המכוניות מהמעמד הגבוה הן נהדרות. תעשיית הרכב היפנית קמה מאוחר יותר מהאמריקאית והגרמנית, אבל השלימה את הפער במהירות הודות לעבודה קשה וקפדנית וכן לכשרונם של היצרנים. סויצ'ירו הונדה היה גאון טכני אמיתי שהקים את התאגיד שלו מאפס לפני כמאה שנה. בין הדגמים הוותיקים שלו קיימת מכונית יוקרתית בעלת השם היפה לג'נד ("אגדה"). למרב
האגדה בשחקים
AUTOBOOM

האגדה בשחקים

האגדה בשחקים

המכוניות מהמעמד הגבוה הן נהדרות. תעשיית הרכב היפנית קמה מאוחר יותר מהאמריקאית והגרמנית, אבל השלימה את הפער במהירות הודות לעבודה קשה וקפדנית וכן לכשרונם של היצרנים. סויצ'ירו הונדה היה גאון טכני אמיתי שהקים את התאגיד שלו מאפס לפני כמאה שנה. בין הדגמים הוותיקים שלו קיימת מכונית יוקרתית בעלת השם היפה לג'נד ("אגדה"). למרבה הצער, 2021 הייתה השנה האחרונה עבור המכונית הזו.

כאשר Honda Motor פיתחה את ספינת הדגל שלה היא הציבה מטרה גבוהה – להתחרות במרצדס-בנץ וב.מ.וו שעמדו איתן בפלח השוק העליון. הצעד הנועז של היפנים שינה את דעתם של הצרכנים לגבי מכוניות יפניות, שחשבו ששום דבר ראוי לא יכול להגיע מהמזרח. אבל ההנדסה המצוינת, המנועים המתקדמים ורמה גבוהה של האבזור הסטנדרטי רוממו את רכבי הונדה. כתוצאה מכך, הונדה לג'נד עקפה את המכוניות האירופאיות והפכה למובילת השוק מבחינת כמות האופציות. בשוק היפני הפנימי הונדה התחרתה במכוניות המנהלים המוצלחות של אותה תקופה – טויוטה קראון, מאזדה לוסי וניסאן סדריק. לשם כך נדרשה מכונית שאינה נחותה מהן במידות ובאבזור וגם עולה עליהן מבחינות מסוימות. כל נולדה האגדה.

דור ראשון

הונדה לג'נד הוצגה לראשונה בשנת 1985. היא הפכה למכונית הסדרתית הראשונה של הונדה שצוידה במנוע V6 עם גל זיזים עליון (SOHC), כאשר בדרך כלל הותקן גל תחתון. בנוסף לכך, המכונית קיבלה הנעה קדמית בניגוד לכל המתחרים שלה עם הנעה אחורית. הגרסה היפנית של לג'נד הוצעה בשלוש רמות גימור: V6Xi עם מנוע V6 בנפח 2,5 ליטר, V6Gi עם מרכב קצר יותר בשל הפגושים הצנועים יותר ו-V6Zi עם מנוע V6 בנפח 2 ליטר (C20A) ואבזור פשוט יותר. המנועים של לג'נד צוידו במערכת הזרקה רב-נקודתית אלקטרונית Honda PGM-FI. מאוחר יותר הנפח של מנוע ה-2,5 ליטר הוגדל ל-2,7 ליטר. ביחידת הכוח הזו השתמשו בטכנולוגיות ממכוניות פורמולה-1. היו זמינות שתי תיבות הילוכים לבחירה: 4 הילוכים אוטומטית עם נעילת ממיר מומנט ובקרה אלקטרונית או 5 הילוכים ידנית.

לג'נד זכתה לכמות מכובדת של חדשנויות מאת הונדה: כרית אוויר צידית לנהג, ABS, קדם מותחנים של חגורות הבטיחות עם מנגנון מתיחת חירום, בקרת משיכה, תא הנוסעים מרופד בצמר או בשטיח; זה היה הרכב הראשון עם הנעה קדמית שצויד בבקרת משיכה. בעת פיתוח המרכב הונדה השתמשה במידול ממוחשב בעזרת NASTRAN, תוכנה שנוצרה על-ידי NASA. כתוצאה, הושגו מקדם גרר של 0,32 ורמת רעש בתא הנוסעים של 63 דציבל בלבד במהירות 100 קמ"ש. לג'נד הראשונה הייתה חלקה במיוחד בזמן נסיעה הודות למתלים הקדמיים מסוג עצמות עצה כפולות ולמתלים האחוריים עם תמוכות משוכללות שהומצאו על-ידי קלין צ'פמן (לוטוס). החל משנת 1988 בכל הדגמים החלו להתקין מתלי עצמות עצה כפולות בסרן האחורי.

בשנת 1987 הופיעה גרסה של לג'נד בצורת מרכב קופה שנבדלה מדגם הסדאן במנוע 2,7 ליטר ובמתלי עצמות עצה אחוריים. כמו כן, גרסת הקופה הייתה ארוכה ורחבה יותר, אך בסיס הגלגלים שלה היה קצר מ-56 מ"מ. בין בעלים ידועים של הונדה לג'נד דור 1 היו מייסד החברה עצמו סויצ'ירו הונדה ונהגי F1 סאטורו נקאג'ימה ואיירטון סנה.

דור שני

הדור השני של לג'נד שהופיע בשנת 1990 יוצר בצורות מרכב סדאן וקופה. המכונית צוידה במנוע 3,2 ליטר (C32A) בהספק 215 או 235 כ"ס בשילוב עם תיבה ידנית (5 או 6 הילוכים) או 4 הילוכים אוטומטית. הרכב קיבל מערכת ניווט (ללא שימוש בלווין), כרית אוויר צידית לנוסע קדמי ומערכת שמע יוקרתית בתור אופציה.

דור שלישי

יוצר החל משנת 1995 בצורת מרכב סדאן. נפח המנוע גדל ל-3,5 ליטר (ההספק נותר זהה – 215 כ"ס). המכונית עצמה גדלה במימדים: אורך 4,956 מ"מ, רוחב 1,811 מ"מ; אך קצת נמכה (1,400 מ"מ). מפרט האבזור הבסיסי היה מצוין לתקופה: פילטר אוויר, ריפוד צמר ועור, עץ טבעי ומערכת ניווט עם חיבור לאינטרנט. בארה"ב נמכר תאום של לג'נד – סדאן אקורה RL וקופה CL. בשנת 1997 לג'נד הגיעה לשוק האוסטרלי. בשנת 1998 המכונית עברה מתיחת פנים שנגעה בעיצוב החיצוני ובתא הנוסעים.

דור רביעי

הדור הרביעי שיוצר משנת 2004 הוכתר בתואר מכונית השנה ביפן הודות לטכנולוגית הנעה כפולה "Super Handling All-Wheel Drive" (SH-AWD) שבזכותה החברה קיבלה את הפרס "טכנולוגית השנה" ב-2005. במכונית הסדאן הותקן מנוע V6 חדש (J35A) בנפח 3,5 ליטר המפיק 300 כ"ס בשילוב עם תיבת 5 הילוכים אוטומטית. בשנת 2008 הספק המנוע הוגבר ל-305 כ"ס והותקנה תיבת 6 הילוכים. המכונית צוידה בחבילת (Advanced Driver Assist System) ADAS המכילה מערכות למניעת התנגשות ומניעת סטיה מנתיב. הותקנה מערכת ראיית לילה אינפרא-אדום עם זיהוי הולכי רגל – הראשונה בעולם! יותר מכך, אם בכל זאת התרחשה התנגשות בהולך רגל, קצה מכסה המנוע הקרוב לשמשה מורם על מנת לרכך את הפגיעה.

התאום של לג'נד בארה"ב, אקורה RL, קיבל פרס מאת מגזין "Car and driver" ונכנס לרשימת המכוניות האמינות ביותר, אך הפסיד בהיקף המכירות בשל ההנעה הקדמית ומנוע V6 (המתחרים צוידו בהנעה אחורית ובמנוע V8).

דור חמישי

הופיע בשנת 2014, יצא לשוק ב-2015 ועבר מתיחת פנים ב-2017. בארה"ב המכונית נמכרה תחת השם אקורה RLX. קו הדגמים הוגבל לגרסה היחידה Sport Hybrid עם יחידת כוח היברידית, המורכבת ממנוע בנזין V6 בנפח 3,5 ליטר ושלושה מנועים חשמליים (הספק כולל 382 כ"ס) בשילוב עם מערכת הנעה כפולה היברידית Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) ותיבת הילוכים רובוטית. הנהג יכול לבחור בין שלושה מצבי נהיגה: חשמלי לחלוטין (מופעלים רק המנועים האחוריים – לכן במצב כזה ההנעה היא אחורית), היברידי עם הנעה כפולה או בנזין בלבד עם הנעה קדמית. מנוע הבנזין מצויד במערכת השבתת צילינדרים בעת עומס נמוך ומערכת תזמון שסתומים משתנה i-VTEC. צריכת הדלק לפי הדרכון – 5,9 ליטר ל-100 ק"מ בלבד. עם זאת, המהירות המרבית היא 249 קמ"ש והאצה ל-100 קמ"ש לוקחת פחות מ-6 שניות.

מערכת המתלים היא מסורתית: עצמות עצה כפולות מלפנים ומערך רב-חיבורי מאחור. שני הסרנים מצוידים בבולמי זעזועים אדפטיביים של הדור החדש המספקים יציבות והתנהגות כביש יוצאים מן הכלל וכן רמת נוחות מוגברת. הונדה לג'נד האחרונה קיבלה בלמי דיסק מאווררים בכל הגלגלים, בלם חניה חשמלי ומנגנון הגה מסרק עם הגה כוח בעל הגדרות מתכווננות.

בתא הנוסעים מושך את תשומת הלב בקר תיבת ההילוכים הקומפקטי עם מקשים. הונדה לג'נד 2015/2016 זכתה לגימור פנימי עם ריפוד עור ולמערכת שמע יוקרתית בת 14 רמקולים. תשומת לב מיוחדת הוקדשה לבטיחות: חבילת כריות אוויר מלאה, בקרת יציבות, תצוגה עילית, מכלול בטיחות אקטיבית Honda Sensing המכיל את מערכת ההיגוי הראשונה בעולם למניעת התנגשות בהולך רגל.

סוף הסיפור

למרבה הצער זהו הדור האחרון של לג'נד. בשנת 2020 הסתיים השיווק של המכונית בארה"ב וזמן קצר לאחר מכן נסגר המפעל Sayama ביפן שייצר את מכונית היוקרה במשך 36 שנים. הדבר המעניין ביותר בהונדה לג'נד שנת 2021 הוא מכלול הבטיחות Honda Sensing המכיל החל ממרץ 2021 את מערכת Traffic Jam Assist – פונקצית סיוע בפקקים השולטת בהיגוי, בהאצה ובבלימה בעזרת מצלמה וחיישנים. זוהי מערכת ברמת אוטונומיה שלישית המסוגלת לשלוט באופן עצמאי במכונית בתנאים מסוימים. היצרנית טוענת כי הנהג בתוך לג'נד יכול להסתכל טלויזיה ברוגע באמצע פקק.

הסיפור של לג'נד בא לסופו: בשנת 2020 נמכרו בסך הכל 216 מכוניות, ב-2021 נמכרו רק 100 מכוניות עם אוטופיילוט רמה 3. עם זאת, הטכנולוגיות החשמליות הללו בוודאות יגיעו לשאר הדגמים של הונדה, ובתוכן תמיד יישאר חלקיק של "האגדה" – המכונית שהמריאה מעל המתחרים.

אילו רכבי יוקרה אתם מעדיפים?
14 קולות