קופרה טווסקאן. הקרוסאובר החשמלי הראשון של Cupra
קופרה טווסקאן הוא הקרוסאובר החשמלי הראשון של מותג Cupra השייך ליצרנית הרכב הספרדית Seat. קרוס-הקופה נחשף לראשונה כמכונית קונספט בתערוכת הרכב בפרנקפורט בשנת 2019, החברה הבטיחה שהייצור ההמוני אמור להתחיל בעוד כמה שנים. בציפייה לדגם הסדרתי, נלמד על טווסקאן החדש ונשתף פרטים. נאמר מיד שהרכב יצא מאוד מקורי וקשה להאמין שמישהו יוכל למצוא אפילו פרט אחד שדומה לרכב אחר. יחד עם זאת, גם סביר שהדגם המוגמר לא הולך להיראות ככה, אבל אם הוא יהיה דומה אפילו קצת למכונית הקונספט, הקרוסאבור החשמלי מספרד ללא ספק יהפוך לפופולרי מאוד.
קופרה טווסקאן נקרא על שם כפר ספרדי קטן השוכן בסמוך לגבול הצרפתי, שם נמצא אחד מאתרי הסקי בפירניים קטלוניים.
עיצוב חיצוני
אפשר לומר חד משמעית שהאיכות הראשית של הקרוסאובר בדמוי קופה הוא העיצוב שמשלב שריריות עם דינמיקה. בצבע המרכב נעשה שימוש בגוון של אפור שנקרא "מתכת נוזלית", לעיטור השתמשו בסיבי פחמן ובנחושת. במקום גריל המעצבים יצרו לוע טורפני פתוח עם לוגו מואר על קצה ה"לשון". האופי הספורטיבי מודגש באמצעות כונסי אוויר, חריצים ודיפיוזר אחורי פונקציונליים וכן ג'נטים בקוטר 22 אינץ' בעלי עיצוב דמוי טורבינה אווירודינמי. כל כונסי האוויר הינם חיוניים לאווירודינמיקה וקירור הסוללה.
התאורה הקדמית מעוצבת בתור פנסים משולשים לא גדולים עם "מבט" רגזני. כל אחת מרמות הגימור תכלול פנסי לד. המרכב זכה לקווים מדורגים ודמויי-גלים, לידיות דלת מוסוות, למראות צד קטנות ביחס למימדי הרכב ולכנפיים נפוחות ומעין ספליטר בחצאיות הצד. מתחת לשם הרכב, שהוצב נמוך מהרגיל, בולט דיפיוזר. המימדים המדויקים לא ידועים נכון לעכשיו, אבל כבר ברור שאורכו של הקרוסאובר יהיה בערך 4,600 מ"מ ובסיס הגלגלים יעמוד על כ-2,770 מ"מ.
חלל פנימי
תא הנוסעים של קופרה טווסקאן 2022/2023 מעוצב באופן מודרני ודינמי. לגימור השתמשו בצבעים מנוגדים, תאורת LED, אלקנטרה וסיבי פחמן. המושבים הקדמיים הם ספורטיביים, דמויי-מצקת, מרופדים בעור תלת-מימדי ובעלי רמת פונקציונליות גבוהה: כוונונים חשמליים, תמיכת צד, משענות ראש מתכווננות, חימום ואוורור. בסך הכל ישנם ארבעה מושבים. לוח המחוונים בתור צג 12,3 אינץ' ממוקם מאחורי ההגה. השליטה במערכת הבידור-ידע מתבצעת באמצעות מסך מגע 13 אינץ' הממוקם על הקונסולה המרכזית. המסך מאופיין בתושבת זחיחה המאפשרת לסובב אותו לכיוון הנוסע. הטונל המרכזי כמעט כולו משענת יד, המכילה מבפנים אורגנייזרים ומחזיקי כוסות.
יחידות כוח
מכונית התערוכה הורכבה על פלטפורמת MEB Volkswagen. המפתחים שמים דגש על האופי הספורטיבי של הדגם, אמנם מבחינת המאפיינים הטכניים הוא לא נבדל משאר רכבי הפנאי המבוססים על פלטפורמת MEB. יחידת הכוח של הקרוס-קופה מורכבת משני מנועים חשמליים, אחד בכל סרן עם הספק כולל של 306 כ"ס. הרכב החשמלי אמור להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-6,5 שניות (6,3 שניות בשביל דגם אאודי ו-5,9 שניות בלבד לסקודה).
סוללת ליתיום-יון בקיבולת 77 קוט"ש מאפשרת לעבור עד 450 ק"מ לפי מחזור WLTP על טעינה אחת. מיקום הסוללה ברצפת הרכב מספקת מרכז כובד נמוך ומשפיעה לטובה על התנהגות הכביש.