מרצדס G-קלאס – סדרת מכוניות שטח בגודל מלא מאת המותג הגרמני Mercedes-Benz. מיוצרים משנת 1979. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור השלישי של רכב השטח הייחודי במינו שנת דגם 2018.
מרצדס G-Class ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 3 דור
AUTOBOOM

מרצדס G-קלאס. האגדה החיה מעולם רכבי השטח

מרצדס G-Class ‏2018. מרכב, צורה. רכב שטח 5 דלתות, 3 דור

מרצדס G-קלאס – סדרת מכוניות שטח בגודל מלא מאת המותג הגרמני Mercedes-Benz. מיוצרים משנת 1979. בשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן היה לרכוש את גרסת הדור השלישי של רכב השטח הייחודי במינו שנת דגם 2018.

סגמנט G-קלאס הרבה פעמים נקרא G-Wagen או מתחקה אחר המילה הגרמנית "Geländewagen" שפירושה "רכב שטח". מכוניות מסוג גלנדווגן מיוצרות באוסטריה, על-ידי חברת Magna Steyr, אך נמכרות בחסות המותג Mercedes-Benz. גלנדווגן היא אגדה חיה מעולם רכבי השטח. המכונית מצאה את מקומה במוסכו של האפיפיור ובין אוסף המכוניות של נשיא רוסיה. מרצדס G-קלאס היא המכונית היחידה בסגמנט המשוריינת על-פי התקן VR7, מה שמגן עליה בפני מגוון של פגיעות. ישנו מגוון גרסאות של G-קלאס, הן עבור השימוש האזרחי והן עבור השימוש הממשלתי. בין הגרסאות האזרחיות ניתן לציין את גרסת קבריולה, לימוזינה ורכבי השטח המשוריינים.

בסרטון: מרצדס G-Class

בשנת 1972 התאגיד Daimler-Benz והחברה האוסטרית Magna Steyr בעלת הניסיון בהרכבת כלי רכב בהנעה כפולה, החלו לפתח רכב שטח חדש למטרות צבאיות. רק בשנת 1979 לראשונה הופיעה הגרסה האזרחית של G-Wagen. מאז המכוניות מסגמנט G-קלאס שומרות על המראה הייחודי שלהן ללא קשר לתצורה, בין אם מדובר בגרסת ייצור סדירה ובין אם מדובר בגרסת AMG המתקדמת.

מרצדס Gelandewagen פותח במקור כרכב שטח למטרות שימוש מסוימות, כולל הובלת חיילים. אולם בתקופה של מעל 40 שנות קיומו הוא הפך ל"רולס-רויס" אמיתי בקרב רכבי השטח. העיצוב הפשוט והשימושי שלו, שהואשם בעבר בפרימיטיביות של המעמד הנמוך, כיום נתפס כקלאסי.

דור ראשון

גרסת הדור הראשון יוצרה בין השנים 1979-1991 ומספר פעמים עברה מתיחת פנים. מרצדס G-קלאס הראשון עם מרכב W460 יוצג בשתי גרסאות – עם בסיס גלגלים קצר וארוך. הדגם צויד במנועי בנזין ודיזל והגיע בשילוב עם תיבת ארבעה הילוכים ידנית וחיבור של הנעה קדמית. בהתאם להעדפה, ניתן היה לבחור בגרסת קבריולה המכוסה בברזנט עם בסיס קצר או בגרסה עם גג סגור עם בסיס קצר או מוארך. הגרסה הצבאית הוצעה לבחירה כדגם עם בסיס מוארך המכוסה בברזנט עם 3 או 5 דלתות.

לגרסת G-קלאס הראשונה היה מגוון תכונות ייחודיות האופייניות לרכב השטח והיא הייתה נוחה לשימוש הן בכביש והן בתנאי שטח קשים. היציבות המוגברת של המבנה, פתרונות פשוטים דוגמת מסגרת פלדה עם חיבור למרכב, הבטיחו אמינות. נוסף לכך, מהנדסי המכונית חשפו, כי לאורך חמש שנים אבי-הטיפוס של מרצדס G-קלאס עברו מבחנים קשים המועברים באתר של Steyr-Daimler-Puch, על המסלול Schöckl בקרבת העיר גראץ, בערוץ המחצבה בין Kolonią ו-Aachen, בסקנדינביה ובקוטב הצפוני, במדברים החול והסלע של אפריקה הצפונית, בחצי האי ערב ובמסלולי השטח בארגנטינה.

הייצור של סדרת 460 הסתיים באוגוסט 1991. באותה שנה הושקה סדרת W461 – דגם צבאי ייחודי אשר יוצר עד שנת 2001. המכונית הייתה מיועדת לתנאי שימוש מיוחדים ורכשו אותו בעיקר צבאות, שרותים מיוחדים וסוכנויות ממשלתיות אחרות. הדגם עדיין נמצא בשימוש צבאי ביותר מ-20 מדינות העולם. רק בשנת 2014 סדרת W461 הוצאה באופן רשמי מהקטלוגים של Mercedes-Benz. לאורך כל שנות קיומו רכב השטח הצבאי המיוחד G-קלאס הוכיח את האמינות והעמידות שלו. לרכב לא היו מתחרים במכרזים לאספקת הרכבים עבור הכוחות המזוינים. מרצדס G-קלאס המשוריינת המפורסמת ביותר היה "פאפאמוביל". המכונית יוצרה בשנת 1980 במיוחד בשביל האפיפיור יוחנן פאולוס השני. בחלק האחורי של הרכב הותקנה כיפת זכוכית העמידה בפני ירי. ברוסיה הדגם נכנס לאוסף המכוניות של הנשיא.

גלנדווגן – היא אגדה חיה מעולם רכבי השטח. המכונית מצאה את מקומה במוסכו של האפיפיור ובאוסף המכוניות של נשיא רוסיה

לאורך 10 שנות קיומו הראשונים, גלנדווגן עבר מספר רב של שדרוגים. אנשי הצבא התלוננו על הספק מנועים נמוך מדי, הלקוחות הפרטיים לא התחברו למראה הפשוט, היעדר תיבת ההילוכים האוטומטית, מיזוג האוויר ומבחר מצומצם של צבעי המרכב. כל הערות הרוכשים נקלחו בחשבון. ביצוע שינויים קלים במראה החיצוני ובאבזור המכונית הפכו לשגרה המלווה את G-קלאס עד היום.

דור שני

גרסת הדור השני יוצרה בין השנים 1990-2018. הגרסה עברה מספר רב של שדרוגים וכל אחד מהם הביא עמו עוד יותר פאר ונוחות לרכב השטח הייחודי. הבוחרים להשתמש ברכב על בסיס יומיומי הזדקקו למושבים נוחים יותר, מיזוג אוויר, לוח מחוונים מכובד יותר ומערכת אודיו. פלח הלקוחות האזרחיים צמח במהרה והמתין לשינויים משמעותיים ברמת נוחות המשתמש האופיינית למכוניות פרטיות אחרות. לכן, חברת Mercedes קיבלה החלטה לייצר דגם G-קלאס חדש במיוחד בשביל הלקוחות הפרטיים.

G-קלאס דור שני עם סימון מרכב W463 הורכב במחלקת המכוניות הפרטיות בעיר שטוטגרט וגרם להתלהבות רבה. למכונית הייתה רשת גריל חדשה מפלסטיק, מראות צד, פגוש קדמי חדש עם פנסי ערפל מובנים, פגוש אחורי, פנסים אחוריים מוגדלים, צינור פליטה שהועבר לצד שמאל ומיכל הדלק הממוקם מימין. חלל הפנים עבר שינויים מהפכניים. בפנים זו מכונית אחרת לגמרי! לוח מחוונים וקונסולה מרכזית עם הגדרות חדשות, מיזוג אוויר, תא נוסעים מרופד בעור, מושבים אלגנטיים, מערכת אודיו וגג חשמלי. התרחב מגוון אופציות נוספות. גלנדווגן דור שני צויד בכריות בטיחות ובמערכת ABS. לפני כן באופציות האלה צוידו רק מכוניות פרטיות.

בדומה לסדרת W460 בשנות ה-80, סדרת W463 בשנות ה-90 הייתה חייבת לעבור שינויים רבים. כמעט כל שנה אחד המרכיבים היה מוחלף במתקדמם יותר והמכונית אובזרה באופציות שדרוג נוספות. השקת הדגמים החדשים הייתה נלווית בהצגת טכנולוגיות מתקדמות יותר ומנועים חזקים יותר.

בשנת 1998 הושק הדגם 55 AMG G - המהיר, הבטיחותי והמפואר ביותר מסגמנט G-קלאס בתולדות החברה. לב לבו היווה מנוע V8 בעל הספק בסך 354 כ"ס שכבר הותקן בדגמים אחרים מסוג AMG. הודות למנוע, המכונית מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 7.4 שניות ומגיעה למהירות מרבית בסך 209 קמ"ש. למרות כל הקשיים, הדגם G 55 AMG שמר על כל הפתרונות הטכנולוגיות, כולל הנעה כפולה האופיינית לסדרת W463. בשנת 2004 אירעה ההשקה של 55 AMG G המצויד במגדש טורבו עם הספק בסך 476 כ"ס. זמן זינוק המכונית מ-0 עד 100 קמ"ש עמד על 5.6 שניות. בשנת 2012 יצאה גרסה מתקדמת חדשה G 63 AMG עם הספק בסך מעל 500 כ"ס. זמן הזינוק שלה עד 100 קמ"ש עמד על 5.4 שניות. מלבד זאת הסדרה השתדרגה בגרסת הדגל G 65 AMG עם מנוע טורבו כפול V12 בנפח 6 ליטר ועם הספק בסך למעלה מ-600 כ"ס. בשנת 2013 לסדרת הדגמים של רכבי השטח G-קלאס הצטרפה המכונית עם נוסחת גלגלים 6×6.

דור שלישי

מיוצר משנת 2018 ועד היום (נכון לשנת 2020). האגדה המחודשת, וליתר דיוק – דור חדש לחלוטין של רכב השטח מרצדס G-קלאס הושק באופן רשמי ב-14 בינואר שנת 2018 בתערוכת המכוניות בדטרויט. במבט ראשון נראה, כי המעצבים רק שינו במעט את צורת המרכב של המכונית והעניקו לו קווים מודרניים. אך למעשה זהו מרכב W464 החדש לגמרי. רכב השטח התוקפני והלוחמני הפך למכונית פרטית מפוארת ואלגנטית עם מגוון מרכיבים של סדאן S-קלאס.

סגמנט G-קלאס הרבה פעמים נקרא G-Wagen או מתחקה אחר המילה הגרמנית "Geländewagen" שפירושה "רכב שטח".

המראה החיצוני של מרצדס G-קלאס 2018\2019 שמר על צורתו המקורית. הצורה עדיין מרובעת, עם קווים קלים לזיהוי. אולם המעצבים הצליחו לשלב את הקדמה הטכנולוגית עם העיצוב המקורי של רכב שטח. לגלנדווגן החדש ישנם לחצני ידית קשים ללחיצה, בעוד ששאר מרכיבי המרכב מאופיינים באופי עכשווי. רוחב המרכב גדל כמעט ב-7 ס"מ ודגם מרצדס AMG G 63 התרחב ב-12 ס"מ. זכוכיות ומרכיבי המרכב אינם שטוחים, אלא בעלי קימור קל להשגת נוקשות. רשת הגריל הצטיידה בלוגו גדול בצורת כוכב בעל 3 קודקודים ותמוכות כרום אנכיות. מעל הלוגו ממוקמת מצלמה קדמית עם הטייה קלה קדימה. ההטייה מאפשרת להתמצא במהירות בזמן חיפוש החניה ולבחון את המצב ביעילות בזמן הירידה. תאורת הראש של מרצדס G-קלאס 2019\2020 היא אדפטיבית בכל רמות הגימור ומבוססת LED. הפנסים העגולים בהיקף המכונית מעוטרים באורות LED. וזוהי רק רשימה חלקית של כל השינויים! הזכוכיות כעת הן מודבקות ולא ממוקמות באמצעות גומי כמו מקודם. הגג מרותך בריתוך לייזר וכד'.

המראה החיצוני של דגם G-קלאס החדש מזכיר את הקודם, בעוד שחלל הפנים עבר מהמפכה. גרסת הדור השני הותירה אחריה רק מספר לחצנים. למרות שהסגנון הפשטני נשאר, רמת הנוחות והביצוע של תא הנוסעים של מרצדס G-קלאס 2020 הפך להרבה יותר מפואר. מערכת המולטימדיה ולוח המחוונים כעת מונחים מתחת לזכוכית מוגנת ועיצוב לוח המחוונים משתנה בהתאם לרמת הגימור. בגרסת הבסיס יש מד מהירות וטכומטר עם מחוגים עם צג צבע ביניהם. ההגה של רכב שטח החדש מזכיר את הסגנון של S-קלאס, יש לו שלושה מחוגים ששניים מהם הם פונקציונליים ולחצני מגע.

לוח המחוונים הדיגיטלי מבוסס על מסך בגודל 12.3 אינץ' עם אפשרות של הצגת מפות תלת-מימד ושינוי של מיקום המכשירים. מערכת המולטימדיה מצוידת במסך מגע באותו גודל ויש לה תמיכה בממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto. הקונסולה המרכזית זכתה בסגנון מתקדם יותר. מעליה ישנם שני כונסי אוויר עגולים וביניהם ממוקמים שלושה לחצנים מסורתיים לשליטה בנעילת ההנעה הכפולה.

רכב השטח החדש מרצדס G-קלאס שמר על הביצועים המעולים שלו בתנאי השטח. דגם G-קלאס לא מאובזר במערכת סיוע בירידה מעלייה ומערכות עזר בתנאי השטח הנוספות. כל המערכות הוחלפו בהצלחה בשלושה לחצני נעילה והפחתת הילוך עד 2.9. האופציות מופעלות בצורה ידנית בלבד. בעת הפעלתן, מערכות ABS ו-ESP מושבתות והשליטה בכוח המשיכה והיגוי הכוח עוברים להילוך שטח. גיאומטריית המבנה היא יוצאת מן הכלל: מתחת לנקודה התחתונה של הסרן האחורי – 240 מ"מ. מתחת ליחידת הכוח – 270 מ"מ.

סטף-סוף נבחרת לרשות הממשלה. איזו מכונית תקח\י לנסיעות?
8 קולות