סובארו אאוטבק – סטיישן-שטח בעל 5 מקומות המיוצר על ידי חברת Subaru היפנית משנת 1994. נכון להיום בישראל נמכר הדור החמישי לרכב לאחר מתיחת פנים שנת 2017, אולם בשנת 2019 הוצג הדור השישי שכבר מתכונן להשקה (נתונים ל- 2021). אאוטבק משתייך למספר דגמי בעלי היסטוריה ארוכה, לו "קבוצת תמיכה" נאמנה בין נהגים בכל רחבי העולם.
סובארו אאוטבק ‏2019. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 6 דור
AUTOBOOM

לכל מאורע ומסלול

סובארו אאוטבק ‏2019. מרכב, צורה. סטיישן 5 דלתות, 6 דור

סובארו אאוטבק – סטיישן-שטח בעל 5 מקומות המיוצר על ידי חברת Subaru היפנית משנת 1994. נכון להיום בישראל נמכר הדור החמישי לרכב לאחר מתיחת פנים שנת 2017, אולם בשנת 2019 הוצג הדור השישי שכבר מתכונן להשקה (נתונים ל- 2021). אאוטבק משתייך למספר דגמי בעלי היסטוריה ארוכה, לו "קבוצת תמיכה" נאמנה בין נהגים בכל רחבי העולם.

דור ראשון

יוצר בין השנים 1994 ל- 1998. סובארו אאוטבק הופיע בשנת 1994 בתור גרסת שטח לסובארו Legacy דור 2. הופעתו החיצונית של הרכב – הישגו של המעצב הצרפתי אוליביה בוליי אשר השתדל להעניק לחזות הדגם תדמית של רכב שטח.

מאפיינים חזותיים – פגושים בסגנון "שטח", קדמי עם פנסי ערפל גדולים המוגנים על ידי רשת, צבע מרכב דו-גוני, צמיגים גדולי קוטר ומסילות גג עבות. מרווח גחון – 200 מ"מ, גבוהה ב- 65 מ"מ מהדגם המקורי, דבר שאפשר לנוע בביטחון בדרכי יער, ובכך להצדיק את שם הסטיישן – "Outback" מתפרש כ-"ערבה", "שטחים פראיים". לרכב תא נוסעים נוח במיוחד, ותא מטען ענק: 488 ליטר ( 1710 ליטר כאשר מושבים אחוריים מקופלים). והרכב גם לא היה קטן: אורך מרכב – 4720 מ"מ, בסיס גלגלים – 2630 מ"מ.

אאוטבק צויד במנוע 2,5 ליטר בוקסר רוחבי. לו הייתה מערכת הנעה כפולה משני סוגים. כך, בשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית הרכב צויד ב- AWD בשליטה אלקטרונית, כאשר 90% מהמומנט מועבר לסרן הקדמי, ו- 10% - לאחורי, עם זאת האלקטרוניקה עוקבת באפקטיביות מרבית אחר המאמצים בסרנים, ובעת הפעלת הילוך ראשון או רוורס המומנט מתחלק באופן סימטרי. דגמים בעלי גיר ידני זכו להנעה כפולה קבועה עם חלוקת מומנט 50/50 ולדיפרנציאל ננעל עצמאית לחידוש חלוקת העוצמה בין הסרנים ומגלגל אחורי אחד לשני (עם דיפרנציאל מוגבל החלקה אחורי).

"Outback" מתפרש כ-"ערבה", "שטחים פראיים".

לסטיישן מתלים עצמאיים – מקפרסון מלפנים וסכמה רב-חיבורית מאחור, שם ושם מהלך מתלים ארוך. רכב זה התאים במיוחד עבור מסעות ארוכים או אלה שמתגוררים מחוץ לעיר. בין חסרונות הדור הראשון, שיוצר עד אוגוסט 1998, הבעלים ציינו תחזוקה יקרה, סרחי עודף ארוכים וצריכת דלק גדולה.

דור שני

יוצר בין השנים 1998 ל- 2003. הדור השני לסטיישן-שטח בהנעה כפולה של סובארו אאוטבק התחדש בגרסת מנוע 3 ליטר 6 צילינדרים, קיבל פנסים גדולים יותר, לעיצוב דפני מרכב חדש, השתנה מעט במימדים, גדל בנפח תא המטען (528 עד 1646 ליטר), וזכה לתא נוסעים נוח ורמת אבזור גבוהה.

בגרסה הבסיסית הרכב יובא עם מנוע 2,5 ליטר בוקסר 4 צילינדרים (תיבה ידנית או אוטומטית) או גרסת 3 ליטר 6 ציל' עם גיר אוטומטי. המנועים דינאמיים ואמינים למדי, אך בררנים מבחינת איכות שמן.

מתלי הרכב נותרו ללא שינויים. השאסי התאפיין בכוונון מאוזן שסיפק באותה מידה מאפייני נהיגה נוחים והתנהגות כביש טובה. סכמת הנעה כפולה הייתה תלויה במנוע וסוג גיר. למשל, בתנאים רגילים המומנט התחלק ביחס 45/55 לטובת סרן אחורי, ובעת סחרור גלגלים המערכת הפחיתה את הדחף בגלגל המחליק והפנתה אותו למקביל. בשיתוף פעולה עם מערכת בקרת יציבות דינאמית האלקטרוניקה יכלה לבלום כל אחד מהגלגלים, ולדמות נעילת דיפרנציאל מרכזי.

האבזור נותר עשיר, נהיו זמינים מושב נהג חשמלי, הגה מצופה עור, משענת יד מפצלת מאחורה, כמו כן, בקרת יציבות דינאמית VDC (Vehicle Dynamic Control), אשר לקחה בחשבון נתוני חיישנים רבים (סל"ד, מהירות סיבוב גלגלים, זווית היגוי), בקביעות פיקחה על מסלול תנועת הרכב ובתנאים קשים לא אפשרה להתפרץ להחלקה.

דור שלישי

יוצר בין השנים 2003 ל- 2009, עבר מתיחת פנים ב- 2006. אאוטבק השלישי הוצע עם מנועים אטמוספריים בנפח 2,5 ו- 3,0 ליטר והנעה כפולה קבועה AWD. מנוע שלוש ליטר הפיק 245 כ"ס (מומנט 297Nm) ופעל בזוג עם תיבת 5 הילוכים אוטומטית בעלת מצבים ספורטיבי וידני. הגרסאות הבסיסיות צוידו במנוע 2,5 ליטר בהספק 165 כ"ס (225Nm) ובגיר 5 הילוכים ידנים או 4 היל' אוטומטים. המתלים – נותרו זהים, אולם קיבלו כיול נוקשה יותר. הרכב גדל במימדים: כמעט 4,8 מטר לאורך, 1770 מ"מ לרוחב, 1545 מ"מ לגובה. בסיס גלגלים – 2670 מ"מ. מרווח גחון – 200 מ"מ. נפח תא מטען – 459/1628 ליטר. רמות גימור הבסיסיות כללו את כל האופציות הקודמות + בקרת אקלים ונגן CD. ה- ABS קיבל מערכת חלוקת עוצמת בלימה אלקטרונית.

לאחר מתיחת פנים ב- 2006 אאוטבק קיבל גרסת 2 ליטר דיזל. דגמי לגאסי ואאוטבק הפכו לרכבים הראשונים בעולם עם מנועי בוקסר דיזל (150 כ"ס בעת 3800 סל"ד, 350Nm בעת 1800 סל"ד). לו הייתה צריכת דלק של 7,1 ליטר/ 100 ק"מ בעיר ו- 5,1 ליטר בכביש מהיר בלבד, פחות ב- 30% מגרסאות בנזין. למפרט האופציות נוספה מערכת SI-Drive שאפשרה לנהג לבחור אחד משלושה מצבי נהיגה: חכם (חסכוני), ספורטיבי ו"ספורטיבי מושחז".

דור רביעי

יוצר בין השנים 2009 ל- 2015, עבר מתיחת פנים ב- 2012. הדור הרביעי של סובארו אאוטבק זכה להגדלה ניכרת בבסיסי הגלגלים (מ- 2670 מ"מ ל- 2745) ובמימדים: נוספו 5 מ"מ לרוחב, 8 מ"מ לגובה ו- 6,5 מ"מ לאורך. בין יתרונותיו של הסטיישן כנהוג כיכבו ביטחון על כל ציפוי דרך, מתלים עמידים ותא מטען גדול (526/1726 ליטר). השתנה כיול המתלים, הופיע גיר רציף.

נוספה גרסת מנוע עוצמתית – 3,6 ליטר עם תיבת 5 הילוכים אוטומטית, ובנוסף דיפרנציאל חופשי אסימטרי שחילק את המומנט ביחס 45/55 לטובת הסרן האחורי. בו-זמנית עבור הרכב הוצעו שלוש סוגי הנעה כפולה. לדוגמה, גרסת 2,5 ליטר עם גיר ידני צוידה בדיפרנציאל ננעל עצמאית על בסיס מצמד ויסקוזי. עם גיר רציף – במערכת הנעה כפולה אלקטרונית, איכן על העברת המומנט אחראית האלקטרוניקה.

האבזור הבסיסי נעשה עשיר עוד יותר: בקרת אקלים מפוצלת, פנסי קסנון עם מערכת שטיפה, מושב נהג חשמלי עם כוונון לעשרה כיוונים. אאוטבק צויד ב- VDC, ABS ו- EBD, ובמערכת סיוע בבלימה Brake Assist. אאוטבק לאחר מתיחת פנים ב- 2013 יכל להשוויץ בתא נוסעים מעודכן, אולם נשאר לא גרסת גיר ידני.

דור חמישי

יוצר בין השנים 2014 ל- 2019, עבר מתיחת פנים ב- 2017. לסטיישן העניקו עיצוב חדש, ראות משופרת, בסיס גלגלים מוגדל. אורך ורוחב המרכב גדלו ב- 15 ו- 18 מ"מ בהתאם, מרווח גחון – עד 220 מ"מ. מנועים – שניים: 2,5 ליטר (175 כ"ס, 235Nm, צריכת דלק ממוצעת 7,7 ליטר/100 ק"מ) ו- 3,6 ליטר (256 כ"ס; 335Nm; 9,9 ליטר/100 ק"מ). לשני המנועים משודכת תיבת הילוכים רציפה Lineartronic.

סובארו אאוטבק 2014/2015 צויד במערכת הנעה כפולה סימטרית עם פונקציית חלוקת מומנט אלקטרונית Active Torque Split. כל הדגמים קיבלו מערכת X-Mode המסדירה את פעולת המנוע, תיבת ההילוכים ובקרת היציבות למען שיפור כושר העבירות של הרכב, ונוסף על כך, מערכת Active Torque Vectoring הבולמת את הגלגל הקדמי אשר נמצא ברדיוס הפנימי בעת פנייה. לשאסי הסכמה השגרתית.

כל הדגמים קיבלו מערכת X-Mode המסדירה את פעולת המנוע, תיבת ההילוכים ובקרת היציבות למען שיפור כושר העבירות של הרכב, ונוסף על כך, מערכת Active Torque Vectoring הבולמת את הגלגל הקדמי אשר נמצא ברדיוס הפנימי בעת פנייה.

האבזור הבסיסי של הרכב כולל פנסי LED עם וישרים נשלפים, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה מודרנית, שבע כריות אוויר, ABS עם EBD ו- Break Assist, מערכת עדיפות בלימה BOS2. בגרסאות היקרות אאוטבק מצטייד בחבילת מערכות עזר לנהג: ניטור שטחים מתים, התראה בעת החלפת נתיב, אזהרה על התנגשות אחורית אפשרית, שליטה אוטונומית באור גבוה.

סובארו אאוטבק לאחר עדכון שנת 2017 עבור השוק היפני זכה לסדרת שינויים, הן קוסמטיים והן טכניים, וכמו כן, פונקציונאליים. בין פונקציות שימושיות חדשות הרכב יכול להציע מערכת בלימה אוטונומית בעת תנועה ברוורס, מצלמות ראות צידית וחזיתית. על תגבור הבטיחות אחראיים פנסים עוקבי פנייה ואור גבוה אדפטיבי.

דור שישי

יציאתו הוכרזה בשנת 2019, בקרוב צפויה התחלת המכירות (נתונים לשנת 2021). אאוטבק השישי עבר עדכון מהותי: קשיחות המרכב גדלה ב- 70%, תא הנוסעים נהיה נוח ומרווח יותר. בתור מנוע הבסיסי נותר 2,5 ליטר 4 ציל' האטמוספרי (הזרקה ישירה, 185 כ"ס, צריכת דלק מ- 7,1 עד 9 ליטר/100 ק"מ). המנוע השני – חדש – בנפח 2,4 ליטר (טורבו, 264 כ"ס, צריכת דלק 7,8-10,2 ליטר/100 ק"מ). לשני המנועים תשודך תיבת הילוכים רציפה Lineartronic, הנעה – כפולה בלבד.

סובארו אאוטבק 2020 מורכב על בסיס פלטפורמה מודולארית SGP, אשר אותה הוא חולק עם הדורות האחרונים של דגמי Impreza, XV, Forester, Ascent ו- Legacy. המתלים עצמאיים לחלוטין – מקפרסון בסרן קדמי, עצמות עצה כפולות ותת-שלדה מאחור. לאורך הסטיישן החדש משיג 4860 מ"מ, מה שארוך ב- 37 מ"מ מקודמו. רוחב וגובה – 1840 ו- 1675 מ"מ. בסיס הגלגלים – 2745 מ"מ, מרווח גחון – 213 מ"מ. נפח תא המטען (527 ליטר) מתרווח בקלות עד 1801 ליטר. בדלת המטען הופיע חיישן, ועכשיו לפתוח אותה ניתן באמצעות תנועת יד מול הסמל של סובארו.

המעבר לפלטפורמה חדשה הפך את הסטיישן לרגיש פחות לרטטים, שיפר את בידוד הרעשים, ומה שחשוב לא פחות, חיזק את ה"שלד" ושיפר את מדדי הבטיחות הפאסיבית. לסובארו אאוטבק החדש נוסף חבילה למניעת התנגשויות מודרנית EyeSight ועל עייפות הנהג מפקחת מערכת DriverFocus Distraction Mitigation.

ובכן, שנצא למסע לאדמות פראייות על סובארו אאוטבק?
2 קולות