פורד טרנזיט. ההיסטוריה של המסחרית האייקונית
מי לא מכיר את פורד טרנזיט? ההיסטוריה של משפחת הדגמים מתחילה אי שם ב-1953. באירופה, טרנזיט הוא הרכב המסחרי הקל הנמכר והמעוטר ביותר, שכן זכה מספר פעמים בפרס "הוואן הבינלאומי של השנה". הוא עד כדי כך פופולרי שהיום רבים קוראים לכל מסחרית קומפקטית "טרנזיט".
מגוון סוגי המרכב, אפשרויות הפריסה והאורך מאפשרים להשתמש במסחרית בתחומים שונים: במשטרה ובכבאות, כאמבולנס, גרר, חנות ניידת או רכב משוריין.
הדור ה"אפסי"
ההיסטוריה של פורד טרנזיט המפורסם היא כבר בת 70 שנה! המוצר הראשון של פורד בעל השם "טרנזיט" היה וואן מתוצרת גרמנית שהורכב במפעל בעיר קלן ב-1953 תחת השם FK 1000 (פורד קלן עם כושר העמסה של 1,000 ק"ג). המסחרית האמריקאית-גרמנית הייתה מאוד דומה לפולקסווגן טרנספורטר המוקדם, ואין פלא: שני הדגמים שסללו את הדרך לקטגורית המסחריות האירופאיות פותחו על-ידי אותו אדם, המהנדס אלפרד הסנר, שעבר מ-VW AG ל-Ford-Werke. בשנת 1961 שם הרכב שונה ל-Taunus Transit 800-1500, וייצורו הופסק ב-1965. Taunus Transit נחשב רשמית לדור ה"אפסי".
דור ראשון
הדור הראשון, שהוקצה לו שם משלו, "טרנזיט", פותח בחטיבה המיוחדת Ford-Europe. החל משנת 1965 פורד טרנזיט החל להתבלט על פני המתחרים הודות לפתרונות טכניים מתקדמים למדי שהקלו על התפעול והיו אטרקטיביים לקונים. הוא קיבל מנוע בנזין V4 קומפקטי, נעילת הגה, חגורות בטיחות ודלת הזזה צדדית אופציונלית לתא הנוסעים.
הקו כלל 6 גרסאות בסיסיות ו-15 מודיפיקציות החל מ-FT 600 ועד FT 1750 שהציעו כושר העמסה שונה ובסיס גלגלים באורך מ-2,7 מ' עד 3,0 מ'. התצורות – מסחרית סגורה, מיניבוס ל-8-15 אנשים, טנדר מסחרי וגרסת מטען-נוסעים בתצורת דו-קבינה. קצת מאוחר יותר במקום ארגז מטען מעץ החלו להתקין ארגז מתכתי.
העדכון שעבר בשנת 1977 העניק למשפחת הטרנזיטים מראה מודרני הודות לעיצוב החדש מפלסטיק על הגריל והפגושים, לפנסים המלבניים, בין היתר היו גם פנסי הלוגן. בנוסף למנוע הדיזל שהופיע קודם, הדגמים צוידו במנועי בנזין 4 צילינדרים טוריים וכן במנוע 3 ליטר V6 בהספק 100 כ"ס. בשנת 1984 גרסת הדיזל המיושנת הוחלפה במנוע 2,5 ליטר חדש בעל הזרקה ישירה שאפשר להקטין את צריכת הדלק ב-24%.
בתחילת שנת 1985 הורכב הטרנזיט ה-2 מיליון.
דור שני
הדור השני של טרנזיט שיצא בשנת 1986 נחשב בצדק לרכב עמיד, אמין ופשוט בתחזוקה. רק הודות לאווירודינמיקה המשופרת הדגם החדש חסך עד 8% יותר דלק. הוא קיבל פגושים בולטים יותר מפוליפרופילן, מתלים קדמיים עצמאיים מסוג מקפרסון ומנגנון הגה מסרק (בגרסאות הקלות), מיכל פלסטיק ומספר אפשרויות בסיס גלגלים באורך מ-2815 עד 3472 מ"מ.
טרנזיט השני צויד במנועי בנזין קרבורטור I4 בנפח 1,6 ו-2 ליטר (63 ו-78 כ"ס) ודיזל 2,5 ליטר בשילוב עם תיבת 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית. ההיצע כלל מעל 30 דגמים בסיסיים מ-FT 60 עד FT 190 בעלי כושר העמסה מ-0,8 עד 1,9 טון. בשנת 1989 הופיעו מנועי בנזין 2 ליטר חדשים וב-1991 הותקנו מנועי טורבו דיזל הראשונים בקטגוריה בהספק 85 ו-100 כ"ס.
העדכון של 1994 הביא לגרסאות הנוסעים שם חדש – פורד טורנאו. הן קיבלו עיצוב קדמי שונה ותא נוסעים נוח יותר עם לוח מחוונים חדש, אוורור משופר ובידוד רעשים יעיל יותר, חגורות בטיחות אינרציאליות לכל הנוסעים, כריות אוויר לנהג ו-ABS. היום אנחנו מכירים אותם בתור טורנאו קסטום, טורנאו קונקט והכי קטן ביניהם טורנאו קורייר.
משפחת טרנזיט המשוכללת התרחבה ל-170 גרסאות מ-FT 80 עד FT 230 במשקל כולל מ-2,8 עד 4,0 טון. נפח הרכבים המסחריים גדל ל-16 קוב. וואנים כאלו נפגשים עד היום בכבישי אירופה ונהנים מביקוש הודות למבנה הפרימיטיבי יחסית, אמין והפשוט לתחזוקה ומנועי הדיזל החסכוניים.
בספטמבר 1994 מפס הייצור ירד הטרנזיט ה-3 מיליון.
דור שלישי
יצא בשנת 2000. המהנדסים הצליחו לאחד את הפלטפורמות ב-95% בין כל הגרסאות. פאנל הגג של המסחריות המוארכות ביותר נחשב לחלק המרכב הגדול בעולם בזמנו. משפחת הדגמים צוידה במנועים חדשים: גרסאות הנעה קדמית קיבלו מנועי דיזל בנפח 2,2 ליטר עם מערכת Common Rail בהספק 85-110 כ"ס, הגרסאות הכבדות יותר עם הנעה אחורית – 2,4 ליטר. בשנת 2001 טרנזיט זכתה בתואר הכבוד "הוואן הטוב ביותר". בשנת 2003 החלה פורד לייצר את טרנזיט קונקט, מסחרית סגורה קטנה יותר על בסיס פלטפורמת C170.
בשנת 2005 הורכב פורד טרנזיט ה-5 מיליון
העדכון של 2006 שינה לחלוטין את החלק הקדמי, הביא תא נוסעים חדש והשלדה ויחידות הכוח עברו מודרניזציה משמעותית שאפשרה לרכב לעמוד בתקני יורו 4. הייצור של הטרנזיט התרכז כמעט כולו בעיר קוג'אלי שבטוריקה, משם הוא יוצא לכל חצי הכדור המזרחי.
דור רביעי
פורד טרנזיט שיצא בשנת 2014 עדיין נמצא בשירות! בשל המימדים המוגדלים גדלו גם תא הנוסעים ותא המטען. הטרנזיט החדש יכול להכיל 11% יותר מטען. העיצוב החדש של דלת ההטענה אפשר להגדיל את רוחב הפתח ל-130 ס"מ, ותאורת הלד של תא המטען מקלה על הניווט בחושך. הרכב מגיע במספר גרסאות: מסחרית במשקל כולל של 2,5-3,5 טון, מיניבוס נוסעים ושלדה במשקל כולל של 3,1-4,7 טון.
בדור הרביעי פורד החליטה להפוך דגם אחד פופולרי לשניים פרספקטיביים בעלי מרכבים חדשים לגמרי: הגרסה הקלה יותר בטון נקראה טרנזיט קסטום, הכבדה יותר, במשקל 2 טון, נקראת טרזניט כמקודם. זמן קצר לאחר השקתו, טרנזיט קסטום הוכתר בתואר "הוואן הבינלאומי של השנה".
הגרסאות של הטרנזיט "הגדול" עבור אירופה וארה"ב נבדלות באופן ניכר, הן אפילו מיוצרות במפעלים שונים – בקוג'אלי הטורקית ובקנזס סיטי האמריקאית. יצע המנועים לאירופה: טורבו דיזל Duratorq TDCi בנפח 2,2 ליטר (100, 125 או 155 כ"ס), תיבת הילוכים ידנית 6 הילוכים ו-3 אפשרויות הנעה – אחורית, קדמית וכפולה. טרנזיט האמריקאי מגיע עם הנעה אחורית בלבד בשילוב עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית ומנועי בנזין V6, V8 מסורתיים ואפילו V10. בנוסף, מוצעים מנוע גז V6 טורבו דיזל טורי בנפח 3,2 ליטר. אך אפילו עם "מפלצות" כאלה, הטרנזיט החדש חסכוני יותר ב-25%.
רמת הבטיחות השתפרה באופן ניכר – הן פסיבית (בשל ה"אף" המוארך וכריות האוויר שיכולות לעמוד אפילו בצדדים מעל הראשים) והן אקטיבית (בין האופציות – בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת בקרת נתיב וידאו). בתוספת תשלום מציעים מערכת בקרת נתיב, בקרת משיכה, בקרת עומס אדפטיבית, מניעת התהפכות וכן הלאה. תא הנוסעים מעוצב בסגנון מסורתי.
עדכון שנת 2020
מבחינה חיצונית, הדרך הקלה ביותר לזהות את פורד טרנזיט 2020/2021 המעודן היא בתאורה חשוכה – לפי הלדים המקיפים את הפנסים. צורת הפנסים עצמם נותרה זהה, אך הפגוש הקדמי השתנה מעט. מאחור השתנה המילוי של הפנסים.
השינויים העיקריים הם בחלל הפנימי. טרנזיט קיבל פאנל קדמי חדש בעיצוב רגוע עם מחזיקי כוסות בצדדים ובמרכזו מסך מולטימדיה גדול. מתחתיו הוצב בלוק בקרת האקלים, שהיגר מהמקום הקודם ליד ברך הנוסע למקום נורמלי. את התמונה משלים ההגה החדש. הופיעו מערכות עזר אלקטרוניות מודרניות: עוזר חניה ומערכת ראות 360°. גרסאות עם תיבת הילוכים אוטומטית קיבלו בקרת שיוט אדפטיבית המזהה את תבליט השטח ובכך חוסכת בדלק.
בהיצע של המנועים הופיע מנוע דיזל בנפח 2 ליטר המפיק 185 כ"ס ו-415Nm, שהצטרף לגרסאות בהספק 105, 130 ו-170 כ"ס. תיבת 6 הילוכים הידנית שופרה ותיבת 10 הילוכים אוטומטית הגיעה גם לגרסאות עם הנעה אחורית. כאופציה, ניתן לצייד את הטרנזיט במשהו דומה למערכת KERS (כמו במכוניות פורמולה 1). סוללה נוספת אוגרת אנרגיה רגנרטיבית במהלך בלימה, אשר מפעילה מנוע חשמלי קטן, שבתורו מסייע למנוע הדיזל, למשל בעלייה. מערכת זו מאפשרת לחסוך עד 8% דלק.
נכון להיום יוצרו מעל 8 מיליון רכבים ממשפחת טרנזיט. בממוצע, טרנזיט חדש נמכר כל 180 שניות!
היצע המלא של הגרסאות המיוחדות של רכבים על בסיס פורד טרנזיט כולל מעל 170 מודיפיקציות למטרות מיוחדות וממשיך לגדול. המסחריות והמיניוואנים תופסים את המקומות הראשונים בדירוגי המכירות ב-20 מדינות באירופה והופכים לרבי מכר עולמיים בקטגוריה.
פורד E-טרנזיט החשמלי
פורד E-טרנזיט החשמלי נבדל בגריל עם פסים כחולים אופקיים מלפנים. המנוע מפיק 198 קילוואט ו-430Nm. ההנעה היא אחורית, המתלים האחוריים הם עצמאים. בנוסף למצב הנהיגה הרגיל, ישנו מצב חיסכון באנרגיה. סוללה בהספק 67 קוט"ש מאפשרת לעבור עד 350 ק"מ בין טעינות. הודות למטען הסטנדרטי בהספק 11,3 קילוואט, ניתן להטעין את הסוללה במלואה משקע רגיל תוך קצת יותר מ-8 שעות. בחיבור לתחנות טעינה מהירה DC בהספק של עד 115 קילוואט, זמן הטעינה מ-15% ל-80% יהיה קצת יותר מ-30 דקות.
פורד E-טרנזיט מוצע ב-25 גרסאות שונות, כולל מסחריות סגורות עם מרכבים בנפח עד 15,1 קוב וכושר העמסה עד 1,61 טון, וכן שלדות עם קבינה בעלת שורת מושבים אחת או שתיים שיכולות לשאת כמעט 2 טון של מטען. המשקל הכולל של הגרסאות הכבדות ביותר הוא 4,25 טון.