קרוסאובר ניסאן קיקס. בין X-trail לבין ג'וק
ניסאן קיקס – קרוסאובר תת-קומפקטי מבית יצרנית הרכב היפנית Nissan. לראשונה הוצג בריו דה ז'ניירו בשנת 2016, במשחקים האולימפיים והפראלימפיים שנערכו בקיץ. הרכב משווק בששני חלקי אמריקה ובמדינות אסיה. נוצר בתור חלופה דמוקרטית יותר לדגם ג'וק ופונה למדינות מתפתחות. אז למה לנו לספר עליו? מספר הקרוסאוברים סאב-הקומפקטיים בשוק אינו גדול במיוחד (לקיקס אורך של 4,295 מ"מ בלבד). מתחריו הקרובים ביותר הם פורד EcoSport, הונדה HR-V ויונדאי Creta (באורך 4,325, 4,328 ו- 4,300 מ"מ בהתאם). ביניהם בישראל מוצע HR-V בלבד ועוד כמה נציגים של ניסאן – ג'וק המוזכר לעיל (4,210 מ"מ) ו-X-trail (כבר גדול יותר – 4,690 מ"מ). דגם קיקס מתייצב ביניהם.
דור ראשון
בבסיסו של ניסאן קיקס עומדת פלטפורמת V שעל גביה ניסאן מרכיבה את הדגמים הקומפקטיים. אם נמשיך את ההשוואה בין קיקס לג'וק, לראשון מימדים גדולים יותר: המרכב שלו באורך של 4,295 מ"מ, רוחב – 1,760 מ"מ, גובה – 1,590 מ"מ. חשוב מכך, בסיס גלגלים מכובד למדי באורך 2,610 מ"מ ותא מטען מרווח יותר. ההופעה שלו אינה כה פרובוקטיבית, אך גם קשה לקרוא לה משעממת. עבור קיקס מוצעים שני מנועים לבחירה: בנזין 1,6 ליטר בהספק 114 כ"ס המותקן עם תיבת 5 הילוכים ידנית או רציפה, השני – 1,5 ליטר HR15DE בהספק 124 כ"ס. הנעה –קדמית, מתלים – מק'פרסון מלפנים, מערך עצמאי למחצה מאחור. תא הנוסעים הוא מודרני, לקוני, תמורת תשלום נוסף ניתן להתקין מסך צבעוני גדול בדשבורד, מערכת מולטימדיה בעלת צג 7 אינץ', בקרת שיוט, כפתור התנעה ואפילו מצלמות היקפיות האהובות על ניסאן.
גרסת ניסאן קיקס החדשה המיועדת להודו, הושקה ב-2019 וזהו רכב שונה לחלוטין המבוסס על פלטפורמת B0. גרסה זו גדולה יותר: 4,384 מ"מ אורך (89+ מ"מ), 1,813 מ"מ רוחב, 1,656 מ"מ גובה, בסיס גלגלים גדול יותר ב-63 מ"מ ובכך זהה למרחק בין הסרנים של דאצ'יה דאסטר, שדורו הראשון מבוסס על הגרסה הישנה של פלטפורמת B0. מרווח הגחון אינו צנוע – 210 מ"מ. בלב יחידת הכוח של הגרסה הודית – מנוע בנזין H4K בנפח 1,5 ליטר (106 כ"ס) או טורבו-דיזל K9K בנפח זהה (110 כ"ס). לשני המנועים שודכו תיבות ידניות, דגם הבנזין קיבל 5 הילוכים, הדיזל – 6 הילוכים.
מתיחת פנים שנת 2020
ניסאן קיקס המעודכן הוצג במאי 2020 בתאילנד. בשלב זה ייצור הדגם התבצע כבר במקסיקו, ברזיל, סין וטייוואן. במקביל עם מתיחת הפנים הופיעה גרסה בעלת יחידת כוח היברידית e-Power שנבחנה על ידי Nissan היפנית בשוק המקומי. e-Power – היבריד טורי: את הנעת הרכב מספק מנוע חשמלי המחובר לסרן הקדמי. הספק מרבי – 129 כ"ס, מומנט – 260Nm מרשים. כמו כן, מותקן מנוע בנזין 3 צילינדרים 1,2 ליטר המפיק 79 כ"ס ו- 103Nm, הוא משמש כמקור אנרגיה לסוללה הקטנה.
מבחינה חזותית ניסאן קיקס 2020/2021 נהיה אטרקטיבי ובו-בזמן אגרסיבי יותר, בזכות הגריל המוגדל, פנסי הלד והפנסים האחוריים. לקרוסאובר העניקו פגושים חדשים, ג'נטים בעיצוב רענן ומולטימדיה חדשה. המסך שלה צמח לגודל 8 אינץ', התרחב המפרט הפונקציונלי. מפרט האבזור התעשר, ועל הבטיחות אחראי מספר גדול יותר של מערכות עזר: הופיעו מערכת בלימה אוטונומית ובקרת שיוט.
ניסאן הצטרכה לעדכן גם את הגרסה ההודית של הקרוסאובר, אמנם מספר המכירות היה מאכזב: הצליחו למכור רק 5,000 יחידות. החמרת תקני זיהום האוויר אילצה להסיר את מנוע הדיזל מההיצע, ולהציב במקומו מנוע 1,3 ליטר טורבו (קטן, אמנם מספיק חזק: 156 כ"ס ו-254Nm). מנוע 1,5 ליטר הראשי (106 כ"ס, 142Nm) עבר מודרניזציה. כמו כן, הוסיפו תיבת הילוכים רציפה.