סדאן אאודי e-tron GT. דור 1 (2021)
אאודי e-tron GT – סדאן חשמלי קטגוריית גראן-טוריסמו, נמצא בייצור משנת 2021. נדרשו יותר משנתיים על מנת להפוך את מכונית הקונספט שהפכה לכוכבת תערוכת הרכב בלוס אנג'לס ב- 2018 לדגם המוני. אאודי קוראית בחוסר צניעות להשקת הסדאן החשמלי "תחילתו של עידן חדש" בהיסטוריה של המותג ורואה ב- e-tron GT "יצירת מופת אמיתית בתחום החשמול", ומכריזה כי "מכונית זו משלבת נוחות ודינמיקת תנועה בעיצוב גראן טוריסמו האייקוני".
אאודי אי-טרון החדשה – סדאן חשמלי המוני הראשון של אאודי ורכב "ירוק" הראשון בעל גרסת RS עוצמתית-על. הינו חלק ממשפחת e-tron יחד עם הקרוסאובר החשמלי "e-tron" וגרסת הקופה שלו e-tron Sportback. כיום בישראל מוצע הדור הראשון של אאודי אי-טרון GT, עליו נדבר.
הסדאן החשמלי נע באופן חלק ושקט, בעוד שחטיבת כוח חשמלית כוחנית מבטיחה דינמיקה מרהיבה ועקיפות מלאות ביטחון. מערכת הנעה quattro הסטנדרטית מספקת מומנט אופטימלי: שני מנועים סינכרוניים בעלי מגנטים קבועים בכל סרן מעבירים את העוצמה לכל ארבעת הגלגלים.
מבחוץ
אאודי אי-טרון GT החדשה נוצרה על פלטפורמת J1, אותה היא חולקת עם פורשה טייקן, שמשתפת אלמנטים של השאסי עם פורשה פאנאמרה. לכן החומרה וחטיבות הכוח דומות בדגמים אלו. בסיס הגלגלים של הסדאן – 2900 מ"מ, אורך – 4989 מ"מ, רוחב – 1964 מ"מ, גובה – 1414 מ"מ. נפח תא מטען – 405 ליטר. תא מטען הקדמי צנוע למדי – 85 ליטר בלבד. לבחירה מוצעים גלגלים בקוטר 19, 20 או 21 אינץ'.
לסדאן צללית בעלת גג משופע, חלק אחורי קצר, ארבעה דלתות נטולות מסגרת ומכסה מטען קטן. בנוסף, לו אווירודינמיקה כלל לא רעה: מקדם הגרר הוא 0,24. הרכב מצויד בדמפרים אקטיביים לקירור הבלמים. ברמת גימור הבכירה – תאורת מטריקס-לייזר משולבת, שבה אלומת הלייזר פועלת במצב אור גבוה במהירות מעל 70 קמ"ש (בתנאים מסוימים). בגרסה הבסיסית מוצעים פנסי LED רגילים או מטריקס.
מבפנים
ריפוד המושבים מבוצע משילוב של עור מלאכותי והחומר המיוחד Kaskade (מתקבל לאחר מיחזור בקבוקי פלסטיק וטקסטיל ישן, דומה לצמר); עור מלאכותי ומיקרופייבר Dinamica או שני סוגי עור טבעי. בניגוד לקרוסאובר אי-טרון, לסדאן אי-טרון GT פאנל בקרת אקלים מסורתי בעל כפתורים (בקרוסאובר – משטח מגע על הקונסולה המרכזית). בתור לוח מחוונים מותקן פאנל וירטואלי בגודל 12,3 אינץ', עבור מערכת המדיה – מסך מגע 10,1 אינץ', זמינה גם תצוגה עילית.
הגרסה הבסיסית מסוגלת להאיץ עד 100 קמ"ש תוך 4,1 שניות, מהירות מרבית – 245 קמ"ש
במפרט אבזור הבסיסי של אאודי אי-טרון GT שנת 2021: בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת חנייה אוטונומית עם שליטה מרחוק, פנסי מטריקס. ישנה מערכת שמעניקה למכונית החשמלית "קול" מסונתז הדומה לרכב בעל מנוע בעירה פנימית (נכלל ברמת הגימור הבסיסית בגרסאות RS). בתור אופציה ניתן להזמין בלמי קרבון, מערכת היגוי כפול, מתלי אוויר ודיפרנציאל חשמלי אחורי (ברירת מחדל עבור גרסאות RS).
חטיבות כוח וגרסאות
אי-טרון GT מצויד בשני מנועים חשמליים, הנעה כפולה ובסוללה בקיבולת 93 קוט"ש. כפי שצוין לעיל, תמורת תשלום נוסף ניתן לצייד את הרכב בבלמי קרבון ובמערכת היגוי כפול. הגלגלים האחוריים מסוגלים לפנות בזווית צנועה עד 2,8 מעלות, בעוד שבמהירות עד 70 קמ"ש הם פונים לכיוון ההפוך מהקדמיים ובכך משפרים את כושר התמרון, ואחרי 80 קמ"ש – לאותו כיוון, על מנת לשפר את היציבות. לסדאן מערכת חשמלית 800 וולט, שמבטיחה טעינה מהירה. מתחנת טעינה בהספק 270 קילוואט ובמתח 800 וולט אפשר לספק טווח נסיעה של 100 ק"מ תוך 5 דקות בלבד. מילוי מלא של הסוללה, כמובן, יקח הרבה יותר זמן – לפחות מ- 25 דקות.
בישראל אאודי אי-טרון GT שנת 2021/2022 מוצעת בגרסה הבסיסית: מנוע קדמי בהספק 238 כ"ס ואחורי בהספק 435 כ"ס, מאחורה מותקנת תמסורת דו-שלבית. אולם אי-אפשר פשוט לחבר את שני מדדים אלו: ההספק הכולל מוגבל על ידי האלקטרוניקה שמסוגלת לשנות באופן חלק את העומס של כל מנוע. כתוצאה, המקסימום – 476 כ"ס ו- 630Nm במצב סטנדרטי, בעת הפעלת launch control ההספק יצמח תוך 2,5 שניות עד 530 כ"ס ו- 640Nm. הגרסה הבסיסית מאיצה עד 100 קמ"ש תוך 4,1 שניות, מהירות מרבית – 245 קמ"ש. האבזור הבסיסי כולל מתלי קפיץ אדפטיביים ודיפרנציאל אחורי ננעל עצמית. טווח נסיעה רשמי – 488 ק"מ (לפי מחזור WLTP).