צ'נגאן שנלאן S7. בהשראת טסלה
שנלאן S7 הוצג במרץ של 2023. Shenlan ("כחול כהה") הוא תת-מותג של Changan, אחד מתאגידי הרכב הפופולריים ביותר בסין. החל משנת 2022 החברה כובשת באופן פעיל שווקי יצוא: אירופה וארה"ב מהווים עניין גדול לצ'אנגאן. ה-S7 החדשה מהווה מכה נוספת לטסלה, ובפרט מודל Y: מידות המרכב, המינימליזם של תא הנוסעים וההנעה האחורית בגרסאות הבסיסיות מאוד דומים. אבל לדגם הסיני יש גם מערכת היברידית פלאג-אין.
טסלה מודל Y הוא קרוסאובר חשמלי במימדים בינוניים המוצע עם 2 או 3 שורות מושבים והנעה אחורית או כפולה. בישראל, הגרסה הבסיסית Y LR AWD עם הנעה כפולה וטווח נסיעה של 533 ק"מ נמכרת במחיר 270,620 ש"ח, הגרסה הבכירה Y Performance AWD מוצעת תמורת 308,850 ש"ח. בתחילת אפריל לארץ הגיעה הגרסה הכי זולה – Y RWD עם הנעה אחורית וטווח נסיעה מרבי של 455 ק"מ. המחיר – 224,200 ש"ח.
עיצוב חיצוני
שנלאן S7 שנת 2023 שייך לקטגורית המימדים הבינוניים: אורך 4,750 מ"מ, רוחב 1,930 מ"מ, גובה 1,625 מ"מ, בסיס גלגלים 2,900 מ"מ. סגנון המרכב של הקרוסאובר דומה לליפטבק SL03, בעיצוב של שניהם עסקו מומחים מסטודיו איטלקי. המאפיינים הבולטים ביותר הם הפנסים הצרים המעניקים ל"פנים" של המכונית הבעה רוגזנית, כמו גם הגג המשופע וקו הזיגוג השבור העולה. את תשומת הלב מושכים שלושה אלמנטים מתפצלים ביחידות התאורה הקדמיות והאחוריות, הגלגלים הגדולים (R20 או R21) וכן ההטבעות העמוקות בדפנות. את התדמית משלימים הדלתות נטולות המסגרת והגג הפנומרי. פרט מסוגנן: הקליפרים צבועים בצבע המרכב.
תא נוסעים
תא הנוסעים של ה-S7 החדשה נראה יפה ויקר. ובנוסף, הוא מאוד לקוני: יש רק כמה כפתורים על ההגה, היוצרים נטשו את המחוונים השגרתיים לטובת תצוגה עילית כסטנדרט. אך המחוונים יוצגו גם בקצה מסך מערכת המדיה – הגודל הענק שלו מאפשר זאת בקלות. את מסך המגע בגודל "14,6 ניתן לסובב 15 מעלות שמאלה או ימינה. שבב Qualcomm Snapdragon 8155 אחראי על הפעולה ההרמונית של האלקטרוניקה. על עמוד ההגה מותקנת מצלמה המזהה את מצבו של הנהג. כדי לפתוח את הדלת, תחילה יש למצוא את הידית הממוקמת על משענת היד ולאחר מכן למשוך אותה כלפי מעלה. לנוסע הקדמי יש משענת רגליים נשלפת ואפשרויות כוונון בשפע.
מערכת הנעה
שנלאן S7 הוא הדגם השני של המותג אחרי הליפטבק החשמלי SL03, שניהם חולקים את פלטפורמת EPA1. כרגע לקרוסאובר החשמלי יש רק שתי גרסאות, אך צפוי שהשלישית תהיה היברידית פלאג-אין עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1,5 ליטר (95 כ"ס), שיהיה אחראי רק על טעינת הסוללה ובסך יספק אנרגיה למנוע החשמלי (238 כ"ס). הסוללה עצמה בקיבולת 31,7 קוט"ש תאפשר לעבור 160 ק"מ במצב חשמלי, ומיכל דלק מלא ועזרתו של מנוע הבנזין יספקו מעל 1,000 ק"מ של טווח ביחד.
לשנלאן S7 החשמלי יש הנעה אחורית. הגרסה הבסיסית מצוידת במנוע 218 כ"ס עם סוללה בקיבולת 68,8 קוט"ש. מערכת כזו תספק 520 ק"מ של טווח, לפי שיטת CLTC. לשם השוואה, טווח הנסיעה של טסלה מודל Y בגרסת Standard Range הבסיסית הוא 392 ק"מ. הגרסה היקרה יותר של S7 זכתה למנוע בהספק 258 כ"ס ולסוללת 80 קוט"ש המספקת עד 620 ק"מ של טווח. מודל בגרסת RWD 300, המיובאת לישראל, עוברת עד 455 ק"מ. המתלים של S7 – קפיצים עצמאיים. בהמשך מובטחת גם גרסה עם הנעה כפולה.