פיאט פנדה החשמלית: מתחרה זולה חדשה למכוניות החשמליות הסיניות
פיאט פנדה היא אחת מהדגמים הוותיקים והמוצלחים ביותר של פיאט. בפעם האחרונה היא עברה עדכון בשנת 2011, אז יצא הדור השלישי של המכונית העירונית הקטנה. אבל האיטלקים לא ממהרים לנטוש את חביבת הקהל: פיאט מתכננת להפוך את פנדה למתחרה זולה למכוניות החשמליות הסיניות.
המכונית העירונית הקטנה נמצאת בייצור מאז 1979. בתחילת שנת 2020 פיאט פנדה נכנסה לרשימת 30 הרכבים הוותיקים ביותר בהיסטוריה שנערכה על-ידי מגזין Autocar.
הדור החדש של פיאט פנדה יהפוך לחשמלי לחלוטין. המכונית תישאר בקטגורית המיני ובדרכה להפוך לנשק של התאגיד על השוק האירופי נגד הדגמים החשמליים הזולים מסין. כך אמר מנכ"ל פיאט אוליבייה פרנסואה.
יצרניות רכב סיניות אחראיות כבר ל-65% מכלל המכירות של רכבים חשמליים בעולם. עד סוף שנת 2023 התאגיד BYD עשוי לעקוף את טסלה, המובילה כיום מבחינת היקף מכירות בשוק הרכבים החשמליים.
פיאט פנדה החדשה מתוכננת בתור מכונית חשמלית זולה ללא סלסולים ודברים מיותרים. הדבר יאפשר להחזיק את המחיר ההתחלתי של החשמלית הקומפקטית בסביבת 25 אלף דולר. כך, הדגם האיטלקי יתחרה לא רק בדגמים סיניים, אלא גם בחשמליות הזולות החדשות ממותגים אירופאים, דוגמת פולקסווגן ID.2 ורנו 5 העתידיות.
כצפוי, פיאט פנדה שנת 2024 החשמלית תחלוק את הפלטפורמה ואת מערכת ההנעה עם סיטרואן e-C3, שהפרמיירה הרשמית שלה אמורה להתקיים עד סוף אוקטובר 2023. קרוב לוודאי שתג המחיר של שני הדגמים יהיה בערך זהה. עם זאת, כבר ידועים פרטים מסוימים לגבי הסיטרואן, אילו במקרה של פיאט פנדה שום פרטים טכניים עוד לא נחשפו.
העיצוב החיצוני של פנדה החשמלית מבוסס על מכונית הקונספט Centoventi שהוצגה בשנת 2019. אב הטיפוס התאפיין בסגנון מינימליסטי ונצבע בצבע אפור "משעמם", אולם הדבר נעשה בכוונה – לפי רעיון היוצרים, המכונית אמורה להוות מעין "קנווס נקי" עליו יוכל הקונה להביע את כל רצונותיו. יתר על כן, יהיה ניתן לבחור לא רק את הצבע, אלא גם את החומר. הבעלים יוכלו לשנות ולהתאים כמעט את כל החלקים כרצונם באופן עצמאי, ללא עזרת מוסך.
ייתכן שעיצוב כזה לפיאט פנדה העתידית יהיה דרך עבור היצרנית לצמצם את עלויות הייצור.
הופעת הבכורה של פיאט פנדה החשמלית עלולה להתקיים כבר בתחילת שנת 2024, אם כי בעבר צוין תאריך אחר: 11 ביולי 2024 – לכבוד יום ההולדת ה-125 של פיאט.