לפני 15 שנים, ב-1 בפברואר 2008, אילון מאסק התיישב מאחורי ההגה של הטסלה הראשונה והפך לבעלים הראשון שלה. לטסלה רודסטר כבר מלאו 15 שנים, אז אפשר לומר בבטחה – הטיסה עוברת תקין! הרי הרודסטר הוא לא רק הדגם הראשון לחברת טסלה, אלא גם אסטרונאוט אמיתי, הרכב הסדרתי הראשון בעולם ששוגר לחלל החיצון על הסיפון של רקטת Falcon. כמו כן
טסלה רודסטר בת 15. יוסטון, הטיסה תקינה
AUTOBOOM

טסלה רודסטר בת 15. יוסטון, הטיסה תקינה

טסלה רודסטר בת 15. יוסטון, הטיסה תקינה

לפני 15 שנים, ב-1 בפברואר 2008, אילון מאסק התיישב מאחורי ההגה של הטסלה הראשונה והפך לבעלים הראשון שלה. לטסלה רודסטר כבר מלאו 15 שנים, אז אפשר לומר בבטחה – הטיסה עוברת תקין! הרי הרודסטר הוא לא רק הדגם הראשון לחברת טסלה, אלא גם אסטרונאוט אמיתי, הרכב הסדרתי הראשון בעולם ששוגר לחלל החיצון על הסיפון של רקטת Falcon. כמו כן, זהו הרכב החשמלי המלא הסדרתי הראשון בעולם שצויד בסוללות ליתיום-יון והרכב החשמלי הראשון שיכל לעבור יותר מ-320 ק"מ על טעינה בודדת.

טסלה רודסטר, הרכב הסדרתי הראשון בעולם ששוגר לחלל החיצון על הסיפון של רקטת Falcon.

ראוי לציוין שגם הרקטה וגם המכונית החשמלית עצמה יוצרו במפעלים של אילון מאסק. במהלך השיגור מערכת השמע של הרכב השמיעה את השיר "Space Oddity" מאת דיוויד בואי, בתרגום מאנגלית "משונות החלל". כנראה שאילון מאסק הוא לא רק מעריץ נלהב של הרכבים החשמליים, אלא גם בעל חוש הומור טוב.

מעניין
Nikola Tesla
ניקולה טסלה. מהנדס ופיזיקאי סרבי-אמריקאי, ממציא בתחום הנדסת חשמל ורדיו.

ההישג של טסלה רודסטר היה גדול מאוד – המכונית החשמלית סללה את הדרך לדגמים הנגישים וההמוניים יותר של המותג שהפך ליצרנית רכב מספר 1 בעולם של הרכבים החשמליים. התואר של החברה הציבורית המצליחה ביותר, לפי The Wall Street Journal, שייך בצדק ל-Tesla Motors, שנקראה על שמו של הממציא הגדול ניקולה טסלה, שכנראה היו לו המצאות מקוריות יותר מכל אדם אחר בהיסטוריה.

קצת היסטוריה

טסלה רודסטר הראשונה.

אב הטיפוס הראשון של רודסטר הוצג רשמית ב-19 ביולי 2006, לכן, מבחינה רשמית, המכונית היא בת 17 ולא בת 15. באירוע הסגור, עם אווירה של "סודיות ומסתורין", באחד מההאנגרים של שדה התעופה בסנטה מוניקה בקליפורניה, 350 "סוכני-על סודיים" ראו את הטסלה הראשונה, לראשונה. רשימת האורחים כללה פוליטיקאים גדולים, כוכבי קולנוע ומיליארדרים, ביניהם אפילו מושל קליפורניה דאז, ארנולד שוורצנגר. מטרת ההצגה הייתה להרכיב את רשימת מאה הקונים הראשונים של הרכב. הם הוזמנו לקחת פנקס צ'קים למסיבה, לבצע נסיעת מבחן באב הטיפוס ולרכוש את הדגם הבלעדי הכולל לוחית מיוחדת עם חתימת היוצרים – אברהרד, טרפנינג ומאסק.

The Washington Post
The Washington Post. עיתון יומי אמריקאי. מופק בעיר וושינגטון. העיתון הגדול ביותר של בירת ארה"ב הוא גם בין הוותיקים ובעלי ההשפעה הגבוהה ביותר.

יחסי ציבור זה עניין רציני: במהלך שני השבועות הראשונים לאחר ההצגה, טסלה מכרה 127 רכבים. על החברה התחילו לדבר, החלו להופיע כתבות ב-The Washington Post, The New York Times ובעיתונים אחרים באמריקה. אחרי הצלחה כזאת כבר אפשר לארגן הופעת הבכורה הרשמית לציבור. היא התקיימה בתצוגת הרכב הבינלאומית בסן פרנסיסקו, שנערכה בתאריכים 18–26 בנובמבר 2006.

טסלה רודסטר. מרכב, צורה.
תמונה של אילון מאסק מחייך מאחורי ההגה של הקבריולט החדש.

וכך יצא שעוד לפני ההשקה של הרודסטר, טסלה כבר הייתה מוכרת בכל העולם. בכל זאת, בתור יום ההולדת בחרו דווקא ב-1 בפברואר 2008, תאריך ההשקה הרשמי של הדגם הסדרתי הראשון טסלה רודסטר. מאסק המאושר הצהיר שהמכונית החשמלית הזאת תסב יותר אושר מאשר מקלארן F1 או פורשה 911 טורבו. 100 העותקים הראשונים של הרודסטר יוצרו במהלך החודש. מחירה של כל מכונית עמד על 100,000 דולר. אילון מאסק הוא לא הבעלים המפורסם היחידי של הרודסטר. טסלה רודסטר כסופה משנת 2008 היא אחת מהמכוניות של טוני סטארק, אותה ניתן לראות בסרט "איירון מן" לצד מכוניות-על כמו Saleen S7 ו-Shelby Cobra.

הטסלה הראשונה

טסלה רודסטר הראשונה נוצרה בשיתוף פעולה עם יצרנית מכוניות הספורט הבריטית המפורסמת לוטוס, על בסיס לוטוס אליס שכבר הפכה לאגדה. היוצרים מאנגליה ייצרו את השאסי ואת חלקי המרכב, טסלה הייתה אחראית על יחידות הכוח החשמליות ועל ההרכבה הסופית. כן-כן, למעשה הרודסטר הראשון הוא בסך הכל העתק … אמנם, יש להבהיר שלאחר השכלול ב-2017 נותרו רק 6% מהחלקים של דגם המקור.

המכונית החשמלית צוידה במנוע חשמלי אחד בהספק 288 כ"ס. הרודסטר מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 3,7 שניות, המהירות המרבית הוגבלה בכוונה ל-201 קמ"ש למען השיפור של טווח הנסיעה. טסלה רודסטר יכלה לעבור עד 320 ק"מ בין הטעינות. מאחר והחוזה בין טסלה ללוטוס פג בשנת 2011, בשנת 2012 הדגם הוסר מההיצע. בסך הכל, בין השנים 2008 – 2012 יוצרו קרוב ל-2,500 דגמים. למעשה טסלה רודסטר הפכה למכונית החשמלית הנגישה הראשונה.

טסלה רודסטר היום

מכונית הספורט הזריזה והקלה כבר מזמן לא נמצאת בהיצע ולאורך זמן רב לא היה ידוע דבר על היורש, עד שנת 2017. אז, בפני העולם נחשפה גרסת טרום-הייצור עם חלק טכני מוכן. הרודסטר הפך לטארגה דו-דלתית עם 4 מקומות. הגג מתקפל אל תוך תא המטען ומיוצר כמעט במלואו מזכוכית מוכהית. יותר מכך, מאסק חולם על אופצית ריחוף בגובה של שני מטרים.

לפי הנתונים ראשוניים, בדגם יותקנו שלושה מנועים חשמליים בהספק לא ידוע: אחד מלפנים ושניים מאחור. המומנט של המנוע החשמלי מגיע ל-10,000Nm (כן-כן, לא טעינו) וקיבולת הסוללה תהיה 200 קוט"ש. הטארגה עם ההנעה הכפולה משתגרת ממקום למהירות של 97 קמ"ש תוך 1,9 שניות ומ-0 ל-160 קמ"ש תוך 4,2 שניות. המהירות המרבית של המכונית דו הדלתית הזאת עולה על 400 קמ"ש. עם סוללה מלאה טסלה רודסטר תוכל לעבור כמעט 1,000 ק"מ. המחיר ההתחלתי של הדגם הוא 200 אלף דולר, מהדורת הפתיחה הכוללת 1,000 עותקים Founders Editions תעלה 250,000 דולר.

קיימת רק בעיה אחת: השקת הדגם נדחית כבר לא בפעם הראשונה… אנחנו כבר בשנת 2023, והרודסטר עוד לא הגיע. עם זאת, מוקדם יותר אילון מאסק עצמו דיווח בטוויטר שלו שהייצור יתחיל בשנת 2023 ומאוחר יותר אישר רשמית את ההעברה של תאריך ההשקה לשנת 2023 בישיבת בעלי מניות. לחסרי הסבלנות מאסק מציע לראות ברודסטר "קינוח" והוסיף ש"כל מי שממתין לא יתחרט". אמנם באתר של טסלה ניתן לשריין אותו תמורת 50 אלף דולר. ואנחנו ממשיכים לחכות… הרי שנת 2023 כבר הגיעה. אבל למרות הכל, השנה טסלה רודסטר החדשה בכל זאת תופיע בתקשורת. היא תהפוך לאחת מהמכוניות החשמליות המהירות ביותר על כדור הארץ: עם חבילת SpaceX היא תוכל להאיץ ל-100 קמ"ש תוך כ-1,1 שניות.

טסלה ישראל עדכנה את המחירון לשנת 2023: עליית המחירים נבעה מהעלאת המס על רכישת רכבים חשמליים. המחיר של טסלה מודל 3 הפופולרית והנמכרת ביותר צמח ב-18-20 אלף ש"ח, מודל Y התייקרה ב-20 אלף ש"ח.

דרך אגב
מה תאחלו לטסלה רודסטר ביום ההולדת שלה?
20 קולות