SSC Tuatara היא מכונית היפר בעלת צורת מרכב קופה עם הנעה אחורית ומנוע מרכזי. מיוצרת על-ידי החברה האמריקאית SSC North America משנת 2018. המשלוחים לקונים הראשונים התחילו בשנת 2020. בסך הכל יוצרו 100 עותקים של הדגם. המחיר עוד לא ידוע, אבל לפי המחירונים ה"סטנדרטיים" של דגמים דומים, לקוחות פוטנציאליים יצטרכו להוציא לפחות
מכונית ההיפר SSC Tuatara. שוברת שיאים במהירות
AUTOBOOM

מכונית ההיפר SSC Tuatara. שוברת שיאים במהירות

מכונית ההיפר SSC Tuatara. שוברת שיאים במהירות

SSC Tuatara היא מכונית היפר בעלת צורת מרכב קופה עם הנעה אחורית ומנוע מרכזי. מיוצרת על-ידי החברה האמריקאית SSC North America משנת 2018. המשלוחים לקונים הראשונים התחילו בשנת 2020. בסך הכל יוצרו 100 עותקים של הדגם. המחיר עוד לא ידוע, אבל לפי המחירונים ה"סטנדרטיים" של דגמים דומים, לקוחות פוטנציאליים יצטרכו להוציא לפחות 2 מיליון דולר לטואטרה.

אם קיימות רק 100 כאלה וכל אחת מהן עולה כמו מטוס, אז למה החלטנו לספר על טואטרה? הכל בגלל סיבה אחת: מכונית ההיפר הזאת הפכה למהירה ביותר בעולם (נכון להיום) בין המכוניות הסדרתיות. מהירה יותר מבוגאטי שירון ומקוניגסג אגרה… היא הצליחה להשיג מהירות מדהימה של 532,93 קמ"ש! SSC Tuatara הפגינה מהירות ממוצעת גבוהה ביותר בכבישים הציבוריים. יותר מכך, הקופה שלנו הצליח לנוע במשך קילומטר במהירות ממוצעת של 517,6 קמ"ש ועבר מייל אחד (1,61 ק"מ) עם תוצאה של 503,92 קמ"ש. הבדיקה נערכה במקטע סגור באורך של 11 ק"מ בכביש המהיר SR בנבדה, ארה"ב. מאחורי ההגה ישב נהג מרוצים מקצועי אוליבר ווב.

Head of SSC North America Jerod Shelby and racer Oliver Webb
בתמונה – ראש SSC North America ג'רוד שלבי ונהג המרוצים אוליבר ווב.

בוגאטי שירון השיגה מהירות של 490,484 קמ"ש ורק בכיוון אחד, לפי הכללים יש לבצע שתי נסיעות, הלוך ושוב. יותר מכך, היא לא השתתפה בצורה שבה יצא מהמפעל, אלא עברה שכלולים מהותיים בשביל המרוצים: שאסי משודרג, מנוע W16 בהספק מוגבר ב-100 כ"ס (ל-1,600 כ"ס), המרכב הוארך ב-25 ס"מ. מכונית היפר נוספת שמחזיקה בשיא זאת Koenigsegg Agera RS השוודית בעלת המנוע V8 בהספק 1,360 כ"ס, שהשיגה מהירות בסך 446,97 קמ"ש. לאורך קילומטר מכונית הקופה שמרה על מהירות ממוצעת של 445,54 קמ"ש ועברה מייל אחד (1,61 ק"מ) עם תוצאה של 444,66 קמ"ש.

מעניין
Bugatti Chiron 2016. Coupe, 1 generation.

המהירות המרבית של SSC Tuatara נקבעה על סמך התוצאות של שתי נסיעות: 484,53 קמ"ש בכיוון אחד ו-532,93 קמ"ש בכיוון השני. לכן, התקבל ערך ממוצע של 508,73 קמ"ש – המהירות הזאת נרשמה כשיא. לפי הנהג אוליבר ווב, מכונית ההיפר המשיכה להאיץ אפילו במהירות של 532 קמ"ש: טואטרה צברה את 32 קמ"ש האחרונים תוך פחות מ-5 שניות. רוח צידית חזקה מנעה את שיפור התוצאות הסופיות, לכן יכולות הגבול של המכונית לא ידועות עד הסוף.

מעניין שלא נרשם שיא המהירות הממוצעת העולמי בין המכוניות הסדרתיות. לאחר פרסום הסרטון הרשמי עם הבדיקה של טואטרה התברר שההקלטה לא תואמת לתוצאות המוצהרות. אבל המפתחים לא התייאשו וערכו בדיקה נוספת בשטח הניסויים Johnny Bohmer Proving Grounds בפלורידה. מאחורי ההגה של מכונית ההיפר ישב הבעלים של המכונית, לארי קפלין, הוא הצליח להאיץ את הרכב למהירות של 450,1 קמ"ש בנסיעה בכיוון הצפון ו-460,4 קמ"ש בכיוון הדרום. כך, SSC טואטרה החזירה לעצמה את הכתר: המהירות הממוצעת לפי תוצאות הבדיקה עמדה על 455,3 קמ"ש. המהירות הרגעית הגבוהה ביותר הייתה 460,4 קמ"ש. הפעם, על ניטור המהירות היה אחראי הציוד של חברות Racelogic, Life Racing, Garmin והאיגוד הבינלאומי IMRA, כך שהסבירות של טעות חוזרת היא כמעט אפסית. סביר להניח שזהו לא הניסיון האחרון של SSC North America להטביע את שמה בהיסטוריה, הרי הנהג לא הצליח להפיק את המרב מיכולות המכונית בשל האורך הקצר יחסית של המסלול (3,7 ק"מ).

מה אנחנו יודעים על SSC

Head of SSC North America Jerod Shelby
ג'רוד שלבי, מייסד החברה האמריקאית Shelby Super Cars, המתמחה בייצור מכוניות ספורט.

עוד בשנת 2007 החברה האמריקאית הלא ידועה Shelby Super Cars התפרסמה באופן מיידי בכל העולם: הדגם במרכב קופה Ultimate Aero TT שבר את שיא המהירות העולמי הרשמי לרכבים הסדרתיים עם 412,28 ק"מ. לאחר מכן, האמריקאים מהעיירה ווסט ריצ'לנד, וושינגטון, שינו את שם החברה ל-SSC North America על מנת למנוע מחלוקות בנוגע לפטנטים עם החברה של קרול שלבי: למייסד של SSC, ג'רוד שלבי, רק שם המשפחה זהה. ובשנת 2011 לעולם נחשף שובר השיאים לעתיד – האבטיפוס של הקופה SSC טואטרה. העותקים הסדרתיים הראשונים הגיעו לקונים בשנת 2020. החברה אף בנתה מפעל מודרני חדש על מנת לייצר את טואטרה.

סיפורה של מכונית ההיפר המהירה ביותר

העובדה ש-SSC טואטרה שוברת השיאים שייכת לפלח המכוניות הסדרתיות היא חשובה מאוד. האבטיפוס שלה הוצג לראשונה עוד בשנת 2011 ובמשך זמן רב לא שמענו עליו דבר. המכונית נקראה על שם הלטאה הניו-זילנדית והיא הופיעה בציבור רק פעם אחת, בשנת 2014 בתחרות האלגנטיות של פבל ביץ'. גם הפעם מדובר בדגם נסיוני ולא הסדרתי. ורק בשנת 2018 הוכרז על כך שטואטרה תיוצר באופן סדרתי. בעוד שהעיצוב החיצוני של הגרסה הסופית לא שונה בהרבה מהקודמת. מכונית ההיפר עברה עדכון קל בחלק האחורי וקיבלה שינויים נקודתיים בעיצוב הפנימי. ככל הנראה, הגרסה המקורית של המעצב המפורסם ג'ייסון קסטריוטה, שעיצב את כל הדגמים עבור SSC, היה מאוד מוצלח.

טואטרה עשויה כמעט במלואה מסיבי פחמן, היא שוקלת 1,247 ק"ג בלבד ומקדם הגרר שלה הוא נמוך במיוחד – 0,279. לצורך ההשוואה, מקדם הגרר של קוניגסג אגרה RS עומד על 0,33 ושל בוגאטי שירון – 0,38.

SSC טואטרה משיגה מהירות מרבית של יותר מ-500 קמ"ש, הספק המנוע הוא 1,369 כ"ס במצב של שריפת בנזין רגילה ו-1,774 כ"ס עם דלק מרוצים E85!

הקופה מצויד במנוע בי-טורבו V8 בנפח 5,9 ליטר עם גל ארכובה "שטוח" בשילוב עם הנעה אחורית. הוא פותח על-ידי חברת SSC North America עצמה בשיתוף פעולה עם סדנת Nelson Racing Engines. למנוע משודכת תיבת 7 הילוכים רובוטית שהחברה קוראת לה "ממוחשבת". ההספק הוא 1,369 כ"ס בעת שריפת בנזין רגיל ו-1,774 כ"ס עם דלק המרוצים E85! בהתחלה, כשמכונית ההיפר הייתה בפיתוח, המהנדסים תכננו להגיע למהירות של 482,8 קמ"ש, אבל התוצאה עלתה על הציפיות שלהם.

SSC North America לא עצרה שם והכינה שתי גרסאות חדשות של טואטרה. הפעם בראש סדר העדיפויות הוצבה לא המהירות המרבית, אלא התנהגות הכביש במסלול המרוצים. לכן המפתחים נאלצו להקריב את האווירודינמיקה לטובת הגברת כוח ההצמדה. המרכב החלק והמלוטש צויד בבודי קיט מובלט. ביצירת הגרסאות החדשות היה מעורב המעצב ג'ייסון קסטריוטה שפיתח את התדמית של הדגם הבסיסי.

גרסאות

SSC Tuatara Striker. החברה כינתה אותה "מטוס קרבי" (strike fighter). מכונית הקופה מצוידת בכנף אחורית גדולה עם מערכת הידראולית לכוונון זווית ההתקפה, במייצב אנכי, בדיפיוזר מובלט מאחור, בספליטר קדמי ובאלמנטים אווירודינמיים נוספים. כתוצאה, כוח ההצמדה המופעל על המכונית גדל פי שלושה. במהירות של 258 קמ"ש היא הגיעה לכ-4,900 ניוטון (או 500 ק"ג) והחלוקה בין הסרנים היא 45,4% מלפנים ו-54,6% מאחור. SSC מבטיחה שהחידושים הללו יופיעו במכונית ההיפר של הדור הבא. יחידת הכוח של SSC Tuatara Striker זהה לזו של הדגם הבסיסי. בסך הכל יוצרו 100 עותקים.

SSC Tuatara Aggressor. נכון לעכשיו אין אפילו דגמים דומים. מדובר בגרסה עוד יותר אגרסיבית של מכונית ההיפר שמיועדת אך ורק למסלולי המרוצים ואינה מאושרת לכבישים ציבוריים. ההבדל העיקרי הוא תא נוסעים מוקל עם דיפון קרבון, כלוב התהפכות ומושבי מרוץ עם חגורות בעלות 5 נקודות. בנוסף לכך, מותקנת מערכת פליטה אחרת ותמורת תשלום נוסף ניתן להגביר את הספק המנוע (בי-טורבו) ל-2,200 כ"ס. החברה מתכננת לייצר 10 עותקים בלבד.

איזו מכונית היפר הייתם לוקחים לסיבוב?
13 קולות