ב.מ.וו M3 – גרסת ספורט מתקדמת וטכנולוגית של רכבים קומפקטיים מסדרה 3, המיוצרים מאז שנת 1986, על ידי BMW. ההבדלים העיקריים בין קו "M" (ספורט מוטורי – Motorsport) לדגמים סטנדרטיים מסדרה 3 הם מנוע עוצמתי יותר, מתלים משופרים, בודי קיט אגרסיבי ואווירודינמי יותר ודגשים רבים מבחוץ ומבפנים. במקור אלה היו דגמים בעלי מרכב קופ
ב.מ.וו M3 ‏2020. מרכב, צורה. סדאן, 6 דור
AUTOBOOM

ב.מ.וו M3. כריש הכבישים האישי שלך

ב.מ.וו M3 ‏2020. מרכב, צורה. סדאן, 6 דור

ב.מ.וו M3 – גרסת ספורט מתקדמת וטכנולוגית של רכבים קומפקטיים מסדרה 3, המיוצרים מאז שנת 1986, על ידי BMW. ההבדלים העיקריים בין קו "M" (ספורט מוטורי – Motorsport) לדגמים סטנדרטיים מסדרה 3 הם מנוע עוצמתי יותר, מתלים משופרים, בודי קיט אגרסיבי ואווירודינמי יותר ודגשים רבים מבחוץ ומבפנים. במקור אלה היו דגמים בעלי מרכב קופה וקבריולה. כיום ב.מ.וו M3 הם רכבי סדאן מהירים מאוד.

ב.מ.וו M3 הראשון החל להישווק כרכב המוני הזמין לכל המעוניינים באופן מקרי, מאחר ובמקור תוכנן אך ורק כרכב מרוצים לתחרויות ספציפיות. אולם עיצוב מוצלח, היגוי פשוט, אמינות ואטרקטיביות חזותית גרמו לבווארים לשווק את המכונית להמונים.

E30 (1986-1991)

ב.מ.וו M3 דור ראשון הושק בשנת 1986 בתור רכב ספורטיבי שהורכב על פלטפורמת דגם מסדרת E30. בהתחלה הופיע קופה בעל 4 דלתות, כמה שנים לאחר מכן הוסיפו את דגם קבריולה. בהשוואה לגרסת E30 הבסיסית, ל-M3 היה מרכב קשיח יותר ומקדם גרר נמוך יותר בסך 0,33 במקום 0,38. בתוך M3 הותקן מנוע 4 צילינדרים 16 שסתומים במודיפיקציות שונות, מ-220 עד 238 כ"ס, אשר פותח על ידי נהג מרוצים מקצועי אלכסנדר פון פלקנהאוזן. מיכל הדלק בסך 62 ליטר הוגדל לכדי 70 ליטר, נפח תא המטען צומצם מ-425 ל-404 ליטר. תא הנוסעים של רכב הספורט היה סגפני ואינו מזמין במיוחד.

ב.מ.וו יצרה את M3 במיוחד עבור מרוצי DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft) בתור המתחרה של מרצדס 190 E 2.3-16. אמנם המכונית יצאה כל-כך מוצלחת שעוררה סערה בשוק ונחטפה כמו בירה קרה באוקטוברפסט. במקביל, במרוצים עצמם M3 גם הדגים תוצאות מצוינות. הדור הראשון יוצר עד אמצע שנת 1991.

E36 (1992-1999)

הגרסה השנייה של M3 (סדרת E36) הוצגה על ידי חטיבת BMW Motorsport GmbH בשנת 1992. בשונה מדגם M3 E30 הספורטיבי גרידא, ב.מ.וו כיוונה את M3 E36 לקהל יעד רחב יותר, בעוד שרוח וההופעה הספורטיביים נשמרו. M3 E36 צויד במנוע טורי 6 צילינדרים המהיר והמתקדם ביותר באותה תקופה (BMW S50) שהפיק 286 כ"ס ומומנט של 320Nm. המנוע היה דינמי עד כדי כך, שהצריך להנדס מחדש את השאסי ומערכת הבלימה.

ב.מ.וו M3 רכש סטטוס של אגדה

בציר הקדמי הותקנו תמוכות מק'פרסון עם פלטות קפיצים ומפרקי היגוי מחוזקים. הסרן האחורי היה בעל זרוע מרכזית שהותקנה לראשונה ב-Z1. עם זאת, עלה הצורך להתאים את הזרועות הנגררות לביצועים מוגברים. בולמי הזעזוע והמייצבים עברו כיול נוקשה יותר. M3 עמוק יותר ב-31 מ"מ ביחס לקופה סדרה 3 הרגיל.

בתחילת שנת 1994 בשוק הופיע קבריולה M3 חדש בעל טכנולוגיות בטיחות חדשניות, מאוחר יותר הושק סדאן 4 דלתות. בשנת 1995 הדור השני של M3 זכה למנוע עוצמתי עוד יותר – 3,2 ליטר 6 צילינדרים בהספק של 321 כ"ס ו-350Nm מומנט. הדור השני נהנה מפופולריות גבוהה יותר בהשוואה לראשון, מאחר ולא דרש כישורי מרוצים מהנהג (אם כי E36 בהחלט, אם צריך, היה מסוגל להבעיר את האספלט). הושקו כמה גרסאות מיוחדות – עוצמתיות או נוחות יותר. ובשורה התחתונה, דווקא אז E36 רכש סטטוס של אגדה.

E46 (2000-2006)

ב.מ.וו M3 E46 אשר יוצר בין אמצע 2000 עד קיץ 2006 כבר נראה באופן שונה לחלוטין: הרבה יותר אלגנטי, אווירודינמי, מדוקדק, מאוזן היטב. מרכב הרכב התרחב בערך ב-40 מ"מ בזכות מפשק הגלגלים הקדמי, שעמד על 1,508 מ"מ (מפשק אחורי – 1,525 מ"מ). עלה הצורך גם להרחיב כל כנף ב-20 מ"מ על מנת לספק מקום עבור גלגלי 18 אינץ' הסטנדרטיים.

ב-E46 הותקן מנוע טורי BMW S54 בעל 6 צילינדרים בנפח 3,2 ליטר ועם הספק בסך 343 כ"ס. הרכב זכה לסדרה של חידושים טכניים, כגון נעילת דיפרנציאל מתכווננת, בלמים צפים בשני הסרנים. במסגרת סדרת E46 מאמצע שנת 2003 עד קיץ 2004 יוצרה גרסת "M3 CSL "Coupé Sport Leichtbau, הפופולרית במיוחד. היא הייתה עוצמתית (360 כ"ס) וקלה יותר בו-זמנית והדינמיקה שלה הצליחה לעורר תדהמה גם בקרב מעריצי BMW הוותיקים.

E90, E92, E93 (2007-2013)

הדור הרביעי של M3 יוצר בשלוש סוגי מרכב: קופה (E92) – משנת 2007, קבריולה (E93) – משנת 2008 וסדאן (E90) – החל מאביב 2008. בעזרת השכלולים שיושמו ב-M3 CSL, ב.מ.וו הצליחה להפחית את משקלה של M3 החדשה. לשם כך פותח גג קופה סטנדרטי מפלסטיק ,המשוריין בסיבי פחמן, הותקנו פגושים תרמופלסטיים ומכסה מנוע מאלומיניום, אפילו המנוע הוקל ב-15 ק"ג. עם זאת, התוצאה שהתקבלה הייתה לא חד-משמעית, מאחר והקופה יצא כבד יותר ב-100 ק"ג (1,655 ק"ג) ביחס לדור הקודם. הקבריולה והסדאן יצאו מעט קלים יותר. הדור הרביעי של ב.מ.וו M3 כלל מספר מהדורות מוגבלות – קלות ועוצמתיות יותר מהבסיסית.

ב.מ.וו M3 – רכב מעולה מבחינה טכנית וחזותית

אולם בכל מקרה, M3 הרביעי – הוא רכב מעולה מבחינה טכנית וחזותית, שנכנס בבטחה למאבק התחרותי עם אאודי RS4 ו-RS5, מרצדס-בנץ CLK 63 AMG ו- C63 AMG. הדגם צויד במנוע V8 בעל הספק בסך 420 כ"ס ו-400Nm מומנט. הודות ליחידת כוח כזו, M3 הפך למכונית ההמונית המהירה ביותר, אשר נוצרה אי-פעם על ידי BMW.

במקביל, M3 דור 4 היה מאוד אמין. מגזין Auto Bild בחן את קופה M3 לאורך 100 אלף ק"מ. הרכב לא אכזב ולו פעם אחת. הניסוי הראה שבמכונית הספורט קשה להגיע למושבים האחוריים, התמסורת מעט טלטלה, ובנסיעות ארוכות יותר, היו נאלצים להחליף את המצמד. אך על הכביש עצמו הרכב התנהג ללא רבב.

F80 (2014-2020)

הגרסה החמישית של M3 זמינה בתור רכב בעל מרכב סדאן 4 בלבד, המיועד בראש ובראשונה עבור שוק ארה"ב. מאחר וקופה F82 וקבריולה F83 היו כמעט זהים מבחינה טכנית, שניהם סומנו כדגמים מסוג M4. דגם M3 החדש שנוצר על בסיס BMW F30 הוא רכב יפהפה, אגרסיבי ועוצר נשימה. M3 שמזכיר כריש טורף וחסון נהנה מביקוש עצום וזכה להערכה על דינמיקה יוצאן מן הכלל.

הרכב צויד במנוע I6 בי-טורבו בנפח 3 ליטר המפיק 431 כ"ס ו-550Nm מומנט. בזכותו M3 מסוגל לזנק ל-100 קמ"ש תוך 4,1 שניות, בהתאם לתיבת ההילוכים. הוצעו תיבת 6 היל' ידנית או 7 היל' דו-מצמדית – עם האחרונה M3 לא רק נסע, אלא כמעט טס על הכביש. בעוד שמנוע הטורבו החדש צרך פחות דלק בהשוואה למנוע בדור הקודם: 8,8 או 8,3 ליטר ל-100 ק"מ, מה שנמוך ב-25% בהשוואה לדור הרביעי.

המפתחים של M3 F80 המשיכו לעבוד על הפחתת המשקל של הדגם. לראשונה הסדאן צויד בגג פלסטיק משוריין בסיבי הפחמן, מה שהפחית את משקלו ב-5 ק"ג. גל הינע עשוי קרבון ורכיבים רבים של השאסי המיוצרים מאלומיניום יצוק הורידו את המשקל הכולל ב-60 ק"ג בהשוואה לדגם הקודם. דיפרנציאל חדשני עם נעילת סרן אחורי שיפר את המשיכה והיציבות בעת החלפת נתיב תנועה, בעת האצה בקו ישר, במהלך פניות מהירות ובתנאי דרך קשים. M3 דור חמישי הכיל שפע אופציות מודרניות, כמו בחירת הילוך אוטומטי, בקרת משיכה בעת זינוק (Launch Control), סיוע בתנועה במהירות נמוכה, מערכת "סטארט-סטופ" ועוד.

ב.מ.וו M3, זמננו

בשנת 2020 הוצג הדור השישי של הסדאן הספורטיבי M3 (דגם G80). למעשה, מדובר ברכב חדש לחלוטין, אשר ריכז בעצמו את כל ההישגים של חמשת הדורות הקודמים. מבחינה חזותית הוא נהיה יותר עתידני, ספורטיבי, בעל קצוות חדים, אולם עם נחיריים כה עצומים שכבר כל העולם ואשתו הפכו אותם למם. למתחרים הקרובים ביותר של M3 שנת 2020/2021 נחשבים מרצדס C63 AMG, אלפא רומיאו Giulia Quadrifoglio וקדילאק CT4-V Blackwing. מבחינת מאפיינים בודדים מסוימים מכוניות אלה יכולות לעלות על M3. אולם כמכלול איכויות M3 מביס את כולם ביחד. ובהתבסס על הביקורות מדובר ברכב כמעט מושלם לנהיגה מהירה.

ב.מ.וו M3 החדש מזנק ל-100 ק"מ תוך 3,3 שניות בלבד

סדאן ב.מ.וו M3 שנת 2020/2021 מצויד במנוע 3 ליטר I6 בי-טורבו. הגרסה הרגילה מעבירה אל הגלגלים האחוריים הספק מדהים של 473 כ"ס, וישנה גם M3 Competition בהספק מפלצתי בסך 503 "סוסים". ל-100 ק"מ M3 החדש מזנק תוך 3,3 שניות בלבד. הגרסה הבסיסית מצוידת בהנעה אחורית כברירת מחדל, אך הסדאן זמין גם עם הנעה כפולה. כל M3 הוא בעל בולמי זעזוע אדפטיביים ודוושת בלמים מתכווננת.

חלל הפנים לא עבר שינויים משמעותיים בהשוואה לגרסה הקודמת. M3 החדש מכיל מספר רב יותר של אלמנטים מקרבון. המחוונים מרוכזים בדשבורד 12,3 אינץ' דיגיטלי. בנוסף, בעת החלפת מצב הנהיגה, הנהג יכול לראות מחוונים חדשים המותאמים במיוחד עבור המצב הנבחר. בהתחשב במיקוד הספורטיבי, סדאן M3 הוא רכב די גדול, תא המטען שלו הוא בנפח של 0,4 קוב ומאחורה יש מספיק מקום עבור שני נוסעים מבוגרים.

M3 נוצר במקור כרכב ספורטיבי, לפיכך יש לו מבנה בטיחותי והוא עמיד במיוחד. M3 האחרון ירש את כל התכונות האלה ובנוסף צויד באופציות מתקדמות:

  • ניטור שטחים מתים סטנדרטי
  • התראה על תנועה חוצה מאחור סטנדרטית
  • התראה על סטייה מנתיב סטנדרטית
  • תיקון סטייה מנתיב
  • בקרת שיוט אדפטיבית וכו'
ובכן, בחירתכם המקצועית: M3 החדש או מתחרה?
11 קולות