עוצמתי, רבגוני, קומפקטי
אאודי RS4 – הגרסה העוצמתית ביותר של הסטיישן שנבנה על בסיס הדגם A4 על ידי חטיבת Audi Sport GmbH. ברמה מתחת עומדת אאודי S4 שהיא גם ספורטיבית ומהירה. ראשי התיבות "RS" בשם הרכב הן קיצור של RennSport – ספורט מוטורי בגרמנית. כל גרסאות RS מצוידות בהנעה כפולה, במנוע עוצמתי ובאבזור עשיר הכולל טכנולוגיות חדישות. דגמי RS מיוצרים בקבוצות קטנות של מספר אלפים כבר במשך ארבעה דורות.
דור ראשון
יוצר במרכב Avant בלבד – כלומר, סטיישן. הרכב הופיע לראשונה בשנת 1999 ונמכר ברוב באירופה, בחלק מאזורי אסיה, ואפילו במספר מדינות אמריקה הלטינית. מימדיו של מרכב RS אפשרו לשייך אותו לקטגוריית המנהלים: 4525 מ"מ לאורך, 1799 מ"מ לרוחב ו- 1386 מ"מ לגובה; בסיס הגלגלים שווה ל- 2607 מ"מ. מתחת למכסה המנוע שוכן V6 בי-טורבו 2,7 ליטר בהספק 380 כ"ס. עם האצה עד 100 קמ"ש המכונית התמודדה תוך 4,9 שניות ודרשה כ- 12 ליטר של דלק ל- 100 ק"מ. סך הכל ירדו מפס הייצור ונמכרו קצת מעל 6,000 יחידות.
דור שני
מעניין שכאן הגרמנים לקחו הפסקה (2001-2005), ואז נזכרו לפתע וחידשו את ייצור הדגם: תחילה הושק סדאן 4 דלתות 5 מקומות, ולאחר מכן הופיע Avant, ולאחר קצת מחשבה, היצרנים הוסיפו גרסה פתוחה בת 2 דלתות וארבעה מקומות – קבריולט. המכונית צוידה במנוע V8 בנפח 4,2 ליטר אשר הפיק 420 כ"ס, וזינקה ל- 100 קמ"ש תוך 4,8-4,9 שניות בהתאם לסוג מרכב. מימדיה של RS4 החדשה גדלו בס"מ ספורים. אך העיקר הוא שהמכונית זכתה לכבודם של מומחים: אאודי RS4 הפכה למנצחת בתחרות "המכונית המדהימה ביותר" של Top Gear בשנת 2005, וב- 2007 זכתה בקטגוריית "מכונית ביצועים גובהים" בתחרות הבינלאומית "מכונית השנה" (WCOTY).
דור שלישי
יצא ב- 2012 במרכב יחיד, סטיישן. אאודי RS4 השלישית שימחה כתמיד במרווח, בדינאמיקה, ובתיבת הילוכים רובוטית שתפסה את מקומה של הידנית 6 הילוכים. ומושגים אלו קשורים קשר הדוק: תיבת 7 היל' DSG התמודדה מעולה עם 450 סוסים גרמניים שבעים והאיצה את המכונית ל- 100 קמ"ש תוך 4,7 שניות. גדלה גם המהירות המרבית: מ- 250 עד 280 קמ"ש. הסטיישן גדל במימדים (4719 לאורך, 1826 לרוחב, 1415 לגובה). נמכרו כבשעת אלפים יחידות.
דור רביעי
אאודי RS4 החדשה נחשפה בתצוגת הרכב בפרנקפורט שנת 2017 במרכב סטיישן. הוקטנו מאפייני המפתח של המפרט הטכני: נפח המנוע – המכונה רזתה עד שלושה ליטרים, התכווץ גם זמן התאוצה ל- 100 קמ"ש: 4,1 שניות בלבד, והמכונית עצמה נהייתה קלה ב- 80 ק"ג. עם זאת, המנוע לא איבד מכוחו (אותם 450 כ"ס), על כך יש להודות למגדש הטורבו שהחליטו להתקין על מנוע קטן וקל יותר. המומנט הוגבר באופן מהותי: מ- 430 עד 600Nm; דרך אגב, אותו מנוע מותקן בפורשה פנמרה. פרט מעניין: המכונית מוצעת עם תיבת הילוכים Tiptronic, ולא רובוטית. לה תא נוסעים מרווח, אפילו בשורה השנייה, ותא מטען בנפח 505 ליטר.
מתיחת פנים 2019
לאחר שנתיים המכונית עברה עדכון ומיוצרת בצורה כזו עד היום (שנת 2021). ובכן, מהי אאודי RS4 המודרנית אשר נמכרת במדינות רבות בעולם אך עוד לא הצליחה להגיע לישראל?
אאודי RS4 שנת 2019/2020 זכתה לפנים חדשות: עודכן החרטום, וראשית כל זה פנסי ה- LED (תרומת תשלום נוסף זמינים פנסי מטריקס), וגם הפנסים האחוריים. בתא הנוסעים כעת לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12,3 אינץ' עם גרפיקת RS חדשה. כנהוג, מובנית הגרסה הטריה של מערכת המולטימדיה MMI עם מסך מגע 10,1 אינץ': לה חומרה מתקדמת יותר ושליטה קולית. ולכן, בקר החוגה הוסר. כמקודם, לדגם הגה קטום מלמטה, מושבי ספורט ואלקטרוניקה עם אפשרויות נוספות כגון סוגי תצוגת גרפי תאוצה ומומנט.
החלק הטכני נותר ללא חידושים: אותו מנוע טורבו 2,9 ליטר V6 (450 כ"ס, 600Nm), תיבת 8 הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה Quattro. היא, אגב, מצוידת בדיפרנציאל מרכזי המחלק את המומנט באופן הבא: 40% סרן קדמי, 60% סרן אחורי. במידת הצורך זמינה חלוקת עוצמה אחרת: האלקטרוניקה מסוגלת להעביר עד 70% אל הסרן הקדמי, ואל האחורי – עד 85%.
הדינאמיקה של RS4 שנת 2020/2021 – ברמה גבוהה כתמיד. נציין כי המהירות המרבית הינה מוגבלת: בנקודת 250 קמ"ש כברירת מחדל ו- 280 קמ"ש בעת התקנת חבילת אופציות RS dynamic. האינטראקציה של הסטיישן המהיר עם הכביש מתבצעת באמצעות המתלים הספורטיביים. מרווח הגחון הוקטן ב- 7 מ"מ בהשוואה לאאודי A4 הרגיל עם חבילת ספורט.
בדצמבר 2019 חברת אאודי חגגה יום הולדת 25 לגרסת ה- RS. הושקו סדרות מיוחדות של דגמי RS בעלות חבילות בלעדיות עם שם המדבר בעד עצמו ‘anniversary package 25 years of RS’. על הפגושים וחצאיות הצד מתהדרים אלמנטים דקורטיביים בציפוי מט כסוף, וסמלי המותג, הספוילרים ובתי המראות צבועים בשחור. תאי הנוסעים של הדגמים ה"חגיגיים" יכולים להשוויץ בגימור שחור עם קווי תפירה כחולים. הלוגו רקום על המושבים והשטיחים, בו מעוטרים גם הלוקרים של הגלגל, בעת פתיחת הדלתות הם מוקרנים על הקרקע.