קרוסאובר חשמלי ב.מ.וו. iX1 דגם שנת 2023. מצפים לו בישראל
ב.מ.וו. iX1 זוהי גרסה חשמלית לחלוטין של ב.מ.וו. X1 שהוצגה לראשונה ביוני בשנת 2022, במקביל להופעתה של גרסת הדור השלישי של הקרוסאובר. ב.מ.וו. X1 החדש לראשונה הפך לרכב חשמלי, הוא צמח במימדיו וקיבל מפרט אבזור בסיסי עשיר יותר. בישראל עד לאחרונה הוצעה אך ורק גרסת הבנזין sDrive18i בעלת מנוע טורבו בנפח 1.5 ליטר עם הספק 136 כ''ס ו-230 נ''מ, תיבת 7 הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. המחיר שלה התחיל מ-278,402 ש''ח. בנובמבר בשנת 2022 התקבל מידע, שהיבואן הרשמי של ב.מ.וו. לשוק הישראלי חברת Delek Motors מתחילה לקבל ההזמנות על הקרוסאובר החשמלי ב.מ.וו. iX1 שלו אנחנו מצפים מאוד בישראל. אהל המחיר של הדגם יתחיל מ-329,000 ש''ח וההספקות יתחילו רק בסוף של הרבעון השני של שנת 2023.
המתחרים של ב.מ.וו. iX1 יהיו רכבים (כל הדגמים הם קרוסאוברים חשמליים קומפקטיים) הבאים: וולוו XC40Recharge Pure Electric - המחיר של הגרסה החשמלית בעלת הנעה קדמית מתחיל ב-270,437 ש''ח, טווח הנסיעה המרבי בטעינה אחת עומד על 400 ק''מ; אאודי Q4 e-tron - המחיר של הדגם מתחיל מ-290,537 ש''ח. בישראל מיוצגת גרסה בעלת הנעה אחורית עם טווח נסיעה מרבי של 520 ק''מ; ג'נסיס V60 , יש לציין, שכל יחידות הרכב שסופקו בשנת 2022, כבר נמכרו, המחירים התחילו מ-295,000 ש''ח (המחיר של הגרסה הבסיסית). טווח הנסיעה המרבי הוא עד 451 ק''מ; מרצדס EQA במחיר שמתחיל מ-300,437 ש''ח וטווח הנסיעה המרבי הוא לא פחות מ-400 ק''מ.
חשוב ביותר
טווח הנסיעה המרבי של ב.מ.וו. iX1 שנת 2023 יעמוד על 430 ק''מ. הרכב יצויד במנוע חשמלי שבעבודת שיא מפיק 313 כ''ס ומפרט אבזור עשיר. הקרוסאובר יגיע לישראל בגרסה xDrive30 ובשתי רמות גימור: ב.מ.וו. iX1 xDrive30 בעלת מפרט עיטור X-Line במחיר שמתחיל מ-329,000 ש''ח וב.מ.וו. iX1 xDrive30 בעלת מפרט עיטור M-Sport במחיר שמתחיל מ-349,000 ש''ח.
עיצוב חיצוני
ההבדל בין הגרסה ב.מ.וו iX1 לבין הגרסאות הבנזין המקבילות שלה הוא בפרטי העיצוב הצבעוניים ובצורה שונה מעט של הפגוש האחורי ללא מערכת פליטה. הרכב קיבל ''נחיריים'' גדולים האופיינים למותג, ידיות מובלעות בדלתות "וניבים" על גבי הפגושים. מקדם הגרר עומד על 0.26. בבחירה ברמת גימור X-Line מקבלים עיצוב חיצוני קשוח בסגנון ''שטח'' עם ערכת גוף שחורה, ברמת הגימור M-Sport מקבלים עיצוב חיצוני ספורטיבי יותר עם פגושים ותוספות עיצוב שונים. הגלגלים הבסיסיים הם עדיין בגודל 17 אינץ', אבל יש גם גלגלים בגודל 20 אינץ'. הפנסים הסטנדרטיים הם פנסי לד אדפטיביים, בתוספת תשלום ניתן לקבל פנסי מטריקס אדפטיביים. מרווח הגחון עומד על 205 מ''מ, אבל בגרסה בעלת מתלים M (כוללות בולמי זעזועים אדפטיביים) מרווח הגחון הונמך ב-15 מ''מ.
המימדים של הדגם זהים לאלה של ב.מ.וו. Х1: אורך 4,500 מ''מ, רוחב 1,845 מ''מ, גובה 1,616 מ''מ, בסיס גלגלים 2,692 מ''מ. מערכת ההנעה החשמלית לא השפיעה במיוחד על נפח תא המטען: 490 ליטר בהשוואה ל-540 ליטר בגרסאות הבנזין של הדגם. בנוסף בקרוסאובר החשמלי, אין אפשרות לכוונן לאורך בטווח של 130 מ"מ את המושבים האחוריים. האופציה הזאת נשארה אך ורק בגרסאות בעלות מנוע בנזין או דיזל, בעוד שמפרט האבזור הבסיסי כולל שורת מושבים אחורית עם משענת תלת-חלקית (מגיעה בפרופורציות 40:20:40).
עיצוב פנים ואבזור
על גבי הפנל הקדמי נמצאת מערכת הנעה חשמלית עם מסך מיוחד, כל שאר האבזור מועתק מב.מ.וו. X1: פנל אחיד עם שני מסכים וללא מגן שמחבר בין לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 10.25 אינץ' לבין מערכת מולטימדיה בגודל 10.7 אינץ' עם מסך מגע, בנוסף יש תצוגת עילית. השליטה בבקרת האקלים מרוכזת במסך אחד, נשארו רק כמה כפתורי לחיצה בודדים. מערכת המולטימדיה iDrive תומכת בשפה עברית, היא מגיעה עם מערכת ההפעלה BMW OS 8 וכוללת מערכת הניווט המקורית והתאמה ל-Android Auto ו-Apple CarPlay. הדגם מאובזר במצלמה פנימית שעוקבת אחר מצבו של הנהג וכוללת אופציות בידור - לעשות סלפי ולשלוח אותו לנייד. רמת הגימור M-Sport כוללת תקרה כהה ועיטורי עיצוב מעץ אקליפטוס כהה, רמת הגימור X-Line מגיעה עם תוספת של אלומיניום עמום.
בין היתר, מפרט האבזור כולל: חיישני אור וגשם, עמדת טעינה אלחוטית לנייד, שקעי USB Type C בחלק הקדמי והאחורי, מערכת שמע Kardon Harman עם 12 רמקולים, מושבי חשמל ספורט קדמיים עם פונקציית זיכרון וחימום, בקרת אקלים נפרדת, בולמי זעזועים אדפטיביים וחבילה Assitant Parking שכוללת חיישן חנייה היקפי, בלימה עצמאית בעת נסיעה לאחור (במהירות עד 5 קמ''ש), זיכרון אוטומטי של מסלול הנסיעה ועוד. מבחינת הבטיחות, הדגם מצויד בבלימה עצמאית עם תמיכת מעבר בצומת, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמירת נתיב אקטיבית עם שמירה על מרכז הנתיב וניטור שטחים מתים. אפילו יש לרכב כרית אוויר מרכזית שנמצאת בין המושבים ומיועדת למניעת התנגשות בין נהג לבין הנוסע הקדמי.
יחידת כוח
גרסת ב.מ.וו. iX1 xDrive30 החדשה דגם שנת 2023 מצוידת בהנעה כפולה דו-מנועית, אבל ההספק המרבי של 313 כ''ס ו-494 נ''מ ניתן להפיק רק לפרק זמן קצר (מצב טורבו נמשך עד 10 שניות ותלוי ברמת הטעינה). ההספק הרשמי עומד על 272 כ''ס. הקרוסאובר החשמלי מאיץ מ-0 ל-100 קמ''ש תוך 5.7 שניות. המהירות המרבית מוגבלת ב-180 קמ''ש.
הקרוסאובר מצויד ברכיבים אלקטרוניים גרסת eDrive הדור החמישי, שבהם כיום מצטיידים רכבים חשמליים נוספים של ב.מ.וו. סוללה עם קיבולת 64.7 קילוואט המורכבת מתחת לרצפה אמורה לספק טווח נסיעה בין 413 לבין 438 ק''מ. ההספק של מטען זרם חילופין עומד על 22 קילוואט, זה של מטען הזרם הישיר - 130 קילוואט. הטעינה מ-10% ל-80% באמצעות מטען זרם ישיר מהיר בהספק 130 קילוואט תיקח בסביבות 30 דקות, בעוד שטעינה מהירה במשך 10 דקות תוסיף טווח נסיעה בסביבות 120 ק''מ. טעינה מלאה משקע ביתית עם זרם חילופין תקח 6.5 שעות (בהספק של 11 קילוואט) או 3 שעות ו-45 דקות (בהספק של 22 קילוואט).
כדי להגיע לרמת יעילות מרבית, המצב האדפטיבי מתאים את רמת שחזור האנרגיה בהתאם לנתונים של המערכת הניווט והמצלמה הקדמית. כדי לספק רמת השליטה טובה יותר בשלדה, מפרט האבזור הבסיסי של כל הגרסאות ב.מ.וו. דגם שנת 2023 המיועדות לישראל מגיע עם מתלים אדפטיביים.