מרצדס S קלאס AMG. תענוג מלהיב
מרצדס S קלאס AMG זוהי גרסת הספורט העוצמתית של רכב היוקרה מאת מותג Mercedes-Benz הגרמני. מיוצר משנת 1999. מוצע במרכבי סדאן, סדאן ארוך, קופה וקבריולט, מצויד בהנעה אחורית או הנעה כפולה. נכון לשנת 2020 בשוק הישראלי ניתן לרכוש את גרסת הדור השלישי של הרכב אחרי מתיחת פנים ב-2017. הדור הרביעי צפוי לצאת בשנת 2021 (נתונים לשנת 2020).
ספינת הדגל של מרצדס – סדאן S קלאס המפואר, הינו אחד מהרכבים הנמכרים ביותר בקטגוריה, בשוק הוא מתחרה בדגמים כמו 7 BMW, אאודי A8, יגואר XJ ולקסוס LS. נציגי S קלאס מיוצרים בגרסה הקצרה או הארוכה (עם קידומת "L"), במרכבי סדאן, קופה וגג פתוח, עם מנוע בנזין, דיזל או היברידי. כל הדורות, החל מהדור הרביעי, בעלי גרסאות ביצועים גבוהים מאת חטיבת Mercedes-AMG.
דור ראשון
גרסת הדור הראשון יוצרה בין השנים 1999 ל-2005 ועברה מתיחת פנים בשנת ב-2002. ב-1999 מרצדס רכשה את סדנת טיונינג AMG המתמחה בשיפורי הביצועים וביצור גרסאות עוצמתיות של רכבי מרצדס, ומאותו רגע ענקיות הרכב בגרמניה החלו לייצר רשמית גרסאות AMG משלהם. AMG S55 הראשון, המבוסס על הדור הרביעי של S קלאס במרכב W220, הצטייד במתלים ובבלמים ספורטיביים ובמנוע 5,4 ליטר V8 בהספק 360 כ"ס, אשר בהמשך שודרג במדחס שאפשר להפיק עד 500 כ"ס.
בתחילת שנות האלפיים, יצאו שתי גרסאות עם מנוע V12 – דגמי AMG S63 ו- AMG S65. בגרסת S63 הותקן מנוע 6,2 ליטר בהספק 444 כ"ס. הדגם העצמתי ביותר – S65 – צויד במנוע V12 בנפח 5,980 סמ"ק בעל שתי טורבינות המייצרות 1.5 בר של לחץ. כתוצאה, קיבלנו הספק מרבי של 612 כ"ס ומומנט של Nm1200 המתקבל ב-2,000 סל"ד, אך בשל הגבלות תיבת ההילוכים האוטומטית המומנט המקסימאלי מוגבל בנקודת ה- Nm1000 על ידי האלקטרוניקה.
דור שני
גרסת דור שני יוצרה בין השנים 2006 - 2013 ועברה מתיחת פנים בשנת 2009. דגם S קלאס AMG השני התבסס על גרסת הדור החמישי של S קלאס במרכב W221. הגרסאות העצמתיות ביותר - AMG S63 ו- S65 – צוידו במנוע 6,2 ליטר בהספק 525 כ"ס - אצל S63, ומנוע טורבו 6 ליטר V12 בהספק 612 כ"ס – בדגם S65. בשנת 2008 חטיבת Mercedes-AMG פיתחה תיבת 7 הילוכים פלנטרית חצי-אוטומטית AMG SpeedShift MCT. ראשי התיבות “MCT” מתפרשות כ- "טכנולוגיה רבת מצמדים" (Multi Clutch Technology). זוהי מערכת ייחודית המשלבת תיבה פלנטרית המצויה בגיר אוטומטי מסורתי, ומצמד הדומה לזה שנמצא בגיר ידני. תיבת הילוכים זו מגיבה באופן ספונטני ודינמי, וכתוצאה אין לה תקלות האופייניות לממיר המומנט ההידראולי, מה שמסייע בחיסכון בדלק.
ב-1999 מרצדס רכשה את סדנת טיונינג AMG המתמחה בשיפור של ביצועים וייצור הגרסאות המתקדמות של רכבי מרצדס, ומאותו רגע ענקי הרכב בגרמניה החלו רשמית לייצר גרסאות AMG משלהם.
התיבה מצוידת בשבעה הילוכים, בפונקציית גז ביניים אוטומטית ובארבעה מצבי פעולה: C, S, +S ו-M. זמן העברת ההילוך המינימלי – 0,1 שניה (מצב +S). הנהג יכול להעביר הילוכים באמצעות סלקטור ידית הילוכים או בעזרת פקדים על ההגה. פונקציית Race Start החדשה מאפשרת תאוצה מרבית ואחיזה אופטימלית בגלגלים המובילים. AMG SpeedShift MCT הותקנה לראשונה במכונית-על AMG 63SL בשנת 2008. ב-AMG S65 הותקנה תיבת הילוכים AMG SpeedShift MCT עם פונקציה “Direct Select”. החל מ- 2009 דגם AMG S63 צויד בתיבת 7 הילוכים 7G-Tronic AMG SpeedShift, ו- AMG S65 – בתיבת 5 הילוכים AMG SpeedShift.
דור שלישי
הדור השלישי יוצר בין השנים 2013-2020, ובשנת 2017 עבר מתיחת פנים. AMG החדש בוסס על הדור השישי של S קלאס במרכב W222. דגם AMG S63 קיבל מנוע 5,5 ליטר V8 בהספק 585 כ"ס ו- Nm 900 מומנט. הגרסה העוצמתית צורכת בסביבות 10,1-10,3 ליטר דלק ל- 100 ק"מ. לראשונה בהיסטורית הדגם הגרסה החדשה של הרכב מאת חטיבת Mercedes-AMG צוידה במערכת הנעה כפולה 4MATIC AMG. קצת מאוחר יותר מרצדס הציגו את AMG S65 אשר מצויד במנוע V12 בי-טורבו בנפח 6 ליטר המפיק 630 כ"ס ו- 1000Nm מומנט. המכונית הושקה במרץ שנת 2014. בשנת 2015 הופיעה גרסת S קלאס חדשה במרכב קבריולט בו זמנית עם מודיפיקציית AMG שלה.
גרסת סדאן S קלאס W222 המחודשת יצאה בשנת 2017. במקביל, מחטיבת Mercedes-AMG הוצגו גרסאות S63 4Matic+ ו- S65. ב-S63 הותקן מנוע המוכר מדגמים אחרים של המותג – בי-טורבו V8 בנפח 4 ליטר, אשר משיג 612 כ"ס ו-Nm 900 אחרי כיול מחדש. המנוע פועל בשיתוף עם תיבת 9 הילוכים 9G-Tronic SpeedShift MCT. בזכות החידושים האלה זמן התאוצה של S63 מ-0 ל-100 קמ"ש צומצם ל-3,5 שניות. דגם AMG S65 נותר ללא שינוים.
עם מרצדס S63 AMG החדש אתם תקבעו את הקצב, המכונית תעשה את השאר: תאוצה אדירה בליווי השאגה העוצמתית של מערכת הפליטה AMG Performance בעלת מצערת מתכווננת ואגזוזים כפולים. רכב פאר יותר מלהיב מזה – לא תמצאו. ואתם – נמצאים בלב של חוויה מלאת ריגושים הזאת.
לאורך כל קו המותניים עד לחלק האחורי של הרכב מובהקת בברירות הדינמיקה המרהיבה שלו. העיצוב הבלעדי של החרטום עם גריל בעל גימור כרום מבריק וספוילר קידמי על פגוש AMG עם אלמנט Jet-Wing בצבע שחור משדרים פוטנציאל של עוצמה יוצא מן הכלל. כונסי האוויר הגדולים משלבים שתי קורות ובכך מסייעים בקירור מנוע אופטימלי. מבט אחד על המכונית הזאת מעורר התלהבות.