קטן. חכם. פשוט. רכב-רובוטריק חשמלי חדש מתוצרת ישראל
באתר של החברה הישראלית סיטי טרנספורמר רשום: "אנו בונים את הפלטפורמה הניידת של העתיד. אנו מוכנים לשתף אתכם בכלי הרכב החשמלי המהפכני החדש לעיר, כלי רכב לאנשים שפשוט רוצים להגיע מנקודה א' לנקודה ב'". וזה אכן כך, המכונית שמשנה את צורתה סיטי טרנספורמר תעזור לפתור את בעיית העומס בכבישים העירוניים, תקל מהותית על החניה, תחסוך זמן, כסף, והכי חשוב, עצבים.
הרעיון
הודות למנגנון הקיפול החדשני, הפלטפורמה של הטרנספורמר משנה את הרוחב שלה מגודל של מכונית רגילה (במצב נהיגה) למידות של אופנוע (במצב חניה), מה שמאפשר לנהג להשאיר את סיטי טרנספורמר כמעט בכל מקום. תוך שילוב התכונות הטובות ביותר של שני סוגי כלי התחבורה, הרכב האישי החדש מבטיח לשמור על הבטיחות ועל התחושה של נהיגה במכונית רגילה במקביל להצעת נוחות בעת חניה כמו של אופנוע. סיטי טרנספורמר דו-המקומי הפועל על הסוללות והקל במיוחד היא בחירה מושלמת בשביל כלי תחבורה עירוני.
המנגנון מאפשר לחסוך עד 75% משטח תפוס: בעת אורך של 2,49 מ' ורוחב של 1,4 מ' במצב רגיל, רוחב הטרנספורמר במצב מקופל לא חורג ממטר. על הכביש, המכונית המתקפלת תופסת את אותו המקום כמו שאר משתמשי הדרך עם ארבעה גלגלים, אבל בסמטאות וחניות ניתן לצמצם את רוחבו למידות של אופנוע, בעוד שהקבינה עצמה לא מתכווצת והנהג יכול להמשיך את התנועה במהירות נמוכה. לדברי המפתחים, המכונית החשמלית המיניאטורית יכולה לעבור כ-180 ק"מ על טעינה בודדת. ליתרונות שלה, בנוסף למימדים הקטנים, ניתן לשייך גם את המחיר הנמוך. CT1 יימכר בישראל במחיר של 45 אלף ש"ח, לא כולל מיסים.
איך הכל התחיל
הכל התחיל בשנת 2014 כשדוקטור להנדסה אסף פורמוזה התחיל לפתח מכונית שתשלב בין כושר תמרון לבין אפשרות של מציאת חניה בקלות ברחובות העיר העמוסה במכוניות. על פי הדו"ח של קרן המטבע הבינלאומית, עומס הרכבים בישראל מדורג כגרוע ביותר בעולם המערבי ותשתיות התחבורה נמצאות בפיגור של עשרים שנה ביחס לרמת הפיתוח הכלכלי של המדינה שלנו. בנוסף לפקקים האינסופיים, הבעיה של תל אביב היא מחסור קטסטרופלי בחניה. את הבעיה הזאת מנסים לפתור לא רק באמצעות מיסים נוספים והעידוד של תוכניות רכבים שיתופיים (גט, אוטותל), אלא גם בדרכים יוצאות דופן כמו יצירת כבישים שמטעינים רכבים חשמליים תוך כדי התנועה. סטארט-אפ הרכב סיטי טרנספורמר העלה פתרון חדשני נוסף – מכונית חשמלית עם שאסי מתקפל המאפשר לצמצם את שטח החניה של כלי הרכב עד למטר. הממציאים מבטיחים שהנהיגה והחניה בעיר תהיה הרבה יותר פשוטה, כאשר מקום חניה סטנדרטי אחד מסוגל להכיל ארבע מכוניות מתכווצות כאלו.
בשנת 2017 הופיע אב הטיפוס שעבר שכלול עוד במשך שלוש שנים לאחר מכן. הופעת הבכורה הפומבית של ההמצאה הייחודית התקיימה בשנת 2018 בתערוכה הטכנולוגית "שבוע החדשנות" בתל-אביב, שאליה המכונית "הגיעה" במעלית רגילה. "עלינו לקומה השנייה במעלית רגילה ברוחב לא יותר מ-1,2 מטר", אמר מנהל חברת סיטי טרנספורמר אסף פורמוזה. ולבסוף, בספטמבר 2021 בפני העולם הוצג העותק הסדרתי הראשון של CT1 בתערוכת הרכב IAA Mobility במינכן (גרמניה). הטרנספורמר החשמלי CT1 משלב בין החדשנות הישראלית לבין האיכות הגרמנית, שכן מרכז המחקר והפיתוח של החברה ממוקם בישראל, אך הייצור מתבצע בגרמניה. הופעתה של המכונית החדשה בישראל צפויה עד שנת 2024.
סיטי טרנספורמר 1
האורך של CT1 שנת 2021 הסדרתי הוא 2,49 מ', הרוחב (במצב רגיל במהלך תנועה מהירה) – 1,4 מ', במרחבים צרים ובעת חניה – מטר. המהירות המרבית במצב "פרוש" היא 90 קמ"ש, במצב מכווץ – 45 קמ"ש. מכונית המיני החשמלית מצוידת במנוע חשמלי בהספק 18 כ"ס ובסוללה בקיבולת 16 קוט"ש, טווח הנסיעה המרבי בין טעינות – 180 ק"מ (ללא שימוש במזגן) או 120 ק"מ עם מזגן פועל. טעינת הסוללה מתחנת טעינה ביתית תיקח 5 שעות, תחנה מהירה תמלא 80% תוך 30 דקות.
מצב "טרנספורמר" מופעל באופן הבא: על מנת "לפרוש" את הרכב מספיקה לחיצה על כפתור אחד – החלקים הצדדיים של הפלטפורמה נשלפים החוצה בפריסה ב-20 ס"מ מכל צד, הרוחב גדל ל-1,4 מ', המכונית הופכת לרחבה וליציבה יותר. במצב מקופל הצדדים מכווצים, רוחב הרכב מצטמצם למטר. מנגנון הטרנספורמציה נרשם כפטנט. הדלתות של CT1 נפתחות כלפי מעלה, דבר שגם מקל על חניה במקומות צפופים.
האורך של CT1 שנת 2021 הסדרתי הוא 2,49 מ', הרוחב (במצב רגיל במהלך תנועה מהירה) – 1,4 מ', במרחבים צרים ובעת חניה – מטר. המהירות המרבית במצב "פרוש" היא 90 קמ"ש, במצב מקופל – 45 קמ"ש.
בנוסף לנהג, הקבינה של הטרנספורמר יכולה ליישב עוד נוסע מבוגר אחד או שני ילדים (ובכל זאת, ברוב המקרים רק אחד). אם אין נוסע נוסף, ניתן להוביל מטען – הנפח החופשי הוא 1,000 ליטר. בעוד שהיצרנית מציעה סוגים שונים של קבינה "לכל מקרה בחיים". בנוסף לכך, המכונית החשמלית מצוידת במסך Head Up Display משוכלל עם אפשרויות חיבור וניהול צי דרך טכנולוגית ענן (דרך תוכנת Altair Carriots). הוא מציע ממשק אינטואיטיבי בנוסף לעיצוב ארגונומי נוח במיוחד. ולקינוח, סיטי טרנספורמר 1 החדש פותח בהתחשב בנהיגה אוטונומית ויקבל פונקצית אוטו-פיילוט.
באשר לבטיחות, היצרנית טוענת שסיטי טרנספורמר 1, שפותח עם שימוש בתוכנת Altair Simulations והמצויד בשאסי מתקפל וטכנולוגית עזר לנהג מתקדמות, יעמוד בתקני הבטיחות הגבוהים ביותר.
האלטרנטיבה
למעשה, אותן מכוניות עירוניות קטנות כבר מזמן נמצאות בעולם. אחת מהן, למרות שהיא לא טרנספורמר, אבל דומה לדגם הישראלי, היא רנו טוויזי, החשמלית המיני העירונית עם שני מקומות, המיוצרת על-ידי חברת רנו משנת 2011. באירופה היא מסווגת בתור טרקטורון כבד או קל (בהתאם לגרסה). רנו טוויזי החדשה הייתה המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה לשנת 2012. מכונית המיני הצרפתית הזאת התמודדה עם מבחני התנגשות חזיתית, צידית ומול עמוד. והמראה שלה הוא בהחלטו יוצא דופן – חרטום חינני, גלגלים בפינות, דלתות "גיליוטינה" ותנוחת ישיבה כמו בקטנוע. המאפיין המרכזי של טוויזי הם המימדים הקומפקטיים במיוחד: אורך 2,337 מ"מ, רוחב 1,191 מ"מ, גובה 1,461 מ"מ, בסיס גלגלים 1,684 מ"מ. מרווח הגחון של "הצרפתיה" הוא 120 מ"מ וקוטר הסיבוב לא עולה על 3,4 מ'. המשקל הכולל הוא 450 ק"ג בלבד (בלי סוללה).
רנו טוויזי שנת 2021 מגיעה עם שני סוגים של יחידת הכוח. הראשונה – מנוע חשמלי בהספק 17 כ"ס המפיק 57Nm ומאפשר להשיג מהירות מרבית של 80 קמ"ש. השנייה היא הגרסה הפשוטה יותר Twizy 45, מצוידת במנוע חשמלי המפיק כ-5 כ"ס ו-33Nm. שיא היכולת שלו הוא 45 קמ"ש. מתחת למושב הקדמי מותקנת יחידת סוללות ליתיום-יון בקיבולת 7 קוט"ש, טעינה מלאה תספיק ל-100–120 ק"מ (בתנאים מציאותיים 50–80 ק"מ). טעינה מלאה של הסוללות מרשת ביתית רגילה תיקח בערך 3,5 שעות. המכונית החשמלית מצוידת במתלים עצמאים מסוג מקפרסון ובבלמי דיסק בשני הסרנים. אין הגה כוח.