ג'נסיס GV60. כבר בישראל
ג'נסיס GV60 החדש שעליו כתבנו מוקדם יותר הגיע לישראל! הייצוא ההמוני של הקרוסאבור החשמלי מאת מותג היוקרה ג'נסיס שנמצא בבעלות תאגיד הרכב הקוריאני Hyundai התחיל בשנת 2022. על תחילת הייבוא לשוק הישראלי של נציג הפלח העליון בקטגוריה החשמלית הודיעה החברה "כלמוביל". הקרוסאובר החשמלי מוצע בשלוש גרסאות (עם כמות שונה של מנועים חשמליים) ובחמש רמות גימור. המחיר נע בין 295 אלף ש"ח (תמורת הדגם הבסיסי) לבין 439 אלף ש"ח (הגרסה הבכירה).
משמעות האות "G" בשם GV60 היא Genesis, האות "V" – רב-תכליתיות והמספר "60" – המעמד בקו הדגמים השל ג'נסיס, שמשייך את הקרוסאובר החדש לא רק לדגמים החשמליים, אלא גם לרכבים הספורטיים, בעוד שמדובר ברכב העוצמתי ביותר בהיצע נכון להיום.
ביוני 2022, על רקע עליית מחירי הבנזין, היבואנים הישראלים הכריזו על הפסקה של קבלת ההזמנות על רוב הדגמים החשמליים לאחר שמכרו את כל מה שאמור להגיע לישראל עד סוף שנת 2022. המהומה נגעה גם בפלח הפרימיום: חברת "כלמוביל" מכרה את כל היצע הדגמים החשמליים שלה מאת ג'נסיס תוך יומיים בלבד, אפילו המחיר של 439 אלף ש"ח לא הצליח לעצור בעד הקונים. והרי הכמות הזאת הייתה אמורה להספיק עד סוף השנה. אבל כפי שאמרנו ההיעדר הזמני של ג'נסיס GV60 לא יעצור גם בעדנו מלערוך סקירה מפורטת של היתרונות שלו (וכמובן, החסרונות).
מאפיינים מרכזיים
ג'נסיס GV60 החדש מבוסס על אותה פלטפורמה כמו הקרוסאובר החשמלי יונדאי איוניק 5, אחד המובילים בשוק הרכבים החשמליים של ישראל וקיה EV6. המימדים של הקרוסאובר היוקרתי: אורך 4,515 מ"מ, רוחב 1,890 מ"מ, גובה 1,580 מ"מ, כלומר, מעט קצר יותר משותפיו לפלטפורמת E-GMP. עם זאת, המרחק בין הסרנים הוא 2,9 מטר, כמו של EV6 (בסיס הגלגלים של איוניק 5 הוא 3 מטר). הג'נטים מגיעים בקוטר 19 או 21 אינץ'. החלק הקדמי של הקרוסאובר הוא מתוח, החלק האחורי, להפך, מקוצר. לכן מבחינה חיצונית הוא מזכיר יותר האצ'בק אופנתי מוגבה עם "בקר" מסוגנן על הקורות האחוריות והג'נטים. העיצוב החיצוני יוצר תחושה של איכות גבוהה והשקעה בפרטים הקטנים.
החלל הפנימי מוצע במגוון רחב של צבעים (מלבד שחור וחום, לדוגמה, יש ריפוד כחול כהה עם קווי מתאר ותפירה קונטרסטיים בצבע צהוב בהיר). מאחורי פאנל הזכוכית הרחב ממוקמים שני מסכים בגודל 12,3 אינץ': לוח מחוונים מול הנהג ומסך מגע ראשי. לשני המסכים מסייעת תצוגה עילית. לראשונה נעשה שימוש ב"מראות צד דיגיטליות", מדובר במצלמות חיצוניות ומסכים בבסיס הקורות הקדמיות. האלמנט המרכזי של העיצוב הפנימי הוא הבורר Crystal Sphere: כדור זכוכית הזוהר בצבעים שונים, כשמסתובב, הוא הופך לבורר תיבת ההילוכים. הקונסולה המרכזית עוצבה בתור מבנה "צף" שבולט החוצה ובתוכו מוחבא תא לאחסון חפצים. תא הכפפות הוא נשלף, בעת פתיחה, הוא שומר על החפצים בפנים. מוצעות 3 אפשרויות של קול רקע המדמה את רעש המנוע: Futuristic, G-Engine, E-Motor. עם רעשים חיצוניים מתמודדת מערכת דיכוי רעשים אקטיבית ANC-R.
בישראל מוצעות 3 גרסאות של ג'נסיס GV60 שנת 2022. כולן מצוידות בסוללה בקיבולת 77,4 קוט"ש. את הסוללה ניתן להטעין מתחנות טעינה מהירה במתח 800 וולט, במקרה כזה מילוי הסוללה עד 80% יקח 18 דקות בלבד. אבל זמינה גם טעינה במתח 400 וולט. בנוסף הקרוסאובר החשמלי יכול לשמש בתור ספק כוח בהספק 3,6 קילוואט. הגרסאות:
- הגרסה הסטנדרטית: מצוידת במנוע אחד בסרן האחורי (228 כ"ס ו-350Nm). טווח נסיעה על טעינה בודדת – 451 ק"מ.
- הגרסה הבסיסית עם הנעה כפולה Advanced: שני מנועים (318 כ"ס ו-605Nm). טווח נסיעה – 400 ק"מ.
- הגרסה הבכירה עם הנעה כפולה Performance: הספק 435 כ"ס ו-605Nm במצב Sports, אך בעת הפעלת המצב Boost ההספק עולה ל-490 כ"ס ו-700Nm לאורך 10 שניות. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש – 4 שניות. יותר מכך, גרסה זו כוללת מצב דריפט! מצד שני, טווח הנסיעה הוא קצת יותר צנוע – 368 ק"מ (התוצאה עוד לא מאומתת).
יתרונות
- מרכב ייחודי
לאף אחד מהרכבים הבנויים על בסיס הפלטפורמה E-GMP אין דפנות מרכב משותפות. אפילו קווי הגג שונים.
- אימות ביומטרי
הבעלים של הקרוסאובר החשמלי החדש מאת ג'נסיס לא זקוק למפתח, הרכב מסוגל לזהות אותו באמצעות המצלמה בקורה המרכזית. כמו כן, ניתן להכניס מספר פרופילים לאנשים קרובים שיוכלו לפתוח את הרכב בעצמם. בתור אמצעי בטיחות נוסף בקונסולה המרכזית הותקן סורק טביעות אצבע, שהיה חסר באיוניק 5 ו-EV6.
- אפשרויות התאמה אישית
אפשר להתאים את כל ההגדרות לנהג אחד ונהג אחד נוסף: את המושבים, את ההגה, את מראות הצד, את תצוגת העילית ואת מערכת הבידור-הידע. ניתן ליצור פרופילים חדשים באמצעות פקודות קוליות. בנוסף לכך, העיצוב הפנימי במגוון הצבעים דווקא נראה מאופק, אבל מלא חיים.
- תשומת לב לפרטים הקטנים
לדוגמה, לקרוסאובר יש פנסים מודולריים המאפשרים להחליף חלקים נפרדים ולא את כל היחידה בבת אחת. הדבר לא רק מפחית את עלות התיקון, אלא גם את כמות הפסולת. אפילו לוחית השם על מכסה המנוע אינה מיוצרת מפלסטיק, אלא ממתכת. כל המצלמות החיצוניות משולבות במרכב. פאנל הכוונון של מראות הצד ממוקם בתוך מעגל כרום מעל ידית הדלת. למען הסימטריה, יש מעגל כזה גם בדלת הנוסע הקדמי, אולם שם זה מכסה שפותח גישה למחסנית מטהר האוויר.
- תשומת לב לעיצוב ולטכנולוגיות חדשות
כדור הזכוכית הוא מיוחד במינו ופשוט מהפנט! כשהוא מסתובב הוא הופך לבורר תיבת ההילוכים ומסמל שהרכב מותנע ומוכן לנסיעה. הקונסולה המרכזית שעוצבה בתור מבנה "צף" הבולט החוצה היא דבר שלא מזמן ראינו רק במכוניות הקונספט. בתוכה מוחבא תא לאחסון חפצים שהגישה אליו פתוחה לנוסעים מאחור.
- טווח נסיעה מכובד וטעינה מהירה למדי
הסוללה בקיבולת 77,4 קוט"ש מאפשרת, בהתאם לגרסה, לעבור 451, 400 או 368 ק"מ (נבדק לפי שיטת EPA). מכשיר טעינה ברמה שנייה מסוגל להטעין את הסוללה מ-10% ל-100% תוך 7 שעות. טעינה מהירה בתחנות טעינה מ-0%ל-80% תיקח 18 דקות.
- בידוד רעשים מצוין
סביר להניח שחלק גדול מהקרדיט על כך מגיע למערכת דיכוי הרעשים האקטיבית שמשתמשת ב-17 רמקולים של מערכת השמע. בין אם מדובר בדיכוי רעשים, בבידוד רעשים או בחבילת אווירודינמיקה, GV60 הוא רכב שקט שרמת הרעש בו לא עולה על 64 דציבל במהירות 112 קמ"ש. אפילו בעומס גבוה הג'נסיס שומר על רמת שקט מן המעלה הראשונה.
- דינמיקה יוצאת מן הכלל, לפחות בגרסה הבכירה: לפי ביקורות הבעלים, "המכונית משתגרת כמו טיל".
GV60 מתמרן באופן קליל וחלק בעיקולים ונכנס בביטחון לפניות הודות לחדות ולתגובה המהירה של מנגנון ההיגוי. דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני שולט במיומנות במומנט מאחורה והכוח מתחלק בין הסרנים באופן שיוצר תחושה של נהיגה ברכב עם הנעה אחורית. יחד עם זאת, אם נוהגים בצורה מתונה, GV60 השקט והמעודן משחק תפקיד של רכב פאר בצורה משכנעת. המערכת סורקת את הדרך מלפנים באמצעות מצלמה ומאפשרת לבולמי הזעזועים האדפטיביים "להתכונן" מראש לשיבושים.
חסרונות
למרבה הצער, כדי לחבר את מסך הטלפון (Apple CarPlay ו-Android Auto) חייבים כבל חיצוני, אפילו בהתחשב בכך שמערכות אלחוטיות הופכות לשגרה בימינו – זהו אחד מהפספוסים המעטים של GV60. בעת נהיגה על כבישים משובשים, חלק מהבעלים מדווחים על חוסר יציבות מאחור במהלך הפניות החדות, אבל ייתכן שהסיבה לכך היא שהמצלמה לא הצליחה לסרוק את הכביש כראוי. רבים מתלוננים על אפקטים קוליים "מגוחכים שמעוררים כאב ראש" כאילו מהסדרה המצוירת על משפחת סילוני, ש"מצפצפים ומזמזמים" בהתאם למצב דוושת ההאצה (יש כמה אפשרויות לבחירה), אבל אותם אפשר לכבות ובתא הנוסעים ישרור שקט כמעט מוחלט, מאחר ואין פה רעשים של הכביש והרוח. הבעלים המאושרים של גרסת הביצועים הגבוהים Performance כותבים שהצליחו לעבור 322 ק"מ על טעינה בודדת (לפי נתוני היצרנית טווח הנסיע האמור להיות 368 ק"מ) כאשר נסעו בכביש מהיר במהירות של 120 קמ"ש.