Smart - מרצדס הקטנה
Smart Automobile היא חטיבה של חברת Daimler AG הגרמנית, המתמחה בייצור מכוניות במיוחד קטנות תחת אותו השם. בגלל זה סמארט היא מרצדס הקטנה. סמארט הפכה לפרויקט הרכב הקטן המצליח ביותר בעולם. היא נרכשת על ידי אנשים המעדיפים להתגבר על הקושי בתנועה במכונית נוחה ומסוגננת שמיוצרת על ידי אחת המובילות של תעשיית הרכב. Smart היום - מדובר במכונית יוקרתית, קומפקטית, נוחה, ואפילו עם התאמה אישית של תא הנוסעים לצבעי המרכב.
בנזין נעשה יקר יותר, ודיזל לא נעשה זול יותר. מרחב המחיה מתכווץ והחניה בתשלום וגם קשה למצוא אותה בשעות היום. פקקי תנועה נצחיים. עומסי תנועה. לכן, בקרוב מאוד, על פי מומחים רבים, עידן המכוניות הגדולות והחזקות יסתיים. אירופה ואסיה כבר מזמן עוברות למכוניות קומפקטיות המסוגלות לנסוע ולחנות ברחובות צרים. זו הסיבה שהישועה מהמצב עשויה להיות ביציאה לשוק של מכוניות קטנות כמו סמארט. היום כבר ניתן לומר בביטחה כי Smart הפכה לפרויקט המוצלח ביותר בענף של מכוניות קטנות.
סמארט נמכרת כיום ב-46 מדינות באסיה, צפון ודרום אמריקה, אפריקה, אוסטרליה ואירופה. בתחילת 2015 עלו סך המכירות של מכוניות המותג על 1.7 מיליון יחידות. היא נרכשת על ידי אנשים המעדיפים להתגבר על הקשיי תנועה במכונית נוחה ומסוגננת שמיוצרת על ידי אחת המובילות של תעשיית הרכב.
איך הכל התחיל
ההיסטוריה של המכונית צעצוע כמעט החלה משעון שוויצרי. ראש חברת השעונים השוויצרית Swatch ניקולס הייק היה אובססיבי עם הרעיון של יצירת מכונית אמיתית זעירה כפרסום על "גלגלים" של מוצרי חברת השעונים, אבל זה רק צד אחד של העניין. מצד שני, עדיין לא הייתה מכונית כזו! וזה יהיה מאוד, מאוד הכרחי, למשל, באירופה עם הרחובות הקומפקטיים שלה וקשיי חניה גדולים. השוויצרי הבין שיצרני הרכב התעלמו ממגזר גדול מאוד של קונים: אנשים שרוצים לקנות מכונית עירונית קטנה, קומפקטית, חסכונית, אבל באותו זמן מכונית עירונית מאוד מסוגננת ונוחה.
והעבודה על פרויקט Swatchmobile החלה. על פי תוכניתו של הייק, המכונית הייתה אמורה להיות דו מושבית, קומפקטית מאוד ובהכרח בעלת מנוע היברידי. כמובן, קשה לחברה המייצרת שעונים להקים ייצור רכב משלה וליצור רשת הפצה מתפקדת היטב. פולקסווגן לא התאימה, כי באותה תקופה כבר החלה בתכנון באופן עצמאי מכונית סופר-חסכונית עם ארבעה מושבים, שמאוחר יותר יצאה בתור דגם לופו 3L, שצרכה רק שלושה ליטרים של דלק על כל 100 קמ‘ נסיעה.
ההיסטוריה של המכונית צעצוע כמעט החלה משעון שוויצרי. Swatch-Mercedes Art או בקיצור - Smart באנגלית - "חכם" ו- "יפה".
אחרי חיפוש ארוך אחר שותפים, הפור נפל! Daimler-Benz ו-Swatch הקימו חברה Micro Compact Car AG (MCC) לייצור המכונית. אירוע זה התרחש בשנת 1994, ופתח את עידן של Smart הראשונות. אבל המכונית החדשה לא נקראה מיקרו או MCC, כפי שניתן היה לחשוב. אחרי הכל, כאשר הסוגית השם של המכונית העתידית עלתה, יצרן השעונים השוויצרי רצה להנציח את שם החברה שלו - Swatch ... ומרצדס לא אהבה את הרעיון. היה צורך להתפשר. כך נוצר השם Swatch-Mercedes Art או בקיצור - Smart באנגלית - "חכם" ו- "יפה". שיתוף הפעולה בין החברות, למרות חילוקי דעות מסוימים, נמשך עד היום.
בשנת 1995, Smart הראשונה הוצגה בתערוכת הרכב הבינלאומית בפרנקפורט. אגב, למרות שסמארט נוסדה על ידי הגרמנים ושוויצרים, ייצור המכונית הזאת נעשה בצרפת בעיר אמבאק, שם הם בנו מפעל שקיבל במהירות את הכינוי Smartville. בשנת 1997 נחנך מפעל ההרכבה, בהשתתפות נשיא צרפת ז'אק שיראק וקנצלר גרמניה הלמוט קוהל. הייצור של סמארט החל ב-1 ביולי 1998.
המשימה של מרצדס הייתה ליצור מכונית, בעלת ממדים מינימליים, מאובזרת ובטוחה ככל האפשר. זו הרי מרצדס! כדי להשיג זאת, היו צריכים להמציא משהו חדש. לכן, כסוג של מסגרת בטיחות שימשו תומכים מפלדה חזקה מאוד, עליהם הורכבו לוחות נשלפות של חיפויי פלסטיק. על מנת לשפר שליטה על המכונת הזעירה ולשמור על המימדים הקומפקטיים, היה צורך להשתמש במתלה האחורי דה דיון, הנדיר בשימוש, שהסרן שלה יכול ... להתכופף!
חכמה, יפה וכל כך שונה
Smart המסוגנת וקומפקטית בהתחלה הפכה לצעצוע אופנתי עבור האוהבים לשמור במוסך שלהם צי קטן של מכוניות עבור מצבים שונים. באותה תקופה, מעטים ראו בה את המכונית היחידה שתשמש כאמצעי תחבורה אמיתי. בהבנת ההיגיון של הקונים, דיימלר-בנץ החליטה למשוך קונים על ידי הרחבת מספר גרסאות של המכונית. כך הופיעו מגוון גרסאות של סמארט.
ForTwo - מכונית לשניים, הייתה "הבכורה" בשוק, והפכה לאמת מידה לפיתוחים נוספים של גרסאות הדגם. היא היתה קומפקטית, פשוטה, בעלת נוחות מינימלית ושימשה כפיילוט לשיפור הדגם. ה-Smart ForTwo המודרנית, הדו-מושבית, כבר מצוידת במנוע 84 כ"ס, מה שמשכיח בעבר הרחוק מנוע חלש של 45 כ"ס. דור שלישי של Smart Fortwo הוצג ב-2014. מכונית זו שונה באופן משמעותי מקודמתה הן מבחינה טכנית והן במראה. היא בעלת פלטפורמה משותפת עם רנו טווינגו. לא משנה כמה קשה ניסו המהנדסים לשמור על גודל המכונית, היא עדיין גדלה מעט: 8 מ"מ באורך ו-10 מ"מ ברוחב. ForTwo Cabrio הוא ה-ForTwo עם גג מתקפל מסוגנן.
Smart Electric Drive (ED) - סוף סוף הגשימה את חלומו של הייק על רכב היברידי ידידותי לסביבה, המסוגל לנוע, כמו מכונית עם מנוע רגיל. היא קיבלה סוללות ליתיום-יון מטסלה מוטורס. בטעינה אחת המכונית יכולה לנסוע למרחק עד 135 ק"מ.
Crossblade היא מכונית לנסיעה במזג אוויר טוב, ללא גג, ללא חלונות, ללא דלתות. Roadster היא מכונית ספורטיבית דו מושבית עם עיצוב מאוד יוצא דופן, אפילו אמנותי. ForFour היא לא ממש דומה לסמארט הרגילה, האצ'בק גדולה ונוחה, אבל עדיין, subcompact, בהשראה של Smart. המכונית מתבלטת בפתרונות עיצוב מתקדמים, צריכת דלק נמוכה, הספק מנוע מינימלי וביצועי נהיגה טובים. גרסת הספורט של Smart Brabus ראויה לתשומת לב מיוחדת. היא מצוידת במנוע טורבו 177 כוחות סוס, שאיפשר לדגם להאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, והמהירות המרבית הייתה 221 קמ"ש.
במהלך השנים, סמארט עברה מתיחות פנים בדרגות שונות. זמן האצה למאה קמ“ש השתנה. עכשיו הוא כבר 11 שניות במקום הזמן הקודם 17 שניות. מהירות המקסימלית של Smart החדשה היא 145 קמ"ש, ולא 110 כפי שהיה פעם. צריכת בנזין של Smart החדשה היא גם נמוכה - רק שישה ליטר לכל מאה קילומטרים בנהיגה עירונית. עם זאת, אותם קונים פוטנציאליים שבחרו בסמארט הם אדישים כלפי המספרים. עבורם, הערך של המכונית אינו בצריכת בנזין או שיאיי במהירות - אלא היא נראית בעיניהם כמכונית דגל.
אגב, למרות שברירות החיצונית לכאורה, המכוניות האלה, על פי נתוני של מרצדס בנץ, אפילו בהתנגשות קשה נותנות לנהג ולנוסע שלהן "סיכוי גדול לשרוד". איך הם בדקו? פשוט לקחו Smart החדשה והתנגשו אותה עם מרצדס בנץ S-Class במהירות של 50 קמ"ש. המשקל של מרצדס פעמיים עלה על המשקל של Smart! עם זאת, כל הבובות היו שלמות!