אופל מוקה. שיבה באיכות חדשה
אופל מוקה – קרוסאובר קומפקטי בעל 5 דלתות ו-5 מקומות מתוצרת החברה הגרמנית הידועה Adam Opel A.G. נמצא בייצור משנת 2012 במפעלי התאגיד GM בדרום-קוריאה וסין, וכן בקלינינגרד (רוסיה). ברמת הגימור הבסיסית שלו הרכב מצויד בהנעה קדמית או כפולה, קיימות גרסאות עם מנוע בנזין ודיזל.
החל מהדור השני (שנת 2020) – אופל מוקה – קרוסאובר עירוני מודרני בהנעה קדמית, מיוצר על ידי קבוצת PSA בצרפת, בעל גרסה חשמלית לחלוטין. מוקה החדש מבוסס על הפלטפורמה המודולרית CMP של תאגיד PSA, ולכן, בני משפחה הקרובים ביותר שלו – פיג'ו 2008 ו-DS 3 קרוסבק. כעת מדובר בתושב עירוני אמיתי שקנאי לטרנדים באופנה, בעל מרכב דו-גוני ופנסי חזית וגריל המאוחדים למקשה אחד (קונספט Opel Vizor). בפנים נמצא את בלוק אחיד בעל צד 12 אינץ' עבור המחוונים הדיגיטליים עם טאצ'סקרין של מערכת המדיה בגודל 7 או 10 אינץ' (בהתאם לרמת הגימור).
המאפיינים הטכניים המכובדים של אופל מוקה ורמת הנוחות והבטיחות הנאותה עומדים בתקנים של הסגמנט העסקי בקטגוריית SUV. ובזכות המימדים הקומפקטיים של הקרוסאובר, בשילוב עם כושר עבירות לא רע, הוא זכאי להיות מועמד לתואר של רכב אוניברסלי, המספק אותה מידת נוחות הן בעיר והן מחוצה לה. בישראל מוצע רשמית אופל מוקה החדש בדגם שנת 2020, בין היתר בגרסה החשמלית.
דור ראשון
יוצר בין השנים 2012 עד 2020, עבר מתיחת פנים ב-2016. אופל מוקה הראשון הורכב על גבי פלטפורמת GM Gamma II. היא גם שימשה כבסיס לשברולט ספארק ואבאו של אותה תקופה. אבל אל תניחו שמוקה – פשוט רכב קומפקטי פופולרי בעיצוב חדש שהתקינו בו הנעה כפולה ושאסי עם מרווח גחון מוגדל. על אף מימדיו הקטנים, אופל הקומפקטי יצא קרוסאובר רציני אמיתי.
על אף מימדיו הקטנים, אופל הקומפקטי יצא קרוסאובר רציני אמיתי, .
השאסי והמנועים ניחנו בדינמיקה גבוהה ובתגובתיות טובה לפקודות הנהג. המתלים של מוקה – שאסי משוכלל של אבאו: עצמאיים מלפנים, מסוג מק'פרסון וקורת פיתול מאחור, אפילו בדגמי הנעה כפולה, דבר לא נפוץ במיוחד, אך החלטה זו מוצדקת משיקולי פשטות וחיסכון. בלמים קדמיים – דיסקיים מאווררים, אחוריים – דיסקיים רגילים. על מרכז הכובד הגבוה מפצים מהלך מתלים קצר וצמיגי חיתוך נמוך.
הדור הראשון של אופל מוקה צויד בשפע מערכות בטיחות, ולמרות מימדיו הקומפקטיים, סיפקו אפשרויות שינוי רחבות, מה שהפך אותו למעשה למכונית משפחתית. את נפח תא המטען ניתן להגדיל עד 1,371 ליטר, מאחורי המושבים האחוריים נמצא מדף בקיבולת עד 40 ק"ג של מטען, ובסך הכל הרכב מכיל עד 19 תאי אחסון מחושבים היטב. כתוצאה מכך יצא רכב במחיר נוח, בעל חלל פנימי נוח ומרווח למדי ואבזור מעולה, שהותאם באופן מושלם לתנאי העיר, אך גם לא נכנע לתנאי מזג האוויר הקשים, כשמדובר בגרסאות הנעה כפולה.
דור שני
מיוצר החל משנת 2020. למעשה, התרחשה לידה מחדש של אופל מוקה. עם חילוף הדורות הקרוסאובר עבר שינוי קיצוני. מוקה החדש יצא לשוק בשנת 2021 במספר גרסאות בו-זמנית – עם מנועים רגילים ובגרסה חשמלית לחלוטין. מחיר הדגם הבסיסי מתחיל ב-19,990 יורו, הרכב החשמלי יעלה 32,990 יורו לא כולל מימון.
אופל מוקה שנת 2021 שונה מהקודם באופן קיצוני. הרכב צויד בפנסי חזית וגריל שאוחדו למקשה אחד תחת שפת כרום. הרכב הקטנטן זכה לצבע מרכב דו-גוני מרהיב חדש: בגוון הקונטרסטי נצבעים לא רק הגג והקורות, אלא גם מכסה המנוע והגריל. לדברי החברה, מוקה החדש "מגדיר את התפתחות העיצוב של רכבי אופל העתידיים ל-10 השנים הבאות". המימדים: המרכב התקצר ב-125 מ"מ (4,150 מ"מ), המרחק בין הסרנים גדל ב-2 מ"מ, סרחי העודף התקצרו ב-61 מ"מ מלפנים וב-66 מ"מ מאחורה.
עיצוב תא הנוסעים בוצע בסגנון מינימליסטי – קוקפיט Pure Panel דיגיטלי לגמרי של הדור החדש, המורכב משני מסכים: לוח מחוונים וירטואלי בגודל 12 אינץ' וצג 7 או 10 אינץ' (בהתאם לרמת הגימור) של מערכת המולטימדיה. במפרט האבזור הזמין נכללים מטען אלחוטי, מושב נהג עם פונקציית עיסוי, פנסי LED מטריקס מסתגלים, בקרת שיוט, בקרת סטייה מנתיב ומצלמה אחורית עם זווית של 180°.
באירופה הקרוסאובר מוצע עם מנועי בנזין בנפח 1,2 ליטר בהספק 100 או 130 כ"ס ועם מנוע דיזל 1,5 ליטר (110 כ"ס). המנועים עובדים בשילוב עם תיבת 6 הילוכים ידנית או 8 הילוכים אוטומטית. הנעה – קדמית בלבד. מוקה-e החשמלי צויד במנוע חשמלי בהספק 136 כ"ס הניזון מסוללה בקיבולת 50 קוט"ש. היא מספקת לרכב החשמלי טווח נסיעה של 324 ק"מ (על פי מחזור WLTP), המהירות המרבית מוגבלת בנקודת 150 קמ"ש. טעינה עד 80% תיקח כ-30 דקות. אופל מספקת אחריות על הסוללה ל-8 שנים או 160 ק"מ.