Qoros. הדואט המבטיח של ישראל וסין
Qoros הוקם בתור מותג סיני-ישראלי על-ידי החברות צ'רי ו-Kenon (חטיבה בחברת ההחזקות Israel Corporation) במטרה לכבוש את השוק האירופאי. תאריך הלידה – יולי שנת 2007. שם המותג מדבר בעד עצמו: פירוש המילה qoros היא "מקהלה", כאשר האות הראשונה נלקחה מהמילה quality – "איכות". ברכב הראשון, קורוס 3, הושקעו כל הכוחות והידע של החברה, הוא פותח מהיסוד בהתאם לתקנים האירופאים. על העיצוב החיצוני של הדגמים היה אחראי המעצב הראשי לשעבר של Mini גרט הילדברנד. הבכורה הרשמית של הקורוס במרכב סדאן התקיימה בתצוגת הרכב בז'נבה במרץ 2013. ומה קרה אחרי כן ואיפה היום נמצא הדואט המבטיח של ישראל וסין? בואו נברר.
קורוס 3 היא מכונית קומפקטית בצורת מרכב סדאן, הדגם הראשון של החברה הסינית-ישראלית Qoros, הייצור החל בנובמבר 2013. באותה שנה נערכו מבחני ריסוק EuroNCAP עם תוצאה של 5 כוכבים. ביוני 2014 הופיעה גרסה במרכב האצ'בק 5 דלתות, בנובמבר לקו הדגמים הצטרף הקרוס-האצ' קורוס 3 סיטי.
בשנת 2016 למותג נולדו שני דגמים נוספים: קרוסאובר קורוס 5 ומכונית ספורטיבית 3 GT. למרבה העצר, הציפיות התבדו, למרות שהקרוסאובר אפילו זכה בפרס בגרמניה על עיצובו. בתחילת שנת 2018 החברה נאלצה למכור את גרעין השליטה: 51% מהמניות של קורוס עברו לחברת ההחזקות הסינית Baoneng Group משנג'ן. שנה לאחר מכן המצב השתנה: הנתח של הבעלים החדשים גדל ל-63%, אצל צ'רי נשארו 25% מהמניות ו-Kenon הישראלית מחזיקה ב-12%.
תוכניות חדשות
ל-Baoneng קשור השלב החדש בהתפתחות של קורוס. התוכניות של חברת ההחזקות כללו השקעת כספים רבים במותג המבטיח ותוך 5 שנים להוציא לשוק 26 דגמים חדשים, בעיקר חשמליים. בנובמבר 2018 הופיעה הגרסה החשמלית של קורוס 3. מצ'רי עבר המעצב הראשי ג'יימס הופ ובסתיו של 2020 התקיימה פתיחה חגיגית של מפעל חדש בעיר שיאן המיועד לייצור של כ-200 אלף רכבים בשנה.
עוד בשנת 2015 החברה הציגה את הקונספט ההיברידי הראשון שלה קורוס 2SUV וב-2017 התקיימה הבכורה העולמית של מכונית העל החשמלית מודל K-EV. בנובמבר 2018 יצאה הגרסה החשמלית של קורוס 3.
על פני השטח, הכל רימז על התחלה של תקופה מוצלחת עבור קורוס: היקף המכירות צמח ל-62 אלף רכבים בשנה הודות לקרוסאובר הזול Model Young שנוצר על בסיס צ'רי טיגו 7 (כאן אנו מספרים על גרסת ה-Pro שלו, שתופיע בקרוב בישראל). מתוך חשש לתחרות, צ'רי ביטלה במהירות את האישור לייצור הדגם, מה שהפיל את היקף המכירות ל-23 אלף יחידות. בשנת 2020 הושק הקרוסאובר קורוס 7 שנוצר על בסיס גרסה משוכללת של קורוס 5 וכן גרסה היברידית של קורוס 3 במרכב סדאן, אבל זה לא הציל את המצב. באביב של 2021 נעצר הייצור של רכבי קורוס וכבר בקיץ הם נעלמו מהשוק. אבל באופן בלתי צפוי, בינואר 2022, חברת Baoneng Motor הציגה שני דגמים חדשים המוכנים לייצור המוני. שניהם מבוססים על פלטפורמה משותפת ועל העיצוב החיצוני שלהם היה אחראי ג'יימס הופ. הרכב הראשון הוא קורוס 6 במרכב סדאן, הרכב השני הוא קרוסאובר חשמלי לחלוטין Bao GX5 (היצירה של תת המותג החדש Baoneng). המותג קורוס קם לתחייה? בואו נראה…
דגמים חדשים
Вао GX5
GX5 הוא הדגם הראשון של המותג החדש, קרוסאובר חשמלי עם טווח נסיעה של 700 ק"מ ואלמנטים עיצוביים בסגנון של רכב שטח. לפי נתונים רשמיים הרכב מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 4,5 שניות ומצויד בבקרת שיוט אדפטיבית. תא הנוסעים יכלול שני מסכים, דבר שהפך לשגרה בימינו.
קורוס 6
קורוס 6 החדש יוצע בשתי גרסאות: בהתחלה עם מנוע בנזין וקצת מאוחר יותר בגרסה חשמלית. לדגם הסדאן עיצוב מסוגנן ועתידני, המימדים שלו מאפשרים לשייך אותו לקטגוריה הבינונית: אורך 4,800 מ"מ, רוחב 1,874 מ"מ, גובה 1,460 מ"מ (בנזין) או 1,492 מ"מ (EV), בסיס גלגלים 2,820 מ"מ. גרסת הבנזין בעלת האינדקס C21 מצוידת במנוע טורבו 1,5 ליטר המפיק 177 כ"ס ו-260Nm בשילוב עם תיבת 6 הילוכים DCT. האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 8,5 שניות, צריכת דלק ממוצע – 6,4 ליטר ל-100 ק"מ. גרסת EV קיבלה עיצוב דומה, אך עם גריל אטום, ומנוע חשמלי בהספק 203 כ"ס שאמור להאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש תוך 7,6 שניות. טווח הנסיעה עומד על 450 ק"מ עם סוללה בקיבולת 52 קוט"ש או 600 ק"מ עם סוללת 72 קוט"ש. קורוס 6 יצא לשוק הסיני ברבעון האחרון של 2022.