טסלה Model S – מכונית חשמלית בעלת 5 דלתות מסגמנט F. פרי יצירתה של חברת Tesla האמריקאית. מיוצרת משנת 2012 בגרסה בעלת מרכב ליפטבק. בשנת 2021 דגמי הדור הראשון של המכונית החשמלית עברו שדרוג מהפכני. בעתיד הקרוב אנו מצפים לראות את שיווקם של דגמי Model S בישראל (נכון לשנת 2021).
טסלה מודל S ‏2016. מרכב, צורה. ליפטבק, 1 דור, שדרוג
AUTOBOOM

טסלה Model S. בטיחות מעל הכל.

טסלה מודל S ‏2016. מרכב, צורה. ליפטבק, 1 דור, שדרוג

טסלה Model S – מכונית חשמלית בעלת 5 דלתות מסגמנט F. פרי יצירתה של חברת Tesla האמריקאית. מיוצרת משנת 2012 בגרסה בעלת מרכב ליפטבק. בשנת 2021 דגמי הדור הראשון של המכונית החשמלית עברו שדרוג מהפכני. בעתיד הקרוב אנו מצפים לראות את שיווקם של דגמי Model S בישראל (נכון לשנת 2021).

מכירות הדגם Model S החלו ב-2012. בשנת 2013 הדגם הפך לסדאן יוקרה הנמכר ביותר בארה"ב. ברבעון הראשון הדגם עקף במספר המכירות את ב.מ.וו סדרה 7 ואת מרצדס S קלאס. באירופה הדגם החשמלי הצליח קצת פחות – הוא כיכב כרב-מכר רק בשבועיים הראשונים של חודש ספטמבר בנורבגיה. לקראת סוף הרבעון הראשון של 2014 נמכרו כ-32 אלף מכוניות טסלה S. בשנת 2015 נמכרו 50 אלף יחידות. גם ב-2016 נמכרו 50 אלף מכוניות.

בשנת 2015 Model S עברה בהצלחה את מבחני הריסוק וזכתה בדירוג חמישה כוכבים בכל הקטגוריות: פגיעה חזותית, צדדית ואחורית וכן במבדק ההתפכות. הציון הסופי עמד על 5.4. המגזין Consumer Reports מהוצאת איחוד הצרכנים בארה"ב (Consumer Union) ערך מבדקי בטיחות עצמאיים של המכונית החשמלית. טסלה Model S קיבלה ציון 99 מתוך 100 וכונתה "מכונית CR הטובה ביותר שנבדקה אי-פעם".

אולם למכונית יש חסרון אחד משמעותי. הדגם החשמלי פגיע בפני מתקפות האקרים. בעת רכישת המכונית, הבעלים של Model S חייב להירשם באתר הרשמי של היצרן. ההרשמה מקלה על שליטה על הרכב ועל בדיקת המערכות. האינטראקציה עם המכונית מתבצעת באמצעות אפליקציה בטלפונים מסוג IOS ו-Android. קיים חשש פוטנציאלי למתקפי האקרים להליך הזיהוי באפליקציה. גם מאגר המידע של טסלה בסכנה, כי בפוטנציאל העבריינים יכולים לקבל גישה לכל המכוניות החשמליות הרשומות. כמובן, גם במידה שיקבלו גישה לנתונים, העבריינים לא יצליחו לגרום נזק ממשי למכונית או לנהג. האפליקציה מאפשרת רק בקרה על טעינת הסוללות, שליטה על מיזוג אוויר בתא הנוסעים, הפעלת תאורה פנימית או הפעלת הצופר. מה שיכול להיות הרבה יותר מסוכן בידיים הלא-נכונות זו הגישה לחסימה או ביטול החסימה של הדלתות.

דור ראשון

אב הטיפוס של Model S החדש הוצג בתערוכת מכוניות בפרנקפורט ב-17 בספטמבר 2009. בשנת 2012 המכונית החשמלית האמריקאית נכנסה לייצור המוני והפכה לזמינה בארה"ב. בהתחלה המכונית נמכרה רק בשוק האמריקאי. בשנת 2013 החל הייבוא של הדגם לחלק ממדינות באירופה ובשנת 2014 – לסין.

Model S דור ראשון הייתה גרסה בעלת מרכב ליפטבק עם 5 דלתות. המנוע החשמלי הותקן מתחת לתא המטען. הסוללות התמקמו מתחת לתא הנוסעים. בזכות כך הדגם קיבל תא מטען נוסף מקדימה. הגלגלים האחוריים הונעו על-ידי תמסורת חשמלית חד-פעימתית. הגרסאות היקרות יותר אובזרו במתלי אוויר המאפשרים לשנות את גודל מרווח הגחון בין 100-160 מ"מ. תא הנוסעים צויד בלוח מחוונים קדמי מקורי עם מסך מגע ענק שדרכו ניתן היה לשלוט על כל פונקציות והגדרות הרכב.

חשוב לקחת בחשבון שרק המכוניות שנמכרו לפני 22 בינואר 2017 יהנו מטעינה מהירה ללא הגבלה בעמדות הטעינה Tesla Superchargers. המכוניות שנמכרו לאחר ינואר 2017 יקבלו 400 קווט"ש טעינה מהירה בשנה. במידת החריגה, הבעלים יצטרכו לכסות את עלות החשמל הנצרך בעת הטעינה המהירה.

מתיחת פנים של שנת 2016

טסלה Model S המשודרגת זכתה בעיצוב מחודש. הגרסאות ההבאות עדיין נמכרות בשוק: 75, 75D, 100D, P100D (הספרות מציינות את נפח הסוללה בקווט"ש, D – הנעה מלאה, P – גרסת הייצור).

גרסאות

גרסת הבסיס היא גרסה בעלת הנעה אחורית, עם הספק בסך 306 כ"ס. הזינוק עד 100 קמ"ש מתבצע תוך 5.5 שניות. המהירות המרבית – 210 קמ"ש. יוצרה עד שנת 2017. גרסה מתקדמת יותר היא גרסת הנעה אחורית עם הספק בסך 320 כ"ס ואותה תוצאה של זינוק, אך עם מהירות מרבית בסך 230 קמ"ש. יוצרה עד שנת 2020.

כל הגרסאות עם הנעה כפולה שיוצרו עד שנת 2020:

  • גרסה בעלת הספק בסך 328 כ"ס וזינוק עד 100 קמ"ש תוך 5.2 שניות. המהירות המרבית עמדה על סך 210 קמ"ש.
  • גרסה בעלת הספק בסך 333 כ"ס וזינוק עד 100 קמ"ש תוך 5.4 שניות. המהירות המרבית עמדה על 230 קמ"ש.
  • גרסה בעלת הספק בסך 422 כ"ס, וזינוק עד 100 קמ"ש תוך 4.4 שניות. המהירות המרבית 250 קמ"ש.
  • גרסה עם הספק בסך 449 כ"ס אפשרה וזינוק עד 100 קמ"ש תוך 4.2 שניות. המהירות המרבית הייתה זהה 250 קמ"ש.
  • גרסה בעלת הספק בסך 512 כ"ס אפשרה וזינוק עד 100 קמ"ש תוך 3.3 שניות. המהירות המרבית עמדה על 250 קמ"ש.
  • גרסה בעלת הספק בסך 762 כ"ס וזינוק עד 100 קמ"ש תוך 2.7 שניות. המהירות המרבית שלה עמדה על 250 קמ"ש.

בשנת 2020 קו הדגמים עבר חידוש נוסף. הופיעו שתי גרסאות בעלות שני מנועים חשמליים כל אחת:

  • Dual motor P100D kWh Long Range Plus: גרסה עם הספק בסך 518 כ"ס בעלת הנעה כפולה. מהירות מרבית בסך 250 קמ"ש. הזינוק עד 100 קמ"ש התבצע תוך 3.8 שניות. טעינה אחת הספיקה ל-639 ק"מ. נפח הסוללה הכולל עמד על 100 קווט"ש.
  • Dual motor P100D kWh Performance: גרסה בעלת 762 כ"ס. בעלת הנעה כפולה עם מהירות מרבית בסך 261 קמ"ש. זינוק עד 100 קמ"ש התרחש תוך 2.5 שניות. טעינה אחת של הסוללה הספיקה ל-639 ק"מ. גם נפח הסוללה הכולל היה זהה: 639 ק"מ ו-100 קווט"ש בהתאם.

מתיחת פנים של שנת 2021

מתיחת הפנים של שנת 2021 הביאה עמה חידושים רבים: לראשונה הופיע הגה מטוס אמיתי במקום גלגל הגה רגיל. החברה ויתרה על כל מגוון ידיות הלחיצה – ידיות שליטה על המגבים, הווינקרים ועל הפנסים - כל האופציות הועברו ללחצני מגע על גבי ההגה עצמו. במרכז לוח המחוונים המחודש הותקן מסך מגע אופקי בגודל 17 אינץ' במקום טבלט אנכי. בנוסף הותקנו מושבים חדשים בשורה השנייה. היושבים מאחור יהנו ממסך בגודל 8 אינץ'. כל זה רק חלק קצר מרשימת השדרוגים הכוללת. טסלה Model S שנת 2021 זכתה בעיצוב חזותי משודרג, תא נוסעים מחודש לחלוטין ובמכשור טכני משופר. בנוסף התחדש קו המנועים החשמליים.

בטיחות

יש לציין בנפרד את הבטיחות של המכונית החשמלית החדשה. באוקטובר של שנת 2013 ב-YouTube הופיע סרטון וידאו של טסלה Model S העולה באש. באותו זמן דווח, כי השריפה פרצה בעקבות פגיעה מכנית שגרמה להרס של אחד משש-עשר בלוקים הטעינה. כתוצאה מהתנגשות המכונית בחפץ מתכתי גדול, בבלוק הטעינה נוצר חור בגודל 7 ס"מ. עוצמת הפגיעה בתחתית המכונית הוערכה ב-25 טון. לטענת הנהג, מרגע הפגיעה ועד ההידלקות עברו כחמש דקות ותא הנוסעים של המכונית החשמלית לא נפגע כלל.

כתוצאה מהתאונה איש לא נפגע. הנהג, שעקב אחר ההוראות של מערכת הבקרה של המכונית, עצר את הרכב בצדי הכביש המהיר ונטש את תא הנוסעים. במהלך הכיבוי, מכבי האש יצרו ארבעה חורים נוספים בכיסוי מתכתי המגן על הסוללות. בעקבות כך, השריפה התפשטה והאש פרצה החוצה, אך תא הנוסעים לא נפגע. במקרה של מכונית בנזין השריפה יכלה להיות חזקה הרבה יותר.

אילון מאסק הודיע, כי "לצרכנים שמודאגים מסכנת ההתלקחות לא צריך להיות ספק שיותר בטוח לנהוג ברכב עם סוללות מאשר עם מיכל דלק גדול המלא בנוזל דליק". בכל זאת, תגובת החברה Tesla לא איחרה להגיע: חודש לאחר המקרה, יצא עדכון תוכנית המגדיל את מרווח הגחון.

דגם Model S היא אחת מהמכוניות הבטיחותיות ביותר בשוק. הדגם קיבל דירוג של 5 כוכבים במבחני הריסוק לפי גרסאות EuroNCAP ו-NHTSA.

בשנת 2014 מבנה המכונית עבר שינוי: בחלק התחתון הותקנו מוט אלומיניום חלול מבפנים בעל צורה מיוחדת, פלטת טיטניום ומגן מאלומיניום חתום. מטרתו של מוט האלומיוניום היה לדחוף הצידה חפצים שהיה נתקל בהם בכביש. במידה של חפץ קשה מאוד, המוט היה מרכך את הפגיעה ומכווין אותה לכיוון של תא המטען הקדמי, מעל תא הסוללה. הדבר מאפשר למנוע פגיעות רציניות ולשמור על ביצועי השליטה על המכונית. פלטת טיטניום הגנה על הרכיבים הפגיעים בקדמת הרכב וסייעה לנטרל פסולת בכביש. המגן מאלומיונים הותקן למקרה בו שני התקני ההגנה ייכשלו. המגן ספג ופיזר את עוצמת הפגיעה. בעלי Tesla S שנרכשו לפני 2014 יוכלו לשדרג את המכונית החשמלית שלהם בהגנה נוספת ללא עלות בעמדות השירות.

בשנת 2015 בוצע עדכון תוכנה. התווספו פונקציות נוספות למערכת בקרת השיוט האדפטיבית "Autosteer" ולמערכת "נהג אוטומטי". המכונית אובזרה בחיישנים נוספים: סונאר, מצלמה, רדאר. החיישנים מאפשרים ל-Tesla Model S לעקוב אחר נתיב באופן עצמאי או להחליף נתיב בהתאם לסימני הדרך. הפונקציות לא כוללות תגובות להגבלת מהירות, לאותות הרמזורים או לתנועת הולכי הרגל.

ב-7 במאי 2016 אירעה תאונת דרכים קטלנית ראשונה עם מכונית בשליטת "נהג אוטומטי". על-פי המידע שפורסם בבלוג הארגוני של החברה, מערכת המכונית Tesla Model S לא זיהתה סמיטריילר בהיר עם מרווח גחון גבוה על רקע שמיים בהירים ולא הפעילה את פונקצית הבלימה. התאונה הקטלנית התרחשה לאחר מעל 210 מיליון ק"מ כולל של קילומטראז' שעברו מכוניות שנעו באמצעות "נהג אוטומטי". בארה"ב נרשם מקרה מוות אחד לכל 151 מיליון ק"מ. בעולם כולו – מקרה מוות אחד לכל 97 מיליון ק"מ.

יש לציין, כי דגם Model S היא אחת המכוניות הבטיחותיות ביותר בשוק. הדגם קיבל ציון 5 כוכבים במבחני הריסוק לפי הדירוג של EuroNCAP ו-NHTSA.