ראם. סיפורו של הטנדר "המפלצתי"
Ram Trucks, או בשמה המקוצר RAM, היא יצרנית רכבי טנדר מקוריים, השייכת לענקית הרכב FCA (Fiat Chrysler Automobiles). עד שנת 2021 היא הייתה חלק מחברת Dodge האמריקאית. תחת המותג "RAM" יוצאים טנדרים גדולי מימדים (הסימון שלהם מתבצע על-פי כושר נשיאת המטען) וטנדרים ולהובלת נוסעים ומטענים. הרכבים מיוצרים במפעלים של ארה"ב ומקסיקו עד היום. ההשקה הראשונה התבצעה בשנת 1981.
הידעתם?
- הרכבים של המותג זוכים לביקוש רב במיוחד בארץ המוצא שלהם – רק באמריקה הצפונית, נמכרות מדי שנה כחצי מיליון יחידות. במהלך 40 שנות קיומו של המותג, נמכרו מעל 8 מיליוני טנדרים ומשאיות של RAM, שמונים כבר 5 דורות.
- בשנת 2004 טנדר מסדרת "SRT 10" הגיע לשיא העולם במדד המהירות בסגמנט שלו – 247,4 קמ"ש.
- מעניין, כי בתרגום מאנגלית פירושו של שם החברה הוא "כבש", אך ישנה גם גרסה נוספת – "לדחוף" או "לפרוץ, לתחוב, להכות בחוזקה". כלומר פיקאפ דודג' ראם האמריקאי הוא התגלמותו של כל מה שקשור לכוח ולעוצמה.
סיפורו של ראם
סיפורו של המותג החל בשנת 1981. באותה תקופה חברת Dodge החליטה להתחיל לייצר טנדרים גדולי מימדים. בתור מותג עצמאי RAM החל את קיומו ב-2011, באותה שנה, במסגרת הארגון מחדש של מתקני הייצור של התאגיד "Fiat Chrysler Automobiles", נוסדה החברה "RAM trucks", אשר ירשה מ-Dodge את לוגו החברה. אז איך נוצר העיצוב המקורי של טנדרים אגדיים?
בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, המשאיות Dodge Ram שיוצרו על ידי Chrysler Corporation, תפסו רק 7% בפלח שוק הטנדרים והמשאיות בארה"ב. במקביל, כל טנדר מכל חברת ייצור שהיא, היה נראה בדיוק אותו דבר, ללא יוצא מן הכלל. ואז, הנהלת Chrysler הציבה בפני המעצב טרבור קריד מטרה ליצור עיצוב משאית חדש לחלוטין, שלא יהיה דומה לקודמים לו. עיצוב שכל אחד היה מבחין בו מיד.
80% מאלה שראו את טנדר ראם לראשונה היו המומים ומזועזעים וקראו לו "מפלצת". 20% להיפך, אהבו אותו במיוחד.
כך בשנת 1994 הופיע לראשונה טנדר לא שגרתי עם כנפיים מוגדלות וגריל אופייני. 80% מאלה שראו את טנדר ראם לראשונה היו המומים ומזועזעים וקראו לו "מפלצת". 20% להיפך, אהבו אותו במיוחד. אבל מה שהכי חשוב – הנהלת קרייזלר הייתה מוקסמת. למשאית החדשה אי אפשר היה להישאר אדיש, בעוד שהדגמים המסורתיים לא היו מלהיבים במיוחד. בכל מקרה – 20% מהרוכשים הפוטנציאליים זה עדיף מ-7% הקיימים.
ההצלחה הייתה מסחררת. מכירות התאגיד זינקו מ-70,000 רכבים בשנת 1993 ל-200,000 ב-1994. דודג' ראם החדש זכה לתואר "משאית השנה של אמריקה הצפונית". בשנה העוקבת נמכרו כבר מעל 250,000 מכוניות ונתח של קרייזלר בשוק עלה ל-15%. בשנת 1998 נמכרו כמעט 400,000 מכוניות מהסוג, מה שהפך לרמה הגבוהה ביותר של מכירות.
דגמים
הקו העיקרי של טנדר דודג' ראם כולל 3 דגמים – דודג' ראם 1500, 2500 ו-3500 (עד שנת 1994 אלה היו 100/150/250/350). הדירוג מתבצע בהתאם לכושר הנשיאה של כל משאית בפאונד. מסורתית, עבור טנדר במימדים גדולים, מדובר בחצי טון, שלושת רבעי טון וטון (במקביל, כושר הנשיאה האמיתי גובר מדור לדור). משנת 2008 קו הטנדרים המשיך את קיומו במסגרת משאיות דודג' ראם במימדים גדולים, יוצרו משאיות דודג' ראם 4500/5500.
הטנדר המפלצתי ראם 3500
"משאית" הדגל בסדרת Ram Trucks. בשנת 2021 בשוק היו קיימים כבר 5 דורות של הטנדר. קשוח מבחינה חיצונית, לרכב זה מאפיינים מרשימים בהחלט, מה שהופך אותו לאחד המובילים בסגמנט רכבי הטנדר במימדים גדולים.
ראם 2500 – משאית למחיצה
מכנים לו "משאית למחיצה" וגם הוא מונה 5 דורות (נתונים לשנת 2021). הרכב הזה לא רק מרשים במימדים ובמראה, אלא בנוסף יש לו כושר נשיאה וביצועי שטח מצוינים.