פורד מונדאו. רכב משפחתי כלל-עולמי
פורד מונדאו הוא רכב משפחתי בגודל מלא בעל מרכב סדאן, ליפטבק או סטיישן מאת חברת Ford. יוצר בין השנים 1993 - 2022. הרכב יועד קודם כל לשוק האירופאי. הדגם נוצר ב-5 דורות עד אפריל של שנת 2022. נכון לרגע זה סדאן המונדאו האחרון ירד מפס הייצור במפעל בוולנסיה. הרכב היה אפור ועצוב, לאור העובדה שהוא היה האחרון.
רכב כלל-עולמי (World car) - כך חברת Ford הבינלאומית האמריקאית כינתה לפורד מונדיאו. שם הדגם ''Mondeo'' נובע מהמילה Mundus הלטינית, שפירושה הוא "עולם". תוכנית הפיתוח של הדגם הפכה לאחת היקרות לתקופתה ועלתה 6 מיליארד דולר. Ford ייחסה חשיבות רבה לפרויקט הזה, הוא פותח במקביל גם בחטיבה האמריקאית והאירופאית של החברה. המטרה הייתה ליצור רכב מרווח עם ביצועים מצוינים ואטרקטיבי לאנשים בכל רחבי העולם, אך שוק היעד, בכל זאת, היה אמור להיות שוק אירופאי. בכללי, הרעיון צלח: במשך שני עשורים, דגם מונדאו זכה ביותר מ-20 תארים במספר מדינות שונות ובאמת זכה למעמד של רכב משפחתי כלל-עולמי.
דור ראשון
יוצר בין השנים 1992 - 1996 בגרסאות בעלות מרכב סדאן 4 דלתות, האצ'בק 5 דלתות וסטיישן. מבחינה המראה החיצוני, מונדאו הראשון נראה כרכב בטווח מחירים בינוני טיפוסי של שנות ה-90, הוא היה חלק ותמציתי. אמנם, מבחינה טכנית, זוהי הייתה קפיצת מדרגה, גם אם האבזור לא היה מושלם, מבחינה איכות ההרכבה ללא ספק. לדוגמה מבחינה רמת הבטיחות: דגם מונדאו היה הדגם הראשון, שמרגע השקתו הסדרתי, נמכר עם כרית אוויר לנהג בכל הגרסאות.
בנוסף הדגם אובזר במגוון מספיק של טכנולוגיות כדי להפוך את הרכב לנוח לנוסעים ואטרקטיבי לנהג. אפילו הגרסה הפשוטה ביותר של הדגם אובזרה היטב: היו לה נעילה כפולה מרכזית ושמשה חכמה, הגה כוח, מערכת אזעקה עם אימובילייזר, חלון חשמלי קדמי ועוד. תחת מכסה המנוע הותקנה אחת משלושה גרסאות מנוע עם 16 שסתומים: מנוע בנפח 1.6 ליטר בעל הספק בסך 90 כ''ס, מנוע בנפח 1.8 ליטר בעל הספק בסך 115 או 130 כ''ס, מנוע בנפח 2 ליטר בעל הספק בסך 136 כ''ס. כמובן, הדבר עזר לפורד מונדאו לקבל את התואר ''הרכב אירופה לשנת 1994''.
דור שני
יוצר בין השנים 1996 - 2000 ועבר מתיחת פנים אחת. למונדאו השני היה מראה החיצוני יומרני יותר, בגלל העובדה שעיצוב New Edge ''החייזרי'' של שנות ה-90 הוחלף בעיצוב Prodigy שמרני יותר מאת Volkswagen. לרכב היו פנסים קדמיים ואחוריים חדשים, פגושים חדשים ומכסה מנוע חדש, מאוחר יותר, במסגרת העדכון, המראה החיצוני הפך לקשוח עוד יותר. הרכב היה גדול יותר משמעותית בהשוואה לקודמו, הדבר אפשר להגדיל את חלל הפנים. מפרט האבזור עדיין היה ברמה גבוהה: הרכב אובזר בבקרת אקלים אלקטרונית, רדיו ניווט לוויני, נגן CD.
רמת הבטיחות עלתה בזכות מרכב קשיח יותר ותמוכות הגנה מפגיעה מהצד, חגורת בטיחות עם 3 נקודות, משענות ראש וכרית בטיחות מוגדלת לנהג. הדבר אפשר לרכב לקבל דירוג בטיחות של 3 כוכבים Euro NCAP. הרכב צויד במנועי בנזין בנפח מ-1.6 עד 2.5 ליטר בעלי הספק מ-90 עד 205 כ''ס ובמנוע דיזל בנפח 1,8 ליטר בעל הספק 90 כ''ס.
דור שלישי
יוצר בין השנים 2000 - 2007, עבר מתיחת פנים אחת. שנה אחת לפני הופעתו בשוק, גרסת דגם דור שלישי נבחנה ע''י ג'יימס בונד (בדמות דניאל קרייג) בסרט "קזינו רויאל" והשמועה אומרת שהוא היה מרוצה מאוד. ייתכן שהעובדה תרמה לפופולריות רבה של גרסת דגם הדור השליש של מונדאו בבריטניה. למנוע הפופולרי ביותר היה נחשב מנוע Duratec בנזין בנפח 1.8 ליטר בעל הספק 125 כ''ס ומנוע TDCi דיזל בנפח 2 ליטר בעל הספק 130 כ''ס.
רכב כלל-עולמי (World car) - כך חברת Ford הבינלאומית האמריקאית כינתה לפורד מונדיאו.
לרכב היה מראה חיצוני ספורטיבי ואף אלגנטי ולא אופייני לדגם הקודם. הדגם אובזר במערכת בקרת שיוט, ברדיו ונגן CD, בהגה כוח ובמחשב דרך רב תכליתי. לראשונה בתור אופציה נוספו חימום מושבים אחוריים, פנסים אוטומטיים ומגבים עם חיישני גשם. אחראים על בטיחות הרכב היו מותחני חגורות בטיחות קדמיים ומגבילי עומס, כריות בטיחות לנהג ולנוסע, כריות בטיחות צד לגוף ולראש וכן חגורות בטיחות 3 נקודות אחוריות. כתוצאה הרכב קיבל דירוג בטיחות של 4 כוכבים Euro NCAP.
דור רביעי
יוצר בין השנים 2007 - 2015, עבר מתיחת פנים אחת. המונדאו הרביעי הצליחה להפוך למתחרה מלאה של ב.מ.וו סדרה 3 ולמרצדס C-קלאס. הרכב המשפחתי קיבל השראה מתפיסת העיצוב ''Kinetic'' החדש של פורד, היה לו מראה חיצוני קשוח ורמת גימור של תא הנוסעים קרובה לרמת הפרימיום. לראשונה בהיסטורית הדגם הוא קיבל דירוג בטיחות של 5 כוכבים Euro NCAP.
המנוע הפופולרי ביותר היה מנוע TDCi Duratorq דינמי מאוד בנפח 2 ליטר בעל הספק 140 כ''ס, שהייתה לו גרסה חזקה עוד יותר בעלת הספק בסך 163 כ''ס. בשנת 2014 באירופה הוצעו מנועים בעלי הספק עד 240 כ''ס. באותה שנה הופיעה הגרסה ההיברידית, המצוידת בסוללה ליתיום-יון ובמנוע בנזין בנפח 2 ליטר בעל הספק בסך 185 כ"ס לפי מחזור אטקינסון. לקראת סוף התקופה של גרסת הדור הרביעי הרכב התחיל להצטייד במנוע Econetic החסכוני ביותר בעל הספק בסך 125 כ''ס עם 3 צילינדרים.
דור חמישי
מיוצר משנת 2014, עבר מתיחת פנים בשנת 2019. בכללי מונדאו החדש המשיך את הצלחתו של קודמו, והוסיף לרכב, מצד אחד, רמה גבוהה יותר של יוקרה, טכנולוגיות ובטיחות ומצד השני - קיבולת גבוהה יותר. הדבר הפך את הרכב לקנייה רצוייה לא רק בקרב המשפחות, אלא בנוסף קהל היעד התרחב לכדי חברות להשכרת רכב וחברות לוגיסטיקה. מבחינה האבזור, כפי שאמר אולריך קוסטרס, מנהל מערך הרכב Ford of Europe: "מונדיאו החדש הוא רכב המתקדם ביותר טכנולוגית של פורד שהוצג אי פעם באירופה... מערכות כמו מערכת Pre-Collision Assist עם זיהוי הולכי רגל משפרות את בטיחות בתנאי העיר הצפופה".
עבור גרסת הדור החמישי של דגם מונדאו הוצעו מנועי בנזין חדשים לחלוטין - מנועי EcoBoost בנפח 1.5 או 2 ליטר וכן מנוע Ford EcoBoost חסכוני וחזק בנזין בנפח 1 ליטר. בתור אופציה מגיע מנוע TDCi דיזל עם שני מגדשי טורבו רציפים בעל הספק בסך 210 כ''ס ומנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר בעל הספק 150 או 180 כ''ס. פורד מונדאו Hybrid החדש מרכז בתוכו מנוע בנזין בנפח 2 ליטר, שפותח במיוחד עבור הדגם, וסוללת ליתיום-יון עם קיבולת 1.4 קילוואט.