אלפה רומיאו ג'וליה. סגנון חדש של קלאסיקה ישנה.
בשנת 2019 הסדאן עבר מתיחת פנים, עודכנו ההופעה והאופציות. ובשנת 2020 הושקה גרסה ספורטיבית.
אלפא רומיאו ג'וליה – מכונית יוקרתית קטגוריית D מבית יצרנית רכב האיטלקית Alfa Romeo. נמצאת בייצור משנת 1962. הדגם המודרני הוצג לראושנה ביוני 2015 לרגל יום הולדת 105 למותג וזמין לרכישה החל משנת 2016. נכון ל- 2020, בשוק הישראלי ניתן לרכוש את הדור השני לסדאן.
היסטוריית רכב זה מתחילה בשנת 1962 באוטודרום הלאומי של מונצה (Autodromo Nazionale di Monza), מסלול מרוצים אגדי ליד עיר מונצה האיטלקית. Alfa Romeo Giulia – הדור הראשון של ג'וליה, גם ידוע כסדרה 105. בדומה לסדרת "ג'ולייטה", ג'וליה הראשונה הוצעה במגוון סוגי מרכב, כגון «Berlina» בעלת 4 דלתות, «Spider», «TZ», «Sprint» ו- «Sprint Speciale». לדור המודרני של הדגם המיוצר משנת 2016 מערך מנוע קדמי והנעה אחורית.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1962 ל- 1978. נכון להיום זהו דגם נדיר המעניין בעיקר את האספנים. בדומה לקודמה ג'ולייטה, ג'וליה הוצעה במגוון רחב של מרכבים ורמות גימור. מרכיבי הצלחתה של ג'וליה כוללים חסכוניות, רב-תכליתיות, וסטייל. ג'וליה הראשונה צוידה במנוע 4 צילינדרים בנפח 1570 סמ"ק בעל תאי בעירה חצי כדוריים המפיק 90 כ"ס, מה שאפשר להשיג מהירות מרבית של 165 קמ"ש. גיר 5 הילוכים ידני נשלט דרך ידית המותקנת על גל ההגה. בשנת 1963 בכל הגלגלים החלו להתקין בלמי דיסק. בשנת 1965 הופיעה ג'וליה Super בעלת מנוע בהספק 98 כ"ס.
גרסאות Spider, Sprint ו- Sprint Speciale של ג'וליה הוצגו בה בעת עם דגם סדאן בשנת 1962. למעשה, אלו הן גרסאות מעודכנות של ג'ולייטה סדרת 101 שעברו מיתוג מחדש וצוידו במנוע 1,6 ליטר במקום 1,3. ג'וליה Spider נבדלה מג'ולייטה במכסה מנוע קמור יותר כתוצאה מהמנוע המוגדל. קופה ג'וליה Sprint מלכתחילה היה זמין עם מנוע 1,3 ליטר תחת שם Sprint 1300, אולם בעצם, היווה מעצמו את אותה ג'ולייטה Sprint רק עם שם חדש. ייצור כל הדגמים הופסק בשנת 1964. Sprint Speciale עמדה בפס בייצור עד 1966. גרסת ג'וליה Ti Super בעלת 103 כ"ס הופיעה בשנת 1963. יוצרו 501 יחידות בלבד של רכב זה. אספנים רבים עד כה רודפים אחר סדאן זה. מהגרסה הבסיסית הוא נבדל במנוע עוצמתי יותר, באפשרות בחירת נפח מיכל דלק ובאופציות נוספות בתא הנוסעים בעיצוב החיצוני המעניקים לו הופעה ספורטיבית ודינאמית יותר.
אלפה רומיאו ג'וליה המודרנית הוצגה לראשונה ביוני 2015 לרגל יום הולדת 105 למותג.
בשנת 1966 לאור יצאה ג'וליה 1300 Ti בעלת מנוע 1290 סמ"ק בהספק 84 כ"ס. גרסאות מרוצים מוקלות של 1300 אשר פותחו על ידי חטיבת הספורט «Autodelta» של אלפה רומיאו – GTA Junior בעלת מנוע המפיק עד 160 כ"ס בעת 8000 סל"ד, ו- GTAm עם מנוע 2,0 ליטר – הדגימו מופע דומיננטי במרוצי אליפות אירופה FIA בקטגוריית "Touring". כבר במרוץ הראשון שנת 1966 במונצה קבוצת אלפה רומיאו לקחה את שבעת המקומות הראשונים! עונה זו והבאה הביאו שתי אליפויות רצופות לאנדראה דה אדאמיץ' האגדי. ב- 1969 לקחה קבוצת אלפה עוד אליפות מסוג זה, ובשנות 1970-71 ניצחו אף בשתי קטגוריות!
דור שני
נמצא בייצור משנת 2016 ועד עתה. הופעת הבכורה התקיימה בקיץ במוזיאון היצרנית, לכבוד יום הולדת 105 למותג. השקת ג'וליה השנייה נדחה מספר פעמים. כפי שטענו באלפה רומיאו, עיצוב הרכב הוחזר ללוח השרטוט פעמים רבות בפקודותיו של מנכ"ל פיאט סרג'יו מרקיונה (לפרוטוקול – בשנת 1986 הושג הסכם על כניסת אלפה רומיאו להרכב FIAT).
מראה חיצוני
אלפה רומיאו ג'וליה החדשה נראית אגרסיבית ועדכנית, אך שומרת על זהותה של המותג. חזית הרכב קיבלה מכסה מנוע בעל שקעים גדולים וקווים מובהקים. הותקנו פנסים צרים המוסיפים לספורטיביות, ומילוי LED יכול רק לשמח. לגריל צורה משולשת האופיינית ומסגור כרום. עיצוב הפגוש המאסיבי אינו רק נאה לעין, אך גם תורם היטב לאווירודינאמיקה, בו מותקנים גם כונסי אוויר גדולים שמטרתם לקרר את תא המנוע ואת הבלמים. מאחורה, על מכסה המטען המעט מעוגל עומד ספוילר מקרבון. לפנסים האחוריים מראה תוקפני ומסוגנן. אך את רוב תשומת הלב מושך הפגוש, הוא כלל לא קטן, ובחלקו התחתון מותקן דיפיוזר עצום בו ממוקמים שני קצוות אגזוז גדולים מכל צד. הכל נראה מעולה! לסדאן 4 דלתות ו- 5 מקומות ישיבה, מנוע קדמי והנעה אחורית. דרך אגב, בסיס הגלגלים של הסדאן אפשר לו להפוך לאחד הדגמים המרווחים ביותר בסגמנט, מה שגם ישמח את הבעלים.
מנועים ועוצמה
אלפה רומיאו ג'וליה זכתה לא רק למרכב מחודש במלואו ולעיצוב מודרני, אך גם למנועים חדשים ועוצמתיים. מלבד למנוע V6 הכוחני בעל שתי טורבינות עבור גרסת Quadrifoglio, שורת הדגמים כוללת מנועי i4 בנזין ודיזל. גרסת Quadrifoglio מצוידת במנוע טורבו V6 מאלומיניום עם הזרקה ישירה בנפח 2,9 ליטר. הטורבינות יוצרות עד 2 בר של לחץ ומאפשרות למנוע להפיק עד 503 כ"ס ו- 600Nm מומנט. הודות למערכת השבתת צילינדרים (אפשרות להשבית 3 מתוך 6 צילינדרים) הרכב מציד תצרוכת דלק של 8,5 ליטר בלבד למאה ק"מ במחזור משולב. מנועי הבנזין בנפח 1995 סמ"ק מפיקים 197 או 276 כ"ס ומצוידים במערכת MultiAir – בקרת תזמון והרמת שסתומים.
בשנת 2016 הוצגה ג'וליה AE (ראשי תיבות של Advanced Efficiency) בעלת מנוע דיזל 2,2 ליטר בהספק 178 כ"ס ותיבת 8 הילוכים אוטומטית. במחזור משולב המנוע צורך 4,2 ליטר למאה ק"מ, עם זאת פליטת CO2 עומדת על 99 גק"מ בלבד. תוצאה זו הושגה על ידי יישום מספר פטרונות טכניים מיוחדים, למשל, שסתום לחץ נמוך EGR המגביר את יעילות המנוע, אינטרקולר מים-אוויר, מעגל קירור שני בנוסף לראשי, ויחסי הילוכים מכווננים היטב. לקראת שנת 2019 מנועי דיזל שוכללו בכדי לעמוד בתקן יורו 6 דרך הוספת מערכת AdBlue.