רימאץ (Rimac Automobili d.o.o) היא חברת רכב מקרואטיה שבסיסה בעיר סבטה נדליה (ליד זאגרב). החברה מתמחה בפיתוח ובייצור של רכבים חשמליים, תיבות ההילוכים והסוללות; היא נוסדה בשנת 2009 על-ידי החלוץ והיזם הקרואטי הצעיר מאטה רימאץ. הדגם הראשון של החברה הייתה מכונית ספורט חשמלית דו-מקומית רימאץ Concept One שמפיקה 1,088 כ"
רימאץ. מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר
AUTOBOOM

רימאץ. מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר

רימאץ. מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר

רימאץ (Rimac Automobili d.o.o) היא חברת רכב מקרואטיה שבסיסה בעיר סבטה נדליה (ליד זאגרב). החברה מתמחה בפיתוח ובייצור של רכבים חשמליים, תיבות ההילוכים והסוללות; היא נוסדה בשנת 2009 על-ידי החלוץ והיזם הקרואטי הצעיר מאטה רימאץ. הדגם הראשון של החברה הייתה מכונית ספורט חשמלית דו-מקומית רימאץ Concept One שמפיקה 1,088 כ"ס ומאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 2,8 שניות, מה שהפך אותה לא רק למכונית העל החשמלית הראשונה בעולם, אלא גם למכונית החשמלית המהירה ביותר בשנת 2013. הדגם העדכני ביותר של החברה להיום הוא רימאץ Nevera. הופעת הבכורה שלו התקיימה בקיץ של 2021. בנובמבר 2022 הדגם קבע שיא מהירות עולמי חדש עבור רכבים חשמליים סדרתיים, כאשר השיג מהירות של 412 קמ"ש. ובשנת 2021 החברה הקרואטית הקטנה, שעוד לפני כמה שנים הייתה בעצמה נחשבת רק סטארט-אפ מבטיח, רכשה לא סתם חברה כלשהי, אלא את מותג בוגאטי האגדי, שייצר בכמה השנים האחרונות את המכוניות העוצמתיות, המהירות והיקרות ביותר בעולם. בהתאם לאופי הספורטיבי שלה, רימאץ דבקה במוטו האולימפי "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר". אנו מאחלים לה הצלחה בהתחלות החדשות ובכל התחרויות! ובמקביל ננסה לברר איך סטארטאפ הופך לחברה בעלת שם עולמי.

Rimac logo
Rimac Automobili. החברה מתמחה בפיתוח וייצור של רכבים חשמליים, תיבות הילוכים וסוללות. הדגם הראשון של המותג הוא רימאץ Concept One.

המוטו של המשחקים האולימפיים מורכב משלוש מילים בלטינית"Citius, altius, fortius", שפירושן הוא "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר". בשנת 2021, הוועד האולימפי הבינלאומי הוסיף מילה נוספת: "communiter" – "ביחד".

הידעתם?

"אילון מאסק הבלקני"

כיום, המייסד של Rimac Automobili, מאטה רימאץ, עומד בראש החברה הממוזגת החדשה Bugatti Rimac ונחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר בתעשיית הרכב האירופאית. והבחור הוא רק בן 34! עובדה זו מפתיעה עוד יותר מפני שהוא ייסד את החברה שלו לא במדינה בעלת תעשיית רכב מפותחת כמו גרמניה, צרפת או איטליה, אלא בקרואטיה שרק לא מזמן נפרדה מיוגוסלביה ועברה סדרה של מלחמות בבלקן. אז מיהו מאטה רימאץ ולמה מכנים אותו "אילון מאסק הבלקני"?

Mate Rimac
מאטה רימאץ. חלטוץ ויזם קרואטי צעיר, מייסד חברת הרכב הקרואטית Rimac Automobili.

מאטה נולד בעיר ליבנו שביוגוסלביה (כיום נמצאת בבוסניה והרצגובינה) בשנת 1988. לאחר 3 שנים המשפחה שלו ברחה מהמלחמה ביוגוסלביה לגרמניה, לעיר פרנקפורט. בשנת 2000 הם עברו שוב, הפעם לקרואטיה, והתיישבו בעיירת סאמובור, שם אביו ייסד סוכנות תיווך קטנה. המעבר למקום החדש היה קשה עבורו, על כך מאטה סיפר מספר פעמים בראיונות, ההסתגלות לא הייתה קלה וחברי הכיתה לעגו לו בגלל המבטא הבוסני. ייתכן שדווקא זה מה שדרבן את הנער לבלות יותר זמן במוסך של אביו, לעבוד על פרויקטים משלו ובמקביל להשתתף בתחרויות באלקטרוניקה וחדשנות ברמה לאומית ולאחר מכן לייצג את קרואטיה בזירה העולמית.

Mate Rimac
מאטה המציא מכשיר שהחליף את המקלדת והעכבר של המחשב – כפפה עם חיישנים בשם iGlove.

כבר בגיל בית הספר מאטה הוכיח את עצמו כממציא חלוץ. עוד בתיכון, הוא המציא מכשיר שהחליף את המקלדת והעכבר של המחשב – כפפה עם חיישנים שנקראה iGlove. מאוחר יות מאטה, יחד עם צוות מאנשים שהאמינו בשאיפותיו יצר מערכת ניטור שטחים מתים משלו למראות הצד ברכב וקרא לה Active Mirror System. בשנת 2006 המערכת קיבלה פרס בתערוכת הבינלאומית IENA. כך בגיל 18 לרימאץ היו כבר שני פטנטים בינלאומיים על ההמצאות שלו. הממציא הצעיר זכה בפרסים רבים בתחרויות הבינלאומיות בתחום האלקטרוניקה והחדשנות. בשנת 2007 הוא לקח קורס באוניברסיטת ורן למדעים שימושיים ובשנת 2010 סיים את לימודיו באוניברסיטה בזאגרב וקיבל תואר ראשון במנהל עסקים.

Mate Rimac

כבר בגיל 19 רימאץ התחיל את ההרכבה של הרכב החשמלי הראשון שלו ובשנת 34 נכנס לתפקיד כראש החברה הממוזגת החדשה Bugatti Rimac. כיום הוא נחשב לאחד מהאנשים המשפיעים ביותר בתעשיית הרכב האירואית.

תשוקת הנעורים למכוניות המשיכה להתבטא במגוון דרכים. כל חייו מאטה חלם להיכנס לעולם המרוצים, לכן בשנת 2006, בגיל 19, הוא השתמש בכסף מהתמלוגים הראשונים שלו לרכישת ב.מ.וו 323i E30 משנת 1984 על מנת להשתתף במרוצי חובבנים. אבל אחרי שמנוע הבנזין התפוצץ במהלך אחד המרוצים, מאטה הבין שהוא בצרות צרורות. החלפת מנוע זו פעילות כלל לא זולה, ובאופן כללי, ספורט מוטורי התברר כתענוג יקר מדי. אז רימאץ החליט לשפץ את הרכב שלו בכוחות עצמו ובהשראת הקידום של יליד אותה מדינה ואחד מהדמויות לחיקוי, ניקולה טסלה, הוא הפך את הב.מ.וו לרכב חשמלי! להזכירכם, חברת טסלה עוד הייתה סטארט-אפ מאוד צעיר ולא יודע, שעוד לא קבע שום טרנדים במעבר לכלי רכב חשמליים.

רימאץ החליט לשפץ את הרכב שלו בכוחות עצמו ובהשראת הקידום של יליד אותה מדינה ואחד מהדמויות לחיקוי, ניקולה טסלה, הוא הפך את הב.מ.וו לרכב חשמלי

ופעם נוספת הוא נפל קורבן ללעג, רק עכשיו מצד קהילת הספורטאים המוטוריים שאמרו שרימאץ הביא "מכונת כביסה" למסלול המרוצים. אך היזם שלנו לא התייאש והמשיך לשכלל את המכונה מחלקים שיצר בעצמו במוסך של אביו. כבר לאחר כמה שנים מכונית הקופה החשמלית האיצה ל-100 קמ"ש תוך 3,3 שנים ויכלה להשיג מהירות מרבית של 280 קמ"ש. ובגיל 20, רימאץ נרשם במסמכים הרשמיים של הפדרציה הבינלאומית לרכב (FIA) בתור היוצר של הרכב החשמלי המהיר ביותר בעולם. וזאת הייתה שנת 2008, כשטסלה רק התחילה לבנות את אבות הטיפוס הראשונים של מודל S. למעשה, כבר אז מאסק היה צריך לקבל את העובדה שהמכוניות החשמליות שלו הן לא הכי מהירות בעולם, שהרי דווקא רימאץ הפריע לו בכך.

טסלה Model S Plaid היא גרסה בעלת ביצועים גבוהים של סדאן הדגל החשמלי מודל S, המכונית החשמלית המהירה ביותר בתולדות החברה. המהירות המרבית של הדגם היא כ-320 קמ"ש, האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת בערך 2 שניות.

לפרוטוקול
Mate Rimac

בשת 2009 רימאץ בן ה-21 רשם את חברת Rimac בקרואטיה ודבק במה שהוא עשה הכי טוב – פיתוח מרכיבים מתקדמים טכנולוגית לרכבים חשמליים והיברידיים. ומפני שהוא היה כבר די מוכר במעגלים צרים של מומחים בתחום הזה, הוא אצליח אפילו לגייס השקעות. עם זאת, בשנים שלאחר מכן החברה של רימאץ עסקה לא רק בפיתוח מרכיבים, אלא גם ייצרה רכבים חשמליים משלה. בשנת 2017 מאטה זכה בתואר "היזם הקרואטי של השנה" ונכנס לדירוג הטופ-30 של פורבס. ב-2 בנובמבר 2021 הוכרז בחגיגיות כי בוגאטי ורימאץ התמזגו למיזם המשותף Bugatti Rimac שבסיסו נמצא בקרואטיה. 45% מהמניות של המיזם החדש נמצאות בבעלות Porsche AG והחברה הקרואטית Rimac Group מחזיקה בשאר ה-55%.

מכוניות-על המהירות יותר מטסלה

רימאץ Concept One

בשנת 2011 רימאץ, שעוד היה רק בן 23, יחד עם הצוות שלו הציג בתצוגת הרכב בפרנקפורט את מכונית ההיפר החשמלית Rimac Concept One. המאפיינים של הרכב הרשימו: עם משקל של 1,850 ק"ג והספק של 1,088 כ"ס הרכב האיץ ל-100 קמ"ש תוך 2,8 שניות והשיג מהירות מרבית של יותר מ-300 קמ"ש. קיבולת הסוללה של 92 קוט"ש אפשרה לעבור עד 600 ק"מ על טעינה בודדת. הסוללות היו ממוקמות ברצפה יחד עם שאר החלקים הכבדים של המנוע על מנת לקבל מרכז כובד נמוך. בסופו של דבר יוצרו רק 8 עותקים של המכונית הזו, היא הדהימה אפילו את ריצ'ארד האמונד עצמו מתוכנית הטלוויזיה האגדית טופ גיר, שבשנת 2017 איבד שליטה על Concept One במהלך צילומי התוכנית בשוויץ: האמונד שרד, בשונה מהמכונית שנשרפה לחלוטין. דווקא אחרי הבכורה הבולטת החברה רימאץ קיבלה חוזים לשירותי הנדסה מאסטון מרטין, רנו, יגואר ופורשה, וקצת מאוחר יותר גם מיונדאי וקיה הקוריאניות.

רימאץ Concept S

Concept S היא גרסה מעודכנת קלה, עוצמתית ואווירודינמית יותר של Concept One. המנועים החשמליים מפיקים כבר 1,384 כ"ס ומאפשרים להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 2,5 שניות. המהירות המרבית צמחה ל-365 קמ"ש.

רימאץ C_Two

בשנת 2018 רימאץ הציג את אב הטיפוס של הדגם השני שלו הנקרא C_Two. המאפיינים של המכונית הזו כבר לא סתם הרשימו, אלא הכו בתדהמה. ההספק הכולל של יחידת הכוח עמד על 1,914 כ"ס, האצה ל-100 קמ"ש לוקחת 1,9 שניות בלבד והמהירות המרבית הגיע ל-412 קמ"ש. בכך, С_Two התבררה כמהירה יותר מבוגאטי שירון שהושקה שנה קודם לכן! כן, С_Two הייתה עוד בשלב של אבטיפוס לאותה עת, אבל תוך פחות מ-2,5 היא הפכה למכונית ההיפר הסדרתית Rimac Nevera ובמקביל קיצרה את זמן הזינוק ל-100 קמ"ש ל-1,85 שניות.

רימאץ Nevera

נבארה היא כבר לא עותק בודד, כמו Concept One, אלא דגם בהחלט סדרתי. בעת מחיר של יותר מ-2 מיליון יורו, במפעל בקרואטיה יווצרו לפחות 150 רכבים כאלו. הופעת הבכורה של גרסתה הסופית של רימאץ נבארה התקיימה בקיץ 2021 ובנובמבר 2022 מכונית ההיפר קבעה שיא עולם חדש עבור מכוניות סדרתיות, כאשר השיגה מהירות של 412 קמ"ש. נבארה מצוידת בארבעה מנועים חשמליים בהספק כולל של 1,914 כ"ס ו-2,360Nm. בלוק הסוללות בקיבולת 120 קוט"ש משולב במבנה של המונוקוק מקרבון. האצה ל-100 קמ"ש לפי הדרכון לוקחת 1,97 שניות, ל-300 קמ"ש – 9,3 שניות.

הייתם רוצים לקחת מכונית היפר כזאת לסיבוב?
10 קולות