ניסאן ליף – רכב חשמלי המוני הראשון במרכב האצ'בק 5 דלתות הנמכר בכל רחבי העולם. ביפן רכב זה נהיה זמין בדצמבר 2010. מאחורי חזות שגרתית למדי (חסר רק הגריל השגרתי) מסתתרת פלטפורמת V של ניסאן, שאותה חולק ההאצ'בק עם הקרוסאובר ג'וק, וחומרה אשר פותחה מהיסוד.
ניסאן ליף ‏2017. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 2 דור
AUTOBOOM

ניסאן ליף. חלוץ החשמול

ניסאן ליף ‏2017. מרכב, צורה. האצ'בק 5 דלתות, 2 דור

ניסאן ליף – רכב חשמלי המוני הראשון במרכב האצ'בק 5 דלתות הנמכר בכל רחבי העולם. ביפן רכב זה נהיה זמין בדצמבר 2010. מאחורי חזות שגרתית למדי (חסר רק הגריל השגרתי) מסתתרת פלטפורמת V של ניסאן, שאותה חולק ההאצ'בק עם הקרוסאובר ג'וק, וחומרה אשר פותחה מהיסוד.

דור ראשון

יוצר בין השנים 2009 ל- 2017. ליף הראשון צויד במנוע חשמלי המפיק 80 קילוואט ו- 280Nm. הופעל הוא על ידי סוללת ליתיום-יון בהספק 24 קוט"ש. בעת משקל של 300 ק"ג ומיקום מתחת לרצפת תא הנוסעים היא סיפקה מרכז כובד נמוך בהאצ'בק הגבוה יחסית, ודבר זה סיפק התנהגות כביש טובה. במהירויות נמוכות ובינוניות דינאמיקת המכונית השתוותה לזו של מכוניות בעלות מנוע בנזין 3 ליטר. המהירות המרבית – 145 קמ"ש. סוללה מלאה הספיקה לטווח נסיעה של 200 ק"מ (בדגמים הראשונים), בהמשך הטווח הוגדל. ישנם שני שקעי טעינה – למעשה, שקע אחד רגיל וחיבור מיוחד. מרשת רגילה הרכב נטען במלואו תוך 8 שעות. להחזיר את רמת הסוללה ל- 80% בתחנת טעינה מיוחדת (480 וולט) היה ניתן תוך 30 דקות.

בתחילת הייצור ניסאן ליף הוצע בשתי רמות גימור: X הבסיסית ו- G הבכירה. בין אבזור סטנדרטי המותקן בכל הגרסאות היו מערכת ניווט, בקרת יציבות, כניסה ללא מפתח, ספוילר אחורי, חישוקי סגסוגת קלה 16 אינץ'. גרסת G נבדלה בפאנל סולארי על הגג, מצלמות אחוריות, בקרת שיוט, מערכת שמע בת שישה רמקולים במקום ארבעה, מערכת תשלום כבישי אגרה ללא מגע, ווילונות בתא המטען.

במשך שבע השנים בהן יוצר הדור הראשון, לא חזותו ולא תא הנוסעים של ניסאן ליף השתנו. שוכללה רק חטיבת הכוח: הוגדל נפח הסוללה והוגבר הספק המנוע.

בנובמבר 2012 הופיעה גרסה מעודכנת של הרכב החשמלי. מימדי חטיבת הכוח הוקטנו ב- 30% ומשקלה הופחת ב- 10 ק"ג. כמו כן, הופחת ב- 80 ק"ג המשקל העצמי של הרכב. המנוע כוונן מחדש לתגובה משופרת לפעולות הנהג ולהאצה נמרצת יותר, כיול המתלים הותאם למרכב הקל יותר. טווח הנסיעה על טעינה אחת הוגדל ל- 228 ק"מ. נפח תא המטען התרווח ב- 40 ליטר (עד 370 ליטר), מאחר ומנגנון טעינה החדש נהיה קומפקטי יותר והיה ניתן למקם אותו בחלק הקדמי של הרכב.

דצמבר 2015 הביא עמו סדרה נוספת של שיפורים. בכל הגרסאות כעת החלו להתקין מערכות בקרת סטייה מנתיב ובלימת חירום. והכי חשוב – נוספה אפשרות לבחור ללקוח את נפח הסוללה: מלבד 24 קוט"ש, הופיעה סוללת ליתיום-יון בנפח 30 קוט"ש. הגרסה החדשה אפשרה טווח נסיעה עד 280 ק"מ. תקופת האחראיות על סוללת 30 קוט"ש הייתה 8 שנים או 160000 ק"מ, ועל סוללת 24 קוט"ש החברה סיפקה 5 שנים או 100000 ק"מ. חברת ניסאן התחייבה לתקן או להחליף סוללה לא תקינה בתקופה זו ללא עלות. יש לציין כי רכבים יד-2 של הדור הראשון ירדו משמעותית במחיר בעת מכירה, והסיבה העיקרית לכך היה דווקא בלאי גבוה של הסוללה.

דור שני

נמצא בייצור משנת 2017 עד עתה (נתונים ל- 2021). ניסאן ליף החדש מדד על עצמו עיצוב אגרסיבי למדי שבהחלט עולה בקנה אחד עם סגנונה המקורי של החברה. אולם שינוי דרסטי עברו רק האלמנטים החיצוניים של המרכב, בשאר, המרכב וה"אנטומיה" נותרו זהים. הותקנה חטיבת כוח חדשה אשר הולמת את ההופעה המעודכנת: ההאצ'בק בדגם 2017 נהיה כוחני יותר באופן ניכר מקודמו. מימדי המרכב של ניסאן ליף דור 2: אורך 4480-4510 מ"מ, רוחב 1790 מ"מ, גובה 1540-1550 מ"מ. בסיס גלגלים 2700 מ"מ, מה שאומר שתא הנוסעים של ההאצ'בק הינו מרווח למדי. נפח תא המטען – 435 ליטר.

עיצוב הפנים של ניסאן ליף 2017/2018 שמרני במקצת. במקום שני צגים מול הנהג כעת נוכח אחד, הקונסולה המרכזית מתמזגת באופן חלק עם הטונל בין המושבים שעליו ממוקמת יחידת השליטה בגיר. בתחילת המכירות קו הדגמים כלל שלוש רמות גימור: S, X ו- G. בשנת 2018 ביפן הופיעה רמת גימור NISMO – סגנון אגרסיבי יותר המדגיש את העיצוב החיצוני, ג'נטים 18 אינץ' וגלגלים בעלי התנגדות גלגול נמוכה במיוחד, גימור קרבון בתא הנוסעים ודגשים בולטים בצבע אדום. מוצעות גם מהדורות מיוחדות נוספות.

עיצוב החזית ועיצוב תא הנוסעים של ניסאן ליף מבוצעים בסגנון המקורי של החברה. ההופעה אגרסיבית, אך בפנים הכל שליו. מגמה זו נצפית בכל דגמי המותג היפני.

המנוע החשמלי של ההאצ'בק מפיק 110 קילוואט ו- 320Nm, ונפח הסוללה הוגדל מ- 30 עד 40 קוט"ש. ניסאן ליף החדש זכה למנוע חדש בהספק 150 כ"ס (110 קילוואט). תאוצה עד 100 קמ"ש לוקחת 7,9 שניות, שמהיר ב- 15% מהדור הקודם, תאוצה מ- 60 עד 100 קמ"ש – מהירה ב- 30%. הסוללה – ליתיום-יון, כמקודם, מימדיה נותרו זהים, אולם הנפח הוגדל משמעותית – עד 40 קוט"ש. ובהתאם לכך הורחב גם טווח הנסיעה, בערך פי שניים – עד 400 ק"מ (מדדים אלו הרכב מדגים בעת מדידות על פי תקן JC08 היפני). החיסרון היחיד הוא שהסוללה החדשה דורשת יותר זמן בכדי להיטען. לדוגמה, טעינה מהירה עד 80% לוקחת 40 דקות במקום 30.

בשנת 2019 הושקה גרסת עוצמתית עוד יותר e+ בעלת סוללת 62 קוט"ש ומנוע חשמלי המפיק 160 קילוואט ו- 340Nm. דגם זה נהיה מהיר יותר: האצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש שופרה ב- 13%. הוגדלה מהירות מרבית – מ- 144 עד 156 קמ"ש. טווח הנסיעה הורחב עד 570 ק" במחזור JC08.

האצ'בק ניסאן ליף 2018/2019 מורכב על אותה פלטפורמת ניסאן EV, כמו הדור הקודם, לו מתלים קדמיים עצמאיים ואחוריים עצמאיים למחצה. מודרניזציית השאסי הפכה את הרכב לנוקשה יותר בעת נסיעה, ובנוסף, ליף זכה למרכז כובד נמוך יותר. על הבטיחות ברכב החדש אחראיות המערכות הבאות: בקרת שיוט מתקדמת (שומרת על מרחק מלפנים ומנווטת באופן אוטונומי בנתיב), מערכת חנייה אוטונומית חכמה, ראות היקפית ופנסים אוטומטיים, וכמו כן, חבילה מלאה של מערכות בקרת תנועה אקטיבית מודרניות המערבות פונקציות של מערכת ההיגוי, דוושת הגז והבלמים. על חיי הנהג והנוסעים מגנות שש כריות אוויר. מרכיבים במתח גבוה נמצאים במבנה מבודד ונכבים במקרה של התנגשות.

עיצוב של איזו מכונית חשמלית מוצא יותר חן בעיניכם?
3 קולות