די.אס. שיק צרפתי של המחר: המותג הציג את תא הנוסעים של הדגמים מהעתיד הקרוב
מותג היוקרה הצרפתי DS Automobiles הציג את תא הנוסעים של הדגמים מהעתיד הקרוב. הקונספט-מניפסט DS Mi 21, שהוצג ביוני 2023 בביאנלה הפריזאית, מפתיע בהחלטות עיצוב לא שגרתיות ומפגין את השיק האמיתי של אופנה צרפתית עילית. עם זאת, יש לו קשר ברור למציאות – זהו מעין כלי המאפשר לעבוד על ארכיטקטורת החלל הפנימי של הדגמים העתידיים. את החלטות העיצוב שהודגמו ב-Mi 21 נוכל לראות בדגמים הסדרתיים של DS כבר ב-5 השנים הקרובות.
מותג היוקרה הצרפתי די.אס התנתק מחברת האם סיטרואן בשנת 2014. כיום, בתור מותג עצמאי, DS Automobiles נכנס להרכב הפרימיום של תאגיד סטלנטיס יחד עם אלפא רומיאו ולנצ'יה (מזראטי שהינה גם חלק מהקבוצה שייכת לפלח הפאר).
יש לציין שכמעט כל המותגים הנמצאים בבעלות התאגיד סטלנטיס ממש מתחרים זה בזה על מי שיציג את העיצוב המקורי ביותר לדגמים העתיידים שלהם. לפני מספר חודשים לנ'ציה גם חשפה לציבור את הקונספט החדש בתור המניפסט של החברה לעשור הקרוב. ולפני כן פיג'ו הציגה את ה"קפסולה" החשמלית מזכוכית עם בינה מלאכותית מהעתיד הקרוב הנקראת Inception Concept.
בתוכניות של סטלנטיס – לעבור לרכבים חשמליים ולהפוך למובילה העולמית בתחום החשמול של רכבים מסחריים. עד שנת 2030 רכבים חשמליים (כולל היברידיים) אמורים להוות כ-70% מכלל היקף המכירות של התאגיד באירופה ו-40% בארה"ב.
בשנת 2021 סטלנטיס איחדה תחתיה שניים מתאגידי הרכב הגדולים ביותר: PSA (הבעלים של סיטרואן, פיג'ו, אופל, ווקסהול ו-DS) ו-FCA (פיאט, קרייזלר, ג'יפ, RAM, דודג', אלפא רומיאו, לנצ'יה, מזראטי, פרארי). בסך הכל לסטלנטיס 14 מותגי רכב מפורסמים ועוד כמה פחות ידועים.
עד כה, DS לא השיגה הצלחה ניכרת בהרכב של סטלנטיס ונשארה מותג נישה שלא כולם יודעים על קיומו. בעתיד, המותג הצרפתי אמור לחזק את הזהות שלו ולהפוך לאטרקטיבי יותר לקהל הרחב. ואיך זה ייראה מדגים קונספט תא הנוסעים DS Mi 21.
DS Mi 21
DS Automobiles מציע לוותר על הדומיננטיות של מסכי המגע שהפכה לשגרה בימינו: לדברי המפתחים, במצב כבוי הם לא מהווים ערך אסתטי ומפחיתים את תחושת הנעימות. לכן, ב-Mi 21 הותקן מסך שקוף למחצה: כאשר הוא כבוי הוא לא חוסם את הראייה ובמצב דלוק המידע מוקרן עליו. שני מסכים בצדדים ממלאים את תפקיד המראות ומציגים את התמונה מהצלמות האחוריות.
החלק המרכזי הגדול הינו מעין שידה עם מגירות לאחסון חפצים וגימור עם טקסטורה מסוגננת שעליו גם מוקרן מידע. כאשר המקרן אינו דלוק, הפאנל לא נראה כמו כתם שחור, אלא נתפס ויזואלית כרהיט בסלון נעים. מסך אינפורמטיבי נוסף מותקן במרכז ההגה.
על מנת לחזק את תחושת המרווח, ב-DS Mi 21 אין טונל מרכזי. מאותה סיבה בחרו להתקין שלט שקוף ה"צומח" ממשענת היד. העיגולים הענקיים על הדלתות נראים כמו רמקולים, אבל למעשה אלו הן תוספות דקורטיביות שאפשר להחליף אותן: אפשרויות עיצוב שונות שפותחו בשיתוף עם בתי האופנתה הצרפתיים הטובים ביותר. קוי המתאר של המעגלים בדלתות מובלטים בעזרת תאורת הלד.
חומרי הגימור הם ידידותיים לסביבה ומכילים כמות רבה של חומרים ממוחזרים ושרפים טבעיים. בריפוד המושבים יש קיפולים, אבל קיפולים אלו הם לא רק אלמנט עיצובי, אלא גם רמז על העתיד הרחוק: כאשר תופיע נהיגה אוטונומית לחלוטין, את המושבים ניתן יהיה להאריך ולהפוך למיטות נוחות, מה שידרוש למתוח את הריפוד.
התאורה המסתגלת החכמה בתא הנוסעים יוצרת אווירה אינטימית. מערכת השמע מצומצמת לרמקול התלוי מתחת לפאנל הקדמי, בית הרמקול עצמו הוא שקוף ומאפשר לראות את התוכן הטכני האסתטי. לדברי המעצבים, החלטה זו נראית אטרקטיבית והרמונית יותר בסגנון הכללי של תא הנוסעים. בנוסף לכך, סכימה כזו של מערכת השמע תאפשר לעצב תאי נוסעים באופן חופשי יותר.
לפי ההצהרה הרשמית, Mi 21 היא מפת דרכים ל-5 שנים הבאות. במהלך התקופה הזו בתאי הנוסעים של רכבי DS יופיעו יותר ויותר טכנולוגיות שיושמו בקונספט.
כל הדגמים החדשים של המותג DS יהיו חשמליים – על הנטישה המזורזת של מנועי בעירה פנימית החברה הודיעה עוד בקיץ של 2021.