמשו גם להרכבת פורד Focus C-Max דור 1, פורד פוקוס דור 2, קרוסאובר פורד Kuga, סדאן וולוו S40, סטיישן וולוו V50, קבריולט/קופה וולוו C70, האצ'בק וולוו C30 ומאזדה 5.
הדור השני של מאזדה 3 שיצא לאור בסוף שנת 2008, נבנה על פלטפורמת Ford C1. בפיתוח פלטפורמה זו השתתפו יצרני הרכב: פורד, וולוו ומאזדה. לכן היא כללה בטיחות של וולוו, חוזק מרכב של מאזדה, ונוחות של פורד.
האופציות המתקדמות בתא הנוסעים של הדור השני של מאזדה 3 כללו: ריפוד עור, חימום מושבים, מושב נהג עם מערכת זיכרון הגדרות כוונון, מערכת ניווט, בקרת אקלים מפוצלת וחיישני גשם. כמו כן שופר בידוד הרעשים, במיוחד בתא המנוע ובכנפיים.
מתיחת פנים ב- 2011 העניקה לדור השני של מאזדה חזות מחודשת עם פגושים וגריל חדשים, פנסי ערפל עגולים ומערכת תאורה מסתגלת. מימדי הרכב מעט השתנו, הסדאן התארך ב- 90 מ"מ, וההאצ'בק ב- 55 מ"מ. ייצור הדור השני הופסק בשנת 2013.
דור שלישי
הדור השלישי של מאזדה 3 הופיע לראשונה בשנת 2013 עם מנוע Skyactiv חדיש וחסכוני. פלטפורמת Skyactiv חדשה מאת תאגיד מאזדה החליפה את C1 של פורד. שפת עיצוב חדשה "KUDO" חידשה באופן משמעותי את המראה החיצוני ואת תא הנוסעים. הדור השלישי של מאזדה 3 קיבל ציון בטיחות מרבי מאת Euro NCAP – חמש כוכבים מתוך חמש. בטיחות נוסע מבוגר בדגם זה – 93%! ובדירוג האיגוד הגרמני לפיקוח טכני (VdTUV) בקטגוריית גיל "6 עד 7 שנים" מאזדה 3 לקחה מקום שלישי בין רכבי יד-שנייה אמינים ביותר בשנת 2018. דור השלישי יוצר עד 2019, התחל מ- 2016 – בגרסה מחודשת.
הדור השלישי של מאזדה 3 קיבל ציון בטיחות מרבי מאת Euro NCAP – חמש כוכבים מתוך חמש. ובדירוג האיגוד הגרמני לפיקוח טכני (VdTUV) בקטגוריית גיל "6 עד 7 שנים" מאזדה 3 לקחה מקום שלישי בין רכבי יד-שנייה אמינים ביותר בשנת 2018.
דור רביעי
בסוף שנת 2018 הופיע הדור הרביעי של מאדה 3. בקטגוריית C, מאזדה 3 הרביעית הינה בהחלט אחת המכוניות המושכות ביותר. שפת עיצוב "קודו" מתבטאת היטב במאזדה 3 שנת 2018/2019. למעשה, זהו ייצוג די מדויק של מכונית הקונספט "Kai" – אבן דרך חשובה בהתפתחות העיצוב המודרני של מאזדה, קונספט זה הוצג בתצוגת רכב בטוקיו והדגים לכל העולם איזו התקדמות סגנונית ניתן לצפות מיצרנית הרכב היפנית בעשור הקרוב.
חזית מאזדה 3 שנת 2018/2019 לא שונה בהרבה מהקונספט של הדור הקודם, אך כל הקיפולים וקווי המרכב נהיו פחות בולטים לעין, מה שיוצר תמונה של רכב רענן ומחודש לגמרי.
תא הנוסעים במאזדה 3 החדשה מעוצב בסגנון מינימליסטי. הוא נהיה פשוט יותר בשל העברת אלמנטים פיזיים רבים מהפאנל הקדמי אל תוך הצג המרכזי. אך עם פשטות זו, מגיעה גם איכות חומרים ברמה הרבה יותר גבוהה.
בקטגוריית C, מאזדה 3 הרביעית הינה בהחלט אחת המכוניות המושכות ביותר.
בין השינויים בפנים ניתן לראות מסך 8,8 אינץ' LCD חדש של מערכת האינפוטיינמנט, הגה חדש, משענת יד מרכזית ארוכה יותר, מחזיקי כוסות חדשים וידית הילוכים עם אפקט גימור שחור מבריק.
מאזדה 3 החדשה כוללת מספר רב של מערכות עזר לנהג, כגון Front Cross Traffic Alert אשר מאתרת כלי רכב מתקרבים בצמתים, או מערכת Cruising & Traffic Support שמסוגלת להאיץ, לבלום ולשלוט ברכב באופן עצמאי בסיטואציות שונות.