פולקסווגן פאסאט. 50 שנות הצלחה
בשנת 1973 פולקסווגן השיקה משפחת רכבים חדשה לחלוטין המצוידת במנועים בעלי קירור מים. כך התחיל סיפור ההצלחה של פולקסווגן פאסאט. כבר 50 שנה הרכב יורד מפס הייצור ולאורך כל תקופה זו מככב באופן קבוע בדירוגי העדפות הנהגים. על מנת לציין את יום ההולדת ה-50 לדגם הפופולרי ביותר שלו, התאגיד הגרמני הציג את הפאסאט הוותיק ביותר. בתערוכת המכוניות הקלאסיות הגדולה בעולם, Techno Classica, שנערכה באפריל 2023 במרכז הירידים באסן, גרמניה, Volkswagen Classic הציגה דגמים היסטוריים שנבחרו במיוחד תחת הסיסמה "Immer wieder neu" – "תמיד להמציא את עצמך מחדש".
הדגם נקרא על שם הרוח הנושבת בין האזורים הטרופיים לאורך כל השנה, בחצי הכדור הצפוני – מצפון מזרח, בחצי הכדור הדרומי – מדרום מזרח. דווקא פאסאט היה הדגם הראשון בקו הדגמים ה"רוחי" של VW.
בתחילת שנת 2022 הופסק הייצור של הרכב האירופאי הוותיק ביותר. תם עידן הרוח הטרופית…
מחלקת עסקים חדשה
בשנת 1973 פולקסווגן פאסאט סלל את הדרך לעידן חדש של טכנולוגיות רכב. על עיצוב המשפחה החדשה היה אחראי המעצב האיטלקי המפורסם ג'ורג'טו ג'וג'ארו. אולם הסקיצות הראשונות של האמן הגדול לא התאימו מטעמי חסכון. אז ג'וג'ארו הציע עיצוב רציונלי יותר המבוסס על הדור הראשון של אאודי 80. זהו הפאסאט שנחשב עד היום לאייקון סטייל. הפאסאט הראשון הושק במרכב האצ'בק 3 ו-5 דלתות, הסטיישן Passat Variant הופיע מאוחר יותר, בינואר 1974. הרכב הסנסציוני לאותה תקופה ציוד במערכת הנעה קדמית ובמנוע מקורר מים, לראשונה בפולקסווגן!
הפאסאט הוצב כ"רכב לכל החיים". הבעלים העריכו את האמינות ואת איכות הבנייה הגבוהה שלו. הוא מיד מצא חן בעיני אנשי משפחה פרקטיים ובעיני כל השאר שעבורם הגודל קובע – מדובר בתא המטען כמובן. המשך ההתפתחות של הדגם במהלך כבר שמונה דורות מדגים רעיונות עיצוביים נועזים חדשים, תוך שמירה על היתרונות המסורתיים: קיבולת, רב-תכליתיות, פרקטיות, נגישות, פשטות תחזוקה. באופן כללי, הרכב מעניק תחושה של איכות גבוהה ועלות גבוהה, בהיותו בנקודת המפגש של הפלח ההומני ומגזר הפרימיום. לא בכדי הפאסאט השמיני הוצג תחת הסיסמה "New Business Class" ("מחלקת עסקים חדשה").
פאסאט В1 LS שנת 1973
הייצור הסדרתי של הפאסאט החל ב-14 במאי 1973. הרכב המשפחתי במרכב האצ'בק קיבל מכסה תא מטען קטן; גרסה עם מכסה מוגדל המכסה את החלון האחורי הופיעה בינואר 1975. הוצעו כמה אפשרויות לעיצוב החזית: המעוניינים יכלו להזמין את המכונית עם שניים או ארבעה פנסים עגולים או מלבניים. פולקסווגן הציגה באסן דגם מיוחד: הפאסאט הוותיק בעולם עם מספר זיהוי רכב 2. הדגם הוא חלק מהאוסף של Volkswagen AutoMuseum Foundation.
פאסאט В1 L Estate שנת 1974
המרווח הוא נקודת החוזק שלו: בינואר 1974 הוסיף וולפסבורג את הפאסאט במרכב סטיישן לקו הדגמים. הרכב יצא פרקטי ומעוצב בצורה מושלמת, לכן זכה להצלחה מסחררת מההתחלה. במהלך דורות שונים, הרכב המשפחתי תפס מקום ראוי בליבם של בעלים רבים. פאסאט L Estate שנת 1974 מהצי של Volkswagen Classic צבוע בגוון Atlas White ומצויד במנוע המפיק 55 כ"ס.
פאסאט В2 CL Formula E שנת 1983
הדור השני הוצג באוקטובר 1980. המפתחים דאגו לכך שהרכב החדש ייראה מקורי יותר ויתרחק מאאודי 80. הפאסאט השני יצא גדול באופן ניכר מקודמו הצנוע, רכש סגנון ייחודי משלו וצויד בקורת פיתול בסרן האחורי. קו הדגמים, שכלל באותה תקופה האצ'בק וסטיישן, התרחב הודות לגרסת סדאן 4 דלתות. הדגם צויד במנוע 1,6 ליטר בהספק 75 כ"ס. בנוסף לכך, הושקה גרסה בשם "פורמולה E" שבה יושמו חידושים כמו מערכת "סטארט-סטופ". פאסאט CL Formula E בצבע Diamond Silver Metallic הינו חלק מקולקציית Volkswagen Classic.
פאסאט B2 Electronic שנת 1983
מכונית הקונספט, שהקדימה את זמנה, הייתה גרסה של פאסאט עם הנעה כפולה ומגדש טורבו. פאסאט כזה צויד במערכת ניווט שהייתה מהפכנית באותה תקופה, במערכת מולטימדיה ובמגוון אמצעי תפעול חשמליים. זה היה החזון לעתיד.
פאסאט В3 Estate GT G60 Syncro שנת 1991
הדור השלישי, שיצא בשנת 1988, נבדל בעיצוב חיצוני, בתא נוסעים, באבזור ובטכנולוגיות חדשות לחלוטין. הרכב גדל עוד יותר, כמו גם בסיס הגלגלים. המנוע האורכי "הסתובב" והותקן לרוחב תא המנוע. יותר מכך, לפאסאט הוסיפו דינמיקה: בשנת 1989 יצאה גרסת הספורט GT. ב-1991 השיקה פולקסווגן את מנוע ה-VR6 הטורי המפורסם שלה המפיק 174 כ"ס, שאפשר לרכב להשיג מהירות של 224 קמ"ש. בפאסאט G60 הותקן מנוע 1,8 ליטר בהספק 160 כ"ס ומערכת הנעה כפולה Syncro.