סדאן אאודי S8. "שר ארבע הטבעות"
אאודי S8 – סדאן מנהלים המיוצר על ידי חטיבת Audi Sport GmbH של תאגיד Audi AG הגרמני מאז שנת 1996. הרכב הושק מספר שנים לאחר הופעת הבכורה של סדאן המנהלים הענק A8, ולמעשה מדובר בגרסה הספורטיבית שלו. השילוב בין המיצב של רכב יוקרה וחוסר פשרנות של רכב ספורט נמרץ הפך אותו ל"שר ארבע הטבעות" האמיתי ואפשר לו להתחרות בתנאים שווים מול מרצדס-בנץ ו- BMW. נכון להיום S8 – אחד מהרכבים המתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית בסגמנט היוקרה.
"יותר טוב מהמתחרים!" – תחת מוטו כזה נוצרו הסדאנים S8. הם זכו למרכב קל המיוצר מסגסוגת אלומיניום, הנעה כפולה קבועה האגדית quattro, אשר מחלקת באופן אפקטיבי את עדרי הסוסים מהמנוע בין הגלגלים. סדאן סדרת 8 עם אינדקס S נבדל במרווח גחון מונמך ב-2 ס"מ ובמנוע (360 כ"ס) עוצמתי יותר. להשקה המוצלחת של אאודי S8 תרמו הצילומים בסרט "רונין" עם רוברט דה נירו, ז'אן רנו ושון בין. במיוחד נזכרה הסצנה בה הסדאן האדיר החליק החוצה בפנייה חדה עם כל ארבעת הגלגלים, בכך הדגים את יכולותיה של ההנעה הכפולה המשובחת, ולאחר מכן זינק קדימה. איך אפשר לא לרצות כזה?
נוסף על כך, S8 כיכב בסרטים רבים אחרים: "מטריקס", "המשלח", "בואו נדבר על זה", "חטופה". אאודי S8 מהסרט "המשלח 3" (עם ג'ייסון סטיית'האם) – לא לגמרי S8, אלא היבריד קולנועי ייחודי על בסיס A8 6.0 W12 quattro. מ-S8 הוא קיבל רק את המראות ואת האלמנטים מאלומיניום בתא הנוסעים, בזמן שהגריל והג'נטים – מדגם אחר. בסרט האחרון מסדרת סרטי "המשלח" – "טרנספורטר: סכנה מיידית", בו אד סקריין מגלם את פרנק מרטין, הגיבור והסחורה המסוכנת נעים כבר באאודי S8 אמיתית – שחורה, עם מראות כסופות האופייניות לדגמי S (ומובן מאליו, לוחית רישוי מתחלפת). ושוב, יכולות הנעת quattro מנוצלות באופן מקסימלי בסרט, סצנות מרדף העניקו לא מעט הנאה למעריצי המותג והז'אנר. זוכרים איך הסדאן, בזמן שמחליק עם הסרן האחורי, פוגע בכוונה במשאבת מים ומתפרץ לדריפט על האספלט הרטוב? או רודף אחרי מטוס… לא תמציאו פרסומת יותר טובה מזאת!
דור ראשון
הדור הראשון של אאודי S8 יוצר בין השנים 1996 עד 2003. הוא צויד במנוע 4,2 ליטר V8 בהספק 340 כ"ס עם תיבת 6 הילוכים ידנית או 5 הילוכים אוטומטית עם מצב Tiptronic ידני. הסדאן הגדול בהנעה כפולה האיץ עד 100 קמ"ש תוך 6,2 שניות. המימדים שלו תאמו את קטגוריית המנהלים: 5034 מ"מ לאורך, 1880 מ"מ לרוחב, 1414 מ"מ לגובה ובסיס גלגלים של 2882 מ"מ. המשקל העצמי של הרכב – 1730 ק"ג. בשנת 1999 הוא עבר עדכון וזכה להגברת הספק עד 369 כ"ס, מה שהפך אותו למהיר יותר: תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ירדה ל-5,6 שניות, על אף שהמשקל העצמי צמח עד 1845 ק"ג.
דור שני
יוצר בין השנים 2006 עד 2010. S8 השני צויד במנוע 5,2 ליטר V10 בהספק 450 כ"ס (אותו אחד שהותקן בלמבורגיני גייארדו של אותה שנה). תיבה – טיפ-טרוניק 6 הילוכים. מהירות מרבית הוגבלה על ידי האלקטרוניקה ב-250 קמ"ש. האצה מעמידה ל-100 קמ"ש לקחה 5,1 שניות בלבד. הדור השני יצא מעט גדול יותר מהקודם: 5062 מ"מ לאורך, 1894 מ"מ לרוחב, 1424 מ"מ לגובה, בסיס גלגלים – 2944 מ"מ. משקל עצמי – 1940 ק"ג.
דור שלישי
נחשף בתצוגת הרכב בפרנקפורט בשנת 2011. S8 השלישי היה חמוש במנוע V8 TFSI. מנוע זה בנפח 4 ליטר הפיק 520 כ"ס, פעל יחד עם תיבת 8 הילוכים טיפ-טרוניק והאיץ את הסדאן הספורטיבי ל-100 קמ"ש תוך 3,6 שניות בלבד. מימדיו שוב גדלו: 5146 מ"מ לאורך, 1949 מ"מ לרוחב, 1458 מ"מ לגובה, בסיס גלגלים – 2994 מ"מ. משקל עצמי – 2050-2065 ק"ג. בשנת 2013 הרכב עבר מתיחת פנים, וב- 2016 הופיעה גרסת S8 plus – כוחנית עוד יותר, בעלת "עדר" של 605 סוסים ומזנקת ל-100 קמ"ש תוך 3,3 שניות. היה ניתן להתקין חבילה דינאמית שאפשרה לסדאן להשיג מהירות מרבית של 306 קמ"ש.
דור רביעי
הדור האחרון יצא בשנת 2019. על פי המסורת, אאודי S8 החדש זכה למנוע בי-טורבו בנזין V8 TFSI בנפח 4 ליטר אשר מפיק 571 כ"ס ו- 800Nm של מומנט, מה שמשמעותית יותר מהדור הקודם (520 כ"ס ו- 650Nm). אולם כעת ל-S8 החדש יש מערכת היברידית קלה 48 וולט: סטרט-גנרטור מפעיל את המנוע, אחראי על פעולת מערכת "סטארט-סטופ", מה שמסייע בשניות הראשונות של התאוצה. המנוע מעביר את עוצמתו לתיבת 8 הילוכים אוטומטית אשר מחלקת אותה הלאה בין ארבעת הגלגלים (הנעה כפולה קבועה quattro). אאודי ציידה את כל דגמי S8 בדיפרנציאל אחורי אקטיבי השולט בגלגלים האחוריים ובמתלים הפנאומטיים.
למאה קמ"ש אאודי S8 שנת 2020/2021 מאיצה תוך 3,8 שניות, המהירות המרבית היא, כמקודם, מוגבלת ב-250 קמ"ש. חזותית המכונית הספורטיבית נבדלת מ- A8 הרגילה במראות צד כסופות, בעיצוב ייחודי של הג'נטים בקוטר 21 אינץ' ובארבעה קצוות אגזוז עגולים. תא הנוסעים של הסדאן היוקרתי זכה לעיטור קרבון מיוחד בעל אפקט תלת-מימדי, אך לקוחות רשאים לבחור גם סגנון עיצוב סטנדרטי. כמו כן, חלל הפנים מקושט בלוחיות "S" הולמות.
מתיחת פנים 2021
בדצמבר שנת 2021 המכונית עברה מתיחת פנים שריעננה את חזותה. החברה מאינגולשטאדט החליטה לא לבצע שינויים עמוקים, במיוחד בחלק הטכני, הרי הביצועים גם בלי זה ברמה גבוהה. בדומה ל-A8 הבסיסית, S8 המעודכנת זכתה ליחידות תאורה חדשות, מטריקס מלפנים ו- OLED מאחורה. תא הנוסעים הינו סטנדרטי כמו בגרסאות הקלאסיות, למעט הגה S-line והמושבים. לאאודי S8 שנת 2022 החדשה ביותר תא נוסעים מרווח ונוח במיוחד בגימור מפואר, מפרט טכני מדהים, ומגוון רחב של אפשרויות דיגיטליות חדשניות בתחום המולטימדיה.