RAM, פשוט RAM
בתור מותג נפרד RAM קיים משנת 2009. עם זאת, סדרת רכבים זו מתפתחת בהמשכיות מאז שנת 1981, אז כתוצאה ממאמציה של חברת Dodge האמריקאית האגדית נבראו טנדרי RAM הראשונים. ועוד במשך זמן ארוך ובהצלחה רבה התפתחו תחת הלוגו של ה"גדול-קרניים" של דודג'.
ראם 1500 Classic. (2011 עד עתה)
בשנת 2009 בקו הדגמים של Dodge Ram הופיע ראם 1500 – זה היה כבר הדור הרביעי לטנדר במסגרת חברת דודג', אולם למעשה רק הראשון בתור מותג נפרד במסגרת Fiat Chrysler Automobiles (FCA לשעבר, החל משנת 2021 – Stellantis NV). רכבי RAM נכנסו לקונצרן FCA בשנת 2011, שבתקופה ההיא עזר לשרוד לדודג' אשר היה על סף פשיטת רגל. אי לכך, מניין השנים של דגמי RAM מתחיל ב- 2011. אך בכדי להדגיש את הקשר ההדוק בין דודג' ל- FCA דגם 1500 מכונה "קלאסי" – Classic. מיוצר 1500 Classic עד היום והינו, אם אפשר לומר כך – הדגם הבסיסי של כל דגמי RAM הבסיסיים.
הטנדרים של RAM נבדלים על פי סוגי קבינה: Crew Cab – ארבע דלתות עם דלת אחורית מוגדלת ומרחב מרווח עבור הנוסעים האחוריים, Quad Cab – גרסת 4 דלתות עם מושבים אחוריים לא מרווחים במיוחד, אך סבירים, Regular Cab – גרסה בעלת שתי דלתות ושניים או שלושה מושבים אחוריים. אורך הרכב נע בין 5308 עד 5817 מ"מ, הגובה – מ- 1894 עד 1923 מ"מ, רוחב כל הגרסאות – 2017 מ"מ, שני הסרנים מורחקים אחד מהשני ב- 3061 עד 3570 מ"מ, בהתאם לגרסה. נפח תא מטען יעיל בהתאם לגרסה – 1424 עד 2016 ליטר. הטנדר מסוגל להסיע מטען עד 875 ק"ג, ולו כושר גרירה עד 4740 ק"ג.
כל הגרסאות של RAM מאובזרות היטב – הגה רב-תכליתי בעל 4 חישורים, לוח מחוונים אינפורמטיבי עם שעונים אנלוגיים וצג 3,5 אינץ', פאנל קדמי בעל קונסולה מאסיבית במרכז, צג 7 אינץ' של מערכת מולטימדיה עם בלוקים של שליטה באקלים ובמוזיקה.
גרסאות 1500
הדור הרביעי של Crew Cab 1500 – טנדר משפחתי גדול לסופי שבוע, מימדיו ועוצמתו מיועדים יותר לספק נוחות מאשר לכבוש ביצות בלתי עבירות. הוא צויד במתלי אוויר המספקים נסיעה רכה. בשנת 2013 הדגם עבר מתיחת פנים חיצונית קלה, לדוגמה, נוספו איתותי LED והורחב הגריל.
המנוע הסטנדרטי היה 3,6 ליטר 6 צילינדרים אשר פעל יחד עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. כמו כן היו זמינים מנועי V8 עם תיבת 8 או 6 היל' אוטומטית. בהתאם לרמת הגימור, Crew Cab הוצע עם הנעה אחורית או כפולה.
גרסת ראם Crew Cab 1500 – ארבע דלתות עם דלת אחורית מוגדלת ומרחב מרווח עבור הנוסעים האחוריים.
Quad Cab 1500 נועד עבור אלה המשתמשים ברכב לנסיעות יומיומיות, לעבודה למשל. העיצוב נבדל ב"מאסיביות" מוגברת, בפאנל קדמי גדול יותר ובמכסה מנוע גבוה יותר. בין מאפיינים ייחודיים – תריסים אקטיביים בגריל אשר סייעו לחמם את המנוע בעת מזג אוויר קר ושיפרו את הקירור כאשר בחוץ היה חם. Quad Cab התאפיין בנוחות בזמן תנועה, לו היו מתלי אוויר, חמישה מקומות ישיבה ועשר אפשרויות גימור תא נוסעים. המבוקש ביותר היה מנוע V6 Pentastar בנפח 3,6 ליטר עם תיבת הילוכים ידנית או 8 היל' אוטומטית.
Regular Cab 1500 – קל יותר משאר הגרסאות, היווה רכב שטח בשביל נהיגה יומיומית. בין מאפיינים – מערכת תריסים אקטיביים הפותחת/סוגרת את הגריל על מנת לשמור על איזון תרמי במנוע. המנוע הבסיסי היה V6 בנפח 3,6 ליטר יחד עם גיר 8 היל' אוטומטי. שני מנועי V8 האחרים היו זמינים עם תיבה אוטומטית 6 או 8 הילוכים. מנוע דיזל היה ברשימת האופציות. Regular Cab הוצע עם הנעה אחורית או כפולה בהתאם לרמת הגימור.
Quad Cab – גרסת 4 דלתות עם מושבים אחוריים לא מרווחים במיוחד, אך סבירים. Regular Cab – גרסה בעלת שתי דלתות ושניים או שלושה מושבים אחוריים.
רמות גימור של 1500
בשנת 2015 קו דגמי ראם 1500 עבר עדכון, זכה למודרניזציית השאסי, לגריל רחב עוד יותר ולסדרת מנועים חדשה. בעדכון זה האמריקאים התעסקו בתחביב האהוב עליהם – סיסטמטיזציה והכשרה. אי לכך, נוסף על סוגי הקבינה, דגמי RAM קיבלו שש רמות גימור: Tradesman, Express, HFE, SLT, Sport ו- Laramie.
- Tradesman היה "סוס עבודה" עם בודי קיט הולם,
- Express דומה ל- Tradesman, אולם שם דגש על יופי חיצוני,
- SLT – נאה אף יותר ומציע יותר אופציות נוחות,
- Sport – כולל את הבודי קיט הדרוש עבור נהיגה זריזה וקלה,
- Laramie – דגם הנודד לעבר עודף של פאר.
RAM 1500. דור 5 (2018)
בהסתמך על הסיווג הכאוטי של האמריקאים, ראם אשר נוצר בשנת 2018 – אינו יורש קלאסי של דודג' RAM, ובכל זאת הוא הדור החמישי, אם לספור אחרי הקודם שעוד היה מאת דודג'. שניהם נמצאים בייצור עד היום. אם לנסות להבין את כל הסכימה הזאת אפשר לשבור את המוח, אולם אין בזה צורך מאחר וזה לא העיקר! אלא העובדה שאיך שלא תתייחסו, RAM למעשה לא השתנה, הוא שמר ואף הכפיל את גדולתו ועוצמתו.
הדור החמישי של RAM 1500 – טנדר גדול. הוא יכול להגיע עם הנעה אחורית או כפולה. מלבד שלושת הסיווגים הקודמים Crew Cab, Quad Cab, Regular Cab, הוא מוצע ב- 11 רמות גימור בסיסיות: Tradesman, HFE EcoDiesel, Express, Big Horn/Lone Star, Sport, Night, Lone Star Silver, Laramie, Rebel, Laramie Longhorn ו- Limited. ונוסף על כך, במספר רב של דגמים ממהדורות מיוחדות.
רב רמות הגימור מצוידות במנועי 6 צילינדרים 3,6 ליטר בהספק 305 כ"ס, גרסאות Rebel, Laramie Longhorn ו- Limited מוצעות עם מנועי 5,7 ליטר V8 בהספק 395 כ"ס. יתר על כן ניתן להתקין מנוע דיזל 6 ציל' 3 ליטר המפיק 240 כ"ס. למנועים משודכת תיבת 8 הילוכים.
ראם 1500 דור 5 – טנדר גדול בעל הנעה כפולה או אחורית.
דגמי Sport ו- Night מצוידים בגלגלי 20 אינץ', בפרוז'קטורים ובדוושות מתכווננות. Laramie ו- Big Horn כוללות מראות עם עמעום אוטומטי, גימור עץ, מושבים קדמיים מחוממים ומאווררים עם זיכרון הגדרות נהג, מערכת שמע בת 10 רמקולים. Laramie Longhorn – כניסה והתנעה ללא מפתח, הפעלה ממרחק, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, גימור עץ, ריפוד עור מעודכן ומערכת ניווט.
RAM 1500 TRX. דור 1 (2020)
RAM 1500 TRX (טי-רקס) אשר נחשף בשנת 2020 – זהו 1500 הצנוע שהגיע עד רמות אבסורדיות של עוצמה ודינאמיקה. תוצאת השכלול של 1500 נבדלה באופן כה דרסטי מהדגם המקורי שהוא הופרד לסדרה משלו. הטי-רקס מצויד במנוע 8 ציל' 6,2 ליטר עם מגדש Hellcat המפיק 702 כ"ס ובצמיגי 35 אינץ'.
נוסף על שיא העוצמה, הטנדר זכה למסך מגע בגודל 12 אינץ' של מערכת האינפוטיינמנט, לגימור פנים מפואר עם ריפוד עור יוקרתי ושפע אופציות המספקות נוחות.
RAM 2500. דור 5 (2019)
מנקודת המבט של דודג', 2500 – הדור החמישי, אך בפועל, במסגרת מותג נפרד זהו הראשון. דווקא דור זה נפרד מהגריל דמוי-צלב "להפחדת שדים" האופייני לדודג', במקומו מיקמו את האותיות RAM בענק. כל היתר נותר זהה – השבכה אותה שבכה, קווי מתאר שרירניים מאסיביים, כנפיים מובלטות.
המנוע הבסיסי הוא 8 ציל' 6,4 ליטר בהספק 410 כ"ס, הפועל יחד עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית. ברוב רמות הגימור זמין בקר בלמי נגרר מובנה, חימום מושב נהג, הגה כוח חשמלי, סאנרוף, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים.
RAM 2500 החדש מצויד במצלמה אחורית סטנדרטית עם אפשרות קירוב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת מניעת התנגשות חזיתית עם בלימת חירום אוטונומית, אור גבוה אוטומטי, חיישני גשם ואופציות אחרות.
RAM 3500. דור 5 (2020)
ראם 3500 דור 5 מוצע בחמש רמות גימור עיקריות: Tradesman, Big Horn, Laramie, Longhorn ו- Limited. המנוע הבסיסי עבור כל רמות הגימור – V8 בנזין בנפח 6,4 ליטר המפיק 410 כ"ס בליווי תיבת 8 הילוכים אוטומטית. רב רמות הגימור כוללות ג'נטים 17 אינץ', בקרת בלמי נגרר, דלת מטען עם פתיחה ממרחק, מתלי אוויר אחוריים עם כוונון עומס.
אופציות חשובות אחרות: גלגלים אחוריים כפולים, מערכת מצלמות היקפיות, בקרת שיוט אדפטיבית, מניעת סטייה מנתיב, היגוי אדפטיבי וניטור שטחים מתים. ובנוסף מיכל דלק בנפח 50 גלון.
RAM Chassis Cab. דור 1 (2019)
RAM Chassis Cab (3500, 4500 ואפילו 5500!) – גרסאות המיועדות לעסק מלכתחילה. הדור הראשון של רכבים אלו תחת השם "שאסי-קבינה" מתאפיין בכושר גרירה אדיר – 15,975 ק"ג יכול למשוך הענק הזה. וכושר ההעמסה שלו – 5,674 ק"ג. יכולות אלו מבוקשות לא רק בתחום המסחרי, רכבים אלו גם משמים כאמבולנס למשל.
Chassis Cab שנת 2019 החדש מצויד במנוע 8 ציל' Hemi V בסיסי בנפח 6,4 ליטר ובהספק מינימאלי של 370 כ"ס. פועל בצוותא עם תיבת 8 או 6 הילוכים אוטומטית. כמו כן מוצע מנוע דיזל 6,7 ליטר 6 ציל' בטור Cummins בעל מגדש בהספק 360 כ"ס עם תיבת 6 הילוכים.
"שאסי-קבינה" מתאפיין בכושר גרירה אדיר – 15,975 ק"ג יכול למשוך הענק הזה. וכושר ההעמסה שלו – 5,674 ק"ג.
חזית המרכב ומכסה המנוע של טנדרים מסחריים אלו עוצבו בצורה שתשאב כמות אוויר גדולה דרך תא המנוע ותספק זרם עצום של אוויר מקרר דרך הגריל והפגוש.
דגמי שנת 2019 מצוידים בבקרת שיוט אדפטיבית, בבלימת חירום אוטומטית, במערכת סיוע בחנייה, במצלמת השגחת מטען מתא הנוסעים, בקרת לחץ בשש הגלגלים, פנסי חזית אדפטיביים ואופציות נוספות.
RAM Promaster. דור 1 (2018)
RAM Promaster שנת 2018 – הדור הראשון לואן המסחרי בהנעה קדמית. זהו לא לגמרי רכב מסורתי עבור המותג. אולם מהווה המשך אבולוציוני לדגמים הסטנדרטיים.
המסחרית מצוידת במנוע 6 צילינדרים 3,6 ליטר בהספק 280 כ"ס המניע את הגלגלים הקדמיים דרך תיבת 6 הילוכים אוטומטית. כושר העמסה בגרסת 1500 – מ- 1710 עד 1809 ק"ג, בגרסת 2500 – מ- 1678 עד 1873 ק"ג, ובגרסת 3500 – 1823 עד 2009 ק"ג.
אופציות סטנדרטיות – חישוקי פלדה 16 אינץ', דלתות אחוריות הנפתחות בנפרד, מראות עם כוונון ידני, נעילה ופתיחה ממרחק, מצלמה אחורית, מזגן, הגה טלסקופי, פנסי קרגו, מסך מגע 5 אינץ' ומערכת שמע בת 4 רמקולים וחיבור USB.
RAM Promaster City. דור 2 (2018)
פרומסטר סיטי – ואן פרומסטר המותאם במיוחד עבור תנאים עירוניים. השינויים שחלו במבנה היו כה מהותיים שהעבירו את הרכב למשפחה נפרדת. בפרט, הוא נמוך מפרומסטר הבסיסי, לא תצליחו לעמוד בפנים, נוסף על כך לו פרופיל צר המאפשר לו לחלחל בין הרחובות הצרים של מרכז ניו-יורק הגדוש גורדי שחקים, למשל.
האבזור הבסיסי כלל חישוקי פלדה 16 אינץ', כניסה ללא מפתח, חלונות חשמל קדמיים, מזגן, כוונון הגה טלסקופי, תא אחסון עליון קדמי, מושב אחורי מתקפל, מסך מגע 5 אינץ' ומערכת שמע בת 4 רמקולים וחיבור USB.